تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,291,099 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,345,985 |
موفقیت مدیریت ارتباط با ارباب رجوع و نقش مدیریت دانش در آن (مطالعه موردی: سازمان شهرداری شهرستان اسکو) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دو فصلنامه مدیریت زنجیره ارزش | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 1، دوره 1، شماره 3، آذر 1395، صفحه 1-14 اصل مقاله (784.94 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کریم اسگندری* ؛ هانیه آقازاده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
امروزه روند اوج گیری نقش دانش، نوآوری و فنآوری های نوین در ایجاد مزیت های راهبردی و اهمیت یافتن ارزش منابع دانش در اداره سازمان ها موجب شده است تا مقوله مدیریت دانش در قلب و مرکز سیاست های راهبردی سازمان ها جای گیرد. بنابراین هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مدیریت دانش بر موفقیت مدیریت ارتباط با ارباب رجوع در شهرداری می باشد. برای این منظور مدیریت دانش براساس نظریه «بهات» در پنج بعد؛ کسب، ثبت، خلق، انتقال و کاربرد دانش تعریف شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران و کارکنان شهرداری شهرستان اسکو می باشد که تعداد آنها 70 نفر است و حجم نمونه آماری براساس جدول مورگان 59 نفر برآورد شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات در تحقیق حاضر پرسشنامه می باشد که پس از سنجش روایی و پایایی آن در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامه، اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش های آماری توصیفی تلخیص و طبقه بندی شد و برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل بیانگر آن است که مدیریت دانش و ابعاد آن بر موفقیت موفقیت مدیریت ارتباط با ارباب رجوع در شهرداری تأثیر دارد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مدیریت دانش؛ مدیریت ارتباط با ارباب رجوع؛ مشتری مداری | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1- مقدمه امروزه دانش، به عنوان یک منبع راهبردی[1]و یک شایستگی کلیدی، برای انسانها از یک اهمیت ویژه ای برخوردار است. از اینرو، برای استفاده ی صحیح از این منابع پرمایه، موضوع مدیریت دانش در دستور کار سازمان های پیشرو قرار گرفته است (شریف زاده و همکاران،1390، 172). بدین ترتیب، ضرورت شناخت و به کارگیری روش های مؤثر برای تسهیم و انتقال دانش و به عبارت دیگر، مدیریت دانش درون سازمان بیش از پیش آشکار گردیده است (تصویری قمصری و صالحی، 1388، 201). در واقع تمرکز بر روی تلاش های مدیریت دانش در درون مرزهای سازمانی یکی ازعوامل اصلی شکست تمامی تلاش های مدیریت دانش در اغلب سازمان ها می باشد (صلواتی و همکاران، 1390، 60). بنابراین رهبران سازمان همواره در جستجوی دلایل و عوامل اصلی موفقیت آمیز در طراحی یک سیستم مدیریت دانش و پیاده سازی آن از طریق سازمان هایشان هستند (حیدری و همکاران، 1392، 152). از طرفی مدیریت ارتباط با مشتری[2] یک راهبرد تجاری برای ایجاد ارزش دو سویه است که تمام جوانب مشخصات مشتری را شناسایی می کند، دانش مشتری را به وجود می آورد، روابط را با مشتری شکل می دهد و برداشت آنها را درباره محصولات یا خدمات سازمان ایجاد میکند (محرابی و همکاران، 1389، 61). از نظرلیو[3] مدیریت ارتباط با مشتری راهبردی کلیدی کسبوکار سازمان است که سازمان را روى نیازمندى هاى مشترى تمرکز مى دهد و رویکردهاى سراسر سازمان را با تمایلات مشتریان یکپارچه مى سازد (اخوان و همکاران، 1390، 123). بنابراین مدیریت ارتباط با مشتری تصویری کلی و روشن و در عین حال همراه با تمامی جزئیات مورد نیاز از مشتریان را به دست داده و این امکان را فراهم میسازد که با هر مشتری ارتباطی ویژه و کارساز برقرار شده تا هیچ فرصتی برای فروش بیشتر و تأمین رضایت مشتری از دست نرود (عباسی و ترکمنی، 1389، 20). برخی شرکتها با استفاده از اصول بازاریابی ارتباطی و مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر فنآوری، در رقابتها پیروز میشوند کاربردهای فنآوری مدیریت ارتباط با مشتری کارکردهای متفاوت ادارات اصلی و ادارات پشتیبانی را با استفاده از نقاط تماس مشتریان شرکت به هم مرتبط کرده اند (موسیخانی و شمس، 1385، 137). چنانچه کسب وکارها داده های مشتریان را به دانش تبدیل کرده و از آن برای بهبود روابط با مشتریان استفاده نمایند، باعث ایجاد وفاداری مشتری خواهد شد که مزایایی همچون؛ هزینه ی پایین جذب مشتری جدید، کاهش هزینه های فروش، سودآوری بالای مشتری، ارزیابی میزان سودآوری، ایجاد ارزش ثابت از کسب و کار نزد مشتریان، بهینه سازی کانال های خدمت دهی و جذب مشتریان جدید را به همراه دارد (الوندی و کریمی، 1388، 49). ابزارهای هوشمندی کسب وکار مانند داده کاوی و انبار داده ها شرکت ها را قادر میسازد تا اطلاعات مشتریان را در هوشمندی استراتژیک کسب و کار بکار گیرند (سالارزهی و امیری، 1390، 135). در مقالهی حاضر سعی بر این است با نظریه ها و تحقیقات انجام یافته در حوزه مدیریت دانش و ارتباط با مشتریان بررسی بیشتر قرار گیرد. همچنین نظر به روش های موجود در شهرداری اسکو با توجه به اینکه مدیریت دانش کارکنان در قلمرو مکانی مورد نظر به عنوان یک نیاز شناخته شده است و موضوع مهمی می باشد.
2- مبانی نظری پژوهش مبانی نظری پژوهش در سه بخش؛ مدیریت دانش، مدیریت ارتباط با اربابرجوع و برگزیده ی پیشینه ی تحقیقات گذشته مورد بررسی قرار گرفته است: 1. مدیریت دانش:دنیای متغیر امروز ایجاب می کند که سازمان ها برای بقاء به دنبال ابزاری نوین باشند، یکی از ابزارهایی که می تواند سازمانها را در تأمین این اهداف یاری کند، مدیریت دانش است (شافعی و لاوه، 1391، 132). در سال های اخیر، سازمانها و شرکتهای مختلف، پیوستن به روند دانش را آغاز کرده اند و مفاهیم جدیدی چون کار دانش، مدیریت دانش و سازمان های دانشی خبر از شدت یافتن این روند می دهند (صلواتی، 1390، 6). در فرهنگ لغت آکسفورد «دانش» چنین آمده است: دانش عبارت است از درک یا شناسایی حاصل از تجربه و اطلاعات (هادی زاده مقدم و همکاران، 1389، 85). دانش در سازمان یعنی آنچه که افراد دربارة اربابرجوع، محصولات، فرآیندها، اشتباه ها و موفقیت ها می دانند. دانش یک سازمان می تواند در ذهن افراد، گروهها و واحدهای آن، جا گرفته باشد و بخش اصلی فرآیندهای اجرایی عرفها و قوانین و مقررات آن محسوب شود (حاجیعزیزی و همکاران، 1388، 318). تقسیمبندی پولانی در سال 1966 معروفترین تقسیمبندی دانش است که در بسیاری از متون مدیریت دانش به کار میرود: 1. دانش آشکار: با عناوین رسمی دانش، پیشزمینه و دانش مدون نامیده میشود، بهطور دقیق و روشن بیان میشود و مطلب پوشیدهای باقی نمیگذارد. 