تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,292,360 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,347,087 |
تحلیل رویکرد تعلیمی ابوسعید ابوالخیر بر مبنای نظریه ارتباطات کلامی یاکوبسن | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 17، خرداد 1392، صفحه 87-114 اصل مقاله (236.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
تأمّل در احوال و اقوال مشایخ و بررسی تعامل میان نظام هدفمند و منسجم خانقاه و جامعه، نشان میدهد که تزکیه و تعلیم مریدان و عامّة مردم بر محور ارزشها و اندیشههای صوفیانه، هدف و رسالت اصلی تصوّف اسلامی بوده است. صوفیان بزرگ برای تحقّق این هدف، همواره از کلام به عنوان مهمترین وسیلة تأثیرگذاری بر مخاطبان خود بهره برده اند. نظر به اهمیت این موضوع، این پژوهش میکوشد تا اسباب، صور و موجبات این هنجارگریزی را بیان کند و آن را بر مبنای «فرآیند ارتباط کلامی» رومن یاکوبسن، با تکیه بر ارتباطات کلامی عارف بزرگ قرن پنجم هـ .ق، ابوسعید ابوالخیر تبیین نماید. بنا بر نتایج این پژوهش، ابوسعید ابوالخیر اغلب، به هنگام ترویج یا تذکار هنجارهای اخلاقی، تبیین و تأیید احوال خود یا دیگران و رفع حوایج مادی و معنوی مخاطبان عام و خاص، با استفاده از زبان ادبی و احیاناً تمسّک به شگردهایی چون مناظره و بیان سخنان شطحآلود و شگفت انگیز، به تکلّم روی آورده است. گزارههای ارتباط زبانیاش، بسته به موقعیّت گوینده، مقصد کلام و مقتضای مخاطب و سخن، به ترتیب بر عناصر مخاطب، رمزگان، موضوع و گوینده استوار است. نقشهای ارتباط کلامی حاصل از تأکید بر این عناصر، غالباً تلفیقی از نقشهای ترغیبی، فرازبانی، ارجاعی، عاطفی و گاه ادبی است که در این میان به سبب مخاطب محور بودنِ سخنان، نقش ترغیبی و به دلیل کد دار بودن گزاره ها و لزوم آگاهی مخاطبان از پس زمینة گزاره های کلامی، نقش فرازبانی از برجستگی بیشتری برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتباط کلامی صوفیه؛ رویکرد تعلیمی؛ ابوسعید ابوالخیر؛ نظریة ارتباطی؛ رومن یاکوبسن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,587 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 399 |