تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,303,171 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,357,129 |
تاثیر آموزش مدیریت زمان بر کاهش اضطراب امتحان و گوشهگیری دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر یاسوج | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 26، شهریور 1395، صفحه 64-75 اصل مقاله (847.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
خسرو رمضانی* 1؛ شهین یزدانپناه2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، ایران. | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مدیریت زمان بر اضطراب امتحان و گوشهگیری دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهر یاسوج بود. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی مورد مطالعه کلیهی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر یاسوج در سال تحصیلی 1395-1394، و تعداد آنها 3017 نفر میباشد. تعداد 60 نفر از آنان به شیوهی نمونهگیری تصادفی و پس از اجرای پرسشنامههای اضطراب امتحان و احوال شخصی وودورث و بر اساس کسب رتبهی درصدی بالای 70 در پرسشنامهی اضطراب امتحان و نمره بالاتر از 6 در پرسشنامهی احوال شخصی وودورث انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و گواه به طور برابر (30 نفر) قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه، آموزش مدیریت زمان را دریافت نمودند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات، پسآزمون پرسشنامههای ذکر شده از دانشآموزان گرفته شد و دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مدیریت زمان موجب کاهش اضطراب امتحان و بهبود گوشهگیری دانشآموزان شده است. در مجموع نتایج پژوهش حاضر نشان داد روش آموزش مدیریت زمان میتواند در کاهش اضطراب امتحان و بهبود گوشهگیری دانشآموزان مؤثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت زمان؛ اضطراب امتحان؛ گوشهگیری؛ دانشآموزان؛ یاسوج | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 574 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 492 |