2.دانش نهفته: این نوع دانش با عناوین دانش غیررسمی و دانش پسزمینه بیان میشود، ارزشمندترین دارایی هر سازمان است. دانش نهفته به وضوح ابراز نمیشود اما درک میشود و غالباً به صورت دانش شخصی است که در تجربیات فرد نهفته است، زمینهساز و زیربنای دانش رسمی سازمان است (امیرخانی، 1393، 134). برخی مدیریت دانش را رساندن اطلاعات مناسب به افراد مناسب در زمان مناسب تعریف کردهاند .دانش، اطلاعاتی است که کشف یا ایجاد شده و بهوسیله ذهن انسان طبقهبندی شده است (ربیعی و پرهیزگاز، 1393، 4 ). مدیریت دانش ابزاری مؤثر در بهبود ساختار سازمانی، ارتقاء سطح خدمات و افزایش توان رقابتی سازمانها میباشد (دولانی و همکاران، 1392 ). چوی[4] و همکاران در سال 2008 مدیریت دانش را هماهنگی سیستماتیک و منظم افراد، تکنولوژی، فرآیندها و ساختار سازمان به منظور ایجاد ارزش از طریق به کارگیریمؤثر آنها و نوآوری دانستند (احسانی و همکاران، 1391، 60 ). شرکتهاییکه در محیطهای پویا فعالیت میکنند اهمیت بیشتری به دانش میدهند و بر اهمیت مدیریت دانش در سازمانها تأکید میکنند و مدعی هستند که محیط بهطور فزآیندهای در حال پویا شدن و پیچیده شدن است مدیریت دانش شدیداً به سازگاری یک سازمان با محیط خارجی مربوط میشود (فاطمی و همکاران، 1391، 58). امروزه تمامی سازمانهای کوچک و بزرگ نیازمند پیادهسازی مدیریت دانش در خود هستند تا از گردونه رقابت عقب نمانند (نوروزیان، 1386، 2). «بهات[5]» فرآیند پنج مرحله اى کسب دانش، ثبت دانش، خلق دانش، انتقال دانش و کاربرد دانش را ارائه داده است. به نظر ایشان پنج اصل مدیریت دانش، بدینگونه برای موفقیت سازمان ضروری است: 1. کسب دانش؛ شامل مجموعه فعالیت هایى مانند میزان مشارکت اعضا در انجمن هاى علمى و میزان مشارکت در دوره هاى آموزشى، همکارى سازمان با دانشگاه ها و سایر مراکز علمى، خریدارى دانش جدید براى سازمان است. 2. ثبت و مستندسازى دانش؛ شامل استفاده از پایگاه هاى دانش براى ثبت دانش، مستندسازى تجارب موفق و ناموفق است. 3. خلق دانش؛ شامل پاداشدهى و تشویق نوآورىها و ایدههاى جدید کارکنان، بحث آشکار در مورد تجارب و شکستهاى سازمان، تشکیل گروههاى یادگیرى است. 4. انتقال دانش؛ شامل جلسه هاى بحث و تبادل نظر براى ارائه تجارب و شیوه هاى کارى، تمایل و مشارکت اعضاء به همکارى و کمک به همکاران براى بهبود روشهاى کارى، استفاده از پایگاه هاى داده و در اختیار گذاشتن دانش سازمان براى تمام اعضا است. 5. کاربرد دانش؛ شامل بکارگیرى ایده هاى جدید کارکنان در فرآیند سازمان و یا توجه به فروش دانش سازمانى است (دوستارو همکاران، 1391، 10). هدف نهایی مدیریت دانش شامل تسهیم دانش میان کارکنان به منظور ارتقاء ارزش افزوده دانش موجود در سازمان میباشد. یکی از هدفهای مدیریت دانش، برقراری ارتباط میان افرادی است که میدانند، طوری که به تدریج دانشهای فردی به دانشهای سازمانی تبدیل شود (قربانی، 1388، 8). شهر دانشمحور شهری است که از دانش به عنوان مهمترین و قویترین اهرم جهت توسعه شهری استفاده میکند. شهرهای دانشی