تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,554 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,557,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,600,140 |
اثر بخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر اضطراب اجتماعی، پیشرفت تحصیلی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، خرداد 1390، صفحه 103-116 اصل مقاله (186.49 K) | ||
نویسنده | ||
محمد مجتبی کیخای فرزانه* | ||
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان، باشگاه پژوهشگران جوان، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش گروهی ابراز وجود بر اضطراب اجتماعی، پیشرفت تحصیلی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان پسر پایه ی دوم دوره ی متوسطه ی شهر ایرانشهر انجام گرفت. پژوهش حاضر شبه تجربی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه ی آماری این پژوهش دانش آموزان پسر پایه ی دوم متوسطه مشغول به تحصیل در سال 90-1389 بوده که تعداد آنها 943 نفر و نمونه ی آن شامل 70 دانش آموز است که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی ایسلر و میلر و مقیاس اضطراب اجتماعی واتسون و فرند بود. داده های به دست آمده با روش تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که بین دو گروه از لحاظ هر سه متغیر وابسته تفاوت معناداری وجود دارد. یافته های این پژوهش نشانگر آن است که آموزش گروهی ابراز وجود باعث کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت تحصیلی؛ اضطراب اجتماعی؛ آموزش گروهی ابراز وجود؛ مهارت های اجتماعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,365 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,701 |