تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,615 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,215,204 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,249,541 |
رؤیاواره یا (واقعه) در آثار عین القضات همدانی | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 10، دوره 14، شماره 51، خرداد 1396 اصل مقاله (246.89 K) | ||
نویسندگان | ||
رویا ربیع زاده1؛ فاطمه حیدری2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
چکیده | ||
عرفان شناخت و معرفت حق تعالی است. معرفت و شناخت عرفانی، دریافتی شهودی، حضوری و فردی است؛ عارف پس از طی مراحل و مقدماتی، تواناییهای روحی و معنوی خاصّی به دست میآورد که او را از تنگنای حس و عقل فراتر برده و سراپرده اسرار و حقایق را بر او مکشوف می سازد. رویارویی عارف با حقیقت، حادث های باطنی و درونیست که بدون حضور و اشراف حس و عقل صورت میگیرد، عارف قادر نیست دیده ها و دریافته های خود را به صورت معقول و قابل ادراک درآورد و مشهودات و مکشوفات قلبی خود را برای دیگران بیان نماید. یکی از دلایل اصلی تغبیرناپذیری حقایق عرفانی، غیرقابل تمیز بودن و بی تعیّنی آن است زیرا تجارب وحقایق عرفانی مربوط به عالمی متفاوت با عالم ماست. عین القضات همدانی در آثار خود به شرح و تبیین تجارب عرفانی خود پرداخته و برای اثبات آن ها به آیات و احادیث استناد نموده است. مکاشفه، واقعه، خواب، تمثّل از جمله تجارب عرفانی اوست. در این میان رؤیاواره (واقعه) یکی از راههای مهم ورود به عالم غیب و از عناصر فراحسی است که نفس ناطقه آدمی به کمک آن از گذشته و آینده آگاه می گردد. در این پژوهش ضمن تعریف واقعه و ویژگی های آن، تفاوت آن با خواب و مکاشفه، واقعهها و تجربیات ناب شخصی عرفانی عین القضات تحلیل و بررسی می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
واقعه؛ خواب؛ رویاواره؛ مکاشفه؛ عین القضات همدانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 452 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 399 |