تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,303,147 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,356,949 |
سنجش پارامتریک شاخص لرنر در بازار وام و سپرده های بانکی با استفاده از تابع هزینه ترانسلوگ | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مدلسازی اقتصادی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 1، دوره 10، شماره 34، شهریور 1395، صفحه 1-27 اصل مقاله (1.13 M) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مهدی مرادی* 1؛ فرهاد خداداد کاشی2؛ جهانگیر بیابانی3؛ هادی غفاری4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استاد اقتصاد دانشگاه پیام نور | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استادیار اقتصاد دانشگاه پیام نور | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف مقاله ارزیابی قدرت انحصاری صنعت بانکداری ایران با رویکرد پارامتریک است. برای این منظور اندازه شاخص لرنر در بازارهای وام و سپردههای بانکی با استفاده از تابع هزینه مرزی تصادفی ترانسلوگ و با به کارگیری دادههای سطح بانک شامل ترازنامه و صورت سود و زیان 33 بانک برای سالهای 1393-1380 محاسبه شد. نتایج نشان داد قدرت انحصاری صنعت بانکداری در بازار وام، روند نزولی داشته و شرایط رقابتی اندکی بهبود یافته است؛ به طوری که شاخص لرنر در بازار وام از 77/0 در ۱۳80 به 54/0 در 1393 کاهش یافته است؛ البته شکاف میان قیمت و هزینه نهایی همچنان در سطح نسبتاً بالایی قرار دارد. همچنین اندازه شاخص لرنر برای بازار سپردهها بین 5/0 و 33/0 در نوسان بوده است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
طبقهبندی JEL: L11؛ D40؛ G21 واژگان کلیدی: قدرت بازاری، صنعت بانکداری، بازار تسهیلات، بازار سپرده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. مقدمه ارزیابی ساختار بازار بانکداری و تعیین میزان انحصار در این صنعت جزء موضوعات مورد توجه پژوهشگران اقتصاد صنعتی علاقمند به حوزه بانکی است. مطالعه ساختار بازار سیستم بانکی به ویژه در کشورهای در حال توسعه که اغلب از نظام مالی بانکمحور برخوردارند، میتواند به سیاستگذاران و برنامهریزان نظام بانکی کمک کند تا این صنعت را به سمت رقابتی شدن هدایت کنند؛ زیرا وجود بازار مالی رقابتی در اقتصاد هر کشوری، تخصیص بهینه منابع مالی را در پیداشته و موجب شکوفایی، رشد و توسعه مناسب اقتصادی آن کشور خواهد شد. اما چنانچه قدرت انحصاری در این بازار حاکم باشد، تخصیص منابع مالی به بخشهای مختلف اقتصادی بهینه نبوده و از کارایی نظام مالی کاسته خواهد شد. به همین جهت اقتصاددانان بر نقش اساسی بانکها به عنوان کلیدیترین نهاد بازار پول و سرمایه در فرایند توسعه اقتصادی هر کشوری اذعان دارند و رشد پرشتاب و مداوم اقتصادی یک کشور را بدون توجه به ساختار بازار چنین نهادی غیرممکن میدانند. با در نظر گرفتن این موارد ارزیابی درجه قدرت بازاری بازار وام و سپرده بانکی از اهمیت زیادی برخوردار است. قدرت بازاری در صنعت بانکداری به وضعیتی اشاره دارد که در آن یک یا چند بانک میتوانند، سودی بالاتر از سایر بانکها کسب نمایند. قدرت بازاری میتواند ناشی از عوامل درونی بازار یا عوامل بیرونی باشد. موانع ورود[1]، متفاوت بودن هزینه نهایی[2]، ادغام[3]، همکاری و ائتلاف[4] بانکها از جمله عوامل درونی محسوب میشوند. مداخلات دولت و برقراری انواع محدودیتها مانند اجبار به دریافت و پرداخت نرخ بهره دستوری و انواع رانتها عوامل بیرونی ایجاد قدرت بازاری هستند. امروزه اقتصاددانان و پژوهشگران با استفاده از رویکردهای متفاوت سعی در شناخت قدرت بازاری دارند. یکی از این رویکردها، رهیافت پارامتریک محاسبه شاخص لرنر است. مزیت عمده شاخص لرنر این است که از درون تابع هزینه و براساس عملکرد واقعی بنگاهها در بازار و با استفاده از یک رفتار بهینهسازی استخراج میشود. به همین جهت دارای چارچوب نظری قوی است. مزیت دیگر شاخص لرنر این است که اجازه میدهد، قدرت انحصاری در سطح بنگاه اندازهگیری شده و در طی زمان مورد تحلیل قرار گیرد؛ بنابراین در این مقاله به تبعیت از الگوی چارچ و وار[5](2000) اندازه شاخص لرنر در بازارهای وام و سپردههای بانکی با بکارگیری اطلاعات و دادههای مربوط به تمامی بانکها که در گزارش عملکرد سیستم بانکی ارائه شده، طی سالهای 1393-1380 مورد سنجش قرار میگیرد. در ادامه مطالب به صورت زیر سازماندهی شده است: در قسمت دوم، ادبیات تحقیق بیان میگردد؛ قسمت سوم به مبانی نظری اختصاص دارد؛ در قسمت چهارم، به برآورد اقتصادسنجی الگو و تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته و در بخش پایانی، نتیجهگیری و پیشنهادهای سیاستی بیان خواهد شد.
2. مروری بر ادبیات به دلیل اهمیت موضوع، مطالعات زیادی بر شناسایی قدرت بازاری در قالب مدلهای مختلف انجام شده است؛ از مهمترین این مطالعات میتوان به لرنر[6](1934)، ایواتا[7] (1974)، آپلبام[8] (1982)، برسنان و لئو[9](1982)، اشنفلتر و سولیوان[10](1987)، راجر[11](1995)، آزام[12] (1997)، مارتینز و اسکارپت[13](1999) و بون[14](2008) اشاره کرد. برامر و همکاران[15](2013) به محاسبه شاخص لرنر در صنعت بانکداری 12 کشور اروپایی طی دوره (2009-2003) پرداختند. نتایج نشان از وجود قدرت بازاری زیاد در سه کشور پرتغال، ایتالیا و یونان دارد؛ این در حالی است که دو کشور فرانسه و لوکزامبورگ، از نظر رقابتی وضعیت مطلوبتری دارند و کمترین میزان شاخص لرنر را در بین کشورهای مورد مطالعه دارند. لروی[16](2014) اندازه رقابت در صنعت بانکداری را برای 11 کشور از منطقه اروپا با استفاده از شاخص لرنر طی دوره (2011-1999) محاسبه کرد. وی به منظور برآورد قیمت، از نسبت کل درآمد به کل دارایی و برای برآورد هزینه نهایی از تابع هزینه مرزی تصادفی ترانسلوگ استفاده کرد. نتایج نشان داد رقابت انحصاری در صنعت بانکداری این کشورها حاکم است. پائولو کوکوریس[17](2014) در مقالهای با عنوان برآورد شاخص لرنر در صنعت بانکداری با رویکرد مرزی تصادفی، اقدام به ارزیابی قدرت بازاری سیستم بانکی 88 کشور دنیا طی سالهای 2012-1994 نمود. نتایج نشان داد صنعت بانکداری کشور زامبیا با متوسط شاخص لرنر 3272/0 بالاترین قدرت بازاری را در بین کشورهای مورد بررسی در طول دوره یاد شده داشته و کشورهای قزاقستان و آنگولا بهترتیب با شاخص لرنر 3147/0 و 3118/0 در رتبههای بعدی قرار دارند. کمترین قدرت انحصاری با شاخص لرنر برابر با 0215/0 است که به سیستم بانکی کشور سنگال مربوط است. کوفی و همکاران[18](2016) در پژوهشی درجه قدرت بازاری و عوامل تعیین کننده آن در صنعت بانکداری غنا را طی دوره 2010-2001 بررسی کردند و با استفاده از دادههای 25 بانک فعال در صنعت بانکداری غنا، شاخص لرنر را با استفاده از رویکرد پارامتریک محاسبه کردند. نتایج نشان داد صنعت بانکداری غنا با درجه رقابت پایین مواجه بوده و بانکهای مسلط قادر به تعیین قیمت بالاتر از هزینه نهایی هستند. همچنین با استفاده از دو روش دادههای پانلی با اثرات ثابت و GMM اقدام به شناسایی عوامل موثر بر قدرت بازاری نمودند. نتایج برآورد مدل نشان داد از بین ویژگیهای خاص بانکی فقط سرمایه زیاد بانکی موجب کاهش قدرت بازاری میشود. میرزا و همکاران[19] (2016) در مقاله خود با عنوان «اندازهگیری درجه رقابت در صنعت بانکداری با استفاده از دادههای 30 بانک و بهره جستن از چهار مدل هال، راجرز، برسنهان و لئو، پانزار و راس و مدل بون به محاسبه قدرت بازاری در صنعت بانکداری پاکستان طی سالهای 2012-2004 پرداختند. نتایج نشان داد صنعت بانکی پاکستان دارای یک محیط رقابتی بوده و بانکهای غالب توان اعمال قدرت بازاری ندارند. هر چهار رویکرد سنجش قدرت بازار نشان دادند آزادسازی و مقرراتزدایی از صنعت بانکداری پاکستان بهبود شرایط رقابتی در بازار را در پی داشته است. در داخل کشور نیز مطالعات مختلفی درباره بررسی میزان رقابت در صنایع مختلف صورت گرفته مثلا احمدیان و متفکرآزاد (1384) در کارخانجات قند، بخشوده و شیخ زینالدین (1386) در صنعت گوشت قرمز، صبوحی (1388) در صنعت گوشت گاو و گوساله و احمدیان و جورلی (1388) در صنعت برق و احمدیان و رشیدی (1389) در صنعت سیمان به بررسی قدرت انحصاری پرداختهاند. خداداد کاشی و حاجیان (1393) به منظور ارزیابی قدرت بازاری صنعت بانکداری ایران با استفاده از دادههای 14 بانک اقدام به سنجش شاخص لرنر طی سالهای 1389-1380 کردند. نتایج حاکی از کاهش قدرت انحصاری بازار وام و افزایش قدرت بازاری سپرده در طول دوره مورد مطالعه است. درباره تفاوتهای مطالعه یاد شده با مقاله حاضر میتوان گفت این مقاله به منظور رسیدن به نتایج دقیقتر، برای اولینبار از اطلاعات کلیه بانکهای ارائه شده در گزارش عملکرد بانکها - یعنی 33 بانک فعال- در صنعت بانکی بهره میبرد و همچنین براساس تقسیمبندی بانکها به سه دسته قرضالحسنه، تجاری و تخصصی و توسعهای، میزان قدرت بازاری هرگروه از بانکها را در بازار تسهیلات اعطایی و سپردههای بانکی اندازه میگیرد. تفاوت سوم هم در این است که این مقاله، شاخص قدرت بازار را با شاخص تمرکز در طول دوره مطالعه مقایسه میکند و نیز اطلاعات سالهای 1389 - 1393 به مطالعه قبلی اضافه میشود. شهیکیتاش و همکاران (1393) قدرت بازاری و کارایی هزینه در صنعت بانکداری ایران را با استفاده از رویکرد سازمان صنعتی تجربی جدید (NEIO) بررسی کردند. نتایج بیانگر کاهش قدرت بازاری بانکها طی سالهای 1390-1380 است. کاهش 3/0 درصدی حاشیه نرخ سود بانکی به دلیل کارایی هزینه و افزایش 7/0 درصدی آن به دلیل تمرکز بیشتر بر این صنعت است. شهیکیتاش و محمودپور (1394) در مقالهای به بررسی ساختار بازار سپردههای بانکی بر اساس رویکرد برسنان و لئو پرداختند. یافتههای تحقیق نشان داد ضریب رقابت در بازار سپرده اعطایی اندک است و فرضیه رقابت کامل در صنعت بانکداری کشور پذیرفته نشد. پناهی و همکاران (1394) با بهرهگیری از رویکرد واسطهای و با استفاده از دادههای سطح 12 بانک، شاخص لرنر بازار تسهیلات بانکی را ارزیابی کردند. نتایج حاکی از آن است بانکهای ملت و سامان قدرت بازاری بالاتری نسبت به دیگر بانکها داشته و بانک پاسارگاد کمترین قدرت بازاری را دارد. شاخص لرنر در سالهای 1387 و 1388 با کنترل بیشتر هزینه نهایی توسط بانکهای یاد شده و افزایش حاشیه سود این بانکها روند صعودی داشته اما پس از این دوره یعنی طی سالهای 1388 -1390 به دلیل نظارت بیشتر بانک مرکزی بر سود دریافتی بانکها، روند نزولی داشته است. خلاصهای از سایر مطالعات انجام شده در زمینه قدرت بازاری در داخل و خارج از کشور در جدول (1) عرضه میگردد.
جدول 1. برخی مطالعاتانجامشدهدرزمینه سنجش درجهانحصار و رقابت
منبع: گردآوری محققان
3. مبانی نظری پایههای فکری سنجش قدرت انحصاری به دو مکتب فکری ساختارگرایان و غیرساختارگرایان تقسیم میشود. مکتب فکری ساختارگرایی[23] به این مطلب اشاره دارد که قدرت بازاری ایجاد شده ناشی از درک نحوه تسلط بنگاههای بزرگ از طریق هماهنگی با یکدیگر جهت افزایش سودآوری است. درمقابل، مکتب ساختارگرایان، طرفداران مکتب شیکاگو[24] یو. سی. ال. ای قرار دارند. در حوزه اقتصاد صنعتی، مکتب شیکاگو از دهه 50 میلادی با حضور استیگلر در دانشگاه شیکاگو شکل گرفت و از دهه 70 میلادی به بعد به کوشش اقتصاددانان بنامی همچون استیگلر، برازن[25]، مک گی[26]، دمستز[27] و سایر نویسندگانی که عقایدی مخالف نظر ساختارگرایان دارند به اوج رسید. این نظریه بیان میکند تمرکز و قدرت انحصاری موجود در صنعت به علت افزایش کارایی برخی از بنگاههای موجود در صنعت است که توان خارجکردن بنگاههای غیرکارا را داشتهاند. بنابراین قدرت انحصاری دلیل افزایش سودآوری نیست بلکه کارایی موجب افزایش سودآوری و تسلط بر بازار است (دمستز،1973). شاخص لرنر برای اولین بار توسط آبا لرنر[28] در سال 1934 معرفی شد. این شاخص که براساس شکاف بین قیمت و هزینه نهایی پایهریزی شده است، برای درک نظری مفهوم قدرت بازاری بسیار مناسب است. (1) در رابطه (1)، P قیمت انحصاری، MC هزینه نهایی و L بیانگر قدرت بازاری است. این رابطه نشان میدهد شکاف بین قیمت و هزینه نهایی چه نسبتی از قیمت است. هرچه نسبت بیشتر باشد، قدرت بازاری بنگاه نیز بیشتر خواهد بود. این شاخص دارای توجیه نظری است و از حداکثر نمودن سود بنگاه قابل استخراج است. مقدار شاخص لرنر بین صفر و یک قرار دارد. در شرایطی که بازار رقابت کامل باشد، مقدار عددی این شاخص صفر و در شرایط انحصار کامل یک است. با توجه به روابط (2) و (3) مشتق مرتبه اول شاخص لرنر نسبت به قیمت محصول مثبت و مشتق دوم منفی است (برامر و همکاران[29]، 2013). (2) (3) برای محاسبه شاخص لرنر از هزینه نهایی به دست آمده از تابع هزینه ترانسلوگ استفاده میکنیم. تابع هزینه ترانسلوگ یکی از انواع فرمهای تابعی است که به شکل وسیعی در پژوهشهای تجربی سنجش قدرت بازار بانکی استفاده میشود. مبانی نظری تابع هزینه ترانسلوگ، نخستینبار توسط کریستنس و همکاران[30](1973) ارائه شد. تابع هزینه ترانسلوگ از جمله توابع انعطافپذیر درجه دوم غیرهموتتیک[31] میباشد و در میان توابع انعطافپذیر موجود، از جمله ترانسلوگ، کابداگلاس تعمیمیافته[32]، لئونتیف تعمیمیافته[33]، درجه دوم تعمیمیافته[34] و CES[35]، ساختار، فرم تابع هزینه ترانسلوگ به گونهای است که روابط متقابل نهادهها و روابط متقابل سطح تولید و نهادهها را در خود گنجانده است؛ در حالی که دیگر توابع هزینه چنین قابلیتی ندارند. از مهمترین ویژگیهای تابع هزینه ترانسلوگ، محاسبه صرفههای مقیاس تولید، با تغییر سطح تولید است. این تابع قابلیت نمایش هر سه منطقه تولید و محاسبه کشش هزینه و نمایش قسمت نزولی، صعودی و حداقل منحنی هزینه متوسط بلندمدت (LAC) را دارد. به طور کلی، تابع هزینه ترانسلوگ از انعطافپذیری لازم برخوردار است و محدودیتهای کمتری بر ساختار هزینه و در نتیجه تکنولوژی تولید (به ویژه نسبت به تابع کاب-داگلاس) اعمال میکند؛ به عنوان مثال، ضرورتی ندارد که فرض شود تابع تولید نسبت به تعداد عوامل، همگن از درجه یک باشد. بلکه فرض میشود که تابع هزینه نسبت به قیمت عوامل همگن خطی است که فرض منطقی است. بنابراین تابع ترانسلوگ در واقع عضوی از گروه توابعی با فرم عمومی سهمی انعطافپذیر است. بلاکوربی، پریمونت و راسل[36] (1997) این گروه توابع را به شکل زیر معرفی کردهاند: (4) با قرار دادن لگاریتم طبیعی به جای نمادهای F و f در دوسوی رابطه بالا، فرم ترانسلوگ به دست میآید. فرم کلی تابع هزینه ترانسلوگ چند محصولی با n نهاده و m ستاده به صورت زیر تعریف میشود.
تابع ترانسلوگ در نظر گرفته شده در این مقاله نیز براساس دو محصول وام و سپرده بانکی تعریف میگردد. این تابع فقط شامل هزینههای عملیاتی بوده و هزینههای جذب سپرده (تامین مالی) و قیمت سپردهها را دربرنمیگیرد. در این تابع صرفاً نهادههای فیزیکی مانند نیروی کار و سرمایه و هزینههای مربوط به آنها وارد میشوند؛ زیرا برای انجام معاملات و گردآوری اسناد مالی به نهادههای فیزیکی احتیاج میشود (برگر و هامفری[37]، 1998).
4. توصیف دادهها و تعریف عملیاتی متغیرها دادههایمورداستفادهدراینتحقیق برگرفته از گزارشعملکردسیستمبانکیارائهشده در بیست و یکمین، بیست و دومین، بیست و سومین همایش بانکداریاسلامی و نیزبانک اطلاعات سریهای زمانی اقتصادی موجوددر سایت بانک مرکزی واطلاعاتترازنامهو صورتهایمالی حسابرسی شده سالانه 33 بانک دولتی و خصوصی فعال در صنعت بانکی کشور طی سالهای1380 - 1393 میباشد. بانکهای مورد مطالعه شامل بانکهای اقتصاد نوین، انصار، ایران زمین، آینده، پارسیان، پاسارگاد، پست بانک، تات، تجارت، توسعه تعاون، توسعه صادرات، حکمت ایرانیان، خاورمیانه، دی، رسالت، رفاه کارگران، سامان، سپه، سرمایه، سینا، شهر، صادرات، صنعت و معدن، قرض الحسنه مهر، قوامین، کارآفرین، کشاورزی، گردشگری، مسکن، ملت، ملی، مهر اقتصاد و موسسه مالی اعتباری توسعه هستند. در این پژوهش از نرخ وام به عنوان قیمت تسهیلات (P) استفاده شده است. این نرخ از نسبت درآمدهای مشاع در صورت سود و زیان بانکها به کل تسهیلات اعطایی به دست میآید. درآمدهای مشاع بخشی از درآمد بانک است که به واسطه مشارکت با افراد به دست میآید. دریافت سپردههای مدتدار از مشتریان، سرمایهگذاری سپردهها در کسب و کارهای مختلفوارائهتسهیلات مدتدار به مشتریان،سببایجاددرآمدیبرای بانکمیشودکهناشی ازاختلافنرخسودسپردههاوتسهیلات اعطایی و همچنین سود حاصل از سرمایهگذاریهاست. همچنین برای قیمت نهاده اساسی (w)، از نرخ سود سپردهگذاری که از نسبت درآمدهای مشاع در صورت سود و زیان بانکها به کل سپردههای بانکی به دست میآید، استفاده میکنیم و به منظور محاسبه متغیردستمزد نیروی کار و قیمت اجارهای واحدهای فیزیکی به ترتیب از تقسیم هزینههای پرسنلی در صورت سود و زیان هر بانک بر ارزش کل داراییها و هزینه اداری تشکیلاتی هر بانک بر کل داراییهای آن بانک بهره میبریم.
5. معرفی الگوو برآورد اقتصادسنجی در این مقاله برای محاسبه هزینه نهایی از تابع هزینه مرزی ترانسلوگ استفاده میشود. تابع هزینه مورد نظر از نوع توابع مرزی با جزء خطای مرکب است که دو بخش دارد: بخشی که تغییرات تصادفی خارج از کنترل بنگاه را شامل میشود و متقارن است و بخش دوم که تغییرات یک طرفه را دربرمیگیرد. به علت قابلیتهای این نوع توابع، از مدل مرزی مرکب استفاده شده است. تابع هزینه مورد استفاده به صورت زیر است. (6) (7) (8) درتابع فوقLn لگاریتم طبیعی و i وt به ترتیب نشانگر بانک و زمان هستند. C هزینه عملیاتی بانک که از مجموعه هزینه پرسنلی، هزینه استهلاک، اداری و سایر هزینهها از صورت سود و زیان بانکها استخراج شدهاند،L تسهیلات اعطایی، D مقدار سپردهگذاری در بانک، Wl قیمت نیروی کار، Wkقیمت نهاده سرمایه،Trend متغیر روند زمانی که تغییرات تکنولوژی را شامل میشود. V جزء خطای تصادفی با توزیع نرمال و U جزء خطای عدم کارایی، متغیر تصادفی غیرمنفی و بیانگر ناکارایی است. با توجه به این که تابع هزینه همگن از درجه یک است، برای برقراری شرط تقارن محدودیتهای زیر بایستی لحاظ گردد.
مجموعه محدودیتهای فوق، قبل از برآورد مدل بر رابطه (8) اعمال میگردد تا معادله (10) به دست آید. (10)
متغیر روند زمانی(Trend) به دلیل تغییرات تکنولوژیکی سیستم بانکی از جمله خدمات اینترنتی و ATM در تابع هزینه وارد میشود و جزء خطا در تابع (8) از دو قسمت تشکیل و مقدار تابع هزینه به صورت خطای مرکب تصریح شده است. برآورد مدلهای خطای مرکب با استفاده از روش حداقل مربعات معمولی (OLS) مقدور نیست؛ زیرا همه تغییرات در عملکرد بنگاه در مقایسه با مرز کارایی، تصادفی نیست؛ بلکه مقداری از انحرافها به خاطر جزء ناکارایی است که توزیع نیمه نرمال دارد و با استفاده از روش حداکثر درست نمایی (ML) تخمینهای کارا برای ضرایب تابع به دست میآید.
