تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,857 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,378,068 |
بررسی نظریه معرفت و شهود فوق هستی نزد فلوطین | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 13، دوره 14، شماره 53، آذر 1396، صفحه 265-283 اصل مقاله (270.18 K) | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا رحمانی* 1؛ نظرالله رحمت الله اف2 | ||
1فارغ التّحصیل آکادمی علوم تاجیکستان. gholamrezarahmani@yahoo.com | ||
2استاد دانشگاه ملّی تاجیکستان. | ||
چکیده | ||
آنچه ورای وجود و برتر از آن و مقدّم بر همه چیز است و در فراسوی همه هستی- اعم از حقیقی، واسطه و ظاهری- است قابل شناخت حصولی و شناسایی برهانی توسط ذهن آدمی نیست، به این معنا که ذهن و عقل آدمی هرگز نخواهد توانست به حقیقت و کنه ذات مطلق و بسیط و فوق مالایتناهی ذات واحد نخستین که فوق هستی است پی ببرد، به عبارت دیگر ذات فوق هستی با علم حصولی و براهین عقلی و قیاسات منطقی معلوم ذهن و عقل آدمی نخواهد شد، زیرا چیزی که برتر از وجود و در فراسوی هستی و مقدم بر همه چیز و فوق مالایتناهی است بالضّروره برتر از شناخت و در فراسوی شناسایی قرار دارد، یعنی از ذهن و شناخت حصولی و معرفت برهانی میگریزد. فقط هستی و وجود است که میتواند موضوع و متعلَّق شناسایی و معرفت آدمی قرار گیرد و ذات واحد نخستین به دلیل آن که فراسوی هستی و برتر از وجود است مبرّا از معرفت اکتسابی و منزّه از شناسایی حصولی است. پس شناخت و شناسایی در قلمرو ذات شیء مرکّب یعنی هستی اعم از واحد کثر یعنی عقل کلّی، واحد و کثیر یعنی روح کلّی و کثیر محض یعنی محسوسات است نه در ذاتی که بسیط محض بل بسیط الحقیقه و فوق مالایتناهی است. | ||
کلیدواژهها | ||
کشف و شهود؛ نور؛ زهد؛ مطلق؛ شناخت؛ هستی؛ فوق هستی؛ بسیط؛ علم؛ عقل؛ محسوسات؛ معقولات | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 223 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 176 |