تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,603 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,846 |
بررسی اثر تغییرات قیمت بر رفاه خانوارهای شهری به تفکیک دهکهای درآمدی و گروههای کالایی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مدلسازی اقتصادی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 11، شماره 39، آذر 1396، صفحه 49-74 اصل مقاله (1.1 M) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
محمد رضا آرمان مهر1؛ آسیه فذهمندمنش* 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار اقتصاد دانشگاه صنعتی شاهرود | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2کارشناس ارشد علوم اقتصادی دانشگاه پیام نور مشهد | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف این مقاله ارزیابی اثرات رفاهی ناشی از افزایش قیمت هشت گروه کالایی است. این تحقیق در میان دهکهای مختلف درآمدی خانوارهای شهری ایران با روش سیستم مخارج خطی و با استفاده از تغییرات جبرانی در دوره زمانی 1392-1372 با بهرهگیری از دادههای سری زمانی صورت گرفته است. نتایج نشان داد به طور کلی، افزایش قیمت باعث کاهش رفاه بیشتری در دهکهای درآمدی پایین نسبت به دهکهای ثروتمند میشود؛ اما با افزایش قیمت یک گروه کالایی (و ثبات قیمت دیگر گروههای کالایی) آسیبپذیرترین دهک درآمدی از نظر کاهش رفاه متفاوت است. بر اساس نتایج پیشنهاد میشود کمیّت و نحوه پرداخت یارانه به دهکهای درآمدی متفاوت باشد، همچنین در آزادسازی قیمتها با توجه به تورم ایجاد شده، توجه ویژه به گروههای کمدرآمد صورت گیرد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
طبقهبندی JEL: D31؛ E31؛ I31. واژگان کلیدی: تورم، درآمد معادل، سیستم مخارج خطی، تغییرات جبرانی، یارانه | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. مقدمه رفاه، عبارت است از مجموعه سازمانیافتهای از قوانین، برنامهها و سیاستهایی که در چارچوب موسسات رفاهی و نهادهای اجتماعی جهت پاسخگویی به نیازهای مادی و معنوی و تامین سعادت انسان عرضه میشود تا زمینه رشد او را فراهم نماید. در اهمیت رفاه گفته شده است که تحقق توسعه پایدار مستلزم ایجاد رفاه، معیشت، ریشهکنی فقر و برخورداری همگان از زندگی مطلوب است (متوسلی، 55:1382). به بیان دیگر، استراتژی توسعه نه تنها مستلزم تسریع رشد اقتصادی است، بلکه مستلزم آن است که سطح زندگی گروههای بسیار وسیع جمعیت که عمدتا در جریان رشد اقتصادی ثابت مانده است، بهبود یابد (تودارو، 1378: 169). آنچه مهم به نظر میرسد، شناسایی میزان اثرگذاری زمینههای مسکن، آموزش، تغذیه، بهداشت، درمان و ... در تغییرات رفاه است تا بر حسب اولویت هر کدام از این زمینهها، شرایط برای افزایش رفاه افراد جامعه و رشد و توسعه فراهم شود. به همین جهت، در این پژوهش، تغییرات رفاه خانوار به تفکیک، برای زمینههای یاد شده که هر کدام به عنوان یک گروه کالایی بیان شده است، بررسی خواهد شد. نوآوری این مقاله نسبت به مطالعات پیشین این است که در این تحقیق، میزان تغییرات رفاه برای خانوارها به تفکیک دهکها و گروههای کالایی به طور همزمان بررسی شده است که رویکرد جدیدی برای سیاستگذاران خواهد بود. موسسه پژوهشی لگاتوم[1] برای ارزیابی و مقایسه میزان رفاه کشورها، سالانه در سطح جهانی به رتبهبندی ۱۴۲ کشور (دربرگیرنده ۹۶ درصد از جمعیت کره زمین) میپردازد. در جدیدترین گزارش این مؤسسه (2015) ایران در میان ۱۴۲ کشور رتبه 106 را از نظر شاخص رفاه دارد؛ به این معنا که رفاه خانوارهای ایرانی در سطح مطلوبی نیست و فاصله زیادی از مرفهترین کشورها دارد (وب1). از آنجا که رفاه معیاری مهم در توسعهیافتگی است و ایران رتبه پایینی در میزان شاخص رفاه دارد؛ بنابراین، شناسایی و ارزیابی عوامل موثر بر کاهش رفاه و رفع آنها ضروری است. از دلایل دیگر اهمیت این پژوهش، هدفمندی یارانههاست. لایحه هدفمند کردن یارانهها در سال 1389 توسط دولت وقت اجرا شد و رقم بالایی از بودجه کشور را در برگرفت. اصل مهم، شناسایی خـانوارهـای واجـد شـرایط دریافت یارانههاست. یک روش برای تـأمین ایـن اصل، داشـتن یـک بانـک اطلاعاتی در مورد خانوارهای واجد شرایط بـه صـورت یـک شـبکه اطلاعاتی ملی میباشد (راغفر و سرخهدهی،1390: 182 - 183). این تحقیق میکوشد با اندازهگیری میزان کاهش رفاه برای هر دهک درآمدی نسبت به تغییر قیمت هر گروه کالایی، خانوارهای آسیبپذیر را شناسایی کند و گامی در جهت تکمیل شبکه اطلاعاتی بردارد. دولت، بازار و خانواده، منابع اصلی در جهت ایجاد رفاه هستند که وزن آنها در کشورهای مختلف متفاوت است (عباسیان و نسریندوست، 1391: 205 و 208). دولت به عنوان یکی از این منابع، با سیاستهای وضع مالیات، پرداخت یارانه، اصلاحات آموزشی، تورم و ... بر رفاه اقتصادی تأثیرگذار است (فلاحی و همکاران،1392: 132). با نگاهی به آمار بانک مرکزی، متوسط نرخ تورم کشور طی بازه زمانی 1384 -1390، 8/15 درصد بوده که در سال 1392 با جهشی قابل توجه، به 7/34 درصد رسیده است (وب2)؛ در حالی که در سال 2013 صندوق بینالمللی پول نرخ تورم جهانی را نزدیک به 4 درصد اعلام کرده است (وب3). در چنین شرایطی که نرخ تورم ایران در مقایسه با متوسط نرخ تورم جهانی اختلاف زیادی دارد، باید تورم و تغییرات آن را به عنوان عامل اثرگذار و مهم بر رفاه تلقی کرد. میزان اثرگذاری تورم بر متغیر رفاه زمانی حساستر خواهد شد که سیاست انتقال به یک اقتصاد مبتنی بر بازار با تعدیل در ساختار قیمتها انجام شود (خسروینژاد، 1388: 2). مرکز آمار ایران، کل مخارج مصرفی خانوارهای شهری را به گروههای خوراکی و دخانی، پوشاک و کفش، مسکن، لوازم و اثاث و خدمات خانوار، بهداشت و درمان، حمل و نقل و ارتباطات، تفریحات و سرگرمی و خدمات، کالاها و خدمات متفرقه خانوار تقسیمبندی کرده است. این پژوهش به بررسی میزان تغییرات رفاهی ناشی از افزایش یا کاهش قیمت در هشت گروه کالایی نامبرده بر خانوارهای شهری از سال 1372 - 1392 میپردازد. روش این تحقیق برای برآورد تغییرات رفاه، سیستم مخارج خطی با تکیه بر نظریه رفتار مصرفکننده و تحلیل تقاضا برای گروههای کالایی است. در بررسی ارتباط رفاه و تغییرات قیمت کالایی به موضوعات زیر پرداخته میشود: 1- افزایش قیمت گروههای کالایی، رفاه خانوارهای کمدرآمد را از رفاه خانوارهای پردرآمد بیشتر کاهش میدهد. 2- مقایسه کاهش رفاه دهکهای درآمدی بین بیست سال گذشته و سالهای 1389– 1392 3- در تغییر قیمت همه گروههای کالایی دهکهای کمدرآمد آسیبپذیرتر هستند. برای بررسی این موارد، مقاله به این صورت سازماندهی شده است: در ادامه مروری بر ادبیات بررسی میشود؛ در بخش سوم، روش تحقیق بیان میشود و در دو بخش پایانی به ارزیابی و نتیجهگیری مدل پرداخته میشود.
