تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,740 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,934 |
دیدگاه دوانی دربارة علم حصولی و لوازم معرفت شناختی آن | ||
پژوهشهای معرفت شناختی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 14، دی 1396، صفحه 35-60 اصل مقاله (287.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمود آهسته* 1؛ عین الله خادمی2 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
2استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران | ||
چکیده | ||
مسئلة علم حصولی یکی از مسائل مهم و مورد توجه در فلسفة اسلامی بهشمار میرود. فلاسفه و متکلمین در مورد علم و ماهیت آن نظرات متفاوتی ارائه نمودهاند. ازجمله دیدگاههای بدیع در مسئلة علم، دیدگاه علامه دوانی است. علامه دوانی برخلاف جمهور حکما علم حصولی را از مقولة کیف نمیداند و معتقد است عقیدة کسانی که علم را کیف نفسانی شمردهاند، مستلزم تشبیه و تسامح در تعبیر است.این دیدگاه مورد انتقاد متأخرین بزرگی چون ملاصدرای شیرازی واقع شده است. نگارندگان با بررسی و تتبع در آثار مختلف محقق دوانی و پیگیری اندیشه او در آثار ملاصدرا، به تبیین دیدگاه علامه دوانی و لوازم معرفتشناختی آن پرداختهاند. مهمترین لوازم عبارتند از: انکار دیدگاه اضافه، تحقق و ایجاب معدومات، مغالطه کاربرد عرفی بهجای کاربرد حقیقی، ردّ دیدگاه اشباح محاکی، ارتباط مدرَک با محکی و مقوله بودن علم، ارجاع علم حصولی به حضوری. | ||
کلیدواژهها | ||
دوانی؛ ملاصدرا؛ علم حصولی؛ صورت؛ معلوم؛ ذهن و عین | ||
مراجع | ||
ابنسینا؛ (1379). تعلیقات. قم: دفتر تبلیغات اسلامی. همو؛ (1405ق). شفا (الهیات). قم: منشورات مکتبة آیة الله مرعشی. اکبریان، رضا؛ (1384)، تعریف ملاصدرا از ما بعدالطبیعه و لوازم معرفتشناختی آن، قم، پژوهش های فلسفی- کلامی، ش2. پناهی آزاد، حسن؛ خسروپناه، عبدالحسین و دیگران؛ (1389). هستی شناسی معرفت. تهران: امیرکبیر جوادی آملی، عبداله؛ (1375). رحیق مختوم. ج1 بخش4، مرکز نشر اسراء. حسنزاده آملی، حسن؛ (1387). النور المتجلی فی الظهور الظلی. قم: بوستان کتاب. حلی، حسن بن یوسف؛ (1407). کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد. قم: نشر اسلامی. دوانی، جلالالدین؛ (ش1999). حاشیه جدید. تهران: نسخه خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی. همو؛ (1423ق). رساله اثبات واجب الجدیده. ضمن کتاب سبع رسائل، تقدیم، تحقیق و تعلیق: احمد تویسرکانی، تهران: میراث مکتوب. همو؛ (ش1757). حاشیه اجد بر شرح تجرید. تهران: نسخه خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی. همو؛ (1360). ثلاث رسائل. مشهد: آستان قدس. همو؛ (ش1753). حاشیه قدیم شرح تجرید. تهران: نسخه خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی. همو؛ (1423). شرح رسالة الزوراء. ضمن سبع رسائل. تقدیم، تحقیق و تعلیق: احمد تویسرکانی، تهران: میراث مکتوب. همو؛ (1411ق). ثلاث رسائل. تحقیق: احمد تویسرکانی، مشهد: آستان قدس رضوی. دهباشی، مهدی؛ (1368)، شرح رباعیات فلسفی و عرفانی دوانی (شرح الرباعیات). تهران: انتشارات مسعود. دهباشی، مهدی؛ (1375). تحلیلی از اندیشههای فلسفی و کلامی جلالالدین محقق دوانی. خردنامه صدرا، ش3. رازی، فخرالدین؛ (بیتا). تفسیر کبیر مفاتیح الغیب. ج2، ترجمه علی اصغر حلبی، تهران: اساطیر. همو؛ (1411). مباحث مشرقیه. قم: بیدار. سبزواری، هادی؛ (1369). شرح منظومه. ج2، انتشارات ناب. سهروردی، شهابالدین؛ (1372). مصنفات. سیدحسین نصر، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. شجاری، مرتضی؛ (1387). تفاوت علم و وجود ذهنی در معرفتشناسی ملاصدرا و بررسی نتایج آن. آیینه معرفت. شیرازی، صدرالدین؛ (بیتا). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه. قم: مکتبه المصطفوی. همو؛ (1387). رساله فی اتحاد عاقل و معقول. تصحیح: بیوک علیزاده، چاپ اول، تهران: صدرا. شیروانی، علی؛ (1378). مقاله دوباره در بحث وجود ذهنی. قبسات، ش12. طباطبایی، محمدحسین؛ (1378). بدایه الحکمه. ج1، تهران: الزهرا. طوسی، خواجه نصیر؛ (1345). رساله مسئله علم. تصحیح عبداله نورانی، بیجا. محمدخانی، حسین؛ (1390). تجرید الاعتقاد و تأملات دوانی بر آن. ماه فلسفه، ش43. مطهری، مرتضی؛ (1365). شرح مختصر منظومه. ج2، تهران: حکمت. همو؛ (1390). مجموعه آثار. ج9، تهران: صدرا. مظفر، محمدرضا؛ (1373). منطق. قم: دارالعلم. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 604 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |