تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,028 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,632 |
مطالعه رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی واتس آپ و تلگرام با سبک زندگی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 11، شماره 38، فروردین 1397، صفحه 43-60 اصل مقاله (625.02 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رضا عیدیزاده1؛ حاجی محمد احمدی بلوطکی2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز- ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران- ایران (نویسنده مسئول). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهشحاضر با هدف بررسی رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام با سبک زندگی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاداسلامی واحدعلوم تحقیقات تهران انجام گرفت. روش پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر نوع آن توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران که تعداد آنها 960 نفر است. حجم نمونه با استفاده از فرمول عمومی کوکران تعداد 274 نفر میباشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند ابزار سنجش دو پرسشنامه استاندارد 70 سوالی سبک زندگی LSQ و پرسشنامه 20 سوالی محقق ساخته شبکههای اجتماعی مجازی میباشد که بر اساس مقیاس 5 گزینهای لیکرت تهیه و تنظیم گردیده است. اعتبار پرسشنامهها توسط اساتید و کارشناسان و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0.87 و 0.81 به دست آمده است. نتایج نشان داد که بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام با سبک زندگی و تمامی ابعاد آن رابطه معکوس و معنیداری وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش میزان استفاده ازشبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام کیفیت همه ابعاد سبک زندگی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران کاهش مییابد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شبکههای اجتماعی مجازی؛ واتس آپ؛ تلگرام؛ سبک زندگی؛ دانشجویان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه امروزه، گسترش فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، بر ابعاد مختلف زندگی بشر (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی) تاثیر گذاشته است. با کم رنگ شدن اهمیت زمان و مکان و بینیازی به مکان مشترک برای برقرار ارتباط، افراد به شکل بسیار آسانتری میتوانند در فضای مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این شکل جدید برقراری ارتباط موجب تحول در فرهنگ و هویت جوامع میشود (نورمحمدی، 1388)، و از طرفی هدف مشترک توسعه در سطوح محلی، ملی و بینالمللی بهبود کیفیت زندگی است و آینده زندگی بشر بر درک عواملی متکی خواهد بود که بر کیفیت زندگی انسان تأثیرگذار هستند. بخشی از این عوامل مربوط به کیفیت روابط ما با سایرین، گروهها و نهادهای رسمی و غیر رسمی میشود(خوشفر و همکاران، 1392: 152). مفهومشیوهیاسبکزندگیدرزندگی اجتماعی امروزین معناییخاصبهخودمیگیرد.هرچهنفوذ وکشش صنعتکمترمیشودو هرچهزندگیروزمرهبیشتر برحسبتأثیراتمتقابلعوامل محلیوجهانیبازسازی میشود،افرادبیشترناچارمیشوندسبک زندگیخود راازمیان گزینههایمختلفانتخابکنند.البتهعوامل استاندارد کنندههم،به ویژهازطریق کالایی کردن بیشترتولیداتاجتماعی،نقش خاصخودرادارند؛چرا کهفرایندهایتولیدوتوزیع سرمایهداری درواقعمؤلفههایهستهاینهادهایمدرنیتهراتشکیلمیدهند. با این وصف،به دلیل باز بودنزندگیاجتماعیامروزینوهمچنینبه علتتکثرزمینههایعملوتنوع مراجع انتخاب، سبک زندگیبیش ازپیشدرساختهویتشخصیوفعالیتروزمرهاهمیتیافته است(گیدنز، 1383). با ورودبهعصراطلاعاتوجامعهشبکهای،مادربیشترحوزههاشاهدتحولاتتکنولوژیکیگوناگون هستیم. اینترنتبهمثابه «رسانه جدید»ویکیازمهمتریندستاوردهایانقلابارتباطات،از محدودیتهای الگوهای چاپوپخشدرارتباطاتفراتررفتهاست.ازجمله پدیدههایجدیدکهبراثرادغامفناوریهای مختلف ارتباطیدرسالهایاخیرشکلگرفته،شبکههایاجتماعیمجازیاست.این شبکههابا عضوگیریهای رایگان ازکاربرانتوانستهانددرجریانسازیهایمختلفنقشیاساسیبرعهدهداشته باشند.