جدول2. نتایج حاصل از تخمین تابع هزینه مرزی ترانسلوگ
منبع: یافتههای پژوهش
پس از برآورد ضرایب مدل (8) به منظور برآورد قدرت بازاری از طریق شاخص لرنر در بازار وام و سپرده، با مشتقگیری از تابع هزینه نسبت به متغیرهای وام (L) و سپرده (D) به ترتیب معادلات (11) و (12) به عنوان تابع هزینه نهایی برای صنعت بانکی کشور به دست میآیند. (11)
(12)
برای محاسبه شاخص لرنردر بازار وام و سپرده به تبعیت از چارچ و وار[38](2000) به ترتیب از روابط (13) و (14) استفاده خواهیم کرد. (13) (14) در روابط فوق rLi وrDi به ترتیب نشانگر نرخ بهره بانک i در بازار وام و سپرده میباشد که به عنوان قیمت بازاری تسهیلات و سپرده در مدل وارد شده است و از نسبت درآمدهای مشاع در صورت سود و زیان بانکها به کل وام و سپرده آنها به دست میآید. SLitو SDitبه ترتیب سهم هر یک از بانکها از بازار وام و سپرده میباشد که از نسبت وام (سپرده) هر بانک به کل وامهای اعطایی (سپردهها) در سیستم بانکی به دست میآید.
جدول 3. اندازه شاخص لرنر در سطح بانک برای بازار تسهیلات اعطایی سیستم بانکی ایران
علامت - نشانگر عدم فعالیت بانک یاد شده یا عدم وجود دادهها در سال موردنظر است. منبع : محاسبات تحقیق
مطابق با نتایج حاصل از جدول (3) بانک ملی در بازار وام، بجز سال 1382، طی سالهای 1380- 1389 بالاترین میزان شاخص لرنر را در بین سایر بانکهای کشور به خود اختصاص داده است. در سال 1382 و سالهای 1389 - 1393 بانک ملت بیشترین مقدار قدرت بازاری تسهیلات اعطایی را در بین بانکهای موجود در سیستم بانکی داشته است. این نتیجه با نتایج حاصل از مطالعه پناهی (1394) همخوانی دارد. در سال 1393 پنج بانک برخوردار از قدرت انحصاری بالاتر پس از بانک ملت به ترتیب بانک مسکن با میزان شاخص لرنر 0588/0 و بانک تجارت 0383/0، بانک ملی 0316/0، بانک قوامین 0308/0، بانک صادرات 0294/0 میباشند. ضعیفترین بانک از نظر قدرت بازاری در این سال مربوط به بانک حکمت ایرانیان با 0008/0 میباشد. در این سال رتبهبندی قدرت بازاری در سطح بانک به این صورت است که پس از بانک ملت به ترتیب بانکهای مسکن، تجارت، ملی، قوامین، صادرات، پارسیان، پاسارگاد، رفاه کارگران، مهراقتصاد، اقتصاد نوین، سپه، صنعت و معدن، آینده، کشاورزی، انصار، سامان، توسعه صادرات، شهر، سینا، دی، کارآفرین، سرمایه، مهرایران، رسالت، توسعه تعاون، خاورمیانه، گردشگری، ایران زمین، پست بانک و حکمت ایرانیان در رتبههای بعدی قرار دارند. در ادامه میزان قدرت بازاری سپردههای بانکی در سطح هر بانک از سیستم بانکی ایران در جدول (4) نشان داده شده است. براساس اطلاعات جدول (4) بانک ملی طی سالهای 1380 - 1387 بالاترین قدرت بازاری در بازار سپردهها را به خود اختصاص داده است. میزان شاخص لرنر این بانک در سال 1380 برابر با 0729/0 بوده که در سال 1387 به 0789/0 رسیده و در نهایت در سال 1393 با مقدار 0199/0 در رتبه ششم قدرت بازاری در سیستم بانکی قرار گرفته است. از سال 1388 تا پایان دوره مورد مطالعه بانک ملت بالاترین قدرت انحصاری در بازار سپرده را داشته است. طی این سالها بانک ملت اقدامات موثرتری انجام داده و موجب استقبال مردم از این بانک و افزایش کارایی بانک شده است. افزایش کارایی، موجب قرار گرفتن بانک ملت در موقعیت مسلطتری نسبت به قبل شده و قدرت انحصاری آن را افزایش میدهد. در کل قدرت انحصاری بالاتر ناشی از تمایل بیشتر مشتریان به سمت این بانک است. میزان شاخص لرنر بانک ملت در سال 1388 برابر با 0706/0 بوده و در سال 1393 این مقدار به 0532/0 رسیده است. جدول 4. اندازه شاخص لرنر در سطح بانک برای بازار سپرده در سیستم بانکی ایران
علامت- نشانگر عدم فعالیت بانک یاد شده یا عدم وجود دادهها در سال موردنظر است. منبع: محاسبات تحقیق بیشترین رشد قدرت بازاری در بین بانکهای موجود در سیستم بانکی در کل دوره مورد مطالعه مربوط به بانک اقتصاد نوین است؛ میزان شاخص لرنر این بانک از 0003/0 در سال 1380 به 0106/0 رسیده است. بانک حکمت ایرانیان طی سالهای اخیر ضعیفترین قدرت انحصاری در بازار سپرده را داشته است؛ به نحوی که میزان شاخص لرنر این بانک در سال 1392 و 1393 به ترتیب برابر با 0006/0 و 0007/0 است. به طور کلی، از نظر قدرت بازاری بانکهای ایران در سال 1393 در بازار سپرده به این صورت رتبهبندی میشوند که پس از بانک ملت به ترتیب بانکهای تجارت، صادرات، مسکن، کشاورزی، ملی، قوامین، سپه، پاسارگاد، مهراقتصاد، رفاه کارگران، پارسیان، اقتصاد نوین، انصار، سامان، سینا، شهر، توسعه صادرات، صنعت و معدن، کارآفرین، رسالت، مهرایران، دی، سرمایه، توسعه تعاون، خاورمیانه، ایران زمین، گردشگری، پست بانک و حکمت ایرانیان در رتبههای بعدی قرار دارند. همچنین با توجه به این که جنس بانکها به لحاظ عملکردی با هم فرق دارند (بانکها به سه دسته قرض الحسنه، تجاری و توسعهای (تخصصی) تقسیمبندی میشوند)، این مطالعه اقدام به محاسبه شاخص لرنر در هر دو بازار سپرده و وام بر اساس دستهبندی یاد شده، نموده است و میزان قدرت بازاری هرگروه از بانکها در بازار وام و سپرده بانکی را در جداول (5) و (6) ارائه میدهد.
