تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,550 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,466,413 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,491,446 |
رابطه ی بین کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده و کیفیت زندگی کاری اعضای هیأت علمی | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، خرداد 1390، صفحه 7-21 اصل مقاله (210.01 K) | ||
نویسندگان | ||
محمد هادی عسگری1؛ فرحناز توکلیان* 2 | ||
1استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه ی بین به کارگیری مؤلفههای سازمان یادگیرنده و کیفیت زندگی کاری اعضای هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی غرب استان مازندران بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه ی آماری کلیه ی اعضای هیأت علمی تمام وقت دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندران در نظر گرفته شد که از این تعداد 214 نفر از طریق نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. در این تحقیق، دو پرسشنامه ی سازمان یادگیرنده و پرسشنامه ی کیفیت زندگی کاری تنظیم شد. روایی پرسشنامه طبق نظر تعدادی از صاحبنظران تأیید شد. و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه ی سازمان یادگیرنده معادل 81/0 و پرسشنامه ی کیفیت زندگی کاری 84/0 محاسبه گردید. یافتههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آنووا تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده و کیفیت زندگی کاری اعضای هیأت علمی رابطه ی معنیداری وجود دارد. بین تکتک مؤلفههای سازمان یادگیرنده اعم از قابلیتهای شخصی، مدلهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری تیمی و تفکر سیستمی با کیفیت زندگی کاری اعضای هیأت علمی رابطه ی مثبت و معنیداری وجود دارد. طبق نتایج آزمون رگرسیون، در میان مؤلفههای سازمان یادگیرنده، مؤلفه مدلهای ذهنی، میتواند بهترین پیشبینیکننده کیفیت زندگی کاری اعضای هیأت علمی باشد. بنابراین توجه به مدلهای ذهنی استادان دانشگاه به منظور بهبود کیفیت زندگی کاری آنان بسیار حایز اهمیت است. | ||
کلیدواژهها | ||
ؤلفههای سازمان یادگیرنده؛ کیفیت زندگی کاری؛ دانشگاههای آزاد اسلامی؛ اعضای هیأت علمی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,001 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,069 |