دو نمونه از مهمترین اینشبکههاواتسآپ و تلگرام هستند. شبکههای که توانستند درسالهای اخیرمحبوبیتزیادی کسب کنند و این محبوبیت همچنان رو بهافزایشاست،بهطوری که در سراسر جهان بیش ازصدهامیلیون کاربردارند.و بخش عمدهای از زندگی دانشجویان را به خود اختصاص جوانان به خاطر داشتن روحیّه تنوعطلبی، خلاقیت، گرایش به برقراری ارتباط با دیگران، حس کنجکاوی و علاقه به داشتن زندگی متفاوت به عضویت در شبکههای اجتماعی گرایش بیشتری دارند. آنها در این شبکهها با توجه به محدودیتهای اجتماعیکه درجامعه ایران وجود دارد به تبادل اطلاعات، کسب خبر و دوستیابی میپردازند. شبکههای اجتماعی فینفسه ابزاری برای بیهویتی نیستند، ولی اگر جوانان آگاه نباشند و از کارکردهای نادرست این رسانه اجتماعی اطلاع نداشته باشند، این ابزار تبدیل به تهدیدی جدی برای جوانان و جامعه خواهد شد. شبکههای اجتماعی مثل شمشیر دو لبهاند، اگر از آنها درست استفاده نشود، بیشترین آسیب را بهکاربران خواهند رساند، بنابراین به جای منع جوانان به استفاده از این رسانههای اجتماعی بهتر است آنها را از فرصتها و تهدیدهای این رسانه اجتماعی آگاه کرد (امیرپور و گریوانی، 1393). هدف این پژوهش، بررسی رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی دانشجویان و ابعاد آن است. سوال اصلی تحقیق بدین صورت ارائه می شودکه: آیا بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی واتس آپ و تلگرام با سبک زندگی دانشجویان رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه وجود دارد؟ اهداف تحقیقهدف کلی پژوهشتعیین رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام با سبک زندگی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران. هدفهای جزیی پژوهش
پیشینه پژوهش مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران[1](1394)، وابسته به جهاد دانشگاهی، بررسی روندی دیدگاه مردم نسبت به شبکههای اجتماعی و میزان مصرف آن را در دستور کار خود قرار داده است. بر این اساس ایسپا در آخرین نظرسنجی ملی خود که در آذرماه امسال انجام شده است به بررسی این موضوع پرداخته است. نمونه آماری در این نظرسنجی از کل کشور شامل مراکز استانها، شهرهای درجه دو و روستاها انتخاب شدهاند. نظرسنجی مذکور به صورت نمونهگیری چند مرحلهای و با حجم نمونه 4390 نفر انجام شد. حدود 51 درصد نمونه مرد و 49 درصد زن بودهاند. میانگین سنی پاسخگویان 38 سال، کمترین سال 18 و بیشترین سن 80 سال بوده است. نزدیک به 40 درصد پاسخگویان دارای تحصیلات دانشگاهی و مابقی دارای تحصیلات دیپلم و پایینتر از آن بودهاند. به گزارش ایسنا، نتایج نظرسنجی ایسپا نشان داد که در مجموع 53 درصد از کل مردم ایران حداقل عضو یکی از شبکههای اجتماعی هستند. 56 درصد شهروندان مراکز استانها، 56 درصد شهروندان شهرهای درجه دو و 42 درصد مردم روستاها حداقل عضو یکی از شبکههای اجتماعی هستند. نتایج نظرسنجی ایسپا بیانگر این است که 72 درصد جوانان 18 تا 29 ساله کشور اعلام کردهاند حداقل عضو یکی از شبکههای اجتماعی هستند. این میزان برای افراد 30 تا 49 ساله برابر با 53 درصد و برای افراد بالای 50 سال برابر با 25 درصد است. همچنین نتایج ایسپا نشان میدهد که 55 درصد مردان و 51 درصد زنان حداقل عضو یکی از شبکههای اجتماعی هستند. استفاده از شبکههای اجتماعی در بین افراد دارای تحصیلات آکادمیک به مراتب بیشتر است؛ به این ترتیب که 75 درصد افرادی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند عضو حداقل یکی از شبکههای اجتماعی هستند در حالیکه این میزان برای افراد دارای تحصیلات دیپلم و پایینتر برابر با 39 درصد است. نتایج تفکیکی نظرسنجی برای شهر تهران نشان میدهد 60 درصد شهروندان شهر تهران اعلام کردهاند حداقل عضو یکی از شبکههای اجتماعی هستند. نزدیک به 82 درصد جوانان 18 تا 29 ساله شهر تهران حداقل عضو یکی از شبکههای اجتماعی هستند. این میزان برای افراد 30 تا 49 ساله تهرانی برابر با 65 درصد و برای افراد بالای 50 سال تهرانی برابر با 33 درصد است. نتایج نظرسنجی ایسپا نشان میدهد، شبکه اجتماعی تلگرام به پرطرفدارترین شبکه اجتماعی در بین مردم ایران تبدیل شده است؛ به این ترتیب که 37.5 درصد مردم بالای 18 سال کشور اعلام کردهاند عضو تلگرام هستند. اگر جمعیت افراد 18 سال به بالای کشور را طبق سرشماری سال 1390 برابر با حدود 54 میلیون نفر در نظر بگیریم میتوان گفت حدود 20 میلیون