تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,029 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,634 |
تاثیر قصه گویی و داستان گویی به سبک ادبی (داستانهای کلیله و دمنه) بر پرورش خلاقیت و کاهش خشم کودکان | ||
روانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 47، شهریور 1397، صفحه 11-25 اصل مقاله (322.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد خالدیان* 1؛ ایوب مرادی2؛ سارا چالاک3 | ||
1دانشگاه پیام نور استان کردستان | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف تاثیر قصه گویی و داستان گویی به سبک ادبی (داستانهای کلیله و دمنه) بر پرورش خلاقیت و کاهش خشم کودکان انجام گرفت. روش: جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایهی دوم و سوم ابتدایی شهرستان قروه در سال تحصیلی 92-91 بود. حجم نمونه ابتدا تعداد 60 نفر از دانشآموزان بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد، سپس بر اساس نمرات پرسشنامه تعداد 22 نفر از این افراد که در پرسشنامه خلاقیت پایینترین نمرات و در پرسشنامه خشم بالاترین نمرات را گرفتند انتخاب شدند و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت تاثیر متغیر مستقل قصه گویی و داستان گویی به سبک ادبی (داستانهای کلیله و دمنه) به سبک ادبی قرار گرفتند اما گروه کنترل تحت هیچگونه مداخله ای قرار نگرفتند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنـامۀ خلاقیت شیفر و خشم چند بعدی پرواز و خالدیان استفـاده شـد. این پـژوهـش آزمایـشی از نوع پیـش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل اسـت. یافته ها: یافته های به دست آمده نشان داد که میانگین نمرات خلاقیت در پس آزمون گروه آزمایش به طور معنا داری از میانگین نمرات پس آزمون در گروه کنترل بالاتر است همچنین میانگین نمرات خشم در پس آزمون گروه آزمایش به طور معنا داری از میانگین نمرات پس آزمون در گروه کنترل پایین تر است. نتیجه گیری: نتیجه گیری می شود که قصه گویی و داستان گویی به سبک ادبی (داستانهای کلیله و دمنه) موجب افزایش و پرورش خلاقیت و کاهش و کنترل خشم می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
قصه گویی؛ داستان گویی؛ سبک ادبی؛ کلیله و دمنه؛ خلاقیت؛ خشم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 846 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,042 |