تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,194 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,583 |
نقش باورهای خودکارآمدی و انگیزة پیشرفت در پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزانِ مقطع ابتدایی مبتلا به ناتوانی یادگیری | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقاله 11، دوره 18، شماره 3 - شماره پیاپی 69، آذر 1396، صفحه 109-117 اصل مقاله (682.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رقیه علائی خرایم* 1؛ سارا علائی خرایم2؛ عزتاله قدم پور3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3دانشیار گروه آموزشی روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه، بررسی نقش باورهای خودکارآمدی و انگیزۀ پیشرفت در پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری بود. روش این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان مقطع ابتدایی دختر و پسر دارای ناتوانیهای یادگیری شهر اردبیل در سالتحصیلی ۹۴-13۹۳ بوده است. نمونۀ این پژوهش 60 نفر از دانشآموزان دختر و پسر با ناتوانی یادگیری بودند که از میان مراجعهکنندگان به مرکز مشکلات ویژۀ یادگیری شهرستان اردبیل بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران و مقیاس انگیزۀ پیشرفتِ هرمنس و مقیاس اضطراب امتحان اهواز استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که خودکارآمدی (01/0>P) و انگیزۀ پیشرفت (05/0>P) برای پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان با ناتوانی یادگیری معنادار هستند. این نتایج بیان میکند که با تقویت باورهای خودکارآمدی و افزایش انگیزۀ پیشرفت، اضطراب امتحان این دانشآموزان کاهش مییابد. این نتایج میتواند تلویحات مهمی در زمینۀ آموزش و خدمات مشاورهای این دانشآموزان داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای خودکارآمدی؛ انگیزۀ پیشرفت؛ اضطراب امتحان؛ ناتوانی یادگیری؛ دانشآموزان ابتدایی | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، عباس (1382). اضطراب امتحان، تشخیص، علل و درمان مبتنی بر پژوهش. اردبیل. انتشارات نیکآموز. احدی، حسن؛ کاکاوند، علیرضا. (1389). اختلالهای یادگیری (از نظریه تا عمل) بههمراه راهکارهای عملی جهت رفع مشکلات رایج تحصیلی و یادگیری. تهران: ارسباران. پینتریچ، پال آر؛ شانک، دیل اچ. (1386). انگیزش در تعلیم و تربیت (نظریهها، تحقیقات و راهبردها). ترجمه مهرناز شهرآرای، تهران، علم. (تاریخ انتشارات به زبان اصلی 2002). خرازی، سیدعلینقی؛ اژهای، جواد؛ قاضی طباطبایی، سیدمحمود و کارشکی، حسین. (1387). بررسی رابطۀ اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی: آزمون یک الگوی علّی. مجلۀ روانشناسی و علوم تربیتی، 3 (38)، 87- 69. دلاور، علی. (1395). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران، انتشارات رشد. ربیعی نژاد، محمدرضا؛ مظاهری، محمدمهدی؛ عابدی، احمد؛ کجباف، محمدباقر؛ طالبی، هوشنگ (1395). بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل هوش چندگانه بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر نارساخوان. مجله مطالعات ناتوانی. شماره 6. شکوهییکتا، محسن وپرند، اکرم (1395). ناتوانیهای یادگیری. تهران: انتشارات تیمورزاده. عباسیانفرد، مهرنوش؛ بهرامی، هادی و احقر، قدسی. (1389). رابطۀ خودکارآمدی با انگیزۀ پیشرفت در دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی. فصلنامۀ روانشناسی کاربردی، 4 (1)، 109- 95. عزیزی ابرقویی، محسن. (1387). رابطۀ بین خودکارآمدی و کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران. علایی خرایم، رقیه؛ نریمانی، محمد؛ علایی خرایم، سارا (1391). مقایسۀ باورهای خودکارآمدی و انگیزۀ پیشرفت در میان دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجلۀ ناتوانیهای یادگیری دانشگاه محقق اردبیلی. 1 (3)، 104- 85. کرامتی، هادی؛ شهرآرای، مهرناز. (1383). بررسی نقش خودکارآمدی ادراک شده در عملکرد ریاضی. مجلۀ علوم انسانی، نوآوریهای آموزشی، 4(10)،115- 103. کمیجانی، مهرناز (1381). افسردگی و اضطراب در کودکان با ناتوانیهای یادگیری. مجله استثنایی. 46 (1-8). مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ ابوالقاسمی، عباس؛ نجاریان، بهمن؛ شکرکن، حسین (1379). بررسی میزان همهگیرشناسی اضطراب امتحان و رابطه خود-کارآمدی و جایگاه مهار با آن با توجه به متغیر هوش. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید اهواز. 3 (1 و 2)، 72-55. هومن، حیدرعلی و عسگری، علی. (1379). تهیه و استاندارد کردن آزمون انگیزه پیشرفت. پژوهشهای فصلنامه روانشناختی. دوره 6، شماره 1 و 2، زمستان.
Bakkkr. D.J. (1991). Neuropsychological classification anti treatment of dyslexia. Journal of learning. 25 (2), 102. Dale H. Schunk, Paul R. Pintrich (2014). Motivation in Education: Theory, Research, and Applications. 4, illustrated. Pearson Publisher. Gartland, D., & Strosnider. R. (2007). Learning disabilities and young children identification and intervention. Learninig Disability Quarterly, 30(1), 63-72. Guida, F.V. & Ludlow, LH. (1989). A cross-cultural study of test anxiety. Journal of Cross-Cultural Psychology, Vol.20, PP.178-190. Hallahan. D.p. Kauffman, J. & Lioyd, J. (1995). Introduction to learning disabilities. Needham Heights. MA: Allyn & Balon. Hosseini, Sayed Zahra (2015). The Relationship between Test Anxiety and Internal- External Locus of Control with Students’ Self-Efficacy; Case Study: Shiraz Students. International Journal of Psychology and Behavioral Research. Vol., 4(2), 132-139. Kauffman,James M.; Hallahan, Daniel P. & Cullen, Pullen Paige (2017). Handbook of Special Education. Taylor & Francis. Matthews, Gerald & Wells, Adrian (2016). Attention and Emotion: A Clinical Perspective. Psychology Press. McCann, E. J. (1999). The assessment and importance of volitional control in academic performance. University of Texas at Austin: Unpublished doctoral dissertation. Routh. D.K. (1989). Depression, anxiety and attribution style in learning disabled and non-learning disabled children. Journal of child psychology, 18, 299. Sarason, I.G. (1975). Anxiety and self- preoccupation. In I.G. Sarason & C.D. Spielberger (eds.). Stress and Anxiety (vol.2). New York: Hemisphere/Hastead. Zimmerman, B.J.,& Cleary, T.J. (2006). Adolescents’ development of personal agency: The role of self-efficacy beliefs and self-regulatory skill. In F. Pajares & T.C. Urdan (Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents: A volume in adolescence and education. (pp. 45-69). Greenwich,CT: Information Age. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,410 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 871 |