تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,991 |
تعداد مقالات | 83,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,929,485 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,999,282 |
تصویرسازیهای هنری در شعر دینی احمد وائلی با تکیه بر کنایه و مجاز | ||
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 33، آذر 1397، صفحه 113-130 اصل مقاله (514.43 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کامران سلیمانی1؛ محمود آبدانان مهدی زاده* 2؛ تورج زینی وند3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2دانشیار زبان و ادبیات عرب دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3دانشیار زبان و ادبیات عری دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
چکیده | ||
احمد وائلی یکی از خطیبان و شاعران برجستة معاصر شیعی در عراق است. از عناصر مهم تصویرساز در شعر وائلی، کنایه و مجاز میباشد. وی گونههای مختلف کنایه و مجاز را در شعرش به کاربرده است هرچند که بَسامد کاربردی آن نسبت به دیگر صُور خیال اندک است. امّا آنچه که ملاحظه خواهیم کرد این است که وائلی، بهعنوان یک شاعر فرهیخته و آگاه، از تصاویر هنری کنایه و مجاز، جهت دفاع از حریم اهلبیت (علیهمالسّلام) و بیان ظلم و جور دشمنان ایشان و بهعنوان ابزاری در خدمت اندیشهها و پیامهای دینی خویش بهره گرفته است؛ از سوی دیگر تجلّی رویکردهای سیاسی و اجتماعی و نتایج فرهنگی در بطن اشعار و نیز استفاده از آیات، احادیث و حکمتهای روایی، اشعار وی را آکنده از معانی ژرف و پُر بار ساخته است. وی توانسته است با مهارت خاصی میان چالشهای موجود در جهان اسلام و اشعار خود، با زبانی خطابی، امروزی و شیوا در قالب شعر سنّتی، پیوندی مناسب و امروزی برقرار سازد. این پژوهش بر آن است تا با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی جلوههای مختلف تصویرگری در شعر دینی احمد وائلی، بر اساس عناصری چون، کنایه و مجاز را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
احمد وائلی؛ شعر دینی؛ صور خیال؛ کنایه؛ مجاز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 150 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 129 |