تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,505 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,088,112 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,124,809 |
سازههای مؤثر بر کارآفرینی در مناطق گردشگری شهرستان همدان (مطالعه موردی مناطق گردشگری بخش مرکزی) | ||
فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی | ||
مقاله 27، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 38، اردیبهشت 1397، صفحه 239-251 اصل مقاله (539.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی استخراج ازرساله و پایان نامه | ||
نویسندگان | ||
بیژن رحمانی1؛ پگاه مرید سادات2؛ سید حسین شاهد* 3 | ||
1دانشیار جغرافیای انسانی و آمایش، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2استادیار جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
3دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشکده علوم زمین، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده هدف از مطالعه حاضر بررسی سازههای مؤثر بر رفتار کارآفرینانه در زمینه در مناطق گردشگری شهرستان همدان که به صورت موردی در مناطق گردشگری بخش مرکزی میباشد. برای رسیدن به هدف تحقیق، از روش تحقیق نوع ترکیبی (توصیفی ـ تحلیلی) استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه خانوارهای ساکن در مناطق روستایی بخش مرکزی شهرستان همدان میباشند (23476=N). روش نمونهگیری در این مطالعه بهصورت طبقهای چند مرحلهای تصادفی با انتساب متناسب بوده و حجم نمونهی مورد مطالعه از طریق رابطه کوکران (396=n) محاسبه شده است. ابزار تحقیق، پرسشنامهای بود که روایی آن براساس نظر گروهی از کارشناسان و اساتید دانشگاه تأیید گردید و برای تعیین میزان پایایی ابزار تحقیق، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. دادهها با استفاده از مدل تحلیل تشخیصی و به وسیلهای نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج نشان داد، حدود 42 درصد از افراد مورد مطالعه در مناطق روستایی بخش مرکزی شهرستان همدان هیچگونه فعالیت اقتصادی یا کسب و کاری در زمینه گردشگری که باعث کسب درآمد برای خانوار خود شود، ندارند. همچنین، نتایج تحلیل تشخیصی گویای آن بود که با توجه به مقادیر لاندای ویلکس، متغیرهای سن، سطح تحصیلات، درآمد خانوار از بخش کشاورزی، شغل فرعی، خلاقیت یا روحیه نوپذیری، ریسکپذیری، اعتماد به نفس، استقلالطلبی و توفیق طلبی و قصد و نیت کارآفرینانه در مقایسه با دیگر متغیرها بهتر قادر به پیشبینی رفتار کارآفرینانه در بین روستاییان مورد مطالعه هستند | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: کارآفرینی؛ گردشگری؛ تحلیل تشخیصی؛ همدان | ||
مراجع | ||
منابع Ahmadpour Daryani, M. (2002). [Entrepreneurship: Definitions, theories and models (Persian)]. Tehran: Pardis Publishers. Burns, P., (2001). Entrepreneurship and Small Business. Palgrave, England. Chell, E., (2008). The Entrepreneurial Personality: A Social Construction, Routledge, London. Cooper, A. C., Dunkelberg, W. C., & Woo, C. Y. (1988). Survival and failure: A longitudinal study. In B. A. Kirchoff, W. A. Long, W. E. McMullen, K. H. Vesper, & W. E. Wetzel Jr (Eds.), Frontiers of entrepreneurship research (pp. 225-37). Wellesley: Babson College. Ezami, A. (2011). [Factors affecting the success of rural cooperatives (Persian)] (MD thesis). Tehran: Allameh Tabatabai University. Ghasemi, J.; Asadi, A. (2010). Factor Analysis of Factors Affecting Entrepreneurial Mentality Factor Analysis of Factors Affecting Entrepreneurial Mentality of Graduate Students (Case Study: University College of Agriculture & Natural Resources, University of Tehran). Agricultural Economics & Development, 24(1): 13-22. Gurol, Y.; and Atsan, N. (2006). Entrepreneurial Characteristics among University Students: Some Insights for Entrepreneurship Education and Trining in Turkey. Education and Training, 48(1), pp: 25-38. Hall, D., Kirkpatrick, I., Morag, M., (2005), Rural Tourism and Sustainable Business, Channel View Publications, Clevedon. Hall, J. K., Gregory, D. A., & Michael, J., (2010). Sustainable development and entrepreneurship: past contributions and future directions, Journal of