نفر از شهروندان ایرانی که بالای 18 سال سن دارند عضو تلگرام هستند. براین اساس میتوان گفت تعداد کاربران تلگرام در ایران بیش از 20 میلیون نفر است؛ چرا که سن استفاده از شبکههای اجتماعی در ایران قطعا زیر 18 سال است. همچنین از بین کسانی که حداقل عضو یکی از شبکههای اجتماعی هستند 71 درصدشان عضو تلگرام هستند. در این نظرسنجی 48 درصد مردم شهر تهران گفتهاند عضو تلگرام هستند که در این بین 65 درصد جوانان 18 تا 29 ساله تهرانی اعلام کردهاند عضو شبکه اجتماعی تلگرام هستند. نکته قابل توجه این است که بر اساس نتایج نظرسنجی ایسپا در فروردین امسال (1394) حدود 25 درصد مردم تهران گفته بودند عضو تلگرام هستند که مقایسه نتایج دو نظرسنجی نشان میدهد در فاصله حدود 8 ماه کاربران تلگرام در شهر تهران به حدود دو برابر افزایش پیدا کردهاند. پس از تلگرام، شبکه اجتماعی واتس آپ در رده دوم استفاده مردم ایران قرار دارد؛ به گونهای که 26 درصد مردم بالای 18 سال کشور عضو واتس آپ هستند. اینستاگرام با 16.6 درصد، لاین با 16.5 درصد، وایبر با 12.7 درصد، فیسبوک با 10.6 درصد، تانگو با 4.7 درصد، گوگل پلاس با 2.8 درصد، توییتر با 2.3 درصد و ویچت با 1.8 درصد در رده بعدی قرار گرفتهاند. از نکات جالب توجه نظرسنجی این است که در نظرسنجی اخیر فقط 13 درصد مردم تهران گفتهاند عضو وایبر هستند در حالی که نظرسنجی ایسپا در مرداد پارسال نشان داد 27.6 درصد مردم تهران عضو وایبر بودهاند. همچنین طبق نتایج نظرسنجی ایسپا در فروردین 94 حدود 42 درصد مردم شهر تهران عضو وایبر بودهاند. در ادامه نظرسنجی سوالی از پاسخگویان مبنی بر محتوای گروههایی که عضو هستند پرسیده شده است که در این سوال پاسخگویان میتوانستند سه گزینه انتخاب نمایند. بر این اساس 67 درصد پاسخگویان اعلام کردهاند در گروههایی که عضو هستند مطالب طنز و جوک رد و بدل میشود. 46 درصد پاسخگویان اعلام کردهاند در این گروهها مطالب علمی رد و بدل میشود. حدود 38 درصد پاسخگویان گفتهاند اخبار و تحلیلهای سیاسی رد و بدل میشود. 26 درصد اخبار خانوادگی، 16 درصد مطالب ورزشی، 15 درصد آشپزی، 14 درصد مطالب مذهبی و هفت درصد مسائل جنسی را جزو گزینههای خود انتخاب کردهاند (با توجه به این که در این سوال پاسخگویان میتوانستند چند گزینه انتخاب نمایند جمع گزینهها بیشتر از 100 میشود). در ادامه نظرسنجی سوالی نیز در خصوص نگرش کلی مردم به شبکههای اجتماعی پرسیده شده است که در مجموع 38 درصد پاسخگویان از کل کشور این شبکهها را ابزار خوبی اعلام کردهاند و 23 درصد نیز آن را ابزار بدی دانستهاند. 31 درصد نیز نظر بینابین داشته و آن را نه خوب و نه بد دانستهاند. از بین کسانی که حداقل عضو یکی از شبکههای اجتماعی هستند حدود 55 درصدشان گفتهاند این شبکهها ابزار خوبی هستند و 9 درصد نیز آن را بد ارزیابی کردهاند و 33 درصد نیز آن را نه خوب و نه بد دانستهاند (ایسپا، 1394؛ به نقل از خبرگزاری ایسنا، 1394). قاسمی و همکاران(1394)، در پژوهشی به بررسی نقش شبکههای اجتماعی مجازی در شکلدهی به سبک زندگی دانشجویان دختر پرداخت. این پژوهش جهت بررسی نقش تعاملی شبکههای اجتماعی مجازی در شکلدهی به سبک زندگی دانشجویان دختر و نتایج این تاثیر در ایجاد خرده فرهنگهای دخترانه در بین ۶۳۶ دانشجوی دختر سه دانشگاه صنعتی اصفهان علوم پزشکی اصفهان و آزاد دخترانه فلاورجان و با استفاده از پرسشنامه به انجام رسیده است برای بررسی سبک زندگی مولفههای چگونگی گذران اوقات فراغت و نحوه ارتباطات انسانی با دیگران اعم ازخانواده و دوستان و به صورت ویژه ارتباط با جنس مخالف مورد نظر قرارگرفت. نتایج بدست آمده نشان میدهد که بین سبک زندگی دختران دانشجو با عضویت در شبکههای اجتماعی مجازی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و با افزایش زمان استفاده و حضور در این شبکهها مولفههای گذران اوقات فراغت و ارتباط با دیگران تغییر کرده به گونهای که موجب ایجاد خرده فرهنگهای دخترانه در بین دانشجویان دختر شده است اما در مورد ارتباط با جنس مخالف معناداری این رابطه ضعیف است. عبدالله نژاد فراهانی(1393)، در پژوهشی با عنوان تبیین جامعهشناختی تاثیر شبکههای اجتماعی مجازی بر سبک زندگی انجام داد و جامعه مورد بررسی در آن دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی واحدهای تهران در سال تحصیلی 93-1392 میباشد که بر اساس روش پیمایش انجام گرفته است. نمونه تحقیق شامل 400 نفر از دانشجویان است که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی به تصادف انتخاب شدهاند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه است. یافتههای پژوهش نشان داد: 258 نفر معادل 67.7 درصدکاردانی، 112 نفر معادل 29.4 درصد کارشناسی و 11 نفر معادل 2.9 درصد کارشناسی ارشد میباشند. 