جدول 5. اندازه شاخص لرنر هرگروه از بانکها در بازار تسهیلات اعطایی صنعت بانکداری ایران
منبع: محاسبات تحقیق
براساس نتایج حاصل از جدول (5) گروه بانکهای تجاری بیشترین مقدار از قدرت انحصاری بازار وام را در کل دوره مورد مطالعه به خود اختصاص دادهاند. میزان شاخص لرنر تمامی بانکهای تجاری در سال 1380 برابر با 5858/0 بوده است. این مقدار در سال 1393 به 4261/0 کاهش یافته است. رتبه بعدی قدرت بازاری مربوط به گروه بانکهای تخصصی (توسعهای) شامل بانک توسعه صادرات ایران، بانک صنعت و معدن، بانک کشاورزی، بانک مسکن و بانک توسعه تعاون میباشد. میزان شاخص لرنر این گروه در سال 1380 برابر با 1893/0 بوده و در سال 1393 این مقدار به 1058/0 رسیده است. کمترین سهم از قدرت بازاری صنعت بانکداری مربوط به گروه سوم از بانکها یعنی بانکهای قرض الحسنه است. این گروه شامل دو بانک قرضالحسنه رسالت و مهر ایران میباشد که به ترتیب از سال 1386 و 1390 به بعد آغاز به فعالیت نمودند. اندازه شاخص لرنر این گروه از بانکها در سال 1393 برابر با 0075/0 بوده است.
جدول 6. اندازه شاخص لرنر هرگروه از بانکها در بازار سپرده صنعت بانکداری ایران
منبع: محاسبات تحقیق
براساس اطلاعات جدول (6) بیشترین قدرت بازاری در بازار سپرده طی دوره مورد مطالعه نیز مربوط به گروه بانکهای تجاری است. میزان شاخص لرنر گروه بانکهای تجاری در سال 1380 برابر با 2764/0 بوده و در سال 1393 به 2878/0 رسیده است. قدرت بازاری این گروه از بانکها بین 2764/0 و 4291/0 در نوسان است. رتبه دوم قدرت بازاری در بازار سپرده مانند بازار تسهیلات مربوط به گروه بانکهای تخصصی (توسعهای) است. میزان شاخص لرنر این گروه در سال 1380 برابر با 0788/0 بوده و در سال 1393 این مقدار به 0574/0 رسیده است. کمترین مقدار قدرت بازاری صنعت بانکداری مربوط به گروه سوم از بانکها یعنی بانکهای قرضالحسنه است. اندازه شاخص لرنر این گروه بانکها در سال 1386 برابر با 0001/0 بوده که در 1393 به 0075/0 رسیده است. در کل سهم بانکهای قرضالحسنه از قدرت بازاری در هر دو بخش سپرده و وام بسیار ناچیز است. شاخص لرنر ارائه شده در جدول (7) نتایج حاصل از روابط (13) و (14) میباشد. در این جدول به منظور پیبردن به تغییرات تمرکز صنعت بانکداری و بررسی میزان همسویی آن با تغییرات قدرت انحصاری از شاخص هرفیندال- هریشمن استفاده شده است. این شاخص از رابطه (15) به دست میآید. (15) در این رابطه، n تعداد بانکهای موجود در صنعت و S سهم بانکها از کل اندازه بازار است. اگر تعداد بیشماری بنگاه با اندازههای نسبی یکسان در بازار باشند، شاخص هرفیندال بسیار کوچک و نزدیک به صفر خواهد بود و اگر تعداد کمی بنگاه و با اندازههای نسبی نابرابر در بازار وجود داشته باشند، این شاخص نزدیک به یک خواهد بود (هرفیندال[39]، 1959).
جدول 7. اندازه شاخص لرنر و تمرکز در بازار وام و سپردهبانکی
منبع: محاسبات تحقیق
جدول (7) نشان میدهد، در بازار وام بیشترین مقدار شاخص لرنر مربوط به سال 1382 برابر با 803/0 بوده و کمترین مقدار مربوط به سال 1393 برابر با 539/0 میباشد. قدرت انحصاری بانکها در این بازار طی دوره مورد مطالعه روند نزولی داشته است، به طوری که از 77/0 در سال۱۳۸۰ به 70/0 در سال 1387 رسیده و سپس در نهایت به 54/0 در سال ۱۳۹۳ کاهش یافته است. البته این کاهش به اندازه شاخص مطلق تمرکز نیست. شاخص هرفیندال- هریشمن در بازار وام از 1476 به 693 کاهش یافته، یعنی روند کاهش تمرکز بیشتر از روند کاهش قدرت بازاری در این بخش است. علت کاهش شاخص تمرکز و تاحدودی کاهش در شاخص لرنر مربوط به ورود بانکهای خصوصی به صنعت که سهمی از بازار وام را به خود اختصاص دادهاند، میشود. تعداد بانکهای صنعت در سال 1380 از 14 به 21 بانک در سال 1387 رسیده و در پایان دوره مورد مطالعه تعداد بانکهای فعال به 31 بانک افزایش یافته است. در بازار سپرده وضعیتی متفاوت از بازار وام مشاهده میشود. با توجه به افزایش تعداد بانکهای موجود در صنعت و کاهش 59 درصدی شاخص هرفیندال- هریشمن در بازار سپردهها، کاهش قدرت انحصاری نیز قابل انتظار بود، اما در عمل تحقق نیافت. طی دوره مورد مطالعه اندازه شاخص لرنر برای بازار سپردهها روندی ثابت و گاه به گاهی افزایش داشته است. بیشترین میزان شاخص لرنر مربوط به سال 1385 برابر با 5/0 بوده و کمترین مقدار این شاخص مربوط به سال 1391 با 33/0 میباشد. میزان شاخص لرنر در بازار سپرده در دوره مورد بررسی بین این دو مقدار در نوسان بوده است. در حالی که شاخص هرفیندال در این بازار طی این دوره از روند نزولی برخوردار بوده و از 1603 واحد به 661 واحد کاهش یافته است. با وجود توسعه نظام بانکی در حوزه بازار متشکل پولی بازار سپرده به سمت بازار رقابتی سوق پیدا نکرده است.
