تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,302,959 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,355,715 |
اثربخشی آموزش گروه درمانی مبتنی بر شناختی- رفتاری بر راهبردهای مقابلهای افراد دارای اختلال اضطراب | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 18، شهریور 1395، صفحه 45-59 اصل مقاله (5.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فریبا دلبرنسب1؛ سید محمود میرزمانی بافقی2؛ حمید رضا وطن خواه3 | ||
1پژوهشگر | ||
2استاد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران | ||
3استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروه درمانی مبتنی بر شناختی- رفتاری بر راهبردهای مقابله ای افراد دارای اختلال اضطرابی بود.روش: این پژوهش از نوع آزمایشی است و در قالب یک طرح پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل انجام شده است. بدین منظور 20 نفر از افرادی که تشخیص اختلال اضطرابی را داشتند به صورت تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش (10 نفر) و گروه کنترل (10 نفر) گماشته شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه راهبردهای مقابلهای اندلر و پارکر استفاده شد که در هر دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون توسط آزمودنیها تکمیل گردید. مداخله شناختی- رفتاری به مدت 11 جلسه برای گروه آزمایش برگزار گردید ولی گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات گروه آزمایش در راهبردهای مسأله مدار نسبت به گروه کنترل افزایش معنی دار و در راهبردهای هیجان مدار و اجتنابی کاهش معنی داری داشته است.نتیجه گیری: بنابراین براساس یافتهها گروه درمانی شناختی رفتاری بر راهبردهای مقابلهای (مسأله مدار، هیجان مدار و اجتنابی) تأثیرگذار است. | ||
کلیدواژهها | ||
شناختی- رفتاری؛ گروه درمانی؛ راهبرد مسأله مدار؛ راهبرد هیجان مدار؛ راهبرد اجتنابی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 338 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 246 |