تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,346,606 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,388,131 |
رابطه سبک دلبستگی و نارسایی هیجانی بر تابآوری دانشجویان | ||
فصلنامه نسیم تندرستی | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 1، مرداد 1392، صفحه 61-69 اصل مقاله (238.79 K) | ||
نویسندگان | ||
قهرمان محمودی؛ رمضان حسن زاده؛ رویا فصیحی؛ محمدرضا اقبال | ||
نویسنده | ||
چکیده | ||
چکیده زمینه و هدف: تابآوری، نوعی ترمیم خود با پیامدهای مثبت هیجانی، عاطفی و شناختی میباشد؛ لذا این پژوهش با هدف تعیین رابطه سبک دلبستگی و نارسایی هیجانی بر تابآوری دانشجویان انجام شده است. مواد و روش ها: نوع مطالعه، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال 1391-1392 به تعداد 400نفر بودند. نمونهپژوهشبااستفادهازروشنمونهگیری تصادفی ساده،انتخابشدند که با توجهبه جدول کرجسی و مورگان (1970) 196 نفر تعیین شدند. به منظور جمع آوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه مقیاس دلبستگی بزرگسالی، مقیاس نارسایی هیجانی تورنتو20 و مقیاس تاب آوری کونرو و دیویدسون و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافته ها: نتایج نشان داد که بین مولفههای سبک دلبستگی نظیر: دلبستگیایمن و تابآوری )597/0 r=) دلبستگی ناایمن و تابآوری )141/0 r=) دلبستگی دوسوگرا و تابآوری )470/0 r=) دانشجویان رابطه معنی دار وجود دارد و هم چنین بین مولفه های نارسایی هیجانی، نظیر: دشواری در شناسایی احساسات و تابآوری )744/0- r=)، دشواری در توصیف احساسات و تابآوری )770/0- r=) و تفکر عینی و تابآوری )766/0- r=) افراد رابطه معناداری وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد، که سبک دلبستگی ایمن و شناخت هیجانات با تاب آوری دانشجویان رابطه دارد؛ لذا با توجه به جایگاه ویژة دانشجویان به عنوان رکن اساسی نظام آموزشی کشور، به کارگیری روشهای نوین و کارآمد در زمینه مشاوره و خدمات روانشناسی، مثمر ثمر خواهد بود. واژگان کلیدی: سبکهای دلبستگی، نارسایی هیجانی، تابآوری. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای دلبستگی؛ نارسایی هیجانی؛ تابآوری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,599 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,801 |