6. نتیجهگیری و توصیههای سیاستی هدف از تحقیق حاضر ارزیابی قدرت بازاری صنعت بانکداری از طریق سنجش شاخص لرنر در بازارهای وام و سپرده با استفاده از تابع هزینه مرزی ترانسلوگ میباشد. به این منظور از دادههای سطح بانک[40] شامل ترازنامه و صورت سود و زیان 33 بانک کشور طی سالهای 1393-1380 استفاده شد. یافتهها نشان میدهد بالاترین قدرت بازاری در بازار وام و سپرده در سطح بانک طی سالهای اخیر مربوط به بانک ملت است. در سال 1393 پس از بانک ملت بانکهای مسکن، تجارت، ملی و قوامین رتبههای بعدی از قدرت انحصاری بازار وام را به خود اختصاص دادهاند و در بازار سپرده رتبههای بعدی قدرت بازاری به ترتیب مربوط به بانکهای صادرات، مسکن، کشاورزی و ملی است. همچنین نتایج حاکی از آن است که از یک طرف قدرت انحصاری صنعت بانکداری در بازار وام طی دوره مورد مطالعه به اندازه 30 درصد روند نزولی داشته است؛ به طوری که شاخص لرنر از 77/0 در سال۱۳80 به 54/0 در سال 1393 کاهش یافته است. اندازه شاخص لرنر برای بازار سپردهها نه تنها کاهش نداشته است، بلکه در برخی سالها روند افزایشی نیز داشته است. این در حالی است که شاخص هرفیندال - هریشمن در هر دو بازار سپرده و تسهیلات کاهش چشمگیری داشته است. این مطلب نشان میدهد در مورد اندازه رقابت نباید صرفا به اندازه تمرکز توجه شود. شاخص لرنر از درون تابع هزینه و رفتار بنگاهها و عملکرد واقعی بنگاهها استخراج شده و از یک رفتار بهینهسازی به دست میآید و بنابراین واقعیت بازار را بهتر نمایش میدهد. در تفسیر علت ثبات قدرت انحصاری در بازار سپرده و کاهش ناچیز آن در بازار وام با وجود کاهش زیاد در تمرکز میتوان به این نکته اشاره داشت که توسعه بازار غیرمتشکل پولی به عنوان یک بازار سایه از یک طرف و بهکارگیری انواع روشهای تبلیغات، بازاریابی و بهرهبرداری از موقعیت ممتاز و موانع ورود بخش رقبای خارج، ازطرف دیگر، از کاهش قدرت انحصاری صنعت بانکداری جلوگیری کرده است. افزایش تعداد بانکها و کاهش تمرکز در صورتی از قدرت بازاری بانکهای بزرگ خواهد کاست که نگرش دولت به بانکهای خصوصی از اجرایی به نظارتی تغییر یابد و دخالتهایش در تعیین نرخ سود محدودتر شود؛ زیرا کنترل دستوری نرخ سود بانکی مترادف با حذف یک ابزار مهم رقابتی است. در کل برای رقابتیکردن صنعت بانکداری نیاز است اقداماتی فراتر از آنچه که تاکنون صورت گرفته، انجام گیرد. بنابراین پیشنهاد میگردد سازوکاری اتخاذ گردد که با کاهش قواعد غیربازاری، تقویت بیشتر بازار بین بانکی و فعالتر کردن ارتباط بین آنها و تعیین نرخ سود بانکی به صورت شناور، قدرت بازاری این صنعت را بتوان کاهش داد؛ در غیر این صورت، افزایش تعداد بانکهای خصوصی تاثیر معناداری بر کاهش قدرت بازاری این صنعت نخواهد داشت. [1] Barriers to Entry [2] Different Marginal Cost [3] Merge [4] Cooperation and Collusion [5] Church. J. & Ware, R. [6] Lerner [7] Iwata [8] Appelbaum [9] Bresnahan [10] Ashenfelter & Sullivan [11] Roeger [12] Azzam [13] Martins & Scarpetta [14] Boon [15] Bramer, Gischer, Ritcher & Weib. [16] Leroy [17] Paolo Coccorese [18] Kofi, A., Christopher, G. & Baiding H. [19] Mirzaa, F.M, Berglandb, O. & Khatoona, I. [20] Jun Yang & Hanhua Shao. [21] Miljković, M., Filipović & Tanasković, S. [22] Datta, Sudip, Datta, Iskandar and Singh. [23] Structuralism [24] Chicago-U.C.L.A School [25] Brozen [26] McGee [27] Demsetz [28] Abba Lerner. [29] Bramer, Gischer, Ritcher & Weib. [30] Christenesn, L. R [31] Non Homothetic [32] Generalized Cobb Douglas [33] Generalized Leontief [34] Generalized Square-Root Quadratic [35] Constant Elasticity of Substitution [36] Blackorby, C., D.Primont & R.R.Russel. [37] Berger & Humphrey [38] Church.J. & Ware, R. [39]Herfindal. [40] Banks Level Data | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع - احمدیان، مجید، متفکرآزاد، محمد علی (1384). بررسی عوامل موثر بر حاشیه سود در دو بازار انحصار چندگانه فروش کالای فرآوری شده و نهاده اصلی تولیدی. جستارهای اقتصادی ایران، 2(4): 11-33. - پژویان، جمشید، خداداد کاشی، فرهاد، شهیکیتاش، محمدنبی (1390). ارزیابی ناپارامتریک شکاف بین قیمت و هـزینهی نهایی در صنایع ایران در قالب یک مدل کورنویی. فصلنامه اقتصاد مقداری (بررسیهای اقتصادی سابق)، 8(2): 121-95. - پناهی، حسین، امیدی نژاد، محمد، نوری، محمد (1394). برآورد هزینههای اجتماعی قدرت بازاری بانکها در سیستم بانکداری ایران. فصلنامه پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، 23(73): 24-7. - حسینی، سید صفدر، شعبانی، زهره، رفیعی، حامد (1390). بررسی قدرت بازاری شبکه بانکهای دولتی ایران (طرح پژوهشی). پژوهشکده پولی بانکی. بانک مرکزی ایران. - خداداد کاشی، فرهاد و حاجیان، محمدرضا(1393). محاسبه قدرت بازاری در صنعت بانکداری ایران طی سالهای 1389-1380. فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی، 