از طریق پژوهش، فنآوری و تفکر دانش محور، قابلیت خلق ارزش افزوده برای ذینفعان خود را دارند و سرمایههای اجتماعی خود را از طریق تبدیل نمودن دارایی های مبتنی بر دانش به راه حل های نوآورانه توسعه می دهند. پیاده سازی مدیریت دانش در شهرداری ها (کلانشهرها و شهرهای کوچک و متوسط) متفاوت از دیگر سازمانها است به طوری که دانش در این سازمانها می بایست تأثیر مستقیمی در افزایش و ارتقاء سرمایه هویتی شهر (ایجاد شخصیت شهری متمایز) بگذارد. شهرداری ها با ذینفعان گوناگونی در ارتباط هستند که میبایست تبادلات و ارتباطات دانشی میان آنها مدیریت شود (اسلامی، 1392، 1). 2. مدیریت ارتباط با اربابرجوع: امروز شرکت ها علاوه بر تدوین استراتژیهایی برای جذب مشتریان جدید و انجام معامله با آنها درصدد برآمده اند تا مشتریان کنونی را نیز حفظ کنند و رابطهای دائمی با آنها به وجود آورند. مدیریت ارتباط با مشتری یک استراتژی است که برای کسب آگاهی بیشتر در مورد نیازها و رفتار مشتریان و ارتباط بیشتر با آنان استفاده میشود. روابط خوب با مشتری رمز موفقیت در کسبوکار است (غفاری اشتیانی، 1389، 41). در واقع مدیریت ارتباط با مشتری یک استراتژی است نه یک راهحل و میتواند مزیتهای رقابتی فراوانی را در صورتی که در یک محیط مشارکتی اجرا شود، ایجاد کند (خرمآبادی و هدایتی، 1389، 21). مدیریت روابط با مشتری، یک رویکرد سازمانی برای درک رفتار مشتری و اثرگذاری بر مشتری بهوسیله یک رابطه مناسب و پیوسته میباشد و همچنین توسعه روابط بلندمدت به منظور تقویت وفاداری، جذب و حفظ مشتری و سودآوری است (صالحی صدقیانی و اخوان، 1393، 25). مدیریت ارتباط با مشتری تلاش مستمری است که نیازمند بازمهندسی فرآیندهای اصلی از نگاه مشتری، با مشارکت او و دریافت بازخور از اوست (طاهرپور کلانتری و طبیبی طلوع، 1389، 111).
پیشینه یپژوهش گزیده ای از پیشینه ی تحقیقات انجامیافته عبارت است از: انصاری و همکاران (1392) تحقیقی با عنوان «ارائهی مدل مفهومی تأثیر موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش بر کسب مزیت رقابتی در شرکت های کوچک و متوسط» در دانشگاه تهران انجام دادند. نتایج حاصل نشان میدهد فرهنگ سازمانی و فنآوری اطلاعات بیشترین تأ ثیر را بر موفقیت مدیریت دانش دارد و ساختار سازمانی نیز کمترین تأثیر را دارد که این میتواند از عدم وجود ساختار سازمان منسجم در شرکتهای متوسط و کوچک در ایران ناشی شود (انصاری و همکاران، 1392، 21). محمدی و باقری (1392) تحقیقی با عنوان «ارزیابی مدیریت دانش فردی مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد» در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام دادند. نتایج حاصل نشان میدهد که مهمترین وظیفهی مدیران دانشگاهی در کنار سایر وظایف، تصمیمگیری در زمینهی فرآیند یاددهی-یادگیری و مسائل آموزشی و پژوهشی است. از سویی، آنها به عنوان اعضای هیئت علمی نیز فعالیت میکنند، بر این اساس، برخورداری از مهارتهای مدیریت دانش فردی و همچنین مدیریت یادگیری خویشتن ضروری است (محمدی و باقری، 1392). یعقوبی و همکاران (1392) تحقیقی باعنوان «تحلیل عاملی ابعاد مؤثر بر مدیریت ارتباط با مشتری در بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان» در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام دادند. نتایج حاصل نشان میدهد با توجه به میزان تأثیر ابعاد در الگوی نهایی، میتوان نتیجه گرفت که بیمارستانها برای استقرار برنامههای مدیریت ارتباط بامشتری بایستی به ایجاد خدمات تخصصی و متنوع توجه ویژهای نماید (یعقوبی و همکاران، 1392). کنجکاو منفرد و همکاران (1392) تحقیقی با عنوان «نوآوری فنی و اجرایی در دانشگاه یزد با تأکید بر زیرساختهای پیاده سازی مدیریت دانش» در دانشگاه مدیریت یزد انجام دادند. نتایج حاصل نشان میدهد که بین ابعاد زیرساختی مدیریت دانش و نوآوری فنی و اجرایی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین، یافته های به دست آمده از مدلیابی معادله ساختاری نشان داد که از بین ابعاد زیرساختی، بعد فنآوری و ساختار بیشترین تأثیر را بر توسعه نوآوری دارد (کنجکاو منفرد و همکاران، 1392، 69). مینگ فونگ لا و گوگانگ لی[6] (2008) تحقیقی با عنوان «رابطه فرهنگ سازمانی با فعالیتهای اجرایی مدیریت دانش» در شرکت تایوانی انجام گرفت که نتایج حاصل نشان میدهد فرهنگ سازمانی بهطور گسترده میتواند مانع عمدهای برای کسب و نگهداری و اعمال نفوذ در دارایی دانش باشد. پایگاه دانش به عنوان زمینهای که به طور فزایندهای مؤثر بر عملکرد شرکت است دیده شده و نقش فرهنگ سازمانی در چارچوب است که به عنوان شدت رقابتی با عملکرد شرکت در ارتباط است. برای فعالیتهای دانشی نوع فرهنگ موجود بسیار حیاتی است (مجیبی و آبندانسری، 1392، 4). رولند و سید احسان[7](2004) تحقیقی با عنوان «مطالعه ای که در زمینهی مدیریت دانش» در سازمانهای عمومی در وزارت توسعه و کارآفرینی مالزی انجام گرفت که نتایج حاصل نشان میدهد بین برخی از این متغیرها و توانایی تولید و انتقال دانش ارتباط وجود دارد، بنابراین ضروری است برای اجرای مدیریت دانش به برخی از این عوامل که رابطه مهمی با مدیریت دانش دارند توجه شود (عرضه و عامری،1391 ).
3- چارچوب نظری پژوهش در پژوهش حاضر برای بررسی تأثیر مدیریت دانش در موفقیت مدیریت ارتباط با اربابرجوع در شهرداری، مدیریت دانش براساس نظریه «بهات» به عنوان چارچوب نظری در نظرگرفته شده است. از نظر بهات ابعاد مدیریت دانش عبارتند از: 1. کسب دانش: شامل شاخصهای؛ همکاری شهرداری با اداره و سایر مراکز خدماتی و علمی، میزان مشارکت اعضا در انجمنهای علمی، میزان مشارکت در دورههای آموزشی، خریداری دانش جدید برای شهرداری. 2. ثبت دانش: شامل شاخصهای؛ استفاده از پایگاههای دانش برای ثبت دانش، مستندسازی تجارب موفق و ناموفق. 3. کاربرد دانش: شامل شاخصهای؛ بهکارگیری ایدههای جدیدکارکنان در فرآیند سازمان، توجه به فروش دانش سازمانی. 4. خلق دانش: شامل شاخصهای؛ پاداشدهی و تشویق نوآوریها و ایدههایجدید کارکنان، بحث آشکار در مورد تجارب و شکستهای سازمان، تشکیل گروههای یادگیری. 5. انتقال دانش: شامل شاخصهای؛ جلسههای بحث و تبادلنظر برای ارائه تجارب و شیوههای کاری، تمایل و مشارکت اعضاء به همکاری و کمک به همکاران برای بهبود روشهای کاری، استفاده از پایگاههای داده، در اختیار گذاشتن دانش سازمان برای تمام اعضاء. همچنین ابعاد مدیریت ارتباط با اربابرجوع براساس نظریه «سین، تسه، بیم» شامل ابعاد؛ 1. تمرکز بر مشتریان کلیدی، 2. سازمان CRM، 3. ذخیره دانش، 4. CRM مبتنی بر فنآوری میباشد.
