تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,292,362 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,347,087 |
ارزیابی مولفه های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، شهریور 1392، صفحه 83-90 اصل مقاله (528.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد حاجی زاد* 1؛ محمد صالحی2 | ||
1گروه علوم تربیتی، واحد نکا، دانشگاه آزاد اسلامی، نکا،ایران. | ||
2گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری،ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی ارزیابی مولفه های تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران است.روش توصیفی از نوع زمینه یابی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران که در سال تحصیلی 93- 92 مشغول تحصیل می باشند را شامل می شودکه به تعداد 59000 نفر می باشند.که حجم نمونه 382 نفر از طریق جدول کرجسی و مورگان به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شد.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با مقیاس لیکرت بوده که پایایی آن را از طریق فرمول آلفای کرونباخ برابر90/0 بدست آمد و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش آمار توصیفی(درصد، فراوانی، میانگین) وآمار استنباطی(آزمونt تک نمونه)استفاد شده است نتیجه پژوهش نشان داد که وضعیت مولفه های تدریس اثربخش در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بالاتر از حد متوسط بوده به طوری که از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد مولفه های ارتباط بین فردی و مهارت های تدریس پایین تر از حد متوسط و مولفه های ویژگی های فردی، مهارت ارزشیابی و مولفه رعایت قوانین آموزشی بالاتر از حد متوسط می باشد.در مجموع می توان نتیجه گرفت که وضعیت مولفه های تدریس اثربخش در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران مطلوب بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس اثربخش؛ دانشجویان کارشناسی ارشد؛ دانشگاه آزاد | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 787 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 787 |