2. مروری برادبیات مونرو[2] (1990) بیان میکند که هدف اصلی یک جامعه عبارت است از تخصیص منابع بین اعضای آن جامعه برای بیشینهسازی رفاه آنها. برای دستیابی به این هدف، لازم است هر منبع به گونهای تخصیص یابد که بالاترین عایدی را برای جامعه فراهم سازد. این موضوع در یک اقتصاد بازار آزاد از طریق قیمتها صورت میگیرد. قیمتها نقش موثری در تغییرات رفاه خانوار دارد (سهرابی و همکاران، 1390: 18). مورفی و گاروی[3] (2008) با استفاده از شاخص مخارج زندگی (فیشر و تورنکیوست)[4] دریافتند که واکنش مصرفکنندگان نسبت به افزایش قیمتها نتایج متضادی میدهد که باعث رفاه از دست رفته بیشتری نسبت به محاسبه آن با استفاده از شاخص قیمت مصرفکننده میشود. از اینرو، رفاه از دست رفته محاسبه شده به دلیل تغییرات قیمت، از رفاه از دست رفته در واقعیت کمتر است و این موضوع ضرورت دقت در محاسبه و رسیدگی به تغییرات قیمت به عنوان یکی از عوامل موثر بر رفاه را افزایش میدهد. 2-1. تابع تقاضا، سیستم مخارج خطی و مدلهای تعمیم یافته آن مطالعات تجربی اولیه که با هدف بررسی رفتار مصرفکننده و به دست آوردن تابع تقاضا انجام میشد با استفاده از مدلهای اقتصادسنجی تک معادله صورت میگرفت. اما هرگونه تغییر در یک بازار، دیگر بازارها را تحت تأثیر قرار میدهد؛ به این منظور، اقتصاددانان روشهای تخمین سیستمی را برای تحلیل تقاضا معرفی کردند و این باعث شد که تابع تقاضا سیستمی تمام تغییرات در بازارهای مختلف را در خود جای دهد. پایههای اولیه مطالعات توابع تقاضا به صورت سیستمی به وسیله لسر[5] (1941) شکل گرفت، اما اختلاف میان نظریهها و کاربردهای تجربی در بررسی رفتار مصرفکننده تا ارائه تابع تقاضای مطلوبیت کلین– روبین (1948) ادامه داشت (امینی و فخرحسینی، 1387 :102). زمانی که مدل بنای مطالعه سیستم معادلات تقاضا قرار گرفت، محققان با اختیار نمودن فرمهای متنوع برای تابع مطلوبیت و همچنین تعدیل قیود تحمیل شده، این سیستم را به شکلهای مختلف ارائه کردند. در ایران نیز تلاشها برای برآورد سیستمی تقاضا بر اساس سیستم مخارج خطی با کار خسروینژاد (1368) آغاز شد (سپهوند، 1375: 157). 2-2. مزایای سیستم مخارج خطی در برآورد کمینه رفاه، با رویکرد رفتاری سیستم مخارج خطی که از تابع مطلوبیت استون – گری[6] استخراج شده است، انجام میشود. از جمله مزایای این سیستم، برآورد کمینه رفاه با پشتوانه مستحکم نظری اقتصاد خرد است، به این صورت که کمینه معاش[7] و میزان مخارج تامین آن براساس رفتار بهینهسازی مصرفکنندگان استخراج میگردد که مبتنی بر اصل موضوع رفتار انسان عقلایی در نظریه اقتصاد است (زمانزاده و شاهمرادی،1391: 6). از طرفی، بزرگترین مزیت سیستم مخارج خطی کاربردی بودن آن است به این منظور که متغیرها بسیار ساده و قابل فهم هستند. از دیگر مزایای این سیستم این است که پارامترهای برآورد شده به میزان درخور توجهی کاهش مییابند. در یک سیستم معمولی توابع تقاضا برای کالا به طور معمول پارامتر باید برآورد شود؛ در حالی که در این دستگاه پارامتر برآورد میشود که این امر باعث بالا بردن درجه آزادی میشود و دادههای موردنیاز را کاهش میدهد (خسروی نژاد و هاشمی،1374: 81). از دیگر مزایای سیستم مخارج خطی این است که تفسیر ضرایب این سیستم ساده است (خسروی نژاد،1384: 54). روش استخراج تابع تقاضای مورد نظر برای بررسی هدف در این مطالعه، سیستم مخارج خطی نام دارد. 2-3. معادلات به ظاهر نامرتبط روشهای متفاوتی را برای تخمین سیستم معادلات میتوان به کار برد. در مدلی که معادلات تقاضا به صورت یک دستگاه مطرح میشود، منطقی به نظر میرسد که هر تغییر تصادفی که باعث افزایش مصرف کالایی میشود، احتمالا مصرف بسیاری از کالاهای دیگر و جملات اخلال معادلات دیگر را متاثر نماید. به همین دلیل، جملات اخلال معادلات مختلف مستقل نبوده، بلکه به هم وابستهاند (خسروی نژاد و هاشمی، 1374: 82). در این وضعیت، زلنر در دو مرحله برآوردهای کارا برای ضرایب دستگاه معادلات ارائه داد که همان روش است (بهمنی و اصغری، 1388: 139). بارتن[8] (1969) یک روش تکراری ارائه داده که مخفف آن است که تعداد معادلات نسبتا بالاست و محدودیتهای زیادی برای ضرایب در نظر گرفته شده است (بارتن، 1969: 7). 2-4. تغییرات جبرانی برای میزان تاثیرپذیری مطلوبیت مصرفکننده از تغییر شرایط اقتصادی از شاخصهایی نظیر تغییرات جبرانی یا تغییرات معادل و یا مازاد مصرفکننده ( [9] استفاده میشود. معیار تغییرات جبرانی بیان میکند که اگر سیاست افزایش (کاهش) قیمت اعمال گردد، باید چهقدر به (از) خانوارها پرداخت (گرفته) شود تا به سطح مطلوبیت قبل از تغییر قیمت دست یابند (بهبودی و حکمتی فرید، 1391: 36). (1) (2) : مطلوبیت خانوار؛ : تابع هزینه مصرف؛ قیمت کالا (لیارد، 1377: 177). برای بررسی طرحهای جبرانی در قیمتهای جدید، تغییرات جبرانی منطقی است. اما برای بررسی معیار قابل قبولی از تمایل به پرداخت[10]، تغییرات معادل بهتر است (واریان،[11]1378: 185). تغییرات جبرانی یک مقیاس طبیعی از تغییر رفاه است. چون رفاه کاهش یافته، تغییر رفاه به گونهای اندازه گرفته میشود که با افزایش قیمت، مقیاس تغییر جبرانی عددی منفی باشد (لیارد، 1377: 171). 2-5. انتخاب واحد خانوار و مخارج مصرفی انتخاب خانوار یا فرد به عنوان واحد دریافتکننده درآمد بستگی به هدف محقق دارد، اما به دلایل زیر انتخاب خانوار به عنوان واحد آماری مناسبتر است:1. برخی از درآمدها فقط به خانوار تعلق میگیرد، نه به افراد؛ 2. بخشی از درآمدها اغلب از طریق خانوار هزینه میشود؛ 3. تأثیر درآمدهای گذرا بر درآمد افراد، بیشتر از اثر آن بر کل درآمد خانوار است. گروهی از محققان به این نتیجه رسیدند که مخارج مصرفی در مقایسه با درآمد، از رفتاری باثباتتر برخوردار است (بلاندل[12]و همکاران، 2008: 1890). به کارگیری هزینه مصرفی به جای درآمد، برای محاسبه شاخص، به دلایل زیر است: 1. نابرابری مخارج مصرفی روند منظمی را برخلاف توزیع درآمد طی کرده است (معبودی و فطرس، 1389: 356)؛ 2. افراد با رفتارهایی چون قرض کردن رفتار مصرفی خود را در برابر تغییرات پیش بینی نشده، ثابت نگه میدارند. این اقدام باعث رفتار باثباتتر مخارج مصرفی نسبت به درآمد میباشد (همان: 357)؛ 3. در بسیاری از کشورها اطلاعات آماری درآمد جمعآوری نمیشود و تنها اطلاعات مربوط به هزینههای مصرفی در دسترس است؛ 4. دارندگان درآمد بالا برای فرار از پرداخت مالیات درآمدهای خود را کمتر از مقدار واقعی و کمدرآمدها نیز برای دریافت کمکهای رفاهی بیشتر درآمد خویش را پایینتر بیان میکنند؛ 5. رفاه حاصل از درآمدهای کالاهای خودمصرفی در الگوی توزیع درآمد، تقریبا کم برآورد شود؛ در حالی که در الگوی مصرف چنین وضعیتی وجود ندارد (کفائی و نصیری، 1388: 107). 2-6. پیشینه موضوع مطالعات متعددی درباره ارتباط متغیر قمیت و رفاه انجام شده است که به تعدادی از آنها اشاره میشود: قهرمانزاده و ضیائی[13](2014) با بررسی تغییرات سطح رفاهی خانوار ایرانی از 2004- 2012 به علت تغییرات قیمت مواد غذایی، به این نتیجه رسیدند که افزایش قیمت مواد غذایی در این دوره به طور متوسط 48 درصد از قدرت خرید خانوار کاسته است. آنها برای این تخمین از روش [14] و تغییرات جبرانی استفاده کردهاند. نلسون و همکاران[15] (2011) تأثیرات رفاهی افزایش قیمت مواد غذایی را بر خانوارهای کشور مکزیک طی سالهای 2006 - 2009 بررسی کردند. آنها با استفاده از روش سیستم تقاضای تقریباً ایدهآل به تخمین توابع تقاضا، سپس اثرات رفاهی این افزایش قیمت را به وسیله محاسبه تغییرات جبرانی بررسی نمودند. این تحقیق نشان داد با افزایش قیمت مواد غذایی، کاهش درآمد خانوارهای روستایی به دلیل افزایش قیمت اقلام کشاورزی کمتر از کاهش درآمد خانوارهای شهری بوده و در نتیجه کاهش سطح رفاه خانوارهای شهری بیشتر از خانوارهای روستایی بوده است. اندازهگیری رفاه برای نشان دادن اثرات تغییر قیمت مصرفکننده بر خانوادهها در ایرلند بین سالهای 1999 و2010 توسط لوکری و اُداناهیو،[16] از طریق سیستم مخارج خطی و نابرابری اتکینسون انجام شده است. نتایج نشان داد تغییرات در مخارج زندگی به علت تغییر قیمتها در توزیع درآمد تفاوتهای قابل ملاحظهای ایجاد میکند. شیملس[17] (2010) در مقالهای با استفاده از روش [18] به بررسی کاهش رفاه موثر از تغییر قیمت 13 کالا در قاره افریقا پرداخته است. نتایج نشان میدهد تغییرات در قیمت مواد غذایی میتواند به از دست دادن بیشتر رفاه نسبت به تغییرات در قیمت انرژی یا دیگر کالاها منجر شود. شهابی و همکاران (1394) به بررسی اثر تغییر قیمتها بر توزیع درآمد و رفاه اجتماعی در مناطق شهری ایران طی دوره 1390-1370 پرداختهاند. در این مطالعه از سیستم مخارج خطی و نابرابری اتکینسون استفاده شده است. نابرابری درآمدی در بین دهکهای هزینهای خانوارهای شهری طی دورههایی که اقتصاد تورم بالایی داشته بیشتر شده است؛ در حالی که رفاه اجتماعی خانوارهای شهری روند افزایشی داشته؛ اما در دورههای تورمی نرخ رشد آن کمتر بوده است.
3. روش تحقیق از آنجا که استفاده از دادههای مقطعی در مطالعات تجربی، نشاندهنده ارتباط بین متغیرهای مورد مطالعه بوده و فاقد قدرت پیشبینی معتبر میباشد، به کارگیری روشهای اقتصادسنجی مبتنی بر سریهای زمانی ضروری به نظر میرسد (ابراهیمی سالاری، ۱۳۸۷: 7). در این مطالعه دادهها به صورت سری زمانی جمعآوری شده است. در بررسی رفتار مصرفی خانوار، کل مخارج مصرفی خانوارهای شهری در مرحله نخست به دو گروه کالایی «خوراکی و دخانی» و «غیرخوراکی» تقسیم میشوند. گروه غیرخوراکی شامل هفت زیرگروه میباشد: پوشاک و کفش، مسکن، لوازم و اثاث و خدمات خانوار، بهداشت و درمان، حمل و نقل و ارتباطات، تفریحات و سرگرمی و خدمات، کالاها و خدمات متفرقه خانوار. افزون بر آمار و اطلاعات مربوط به هزینه خانوار، آمار مربوط به شاخصهای قیمتی با عنوان شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی خانوار در مناطق شهری که در اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی ایران گردآوری شده، در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است. واحد دادههای خام هزینه و بودجه خانوار به ریال و میلیون ریال داده شده که بعد از جمعآوری به واحد ریال تبدیل شده است. در ادامه روش تجزیه و تحلیل دادهها بیان میشود. بررسی تغییرات رفاه در چند مرحله بیان شده است و نتایج هر قسمت، در مرحله بعد مورد استفاده قرار گرفته است. 3-1. انتخاب تابع مطلوبیت با توجه به فروض اصلی رفتار مصرفکننده، باید تابع مطلوبیتی براساس هدف انتخاب شود. بهترین تابع مطلوبیت جهت استخراج رابطه تقاضا، تابع استون-گری یا کلین- روبین است (متوسلی و صمدی، 1378: 69). بیان ریاضی این تابع به صورت زیر است:
U: سطح مطلوبیت؛ : مقدار مصرف کالای ام؛ : مقدار کمینه مصرف از کالای ام؛ : میل نهایی به مصرف در ارتباط با درآمد فرامعیشتی (بخشی که نشانگر مخارج یا درآمدی است که مصرفکننده به اختیار خود روی امین کالا صرف کرده؛ یعنی فراتر از کمینه مصرفی در کالای ). آنچه تابع مطلوبیت (3) بیان میکند این است که مجموع مطلوبیتی که مصرفکننده از مصرف سبدی از کالاها دریافت میکند، تابعی از حاصل ضرب مازاد مصرف هر کالا از کمینه مصرف آن کالاست و سهم این مازاد در مطلوبیت کل با توانی مانند همراه است. از اینرو، زمانی از مصرف کالا رضایت حاصل میشود که مصرف از کمینهای که به عنوان کمینه معاش[19] تعبیر میشود، تجاوز کند. نشانگر سهم نهایی مطلوبیت کالای ام میباشد که به صورت کمیت ثابتی در نظر گرفته شده است. با توجه به رتبهای بودن[20] تابع مطلوبیت (3)، یک تبدیل یکنواخت[21] از رابطه بالا نیز میتواند بر همان دستگاه ترجیحات دلالت داشته باشد (تبدیل یکنواخت تابع مطلوبیت بر مقدار بیشینه آن تاثیر نخواهد گذاشت). بنابراین با لگاریتمگیری از رابطه (3) به تابع مطلوبیت (4) دست پیدا میکنیم که به لحاظ کاربردی مناسبتر است (مکیان و سعادتخواه، 1390: 54 و55). (4) 3-2. تعیین تابع تقاضا یکی از روشهای مطالعات تقاضا، برآورد سیستمی آن است. توابع سیستمی تقاضا، مربوط به اختصاص کل هزینه بین کالاها میباشد که به طور همزمان، تقاضای هرکالا با قیمت آن کالا، قیمت سایر کالاها و درآمد در ارتباط میباشد (متوسلی و صمدی، 1378: 69). برای استخراج سیستم معادلات تقاضای متناظر با تابع مطلوبیت مورد نظر، تابع مطلوبیت (4) را با محدودیت قید بودجه (6) بیشینه میکنیم. برای به بیشینه رساندن مطلوبیت باید دو شرط برقرار باشد: اول اینکه نسبت مطلوبیت نهایی به قیمت باید برای همه گروههای کالایی برابر باشد، دوم اینکه تابع مطلوبیت شبه مقعر باشد. در جایی که شرط اولیه برقرار باشد شرط ثانویه حاصل خواهد شد (هندرسون، کوانت[22]1389: 26 - 27). برای سادگی تابع مطلوبیت را دارای دو کالا فرض میکنیم: (5) (6) TC: کل مخارج مصرفی خانوار؛ : تقاضای مصرفکننده برای دو کالا؛ : قیمت کالای ؛ : میل نهایی به مصرف در ارتباط با درآمد فرامعیشتی. تابع لاگرانژ عبارت است از: (7) شرایط مرتبه اول برای بیشینه کردن تابع مطلوبیت (4) به صورت روابط (8) تعریف میشود:
اگر شرایط مرتبه اول برای حل و از سه معادله فوق حذف شود، خواهیم داشت: (9) با توجه به قید محدودیت بودجه (6) داریم: (10) با توجه به (9) و (10) داریم: (11) (12) روابط لازم برای برقراری شرط ثانویه بیشینهسازی مقید تابع مطلوبیت، و میباشد، چون تابع مطلوبیت (4) از نوع میباشد، شرط شکل تابع را شبه مقعر میسازد. معادلات (11) و (12) تابع تقاضا برای دو کالای است. با ضرب کردن در روابط (11) و (12) تابع تقاضا برحسب ارزشهای پولی به دست میآید که تابعی از قیمت آن کالا، قیمت کالاهای دیگر و مخارج کل مصرفکننده است (همان: 60،61).
میتوان روابط (13) و (14) را برای کالا نیز تعمیم داد. بنابراین، تابع تقاضای به دست آمده از تابع مطلوبیت (4) به صورت زیر است که به آن سیستم مخارج خطی گویند:
: متوسط هزینه گروه کالایی i ام؛ : شاخص قیمتی مربوط به گروه کالایی i ام؛ : مقدار مصرف ازگروه کالایی i ام؛ : مقدار کمینه مصرف از گروه کالایی i ام ؛ : میل نهایی به مصرف در ارتباط با درآمد فرامعیشتی؛ TC: مخارج کل یک خانوار. تابع تقاضای (15) برحسب درآمد و قیمت، خطی و بر حسب پارامترها غیرخطی است. در این تابع، مخارج صرف شده بر هر کالا به دو بخش تقسیم میشود: بخش مربوط به کمینه معاش یعنی مخارجی که برای مصرفکننده الزامی است ( )؛ و بخش مربوط به مخارج فرامعیشتی که نشانگر مخارجی است که مصرفکننده به اختیار خود بر i امین کالا صرف کرده است. 3-3. تخمین پارامترهای تابع تقاضا بعد از معرفی تابع مطلوبیت و استخراج تابع تقاضا باید پارامترهای تابع تقاضا را تخمین بزنیم. تابع تقاضای به دست آمده برحسب پارامترها غیرخطی است، در نتیجه برای تخمین پارامترهای باید از روشهای غیرخطی استفاده کرد. پارامترهای الگوی معادلات از روشهایی مانند حداقل مربعات سهمرحلهای[23] ( ) و حداکثر درستنمایی با اطلاعات کامل[24] ( ) برآورد میشوند (متوسلی و صمدی، 1378: 69). از جمله الگوهایی که به صورت سیستم معادلات مطرح میباشد، رگرسیون معادلات به ظاهر نامرتبط[25] است که با اختصار به معروف است و دارای موارد کاربرد متعددی است. در این سیستم در هر معادله فقط یک متغیر درونزا به عنوان متغیر وابسته وجود دارد. یکی از مهمترین کاربردهای در تخمین سیستم مخارج مصرفی خانوار است. یک نکته اساسی به هنگام تخمین سیستم فوق آن است که نرمافزار بلافاصله پیام مشکل همخطی اعلام میکند. برای حل این مشکل کافی است که یکی از معادلات را حذف کرده و معادلات باقیمانده را با روش بحث شده برآورد کنیم. از آنجا که است، ضریب مخارج فرامعیشتی برای گروه کالایی هشتم است. در این پژوهش، هشت گروه عمده کالایی وجود دارد، بنابراین، هشت معادله خواهیم داشت:
: شاخص قیمتی مربوط به گروه کالایی i ام؛ : مقدار مصرف ازگروه کالایی i ام؛ : مقدار کمینه مصرف از گروه کالایی i ام ؛ : میل نهایی به مصرف در ارتباط با درآمد فرامعیشتی؛TC : مخارج کل یک خانوار؛ t : سال مورد مطالعه؛ : جمله خطا. 3-4. استخراجدرآمدمعادل از تابع استون-گری بعد از تخمین پارامترها در مرحله بعد برای به دست آوردن تغییرات رفاه خانوار، پس از تقسیم تابع تقاضای (15) بر آن را در تابع مطلوبیت (3) جایگزین میکنیم:
معادله (16)، مخارج فرد به همراه مطلوبیت او را در یک زمان نشان میدهد. برای مثال، میتوان گفت مخارج فرد در زمان و به شکل زیر میباشد: (17) (18) حال اگر به جای در معادله (18) مطلوبیت را قرار دهیم، ، مخارج فرد در زمان را با مطلوبیت فرد در زمان را نشان خواهد داد که به آن درآمد معادل ( ) گفته میشود. (19) را از معادله (17) استخراج و در معادله (19) جایگزین میکنیم: (20) با سادهسازی، رابطه (20)، درآمد معادل به شکل زیر به دست میآید: (21) : قیمت کالای قبل از تغییر ؛ : قیمت کالای بعد از تغییر؛ : مخارج خانوار قبل از تغییر قیمت؛ : مقدار درآمد (مخارج) است که همان سطح مطلوبیت از درآمد اصلی (قبل از تغییر قیمت) را در سطح قیمتهای جدید ارائه میدهد و درآمد معادل نامیده میشود (لوکری و اُداناهیو[26]،2011: 6-7). در صورت اعمال تغییر قیمت یک گروه کالایی در فرمول (21) میتوان درآمد معادل از تغییر یک گروه کالایی را به دست آورد و آن را معرفی کرد. (22) 3-5. محاسبه رفاه از دست رفته حال برای محاسبه رفاه از دست رفته خانوار به دلیل تغییرات قیمت، از تغییرات جبرانی استفاده میکنیم (بهبودی و حکمتی فرید، 1391: 36). (23) (24) : مصرف واقعی قبل از تغییرات قیمت خانوار را نشان میدهد. : تغییرات جبرانی[27]. در معادله (24) میزان رفاه از دست رفته خانوار را بعد از تغییر تمام قیمتها نشان میدهد. اگر به جای از (درآمد معادل برای تغییر قیمت گروه کالایی ) استفاده کنیم، میتوان میزان رفاه از دست رفته خانوار را بعد از تغییر قیمت در یک گروه کالایی به دست آورد: (25) اگر برای هر گروه کالایی در یک سال افزایش قیمت داشته باشیم، درآمد معادل از مخارج مصرفی سال قبل بیشتر خواهد شد. بنابراین، تغییرات جبرانی که مطابق فرمول (25) تعریف شده، منفی خواهد بود. برای درک بهتر نمودار تغییرات جبرانی، از قدرمطلق تغییرات جبرانی استفاده شده است. هرچه مقدار عددی تغییرات جبرانی بیشتر باشد، رفاه از دست رفته بیشتر خواهد بود.
4. ارزیابی اعداد جدول (1) درصد تغییرات جبرانی محاسبه شده در این تحقیق است، برای امکان مقایسه تغییرات جبرانی دهکها باهم این مقدار بر درآمد هر دهک تقسیم شده، و درصد آن به دست آمده است. تقریبا در هر سال (هر ردیف) از دهک اول به سمت دهک دهم، درصد تغییرات جبرانی کاهش پیدا میکند؛ یعنی، شدت کاهش رفاه کمتر میشود. این مشاهده تقریبا در 90 درصد موارد صادق است و از اینرو، میتوان گفت که به طور کلی، افزایش قیمت (تورم) باعث کاهش رفاه بیشتری در دهکهای درآمدی پایین نسبت به کاهش رفاه در دهکهای ثروتمند میشود.
جدول 1. درصد تغییرات جبرانی نسبت به درآمد
منبع: یافتههای پژوهش برای درک بیشتر این نتیجه، سه دهک اول و پنجم و دهم به عنوان نماینده سه گروه کمدرآمد و متوسط و ثروتمند در شکل (1) نشان داده شده است.
شکل 1. میزان رفاه از دست رفته سه دهک اول، پنجم و دهم منبع: یافتههای تحقیق
شکل (1) درصد رفاه از دسترفته نسبت به درآمد سه دهک را در هر سال نشان میدهد. نمودار تمام دهکها بین دهک اول و دهم قرار گرفته که به علت شلوغی و ایجاد ابهام در نمودار از ترسیم آن خودداری شده است. همچنان که مشاهده میشود در تمام دوره مورد مطالعه، نمودار کاهش رفاه دهک اول که خانوارهای کمدرآمد را شامل میشود، در بالا قرار گرفته است و مفهومش این است که در دوره پژوهش، کاهش رفاه برای دهک اول، نسبت به دهک پنجم و دهم بیشتر است و این امر، سوال اول در مقدمه تحقیق و جدول (1) را تایید مینماید. از طرفی، زمانی که کاهش رفاه شدت میگیرد (از سال 1389 با آزادسازی قیمتها) و سه نمودار به سمت بالا حرکت میکنند، شدت افزایش نمودار دهک اول از دو دهک دیگر بیشتر است؛ زیرا نمودار برای دهک اول با شیب بیشتری افزایش یافته است. برای مقایسه بهتر تمام دهکها، میانگین درصد تغییرات جبرانی برای هر دهک در دوره بیست ساله گرفته شده است. همچنین میانگینی از سال 89 (سال شروع آزادسازی قیمتها) تا 92 برای هر دهک نیز به دست آمده تا به طور خاص نتیجه جدول (1) در این سالها بررسی شود. این مقادیر در شکل (2) نمایش داده شده است.
شکل 2. میانگین تغییرات جبرانی منبع: یافتههای تحقیق
همان طور که شکل (2) نشان میدهد از سمت دهکهای پردرآمد به سمت دهکهای کمدرآمد (از راست به چپ) کاهش رفاه بیشتری در هر دهک مشاهده میشود. در دوره مورد مطالعه که قیمتها افزایش داشته است، کمترین میانگین کاهش رفاه مربوط به دهک دهم و بیشترین میانگین کاهش رفاه مربوط به دهک اول است و این تاییدی بر این است که تورم باعث کاهش رفاه بیشتری در دهکهای درآمدی پایین نسبت به دهکهای ثروتمند میشود. در شکل (2) ستونهای سمت راست در هر دهک نشاندهنده کاهش رفاه برای سالهای 89 -92 است. این ستونها در تمامی دهکها از ستونهای سمت چپ بلندتر هستند. بنابراین، در پاسخ به سوال دوم میتوان گفت، میزان رفاه برای تمام خانوارهای شهری ایران در این چهار سال نسبت به 20 سال گذشته کاهش بیشتری داشته است. با توجه به این که افزایش قیمت هر کدام از گروههای کالایی متناسب با ضروری بودن کالا و سهم آنها در کمینه معاش خانوار اثرات متفاوتی بر رفاه خانوارها دارد، لازم بود در بررسی تاثیرپذیری رفاه از تعدیلات قیمتی، به تفکیک اثرات رفاهی در گروههای مختلف کالایی برای هر دهک اقدام شود. این موضوع برای 20 سال محاسبه شده و میانگین این اثرات به صورت جدول (2) ارائه شده است. میانگین در تمام جدول (2) میانگین نسبی تغییرات جبرانی به تفکیک گروههای کالایی برای دوره مورد مطالعه (20سال) است. هدف از این میانگین مقایسه تغییرات جبرانی بین دهکها است.
جدول 2. میانگین تغییرات جبرانی در دوره 20 ساله به تفکیک دهکهای درآمدی و گروههای کالایی
منبع: یافتههای پژوهش
در پاسخ سوال سوم میتوان گفت در تغییر قیمت همه گروههای کالایی دهکهای کمدرآمد آسیبپذیرترین محسوب نمیشوند، بلکه نتایج جدول (2) نشان میدهد که با افزایش قیمت خوراک، دهکهای کمدرآمد آسیبپذیرترین دهک هستند، اما در گروه کالایی پوشاک دهکهای پردرآمد آسیبپذیرتر بودهاند. با افزایش قیمت لوازم و اثاث خانوار گروه متوسط، آسیبپذیرترین بودهاند. بنابراین، زمانی که سیاست دولت بر افزایش قیمت محسوس یک گروه کالایی مشخص است؛ مثل افزایش تعرفههای پوشاک وارداتی یا... باید آسیبپذیرترین دهک درآمدی مشخص و در صورت لزوم برای آن تدابیری اندیشیده شود. تغییرات جبرانی دوره 20 ساله برای سه دهک اول و پنجم و دهم به عنوان نماینده گروههای کمدرآمد و متوسط و پردرآمد و برای چهار گروه کالایی اصلی با نمودار ارائه شده است:
شکل 3. تغییرات رفاه سه دهک اول و پنجم و دهم مربوط به گروه کالایی خوراک منبع: یافتههای تحقیق
همان طور که در شکل (3) مشاهده میشود در تمام دوره مورد مطالعه رفاه از دست رفته در هر سال از بیشتر به کمتر به ترتیب مربوط به دهک اول، پنجم و دهم است. بنابراین در تغییرات قیمت گروه کالایی خوراک، خانوارهای دهک اول آسیبپذیر هستند. همچنین از 89 که طرح آزادسازی قیمتها به نفع گروه کمدرآمد اجرا شد، انتظار میرفت میزان کاهش رفاه دهک اول کمتر از دهکهای پنجم و دهم باشد؛ یعنی باید منحنی مربوط دهک اول با شیب کمتری افزایش مییافت؛ اما شکل (3) نشان میدهد که شدت کاهش رفاه برای این دهک بیشتر از بقیه بوده است.
شکل 4. تغییرات رفاه سه دهک اول و پنجم و دهم مربوط به گروه کالایی پوشاک منبع: یافتههای تحقیق
افزایش قیمت گروه کالایی پوشاک به ترتیب دهک دهم، اول و پنجم را از نظر کاهش رفاه تحت تاثیر قرار میدهد. از سال 89 به بعد نیز کاهش رفاه در هر سه دهک به سرعت افزایش یافته است.
شکل 5. تغییرات رفاه سه دهک اول و پنجم و دهم مربوط به گروه کالایی مسکن منبع: یافتههای تحقیق در دوره مورد مطالعه، در زیرگروه کالایی مسکن (اجارهبها و سایر هزینههای منزل مسکونی) سه دهک اول و پنجم و دهم در دوره کوتاهی آسیب پذیرتر بودهاند. اما با توجه به شکل(5) دهک پنجم مدت زمان کمتری آسیبپذیرترین بوده است.
شکل 6. تغییرات رفاه سه دهک اول و پنجم و دهم مربوط به گروه کالایی بهداشت منبع: یافتههای تحقیق
در گروه کالایی بهداشت، شکل (6) نشان میدهد که بعد از آزادسازی قیمتها این کاهش رفاه به صورت چشمگیری افزایش یافته است[28].
5. نتایج تخصیص منابع بین اعضای جامعه برای بیشینهسازی رفاه یک هدف مهم سیاستگذاری است. بیشتر مطالعات برآورد کمینه رفاه، با رویکرد رفتاری سیستم مخارج خطی که از تابع مطلوبیت استون –گری استخراج شده است، انجام میشود. در این تحقیق برای تخمین پارامترهای این تابع تقاضا از روش معادلات به ظاهر نامرتبط استفاده شده است. برای بررسی شدت و چگونگی تاثیرپذیری مطلوبیت مصرفکننده از تغییر شرایط اقتصادی از شاخص تغییرات جبرانی استفاده شده است. معیار تغییرات جبرانی بیان میکند که اگر سیاست افزایش (کاهش) قیمت اعمال گردد، باید چه قدر به (از) خانوارها پرداخت (گرفته) شود تا به سطح مطلوبیت قبل از تغییر قیمت دست یابند. در این مطالعه از آمار و اطلاعات بودجه خانوارهای شهری کشور و آمار مربوط به شاخصهای قیمتی که با عنوان شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی خانوار در مناطق شهری گردآوری شده، به صورت سری زمانی استفاده گردیده است. معادلات یک رابطه تعادلی بلندمدت (هم انباشتگی) بین متغیرهای مستقل و وابسته ایجاد کرده است. رفاه از دست رفته به تفکیک بر هشت گروه کالایی محاسبه میشود. با استفاده از شاخصهای به کار رفته در دوره مورد مطالعه نتایج مفیدی در رابطه با میزان موفقیت برنامهها و طرحهای اقتصادی ارائه شد و بینشهای متفاوتی به دست آمد که میتواند موضوع رفاه جامعه را در آینده بهبود بخشد. مهمترین نتایج اثبات شده به صورت زیر است: با افزایش قیمت گروههای کالایی از سال 1372-1392، کاهش رفاه برای دهکهای کمدرآمد بیشتر از خانوارهای متوسط و پردرآمد است، این موضوع از شروع طرح آزادسازی قیمتها شدت بیشتری میگیرد و بر خلاف انتظار سیاستگذاران، آزادسازی قیمتها در این سالها اثر نامطلوبتری بر دهک اول (نماینده گروه خانوار کمدرآمد) نسبت به دهک پنجم و دهم (به ترتیب نماینده گروه خانوار متوسط و ثروتمند) گذاشته است. بر اساس این نتیجه، پیشنهاد میشود که در تورم و آزادسازی قیمتها توجه ویژه به گروههای کمدرآمد شود. به عنوان نمونه میتوان یارانههای گروههای ثروتمند را قطع کرد و آن را برای گروههای کم درآمد در نظر گرفت. رفاه خانوار شهری برای تمام دهکهای درآمدی در چهار سال آخر دوره مورد مطالعه (از زمان آزادسازی قیمتها به بعد) نسبت به سایر سالهای مورد مطالعه کاهش بیشتری داشته است. اگر دولت سیاست افزایش قیمت یک گروه کالایی را در جامعه اجرا کند، لازم است موضوع افزایش قیمت گروههای کالایی به صورت دیگری مورد مطالعه قرار گیرد، این موضوع برای هشت گروه کالایی در دهکهای درآمدی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که آسیبپذیرترین دهک درآمدی در سیاست افزایش قیمت هر گروه کالایی متفاوت است (باتوجه به جدول2). برای نمونه در جریان افزایش قیمت گروه کالایی خوراک، دهکهای پایین درآمدی آسیبپذیری بیشتری دارند. اما در گروه کالای پوشاک و کفش کاهش رفاه دهکهای بالای درآمدی بیشتر است. بر اساس این نتیجه، مطلوب نیست که نوع پرداخت یارانه، برای همه دهکهای درآمدی به یک شکل باشد، برای مثال میتوان یارانهها را در قالب کارتهایی در اختیار خانوارها قرار داد که براساس اولویتهای گروههای کالایی و تفاوت دهکهای درآمدی مبالغی در آن گنجانده شده باشد. نتیجه این تحقیق درباره اثرات تغییر قیمت یک گروه کالایی بر رفاه خانوار میتواند جهت سیاستگذاری صحیح و مناسب جهت کاهش این هزینهها در سبد خانوار با دهکهای مختلف به کار رود. [1] Legatum [2] Monero [3]Murphy & Garvey. [4]Fisher & Tornqvist [5] Lesr [6] Ston - Garri [7] Minimum Living or Subsistence [8] Barten. [9] Consumer's Surplus [10] Willingness to Pay [11] Varian [12] Blundell [13] Ghahremanzadeh, M. & Ziaei [14]Quadratic Almost Ideal Demand System. [15] Carl Nelson, Benjamin Wood, and Lia Nogueira, [16] Loughrey and O'donoghue [17]Shimeles [18] Extended Linear Expenditure System [19] Supernumerary Expenditure [20] Ordinal [21] Monotonic Transformation [22] J.M Handerson & R.E Quant [23] Three Stage Least Square [24] Full Information Maximum Likelihood [25] Seemingly Unrelated Regression [26] Loughrey and O'Donoghue [27] Compensating Variation [28] شاید یکی از علل نزدیکی این منحنیها به هم (در شکل 6)، وجود بیمههای تکمیلی و یا تامین اجتماعی در جامعه باشد. به عبارتی، این نوع بیمهها از فاصلهگیری این منحنیها در دوره افزایش قیمت، جلوگیری کرده است.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منابع - امینی، صفار، فخرحسینی، سیدفخرالدین (1387). حداقل معیشت در مناطق شهری و روستایی کشور و استان کردستان. فصلنامه مدلسازی اقتصادی، (5): 94-114. - بهبودی، داوود، حکمتیفرید، صمد (1391). بررسی اثرات رفاهی تعدیل قیمت حاملهای انرژی بخش خانگی به تفکیک دهکهای هزینهای. فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی، 9 (33): 31-51. - بهمنی، مجتبی، اصغری، حسن (1388). برآورد تابع تقاضای خوراک خانوارهای روستایی با استفاده از سیستم تقاضای تقریبا مطلوب ( ). مجله توسعه و سرمایه، 2 (3): 131-149. - پی.آر.چی.لیارد. والترز (1377). تئوری اقتصاد خرد. ترجمه: عباس شاکری. نشر نی: تهران. - تودارو، مایکل (1378). توسعه اقتصادی در جهان سوم. ترجمه: غلامعلی فرجادی. کوهسار، چاپ سیزدهم: تهران - حکمتی فرید، صمد؛ فیضی، سلیمان؛ سعادت، نفیسه(1395). تاثیر افزایش قمیت گروههای مختلف کالایی بر رفاه خانوارهای روستایی کشور بر مبنای سیستم مخارج خطی، فصلنامه مدلسازی اقتصادی، 10 ((1)33): 106-89 - خسروی نژاد، علیاکبر (1384). ارزیابی تغییرات رفاهی مصرفکنندگان ایرانی با استفاده از شاخصهای هزینه زندگی. موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی: تهران. - خسروی نژاد، علیاکبر (1388). اندازهگیری اثرات رفاهی حذف یارانه کالاهای اساسی بر خانوارهای شهری ایران. پژوهشنامه بازرگانی، (50): 1-31. - خسروی نژاد، علی اکبر، هاشمی، ابوالقاسم (1374). سیستم مخارج خطی؛ الگوی تقاضای خانوارهای شهری در ایران. مجله اقتصاد، (4): 74-92. - راغفر، حسین، سرخهدهی، فاطمه (1390). شناسایی خانوارهای نیازمند در طرح هدفمندکردن یارانهها با وجود نابرابری اطلاعاتی. فصلنامهرفاهاجتماعی، 11 (43): 181-207. - زمانزاده، حمید، شاهمرادی، اصغر (1391). برآورد خطوط فقر در ایران بر اساس بعد خانوار. فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی، (6): 1-18. - سپهوند، مهرداد (1375). بررسی و پیشبینی رفتار مصرفی خانوار شهری در ایران بر مبنای مدل . مجله روند، 7 (22): 46-63. - سهرابی، فاطمه، حسین زاده، جواد، دشتی، قادر (1390). برآورد سیستم تقاضا برای گروه اصلی کالاهای خوراکی خانوارهای شهری در ایران با استفاده از سیستم تقاضای معکوس. مجله تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 3 (4): 17-37. - شهابی، علی، محمدی، تیمور، شاکری، عباس، عبداله میلانی، مهنوش (1394). بررسی اثر تغییر قیمتها بر توزیع درآمد و رفاه در مناطق شهری. فصلنامه مدلسازی اقتصادی، 9 (1): 25-47. - عباسیان، عزت اله، نسرین دوست، میثم (1391). اقتصاد رفاه، چاپ اول. نورعلم: تهران. - فلاحی، فیروز، محمدزاده، پرویز، حکمتی فرید، صمد (1392). بررسی آثار رفاهی افزایش قیمت گروههای کالایی در خانوارهای شهری کشور. مجله تحقیقات اقتصادی، 48 (2): 131-150. - فطرس، محمدحسن، معبودی، رضا (1389). رابطه بین نابرابری درآمد و نابرابری مخارج مصرفی. فصلنامه رفاه اجتماعی، 11 (40). - کفائی، سید محمدعلی، نصیری، حسین (1388). معرفی و برآورد دو شاخص جدید نابرابری توزیع درآمد برای ایران: جینی تک پارامتری و اتکینسون- جینی. پژوهشنامه اقتصادی، (39). - متوسلی، محمود، صمدی، سعید (1378). شناخت جنبههای اقتصادی سیاستهای کاهش فقر. مجله تحقیقات اقتصادی، (55)، 65-98. - متوسلی، محمود. (1382). توسعه اقتصادی: مفاهیم، مبانی نظری، نهادگرایی و روششناسی. سمت: تهران. - مکیان، سید نظام الدین، سعادتخواه، آزاده (1390). اندازهگیری حداقل معاش با استفاده از سیستم مخارج خطی مطالعه موردی: جامعه شهری استان یزد (برنامههای سوم و چهارم توسعه). فصلنامه پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، 2 (5): 46-68. - واریان، هال (1378). تحلیل اقتصاد خرد، چاپ دوم. نشرنی: تهران. - هندرسون، جیمز.م.، کوانت، ریچارد ا. (1381). تئوری اقتصاد خرد تقرب ریاضی. ترجمه م. قره باغیان، ج. پژویان، چاپ سیزدهم. موسسه خدمات فرهنگی رسا: تهران. - Barten. A.P. (1969). Maximum likelihood estimation of a complete system of demand equations. European Economic Review, 1: 7-73.
- Blundell, R. & Pistaferri, L. and Preston, I. (2008). Consumption inequality and partial insurance. American Economic Review, 98(5): 1887–1921.
- Ghahremanzadeh, M. & Ziaei, M. (2014). Food Price Change and its welfare impact on Iranian Households. International Journal of Agricultural Management and Development, 4 (4): 313-323.
- Leyaro, V. & Morrissey, O. & Owens, T. (2010). Food price changes and consumerwelfare in Tanzania 1991-2007. Centre for Research in Economic Development and International Trade (CREDIT). No. 10/01
- Loughrey, J. & O donoghue, C. (2011). The welfare impact of price changes on household welfare and inequality 1999-2010. IZA, No. 5717.
- Murphy, E. & Garvey, E. (2008). The inadequacy of cost of living indices based on subjective preferences: An ethical and methodologica critiquel. International Review of Applied Economics, 22 (6): 745-754.
- Shimeles, A. (2010). Welfare analysis using data from the international comparison program for Africa. African Development Bank, Tunis, Tunisia, NO. 122.
- Wood, B. & Nelson, C. & Nogueira, L. (2011). Welfare evaluation of food price increases in Miexico or Poverty effects of food price escalation: The importance of substitution effects in Mexican households.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,185 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 890 |