تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,141 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,551 |
تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهزیستی ذهنی، سازگاری بهداشتی و عملکرد اجتماعی دانشآموزان | ||
روانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 45، دی 1396، صفحه 1-10 اصل مقاله (6.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
رضا سورانی* | ||
دانشگاه آزاد اسلامی | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهزیستی ذهنی، سازگاری بهداشتی و عملکرد اجتماعی دانشآموزان بود. این مطالعه نیمه-تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه منطقه پنج تهران در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از میان آنان 60 نفر با روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. گروه آزمایش هشت جلسه 90 دقیقهای بهصورت گروهی مهارتهای اجتماعی را آموزش دید. گروهها پرسشنامههای بهزیستی ذهنی (کییز و ماگیار-مو، 2003)، سازگاری بهداشتی (بل، 1961) و عملکرد اجتماعی (فورسیس و همکاران، 1999) را در مراحل پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد آموزش مهارتهای اجتماعی باعث افزایش معنادار بهزیستی ذهنی، سازگاری بهداشتی و عملکرد اجتماعی دانشآموزان شد (01/0P<). بنابراین نتایج حاکی از اهمیت آموزش مهارتهای اجتماعی در افزایش بهزیستی ذهنی، سازگاری بهداشتی و عملکرد اجتماعی دانشآموزان میباشد. در نتیجه پیشنهاد میشود مشاوران و درمانگران بهبود ویژگیهای روانشناختی دانشآموزان از روش آموزش مهارتهای اجتماعی استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای اجتماعی؛ بهزیستی ذهنی؛ سازگاری بهداشتی؛ عملکرد اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 372 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 469 |