تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,303,022 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,356,184 |
اثربخشی آموزش غایت نگری بریادگیری خودراهبری دانش آموزان | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 26، شهریور 1395، صفحه 76-86 اصل مقاله (746.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه همتیان1؛ علی محمد رضایی* 2؛ محمد علی محمدی فر2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه سمنانسمنان، ایران. | ||
2استادیار، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدفاینپژوهشبررسیتاثیرآموزشغایت نگریبریادگیریخودراهبری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه هشتم مقطع دبیرستان (دوره اول) شهر سمنان در سال تحصیلی 94-93 بود که از بین آنها 40 دانش آموز به عنواننمونهبا کمترین نمرات در یادگیری خودراهبری انتخاب وبهصورتتصادفیوبطورمساویدردوگروهآزمایشوکنترلقرار داده شد. ابتداپیشآزمونبررویهردوگروهاجرا و بعدازآنطی9 جلسه،غایت نگریبهگروهآزمایش، آموزشدادهشد.برایگروهکنترلمداخلهایانجامنشد. در اینتحقیقازطرحپیشآزمون- پسآزمونبا گروهکنترلاستفادهشد. داده ها با پرسشنامه یادگیری خودراهبری فیشر، کینگ و تاگو گردآوری شد و پس از آن با استفاده از آزمون کوواریانس چندمتغیره مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد غایت نگری اثر معنی داری بر بهبود یادگیری خودراهبری دارد. بر اساس نتایج حاصله، برای ارتقاء یادگیری خودراهبری استفاده از آموزش غایت نگری توصیه می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
غایت نگری؛ یادگیری خودراهبری؛ خودمدیریتی؛ رغبت برای یادگیری؛ خودکنترلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 563 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 658 |