4(15): 116-96. - شهیکیتاش، محمدنبی، اتباعی، فرامرز (1391). تاثیر رقابت خارجی بر شدت رقابت و مارکآپ در بازارهای صنعتی ایران. فصلنامه مطالعات اقتصاد کاربردی در ایران، 1(3): 55-27. - شهیکیتاش، محمدنبی (1392). سنجش قدرت بازاری صنایع کارخانهای ایران. مجله تحقیقات اقتصادی، 48(2): 64-43. - شهیکیتاش، محمدنبی، محمودپور، کامران(1394). ارزیابی ساختار بازار سپردههای بانکی در ایران. فصلنامهمدلسازی اقتصادی، 9(31): 81-61. - شیری، بهزاد (1388). ارزیابی نقش بانک های خصوصی در رقابتی کردن صنعت بانکداری ایران در دوره 87-1380. دوفصلنامهبرنامهوبودجه،14(109): 73-61. - گزارش عملکرد سیستم بانکی طی سالهای 1393- 1380. - Ashenfelter, O., Sullivan, D. (1987). Nonparametric tests of marketstructure: An application to the cigarette industry. Journal of IndustrialEconomics, (35): 483-98.
- Appelbaum, E. (1982). The estimation of the degree of oligopoly power, Journal of Econometric, (19): 287-299.
- Berger, A., and Humphrey, D. (1998). Efficiency of financial institutions: International Survey and Directions for Future Research, European Journal of Operational Research: 175-212.
- Berndt, E, R. Khaled, M, S., (1979). Parametric productivity measurement and choice among flexible functional forms, Journal of Political Economy, (87): 1220-1245.
- Blackorby, C., D. Primont and R.R. Russel. (1977). testing separability restrictions with flexible functions forms, Jornal of Econometrics, (5): 195-209.
- Boone, J. (2008). A new way of measuring competition. The Economic Journal, 118(531): 1245-1261
- Bramer, P., Gischer, H., Ritcher, T., Weib, M. (2013). Competition in bank's lending business and its interference with ECB monetary policy. Journal of International Financial Markets, Institutions & Money, (25): 144-162.
- Bresnahan, T.F. (1982). The oligopoly solution is identified. Economic Letters, 10(2): 87-92.
- Coccorese, p. (2014). Estimating the Lerner index for the banking industry: A stochastic frontier approach, Applied Financial Economics, 24(2): 73-88.
- Church. J., Ware, R. (2000). Industrial organization: a strategic approach, McGraw Hill. Datta, S. &Datta, M. I., & Singh, V. (2013). Product market power, industry structure and earnings management. Journal of Banking & Finance. 37: 3273-3285.
- Christenesn, L. R., Jorgenson, D. W. and L. J. Lau (1973). Transcendental logarithmic production function. The Review of Economics and statistics, (5): 28-45.
- Iwata,G. (1974). Measurement of conjectural variations in oligopoly. Econometrica, 42(5): 947-966.
- Herfindal, Orris C. (1959). A General Evaluation of Competition in the Copper Industry. Copper Costs and Prices. 1870-1957, Baltimore: Hohns Hopkins Press, xhap.70.
- Jun Yang and Hanhua Sha. (2016). Impact of bank competition on the bank lending channel of monetary transmission: Evidence from China. International Review of Economics & Finance, 43(3): 468-481.
- Kofi, A., Christopher, G. & Baiding, H. (2016). Competition in the banking industry: Empirical evidence from Ghana. Journal of Banking Regulation, 17(3): 159-175.
- Leroy, Aurélien. (2014). Competition and the Bank Lending Channel in Eurozone. Journal of International Financial Markets, Institutions and Money, 31: 296–314.
- Lerner, A, P. (1934). The concept of monopoly and the measurement of Monopoly Power, Review of Economic Studies, 1: 312-324.
- Martins, O.J., Scarpetta, S. (1999). The levels and cyclical behaviourof mark-ups across countries and market structures. OECD EconomicsDepartment Working Papers No. 213.
- Miljković, M., Filipović & Tanasković, S. (2013). Market concentration in the banking sector: Evidence from Serbia. Industrija, 41(2): 7- 26.
- Mirzaa, F.M, Berglandb, O. & Khatoona, I. (2016). Measuring the degree of competition in Pakistan’s banking industry: An empirical analysis. Applied Economics, (3): 68-46.
پیوست 1 جدول 8. میزان سهم هر بانک از بازار سپرده در سیستم بانکی ایران
منبع: محاسبات جاری پژوهش (علامت- نشانگر عدم فعالیت بانک مذکور یا عدم وجود دادهها در سال مورد نظر است.) پیوست 2 جدول 9. میزان سهم هر بانک از بازار وام در سیستم بانکی ایران
منبع: محاسبات جاری پژوهش (علامت - نشانگر عدم فعالیت بانک مذکور یا عدم وجود دادهها در سال مورد نظر است.) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,383 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,655 |