تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,303,153 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,357,010 |
تأثیر آموزش هوش موفقیت بر بهزیستی و خودکارآمدی تحصیلی دردانشآموزان دختر | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 18، شهریور 1395، صفحه 94-107 اصل مقاله (5.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ریحانه امینی1؛ احمد صادقی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، مشاوره و راهنمایی،دانشکده علوم انسانی ،دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر ،اصفهان ،ایران | ||
2استادیار گروه مشاوره ،دانشکده علوم تربیتی ،دانشگاه اصفهان ،اصفهان ،ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش هوش موفقیت بر بهزیستی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان دختر دوره دوم متوسط شاهین شهر انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع نیمه تجربی، پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری 1 ماهه بود. نمونه آماری 30 نفر از دانشآموزان مقطع متوسط شاهین شهر بودند که به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند، به این طریق که از بین مدارس دوره متوسطه شاهین شهر دو مدرسه انتخاب و از کلاسهای آن مدراس دو کلاس به صورت تصادفی انتخاب شد. سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند و گروه آزمایش در9 جلسه آموزش گروهی هوش موفق شرکت کردند. در حالی که گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان (مظاهری وصادقی 1394) و بهزیستی تحصیلی لنت و همکاران(2005) بود. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس چند متغیره (مانکوا) نشان داد که آموزش هوش موفقیت توانسته خودکارآمدی و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان دختر را افزایش دهد. نتیجه گیری: بر اساس این نتایج، میتوان گفت هوش موفق که بر سه توانایی عملی، خلاق و تحلیلی تأکید میکند موجب افزایش بهزیستی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش موفقیت؛ بهزیستی تحصیلی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 283 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 282 |