فرضیههای پژوهش 1. مدیریت دانش در موفقیت مدیریت ارتباط با اربابرجوع در شهرداری مؤثر است. 2. کسب دانش در موفقیت مدیریت ارتباط با اربابرجوع در شهرداری مؤثر است. 3. ثبت دانش در موفقیت مدیریت ارتباط با اربابرجوع در شهرداری مؤثر است. 4. کاربرد دانش در موفقیت مدیریت ارتباط با اربابرجوع در شهرداری مؤثر است. 5. خلق دانش در موفقیت مدیریت ارتباط با اربابرجوع در شهرداری مؤثر است. 6. انتقال دانش در موفقیت مدیریت ارتباط با اربابرجوع در شهرداری مؤثر است.
4- روششناسی پژوهش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران و کارمندان و کارکنان شهرداری شهرستان اسکو میباشد. تعداد آنها 70 نفر است. برای محاسبه حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده که بر این اساس حجم نمونه آماری 59 نفر برآورد شده است. برای انتخاب نمونه آماری از جامعهی آماری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. مطابق جدول 1. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی محققساخته است. پرسشنامه مدیریت دانش براساس نظریهی «بهات» مشتمل بر 15 سؤال و همچنین پرسشنامهی مدیریت ارتباط با اربابرجوع براساس نظریهی «سین، تسه و بیم» مشتمل بر 13 سؤال میباشد. مقیاس مورد استفاده در پرسشنامه، مقیاس لیکرت پنجگزینهای میباشد. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی و از نوع صوری است. مطابق جدول 2. برای برآورد پایایی پرسشنامه، مقدار آزمون آلفای کرونباخ برای سؤالهای مدیریت دانش و مدیریت ارتباط با اربابرجوع به ترتیب 875/0 و 869/0 به دست آمده و از پایایی مناسب برخوردار میباشد.
جدول 1- تقسیمبندی سؤالهای پرسشنامه
جدول 2- آزمون پایایی سؤالهای پرسشنامه
5- روش تجزیه و تحلیل دادههای آماری به منظور تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از پرسشنامههای جمعآوری شده، از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. بدین ترتیب که برای توصیف آماری پاسخهای دادهشده به سؤالهای پرسشنامهی پژوهش، ابتدا جدولهای توزیع فراوانی و درصد پاسخهای مربوط به سؤالهای دموگرافیکی و متغیرهای پژوهش ارائه شده است. در سطح استنباطی نیز برای آزمون فرضیهها از آزمونهای پیرسون استفاده شده است: 1. توصیف آماری سؤالهای دموگرافیکی: در جدولهای 3 الی 6 اطلاعات مربوط به پاسخدهندگان آورده شده است.
جدول 3- توزیع فراوانی و درصد پاسخهای نمونهی آماری به سؤالهای (جنسیت و وضعیت تأهل)
جدول 4- توزیع فراوانی و درصد پاسخهای نمونهی آماری به سؤالهای (سن، سطح تحصیلات و سابقهی کار)
2. توصیف آماری متغیرهای پژوهش: توصیف آماری متغیرهای پژوهش در جدول 6، نشان داده شده است.
