تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,526 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,774 |
معناشناسی شهود و کارکردهای آن از دیدگاه شیخ اشراق | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 11، دوره 13، شماره 50، دی 1395 اصل مقاله (178.78 K) | ||
نویسندگان | ||
شهناز شایان فر1؛ مهناز امیرخانی2؛ سیده زهرا حسینی3 | ||
1استادیار دانشگاه الزهرا (س). | ||
2استادیار دانشگاه الزهرا (س) | ||
3کارشناس ارشد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه الزهرا (س) | ||
چکیده | ||
شیخ شهابالدین سهروردی با طرح شهود در عرصه فلسفه توانست نظامی بدیع را به نام حکمت اشراق تأسیس نموده و در پی چنین اقدامی فلسفه رو به انحطاط را در قالبی جدید احیا نماید. این جستار در صدد است تا با بررسی تعریف شهود، اقسام، جایگاه و کارکردهای آن در فلسفه سهروردی اقدام ابتکاری سهروردی را بیش از پیش تبیین کند. پرسش اساسی این جستار نیز به کارکردهای شهود در فلسفه سهروردی و رابطه میان شهود و تعقل مرتبط است: آیا ورود شهود به عنوان ابزار شناخت عرفانی در عرصهای تعقلی امکانپذیر خواهد بود؟ در صورت امکان، کارکرد شهود در فلسفه چیست؟ دستاورد این جستار عبارتند از: کاربرد شهود در یک نظام فلسفی بدون آسیبرسانی به ساحت تعقلی فلسفه امکانپذیر است و شهود به نحوی توانمند در حل معضلات فکری و فلسفی راهگشا است. از جمله کارکردهای شهود درنظام فلسفی حکمت اشراق عبارتند از: 1- انتخاب مسأله در پی اهمیت یافتن آن در پرتو شهود؛ 2- مقدمهای برای دستیابی به حد وسط برهان؛ 3- تحلیل بهتر مسأله. | ||
کلیدواژهها | ||
شیخ اشراق؛ حکمت بحثی؛ حکمت ذوقی؛ فلسفه شهودی؛ شهود | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 462 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 716 |