تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,294,162 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,348,189 |
بررسی اثر لاکتوباسیلوس برویس، بومی ایران، بر یادگیری شرطی احترازی غیر فعال در رت نر تحت شرایط استرس مزمن | ||
مجله پلاسما و نشانگرهای زیستی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 21، تیر 1392 اصل مقاله (2.39 M) | ||
نویسندگان | ||
اسمعیل مختاری فراهانی1؛ حمید رضا مهاجرانی2؛ سیما نصری3؛ پروانه جعفری4؛ مریم تاج آبادی ابراهیمی5؛ نفیسه مقصودی6؛ سعید طهماسبی7 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته زیست شناسی، دانشگاه پیام نور،ایران. | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، دانشکده علوم پایه، استادیار گروه میکروبیولوژی،اراک.ایران | ||
3استاد یار، رشته زیست شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران | ||
4دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، دانشکده علوم پایه، استادیار گروه میکروبیولوژی،اراک.ایران. | ||
5دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشکده علوم پایه، استادیار گروه زیست شناسی،تهران.ایران. | ||
6دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی، تهران، دانشکده علوم وفناوریهای نوین، کارشناسی ارشد میکروبیولوژی، تهران.ایران. | ||
7دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، مسئول آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی، اراک.ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف:پروبیوتیکها مکملهای غذایی و دارویی تهیه شده از میکروارگانیسمهای زنده میباشند که با بهبود تعادل میکروبی روده، اثرات مفیدی بر روی میزبان (انسان یا حیوان) اعمال میکنند. تحقیقات نشان داده که مواد غذایی از طریق اعصاب واگ میتوانند بر روی مغز و هورمونهای عصبی تاثیر بگذارند. از این رو این احتمال وجود دارد که پروبیوتیکها بتوانند با تنظیم فعالیت بخشهایی مختلف مغز، بر بهبود کارکرد آن موثر باشند.هدف از این مطالعه بررسی تاثیر، لاکتوباسیلوس برویس، پروبیوتیک بومی جدا شده از لبنیات سنتی ایران بر یادگیری شرطی احترازی غیر فعال موش صحرایی است. روش کار:در این تحقیق تجربی24 موش صحرایی نر نژاد ویستار در سن چهار هفتگی به وزن تقریبی 95 تا 118 گرم به صورت تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند. که دو گروه به عنوان کنترل با استرس و بدون استرس و دو گروه دیگر به عنوان دریافت کننده پروبیوتیک با استرس و بدون استرس در نظر گرفته شدند. گاواژ موش ها، ml1/0بافر PBSحاوی ml/cfu 109لاکتوباسیلوس برویسبه مدت یک ماه صورت گرفت. یافتهها: نتایج حاصله نشان داد که در گروههای کنترل، استرس به طرز معنیدار (05/0P) یادگیری را کاهش و مدت زمان حضور در اتاق تاریک ((TDCرا افزایش میدهد. در گروههای دریافت کننده پروبیوتیک حتی در شرایط استرس نیز یادگیری اختلاف معنی داری با گروه کنترل بدون استرس نداشت. نتیجه گیری: یافتههای این تحقیق نشانگر اثر افزایشی لاکتوباسیلوس برویس پروبیوتیک بومی جدا شده از دوغ ترخینه، در یادگیری شرطی احترازی غیر فعال در موش صحرایی نر نژاد ویستار، تحت شرایط استرس میباشد. این امر نشان دهنده اثر بهبود دهنده پروبیوتیکهای خوراکی بر حافظه و یادگیری است. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری شرطی احترازی غیر فعال؛ پروبیوتیک؛ استرس؛ گاواژ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 669 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 250 |