139 نفر معادل 40.3 درصد از فیسبوک، 26 نفر معادل 7.5 درصد از توییتر، 12 نفر معادل 3.5 درصد از کلوب، 52 نفر معادل 15.1 درصد از گوگل پلاس، 116 نفر معادل 33.6 درصد از سایر شبکهها استفاده میکنند. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که بین میزان استفاده از شبکههای مجازی و سبک زندگی رابطه معکوس وجود دارد، سبک زندگی به تفکیک نوع برنامههای استفاده از شبکههای مجازی متفاوت است، بین میزان استفاده از شبکههای مجازی و رفتارهای دینی و همچنین نگرش به ازدواج رابطه معکوس وجود دارد و بین میزان تماشای برنامههای ماهواره و مدگرایی رابطه مستقیم وجود دارد، بین میزان استفاده از شبکه های مجازی و اوقات فراغت و همچنین شیوه تغذیه رابطه مستقیم وجود دارد با افزایش استفاده از شبکههای مجازی نوع گذران اوقات فراغت و شیوه تغذیه نیز تغییر کرده است. بین زنان و مردان از لحاظ میزان استفاده از شبکههای مجازی تفاوت مشاهده شد که زنان بیشتر از مردان از شبکههای اجتماعی مجازی استفاده میکنند، بین وضعیت تاهل و استفاده از شبکههای مجازی تفاوت وجود ندارد. بین سن و میزان استفاده از شبکههای مجازی رابطه معکوس وجود دارد. میزان استفاده از شبکههای مجازی میان دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی ارشد بیشتر از کارشناسی بود و میزان استفاده از شبکههای مجازی میان گروههای شغلی متفاوت است، افراد بیکار بیشتر از این گونه شبکهها استفاده میکنند. پارک(2005)، به بررسی رابطه بین فعالیتهای ورزشی غیر حرفهای و سبک زندگی زنان جوان در اولسان پرداخت. نتایج نشان داد که بین نوع فعالیتهای ورزشی غیر حرفهای زنان و سبک زندگی آنان رابطه معنیداری وجود دارد، به طوری که در افراد دارای سبک زندگی بالاتر، مدت زمان و تعداد دفعات ورزش در هفته افزایش مییابد. وی بیان کردکه زنان به انجام فعالیتهای ورزشی با شدت کمتر، علاقه بیشتری نشان میدهند چرا که این گونه فعالیتها در واقع باعث خودشناسی مثبت، مدیریت سلامت و رضایت از کیفیت زندگی در آنان می شود(پارک[2]، 2005). مطالعات اخیر نشان دادهاند که بیش از 95 درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی در انگلیس به طور مداوم از سایتهای شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. دانشجویان تحت مطالعه ادعا کردند که پیش از ثبت نام در دانشگاه به فیسبوک پیوسته بودند، زیرا فیسبوک را ابزاری برای پیدا کردن دوستان جدید در دانشگاه میدانستند؛ ضمن این که میتوانستند با دوستان قبلی و اعضای خانواده خود هم چنان در تماس باشند. از طرف دیگر، این دانشجویان تصور میکردند که فیسبوک اغلب برای دلایل اجتماعیاش مورد استفاده قرار میگیرد نه برای اهداف آموزش رسمی؛ اگرچه گاهی اوقات از آن به طور غیر رسمی برای مقاصد آموزشی نیز استفاده میشود ولی مراقبتها در خصوص فیسبوک باید نسبت به مزایای آن بیشتر در نظر گرفته شود(مادج، 2009). باورز[3](2004)، بیان میکند، عواطف اجتماعی قوی مثل محبت و نفرت، غرور و شرم، شادی و غم که همه بخشی از وجود انسان است، در شبکه اجتماعی شکل میگیرد(باورز، 2004؛ به نقل از کومارو و دیگران[4]، 2008). اسمیت[5](2009)، نیز این گونه توصیف میکند که کیفیت تماس اجتماعی افراد باهم درون شبکه اجتماعی موجب بروز عواطف اجتماعی مختلف در آنها میشود. به طور نمونه افرادی که طلاق میگیرند و یا افرادی که از گروه دلخواه خود اخراج میشوند، به علت بروز مشکلاتی در کیفیت شبکه اجتماعی و از دست دادن روابطی که دوست دارند، معمولاً اندوه را تجربه میکنند(اسمیت، 2009).
فرضیههای تحقیق
متغیرهای تحقیق متغیر مستقل - سبک زندگی - سلامت جسمانی - ورزش و تندرستی - کنترل وزن و تغذیه - پیشگیری از بیماریها - سلامت روان شناختی
متغیر وابسته - شبکههای اجتماعی (واتس آپ و تلگرام)
روش پژوهش روش پژوهش انتخاب شده در این تحقیق ازحیث هدفکاربردی و از نظر نوع آن توصیفی- پیمایشی میباشد.
جامعه آماری و حجم نمونه جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان رشته علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران که تعداد آنها 960 نفر است که 603 نفر آنها دانشجوی کارشناسی ارشد و 357 نفر دانشجوی دکترا هستند(دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم تحقیقات تهران، 1394). حجم نمونه بااستفاده از فرمول عمومی کوکران تعداد 274 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. روش نمونهگیری در این تحقیق روش نمونهگیری تصادفی ساده است.
روشها و ابزار گردآوری دادهها ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد سبک زندگی LSQ و پرسشنامه محقق ساخته شبکههای اجتماعی مجازی می باشد. پرسشنامه سبکه زندگی LSQ: این پرسشنامه دارای 70 سوال بوده و هدف آن ارزیابی ابعاد مختلف سبکهای زندگی (سلامت جسمانی، ورزش و تندرستی، کنترل وزن و تغذیه، پیشگیری از بیماریها، سلامت روانشناختی، سلامت معنوی، سلامت اجتماعی، اجتناب از داروها و مواد مخدر، پیشگیری از حوادث و سلامت محیطی) است. طیف پاسخگویی آن از نوع لیکرت بوده است.
اعتبار و پایایی در پژوهش لعلی و همکاران(1391)، با استفاده از آزمون تحلیل عاملی روایی سازه پرسشنامه سبک زندگی را به منزلۀ ابزاری چند بعدی برای ارزیابی و اندازهگیری سبک زندگی مورد تأیید قرار دادند. همچنین پایائی پرسشنامه یا قابلیت اعتماد آن با استفاده از روش اندازهگیری آلفای کرونباخ محاسبه شد. معمولاً دامنه ضریب اعتماد آلفای کرونباخ از صفر (0) به معنای عدم پایداری، تا مثبت یک (1+) به معنای پایائی کامل قرار میگیرد و هر چه مقدار به دست آمده به عدد مثبت یک نزدیکتر باشد قابلیت اعتماد پرسشنامه بیشتر میشود. آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سبک زندگی (LSQ)در جدول زیر ارائه شده است: جدول شماره (1): مقدار آلفای کرونباخ در پرسشنامه سبک زندگی (LSQ)
پرسشنامه شبکههای اجتماعی مجازی: این پرسشنامه محقق ساخته میباشد و مشتمل بر 20 گویه استکه برمبنای طیف پنج گزینهای لیکرت تهیه شده است. روایی محتوایی این پرسشنامه به تاییدکارشناسان و متخصصان رسیده است و پایایی آن بر روی نمونه 30 نفری از دانشجویان 0.81 است، که نشان از پایایی پرسشنامه دارد.
تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای پژوهش شبکههای اجتماعی مجموعهای از پایگاهها است که به کاربران امکان میدهد تا علاقهمندیها، افکار و فعالیتهای خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند؛ به عبارت دیگر، شبکههای اجتماعی پایگاههایی هستند که با استفاده از کی موتور جستجوگر و افزودن امکاناتی مانند: چت، پیام رسانی الکترونیک، انتقال تصویر و صدا و ...، امکان ارتباط بیشتر کاربران را در قالب شبکهای از روابط فردی و گروهی فراهم میآورند. فیسبوک، توییتر، یتوب و پادکست، از جمله شبکههای اجتماعی مجازی هستند(جهانگیری، 1390). به بیان دیگر شبکه اجتماعی واژهای است که برای نامیدن گروهی از افراد که در میان خود دارای ارتباطات وسیعتر و مستمر هستند و یک حلقه منسجم ارتباطاتی را تشکیل می دهند، به کار میرود، اما این واژه امروزه عمدتاً برای نامیدن پایگاههای اینترنتی به کار میرود که افراد با عضویت در آن امکان دستیابی به اطلاعات سایر اعضا، آشنایی با علایق آنها، به اشتراکگذاری تولیدات متنی، صوتی و تصویری و نیز تشکیل گروههایی براساس علایق مشترک با برخی از دیگر اعضای پایگاه را پیدا میکنند (صدیق بنای، 1387). تعریف عملیاتی این متغیر عبارت است از نمرهایکه پاسخگویان از پرسشنامه 20 سوالی محقق ساخته شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام کسب میکنند.
تلگرام تلگرام یک برنامه پیام رسان است که تمرکزش را روی سرعت انتقال پیام و امنیت گذاشته است. این برنامه بسیار ساده و استفاده از آن رایگان است. با تلگرام شما میتوانید عکس، ویدئو، متن و هر نوع فایلی را ارسال کنید. این برنامه به شما اجازه میدهد تا گروههایی با ظرفیت حداکثر 200 نفر ایجاد کنید. شما میتوانید شماره تلفن خود را بنویسید یا افراد را با نام کاربری جستجو کنید. به عبارت دیگر تلگرام ترکیبی از پیام کوتاه و ایمیل است(وبسایت فایندز، 1394).