Business venturing, 25,439-448. Heriot, K. C. and Campbell, N. D., (2002). A New Approach to Rural Entrepreneurship: A case study of two rural electric cooperatives, Available on: http:// usasbe.org/knowledge/proceedings/proceedings DOC/USABE2005proceeding-Heriot%2030.pdf. Hosseininia, Gh., & Fallai, H. (2017). [Factors Affecting the Development of Rural Entrepreneurship: A Case Study on the Rural Areas of Manoojan County (Persian)]. Journal of Rural Research, 8(1), 22-37. Imani Jajarmi, H.; Pour Rajab, P.; (2011). [Measurement and Analysis of Entrepreneurship Characteristics of Dehyaran by Emphasis on Peripheral Factors (Case Study: Villages Dehyaran of Miyandoab) (Persian)]. Journal of Rural Research, 1(1): 67-96. Jafari Moghadam, S.; Zali M. R.; and Jalilzadeh, M. (2011). Student Entrepreneurial Inhibitory Factors: Studying the University of Tehran. Journal of New Economy and Commerce, 7(25-26): 27-51. Jamshidi, A. R.; Jamini, D.; Ghanbari, U.; and Toosi, R.; Pesaraklo, M. (2015). [Factors affecting the entrepreneurship development in agricultural production cooperatives Minodasht Township (Persian)]. Geographical Planning of Space Quarterly Journal, 5(15): 211-225. Miller, D.; and Friesen, P. H., (1982). Innovation in Conservative and Entrepreneurial Firms: Two Models of Strategic Momentum. Strategic Management Journal, 3(1): 1-25. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1505196. Rasekhi, B.; Gholabali, R.; and Alibaigi, A.H.; (2016). [Investigating the role of competencies and environmental factors on the success of rural entrepreneurs in the Kermanshah Township (Persian)]. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research,47(2): 521-532. Rezvani, M. R.; and Najjarzadeh, M. (2009). [Study and Analysis of Villagers, Background Knowledge on Entrepreneurship in the Process of Rural Development Case study: South Baraan District (Isfahan County) (Persian)]. Journal of Entrepreneurship Development, 1(2): 161-182. Roknodin Eftekhari, A., & Sajasi Gheidari, H. (2010). [Rural development with emphasis on entrepreneurship (Definitions, viewpoints and experiences) (Persian)]. Tehran: Samt. Roknodin Eftekhari, A., Pourtaheri, M.; and Fazli, N.; (2014). Analysis of Factors Affecting the Development of Entrepreneurship in Rural Tourism. Journal of Tourism Planning and Development, 3(8): 87-107. SafarAliakbari, M. and Sadeghi, H. (2017). Analysis of the underlying factors for the creation and growth of rural entrepreneurship Case: Dehdz section in Izeh city. 6(20): 97-117. Saghaii, M.; Javanbakht, Z.; (2012). The study of the Feasibility of Rural Tourism in North Khorasan (Case Study Esfidan). Biannual Journal of Social Studied in Tourism, 1(1): 51-62. Stevenson, P. (1989). Vrouwelijek Ondernemerschap in Nederland 1994-1997, A9821, EIM Business and Policy Research, Zoetermeer. Timmons, J.A. (1999). New venture creation: Entrepreneurship for 21st century (5th ed.). New York: McGraw-Hill Education. Toosi, R.; Jamshidi, A. R.; & Taghdisi, A. (2015). Affecting factors in rural entrepreneurship (Case study: rural areas of Minodasht County). Journal of Research & Rural Planning, 3(8), 1-11. Tropman, J., & Morningstar, G. (1989). Entrepreneurial Systems of the 1990. New York: Green Wood Press Inc. Verheul٫ I. (2002). An Eclectic Theory of Entrepreneurship, Tinbergen Institute Discussion Paper Institute for Development Strategies University of Illinois at Urbana-Champaign's Academy for Entrepreneurial Leadership Historical Research Reference in Entrepreneurship. Zali, M.; Rezvani, M.; Farsi, Y.; and Krdkhech, A (2012). Assessment of Entrepreneurship Status in Iran. First Edition, Tehran, published by the Institute of Labor and Social Security.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 182 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |