تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,346,246 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,387,874 |
بررسی رابطه بهزیستی روانشناختی و تابآوری در مادران کودکان اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی و مقایسه آن با مادران کودکان بهنجار | ||
فصلنامه نسیم تندرستی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 آبان 1393 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
نویسندگان | ||
زهرا محمدی1؛ علی اکبر سلیمانی1؛ نصیرالدین جاویدی* 2 | ||
1د | ||
2مکرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: بهزیستی روانشناختی یکی از ملاک های مرتبط با سلامت روانی است و به ارزیابی افراد از زندگیشان اشاره دارد. تابآوری نیز به توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی-روانی در شرایط خطرناک اشاره دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین بهزیستی روانشناختی و تابآوری در بین مادران با کودکان اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی و مقایسه آنها با مادران کودکان بهنجار می باشد.روش بررسی: جامعه ی آماری پژوهش شامل تمام مادران دارای پسر 5 تا 12 ساله ساکن تهران بود که از بین مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه 50 نفر و از بین مادران کودکان بهنجار 50 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات شامل پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (Ryff) و پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون بود. نتایج: تحلیل نتایج با استفاده از روش همبستگی پیرسون و آزمون Tگروههای مستقل نشان داد که بین مقیاسهای بهزیستی روانشناختی و تابآوری مادران دارای کودکان اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی و مادران کودکان بهنجار تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر با توجه به میانگین بهزیستی روانشناختی و تابآوری در دو گروه مادران، میزان بهزیستی روانشناختی و تابآوری در گروه مادران کودکان بهنجار بیشتر از گروه مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی میباشد. همچنین براساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت در هر دو گروه مادران دارای کودکان ADHD و مادران کودکان بهنجار، بین دو متغیر بهزیستی روانشناختی و تابآوری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بحث و نتیجه گی | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: بهزیستی روانشناختی؛ تابآوری؛ کودکان دارای اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی؛ کودکان بهنجار | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,049 |