واتس آپ یک برنامه پیام رسانی فوری برای تلفنهای هوشمند است. این برنامه توسط شرکت سهامی واتس آپ ساخته شده است. مؤسس شرکت و سازنده این برنامه جنکوم است. پیام رسان واتس آپ سامانهای نرم افزاری برای گوشیهای هوشمند اندروید، آیفون، نوکیا و بلکبری است. این پیامرسان از ارتباط دیتا و یا وای فای برای فرستادن پیام استفاده میکند(دانشنامه آزاد ویکی پدیا، 1394).
سبک زندگی سبک زندگی، اصطلاحی است که در فرهنگ سنتی چندانکاربرد ندارد، چون ملازم با نوعی انتخاب از میان تعداد کثیری از امکانهای موجود است و در عمل نه فقط از نسل گذشته «تحویل» گرفته نمیشود، بلکه «پذیرفته» میشود(زارع و فلاح، 1391). سبک زندگی عبارت است از طیف رفتاریای که اصلی انسجام بخش برآن حاکم است، عرصهای از زندگی را تحت پوشش دارد و در میان گروهی از افراد جامعه قابل مشاهده است اما الزاماًبرای همگان قابل تشخیص نیست(فاضلی، 1382). تعریف عملیاتی این متغیر عبارت است از نمرهای که پاسخگویان از پرسشنامه استاندارد سبک زندگی LSQ مشتمل بر ابعاد مختلف سبکهای زندگی (سلامت جسمانی، ورزش و تندرستی، کنترل وزن و تغذیه، پیشگیری از بیماریها، سلامت روانشناختی، سلامت معنوی، سلامت اجتماعی، اجتناب از داروها و مواد مخدر، پیشگیری از حوادث و سلامت محیطی) کسب میکنند. یافتههابه منظور بررسی نرمال بودن توزیع دادههای مربوط به متغیرهای تحقیق از آزمون کولموگرف اسمیرنف استفاده گردید و نتایج حاصل از آزمون نشان داد که توزیع دادههای مربوط به متغیرها نرمال است. - بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام با سبک زندگی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه وجود دارد.
جدول شماره (2): ماتریس همبستگی رابطه بین شبکههای اجتماعی واتسآپ و تلگرام با سبک زندگی دانشجویان
بر اساس نتایج جدول فوق همان طور که مشاهده میشود، سطح معنیداری آزمون کوچکتر مساوی 0.05 (001/0=sig) است. بنابراین نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد، بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام با سبک زندگی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین با توجه به مقدار ضریب همبستگی (0.197-=r) میتوان گفتکه رابطه معکوس و معنیدار با شدتی ضعیف وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام کیفیت سبک زندگی دانشجویان کاهش مییابد. - بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام با بعد سلامت جسمانی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه وجود دارد.
جدول شماره (3): ماتریس همبستگی رابطه بین شبکههای اجتماعی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت جسمانی
بر اساس نتایج جدول فوق همان طور که مشاهده میشود، سطح معنیداری آزمون کوچکتر مساوی 0.05 (036/0=sig) است. بنابراین نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد، بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام با بعد سلامت جسمانی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین با توجه به مقدار ضریب همبستگی (0.127-=r) میتوان گفتکه رابطه معکوس و معنیدار با شدتی ضعیف وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام سلامت جسمانی دانشجویان کاهش مییابد. - بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام با بعد ورزش و تندرستی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه وجود دارد.
جدول شماره (4): ماتریس همبستگی رابطه بین شبکههای اجتماعی واتسآپ و تلگرام با بعد ورزش و تندرستی
بر اساس نتایج جدول فوق همان طور که مشاهده میشود، سطح معنیداری آزمون کوچکتر مساوی 0.05 (043/0=sig) است. بنابراین نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد، بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام با بعد ورزش و تندرستی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین با توجه به مقدار ضریب همبستگی (0.123-=r) میتوان گفتکه رابطه معکوس و معنیدار با شدتی ضعیف وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام کیفیت میزان انجام ورزش و میزان تندرستی دانشجویان کاهش مییابد. - بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام با بعد کنترل وزن و تغذیه دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه وجود دارد.
جدول شماره (5): ماتریس همبستگی رابطه بین شبکههای اجتماعی واتسآپ و تلگرام با بعد کنترل وزن و تغذیه
بر اساس نتایج جدول فوق همان طور که مشاهده میشود، سطح معنیداری آزمون کوچکتر مساوی 0.05 (020/0=sig) است. بنابراین نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد، بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام با بعد کنترل وزن و تغذیه دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین با توجه به مقدار ضریب همبستگی (0.141-=r) میتوان گفتکه رابطه معکوس و معنیدار با شدتی ضعیف وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام کیفیت کنترل وزن و تغذیه مناسب دانشجویان کاهش مییابد. - بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام با بعد پیشگیری از بیماریهای دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه وجود دارد.
جدول شماره (6): ماتریس همبستگی رابطه بین شبکههای اجتماعی واتسآپ و تلگرام با بعد پیشگیری از بیماریها
بر اساس نتایج جدول فوق همان طور که مشاهده میشود، سطح معنیداری آزمون کوچکتر مساوی 0.05 (019/0=sig) است. بنابراین نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد، بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام با بعد پیشگیری از بیماریهای دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین با توجه به مقدار ضریب همبستگی (0.142-=r) میتوان گفت که رابطه معکوس و معنیدار با شدتی ضعیف وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام پیشگیری از بیماریهای دانشجویان کاهش مییابد. - بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام با بعد سلامت روانشناختی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه وجود دارد.
جدول شماره (7): ماتریس همبستگی رابطه بین شبکههای اجتماعی واتسآپ و تلگرام با بعد سلامت روانشناختی
بر اساس نتایج جدول فوق همان طور که مشاهده میشود، سطح معنیداری آزمون کوچکتر مساوی 0.05 (004/0=sig) است. بنابراین نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان میدهد، بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام با بعد سلامت روانشناختی دانشجویان رشتههای علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین با توجه به مقدار ضریب همبستگی (0.175-=r) میتوان گفتکه رابطه معکوس و معنیدار با شدتی ضعیف وجود دارد. به عبارت دیگر با افزایش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی واتس آپ و تلگرام سلامت روانشناختی دانشجویان کاهش مییابد.
نتایج تحلیلی پژوهشاینترنت در واقع مکان بیمکان است؛ جایی که انسانها میتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند، گروههای خود را بسازند، پیام بفرستند یا چیزی را معرفی کنند. در این مکان مرزهای جغرافیایی هیچ معنا و مفهومی ندارد و به همین سبب دشواریها و مشکلات منطقی زمان و مکان از میان برداشته شده است. همه چیز در تحرک است و همواره این تحرک شتابی بیشتر مییابد و در واقع یکی از دلایلی که نسل کنونی به این نوع از روابط روی آورده این است که آنها میتوانند از این طریق در هر زمان و مکانی به ارتباط با دیگران بپردازند؛ زمان، مسئلهای استکه این روزها به معضلی بزرگ درجوامع پیشرفته تبدیل شده است و وجود امکانات تکنولوژیک برای برقراری ارتباط، به عنوان راه حلّی مناسب، از سوی بشر انتخاب شده است. ولی با این وجود بعضاً ارتباطات شکل گرفته بر بستر رسانههایی هم چون شبکههای اجتماعی فاقد احساس و روح حاکم بر تعاملات انسان در جهان واقعی است، در نتیجه روابط و احساسات افراد به مرور زمان به سردی میگراید. وابستگی به شبکههای اجتماعی ازدواج اینترنتی، طلاق، از هم پاشیدگی خانواده، بلوغ زودرس و اختلالات جسمانی را درکشورهای مختلف جهان ازجمله ایران به شکل قابل ملاحظهای افزایش داده است. البته همان طور که تجربه نشان داده فیلترینگ و قطع دسترسی و کلاً اعمالمحدودیتهای اجتماعی به هیچ عنوان راهکار مناسبی برایکنترل بازتابهای منفی شبکههای اجتماعی نیست و بعضاً نتایج عکس را در پی دارد. در واقع بهتر است با افزایش سطح آگاهیها و آموزشهای لازم افراد جامعه را به سمت استفاده مطلوب و درست از این شبکهها سوق داد و در مقابل مخاطرات آن واکسینه نمود. دولتمردان باید بستر لازم را فراهم آورند تا افراد جامعه خود به این بلوغ فکری دست یابند که کدام بخش از این پدیده یک تهدید و کدام ابزار آن یک فرصت در جهت اعتلای سطوح فردی اجتماعیشان است.
پیشنهادهای کاربردی- با توجه به استفاده زیاد کاربران جوان از شبکههای اجتماعی مجازی به نظر میرسد تهیه و تدوبن کتب درسی مرتبط با فضای مجازی یکی از نیازهای آموزشی دانشگاه محسوب میشود، لذا به مسئولان دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران پیشنهاد میشود که با تهیه کتب درسی مرتبط با فضایمجازی، دانشجویان را با جامعه مجازی، مزایا و معایب و همچنین میزان و طریقه استفاده صحیح از شبکههای اجتماعی مجازی آشنا کنند. - به مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران پیشنهاد میشود که محیط آموزشی؛ مناسب و غنی میتواند در بازدهی و کارآیی فرآیند آموزشی بسیار مفید واقع شود و با سیاستها و شیوههای درست آموزشی و علمی همانند برگزاری کلاسهای آموزشی و برپایی همایشها و کارگاهها در جهت رفع آسیبهای اجتماعی ناشی از میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در سبک زندگی دانشجویان گامی موثر برای بهبود و ارتقای کیفیت زندگی آنان بردارند. - به مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران پیشنهاد میگردد که توجه بیشتر به رویکرد ارتقای سطح فعالیتهای فرهنگی در دانشگاهها از طریق شبکههای اجتماعی مجازی انجام گردد که شاهد توسعه مشارکت دانشجویان در فعالیتهای فرهنگی باشیم و به تبع آن فرهنگ کارکرد صحیح از این شبکهها را ارتقا دهیم و سبک زندگی تحت تاثیر استفاده از شبکههای اجتماعی در جهت مثبت بهبود یابد. - به مسئولین دانشگاه پیشنهاد میگردد به منظور استفاده بهینه از شبکههای اجتماعی مجازی در سطح فرهنگی دانشگاهها تدابیر لازم به منظور غنیسازی اوقات فراغت دانشجویان و همچنین ایجاد فضای معنوی در محیطهای دانشگاهی از طریق جلب مشارکت و مساعدت مراکز کانونها، انجمنها، تشکلهای