تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,397 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,699 |
مبانی فلسفی اکراه در تحقق جرم | ||
مطالعات فقهی و فلسفی | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 31، مهر 1396، صفحه 89-113 اصل مقاله (488.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سمیه رحیمیان گوار* 1؛ رضا فانی2 | ||
1.نویسنده اول : دانشجوی کارشناسی ارشد گروه حقوق جزا وجرم شناسی، - دانشکده حقوق ، الهیات وعلوم سیاسی ، دانشگاه ازاد واحد تبریز و(واحد | ||
2: دکترا حقوق جزا وجرم شناسی دانشگاه تهران ، استادیار ، گروه حقوق ، دانشکده الهیات ومعارف اسلامی ، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان- تبریز-ایران | ||
چکیده | ||
در بررسی علمی حقوق دو شیوه وجود دارد که یکی بررسی مبنا و مفهوم است و دیگری تحلیل ماهیت و کارکرد آن. در بررسی ماهیت و کارکرد تأسیسات حقوقی شناخت از ساختار کلی به دست میآید که این شناخت نتیجه و حاصل تدقیق در ریشه تاریخی و سابقه شکلگیری آن است. بدینسان که عدم تسلط در ریشه تاریخی و تأسیسی یک معنای حقوقی مفهوم کارکردی آن را زیر سؤال میبرد و بررسی اثرات آن ممکن است از اسلوب دقیق آن خارج گردد. این رویه رسالت تحلیلهای فلسفی حقوق است که ریشه و سیر تعیینی الفاظ بر معانی حقوقی را بهطور تاریخی موردتوجه قرار میدهد. فلسفه حقوق به ما میگوید اساساً چه قواعدی و چگونه باید وارد حقوق گردند. فلسفه اکراه نیز در حقوق ایران و سایر کشورها دارای پیشینهای است که به تأثیرات اکراه در تحقق جرم بهعنوان یکی از عوامل رافع مسئولیت کیفری صحه مینهد و یا آن را رد مینماید. بهبیاندیگر پیشینه تاریخی و فلسفی نهاد حقوقی اکراه در تحقق و عدم تحقق جرم و همچنین مجازات و عدم مجازات کیفری متهم تأثیر مستقیم دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اکراه؛ جرم؛ مبنای فلسفی جرم؛ اکراه در جرم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 341 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 356 |