تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,929,484 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,999,282 |
لایههای مختلف تصویر در شعر نیما | ||
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 33، آذر 1397، صفحه 89-112 اصل مقاله (544.53 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید فائض درخوش1؛ شمس الحاجیه اردلانی* 2؛ سید احمد حسینی کازرونی3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران. نویسنده مسئول. | ||
3استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران. | ||
چکیده | ||
تصویر، از اساسیترین و پرکاربردترین اصطلاحات نقد ادبی و از مباحث بنیادی بلاغت امروزی است. با ظهور جریان شعر نو، شعر از تنگنای تجارب ذهنی صرف، رها شد و به سمت گستره ادراکات عینی و ملموس رفته و شاعران کوشیدند، صور ذهنی خود را از دنیای ملموس و تجربی خود به دست آورند. بنابراین شاعران نوگرا در خلق تصاویر بکر و تازه، تا حلول در اشیاء پیش رفته است و برای این کار، دامنه تخیّلات ذهن خود را بیش از پیش گسترده و میان خود و عناصر بیجان شباهتهایی یافته، آنها را به تصویر میکشند. این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع کیفی و کتابخانهای است. هدف از مقالة حاضر، ارزیابی تصاویر شعر نیما از منظر حقیقت و مجاز، سطح و اعماق و کارکرد تصویر است. تصویرهای شعر نیما متأثر از تغییر نگرش و جهان بینی وی، دستخوش تحوّل و دگردیسی شده، لذا جلوههای نوآوری نیما را در قلمرو تصویر، با تکیه بر اطلاعات و شیوههای موجود در کتب بلاغی کلاسیک، نمیتوان تجزیه و تحلیل کرد. نتایج بیانگر آن است که تصویرهای اعماق نیما از تصویرهای سطح وساده بیشتراست؛ زیرا بخش قابل توجهی از تصویرهای شعری او به سمت فضایی سمبلیک و نمادین گرایش یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
شعر نیما؛ تصویر سطح و اعماق؛ تصویر اثباتی و اتفاقی؛ ایماژ زبانی و مجازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 402 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 399 |