تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,302,929 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,355,479 |
بررسی مدل علّی روابط باورهای معرفت شناختی، انگیزش پیشرفت، رویکردهای یادگیری و پیشرفت درسی | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 28، دی 1395، صفحه 88-103 اصل مقاله (642.63 K) | ||
نویسندگان | ||
حمزه فرهادی نیا* 1؛ هومن رجبی2؛ موسی آبختی3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی. | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران | ||
3کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
این مطالعه به منظور بررسی روابط باورهای معرفتشناختی، انگیزش پیشرفت، رویکردهای یادگیری و پیشرفت درسی علوم انجام شد. به همین منظور تعداد 444 نفر از دانشآموزان دختر مدارس راهنمایی شهرستان کرج به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای باورهای معرفتشناختی کونلی (2004)، رویکردهای یادگیری کاوالو (1994) و انگیزش پیشرفت کاوالو (1996) پاسخ دادند. میانگین نمرهی علوم سه ماههی اول سال تحصیلی 94/95 از معلمان دریافت شد. دراین پژوهش برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. باورهای معرفت شناختی بهجز باور به قطعیت دانش بر رویکردهای یادگیری دانشآموزان اثر مستقیم داشت. این باورها دارای اثر غیر مستقیم بر رویکردهای یادگیری و اثر مستقیم بر انگیزش پیشرفت دانشآموزان بود. همچنین رویکردهای یادگیری و انگیزش پیشرفت میانجی اثر باورهای معرفت شناختی بر پیشرفت درسی دانشآموزان در درس علوم بود. فراهم کردن زمینههای بحث علمی در کلاس درس، ایجاد فرصتهایی برای درگیری دانشآموزان در آزمایشگاههای علوم و کار عملی در ارتقا باورهای معرفتشناختی دانشآموزان نقش مهمی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای معرفت شناختی؛ رویکردهای یادگیری؛ انگیزش پیشرفت؛ پیشرفت درسی علوم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 615 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 825 |