دانشگاهی و طراحی برنامههای فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی در شبکههای اجتماعی مجازی تلگرام و واتس آپ اتخاذ کنند. - به مسئولان ارتباطات کشور پیشنهاد میشود که قوانین و ارزشهای فرهنگی، مذهبی و اجتماعی رسانههای مجازی تقویت کنند و با آموزشهای لازم در این خصوص در کاهش زمینههای منفی این رسانهها تلاش نمایند و بستر فرهنگ ناب ایرانی را در رسانهها گسترش دهند. - به نهادهای اجتماعی و ارگانهای مختلف به ویژه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران پیشنهاد میگردد که با توسعه فعالیتهای اجتماعی خود در اینترنت تلاش نمایند که استفادههای اجتماعی از شبکههای مجازی را بهبود بخشد تا با افزایش استفاده صحیح اجتماعی از اینترنت موجب کاهش صدمات سلامت اجتماعی ناشی از شبکههای اجتماعی گردد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابعخبرگزاری ایسنا. (1394). عضویت نیمی از ایرانیها در شبکههای اجتماعی (بیش از 20 میلیون نفر در تلگرام). تاریخ انتشار خبر 10 دی 1394، کد خبر: 94101005345، قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت: خوشفر، غ؛ و همکاران. (1392). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی در نواحی شهری (مطالعه موردی شهر گرگان). مجله آمایش جغرافیایی فضا. سال سوم. شماره نهم. روزنامه ابتکار. (1394). به بهانه فیلترینگ دو ساعته تلگرام (اسبابکشیهای اجباری). تاریخ انتشار خبر 1 فروردین 1394، قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت: http://ebtekarnews.com/23294 سایت تابناک. (1394). تعداد کاربران واتس آپ به 900 میلیون نفر رسید. تاریخ انتشار خبر: 14 شهریور 1394، کد خبر: 529127، قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت: https://www.tabnak.ir/fa/news/529127 سایت سامانه شارژ واتس آپ. (1394). مقایسه تعداد کاربران واتس اپ با دیگر اپلیکیشن های پیام رسان. قابل دسترس در تاریخ 8/2/1395 در سایت: http://www.chargewhatsapp.ir/index.php/news/59-whatsapp-compare دانشنامه آزاد ویکی پدیا. (1394). واتس آپ. آخرین ویرایش 29 ژانویه 2016، قابل دسترس در تاریخ 11/11/1394 در سایت: https://fa.wikipedia.org/wiki سایت تابناک. (1394). واتس آپ برای همیشه رایگان شد. قابل دسترس در تاریخ 11/11/1394 در سایت: https://www.tabnak.ir/fa/news/
شبکههای اجتماعی و تاثیرگذاری استراتژیک در صنعت گردشگری. (1392). بازبینیشده در 15 سپتامبر ۲۰۱۳. صدیق بنای، هلن. (1387). آشناییباشبکههایاجتماعی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهای روزانه همشهری. عدلیپور، صمد. (1391). تحلیل جامعهشناختی پیامدهای شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت اجتماعی کاربران جوان شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی. دانشگاه اصفهان. فاضلی، محمد. (1382). مصرف و سبک زندگی. صبح صادق، قم. گیدنز، آنتونی. (1383). تجددوتشخص؛جامعهوهویتشخصیدرعصرجدید. ترجمه: ناصر، موفقیان. تهران: نشر نی. لعلی، محسن؛ عابدی، احمد؛ و کجباف، محمدباقر. (1391). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سبک زندگی (LSQ)، پژوهشهای روانشناختی. دوره 15، شماره 1. مرادی، شهاب؛ و همکاران. (1393). انگیزههای استفاده از شبکههای مجازی اجتماعی. فصلنامه فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی. سال چهارم. شماره 10. وبسایت فایندز. (1394). تلگرام چیست و تاریخچه تولید تلگرام. نوشته شده در تاریخ 21 اردیبهشت 1394، قابل دسترس در تاریخ 10/11/1394 در سایت: http://www.finds.ir/iran-news/Applications/all-about-telegram-why-telegram-application- favorite/4440
هات آپ نیوز. (1393). صفر تا صد واتس آپ. نوشته شده در 22 بهمن 1393 در سایت:http://hotappnews.ir/1281 Madge, Clare; Meek, Julia; Wellens, Jane; Hooley, Tristram. (2009). Facebook, Social Integration and Informal Learning at University: It Is More for Socialising and Talking to Friends about Work than for Actually Doing Work, Learning, Media and Technology. v. 34, n. 2, P.p: 141-155.
Smith, Eliot R., and Diane M. Mackie. (2009). Group emotions. Encyclopedia of Group Processes & Intergroup Relations, Sage Publications.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,895 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,356 |