جدول 5- آمارههای توصیفی متغیرهای پژوهش
3. تجزیه و تحلیل استنباطی دادههای آماری: پس از تعریف آماری هر یک از فرضیهها به صورت فرض H0 و نقیض آن (H1) و انجام تجزیه و تحلیلهای لازم، نتایج به دست آمده از آزمونهای آماری در جدولهای 5 و 6 نشان داده شده است.
جدول 6- آزمون پیرسون برای تعیین همبستگی بین مدیریت دانش با مدیریت ارتباط با اربابرجوع در شهرداری
چنانچه در جدول 5، ملاحظه میشود برای فرضیههای یک تا شش در سطح معنیداری دودامنهای، سطح معنیداری آزمون پیرسون 000/0=P و 001/0=P بوده و این سطحها از حداقل سطح معنیداری 05/0 کوچکتر میباشد. بنابراین در فرضیههای یک تا شش همهی فرضهای H0 رد میشود.
6- نتایج پژوهش با توجه به نتایج بهدستآمده از جدول 6، که سطح معنیداری آزمون پیرسون کوچکتر از حداقل سطح معنیداری است، لذا وجود رابطه معنیداری بین مدیریت دانش و ابعاد آن (کسب، ثبت، خلق، انتقال و کاربرد دانش) با مدیریت ارتباط با اربابرجوع در شهرداری اثبات میگردد. ادبیات تحقیق نیز بیانگر وجود رابطهی متغیر «مدیریت دانش» با «مدیریت ارتباط با اربابرجوع» است. به عبارتی استقرار مدیریت دانش در کسب موفقیت مدیریت ارتباط با اربابرجوع در شهرداری کمک مینماید. شهرداریها با استقرار مدیریت دانش به این باور خواهند رسید که رشد فکری و شغلی کارکنان و همچنین پیروز شدن در رقابت خدماتی، مستلزم استقرار و استفاده از مدیریت دانش و ایجاد مدیریت ارتباط با اربابرجوع است. بنابراین هر چقدر کارکنان شهرداریها به استفاده از فنآوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی روی بیاورند و همچنین آموزشهای لازم در خصوص نحوه استفاده از این فنآوریها داده شود خلاقیت و نوآوری کارکنان در قبال کل شرکت افزایش خواهد یافت. این هم به نوبه خود موجب تقویت مدیریت ارتباط با اربابرجوع خواهد شد. از اینرو هر چقدر در شهرداری استفاده از مدیریت دانش، تغییر مثبت داشته باشد باعث تقویت مدیریت ارتباط با اربابرجوع خواهد شد. بنابراین به منظور تقویت مدیریت دانش کارکنان و مدیران شهرداری شهرستان اسکو، ابتدا شهرداری میتواند با برگزاری کلاسهای آموزشی و دعوت از کارشناسان مدیریت با دادن اطلاعات در زمینه تأثیر مدیریت دانش بر موفقیت ارتباط با مشتری در اختیار کارکنان قرار دهند و اهمیت مدیریت دانش را بر کارکنان و مدیران توضیح دهند. در واقع بهرهگیری از کارشناسان و مشاوران میتواند زمینه بهتری برای توسعه مدیریت دانش در سازمان باشد. مدیران برای افزایش مدیریت دانش باید آموزشهای لازم را ببینند و از کارکنان خواسته شود در صورت لزوم آموزش ضمن خدمت برای ارتقای مدیریت دانش در سازمان ببینند. برای افزایش مدیریت دانش کارکنان و مدیران پیشنهادهای زیر هم میتواند مفید باشد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
http://pnunews.net/free-books
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8512050149
http://www.parsmodir.com/db/theory/km.ph
http://kmsw.persianblog.ir/post/69
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,753 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 991 |