تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,995 |
تعداد مقالات | 83,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,354,625 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,388,589 |
بررسی میزان تاثیر تبلیغات تجاری بر ارزش ویژه ی برند (مطالعه موردی: کارخانجات شکلات سازی آذربایجان شرقی) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دو فصلنامه مدیریت زنجیره ارزش | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 1، شماره 3، آذر 1395، صفحه 43-65 اصل مقاله (1.24 M) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رقیه خرمی1؛ حسین بوداقی* 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22-استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شرکتها غالبا از توسعه برند به عنوان راهی برای معرفی محصولات خود استفاده میکنند. توسعه برند میتواند زمینه ساز آن شود که سازمان ها در حوزه های دیگر گام بردارند و از طریق تولید و ارائه کالا و خدمات تحت همان نام تجاری، توسعه و گسترش پیدا کنند و از این طریق ریسک تصویر برند خود را کاهش دهند. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تاثیر تبلیغات تجاری بر ارزش ویژه برند میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر هدف پژوهشی تحلیلی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل مشتریان و مصرفکنندگان شکلات در آذربایجان شرقی و نمونه آماری نیز به روش تصادفی و با استفاده از فرمول کوکران برای جوامع نامحدود برابر 384 نفر برآورد شد. در راستای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه بهره گرفته شد که روایی صوری مورد تائید قرار گرفت. در نهایت پرسشنامه ها در بین افراد نمونه توزیع و از طریق دو نرم افزارSPSSوPLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها حاکی از تائید کلیه فرضیه های پژوهش و تاثیر معنادار تبلیغات بر ارزش ویژه برند و ابعاد آن شامل: آگاهی برند، تداعی برند، کیفیت ادراک شده، وفاداری برند و سایر دارائی های برند همچون شهرت بوده است. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تبلیغات؛ ارزش ویژه ی برند؛ آگاهی برند؛ تداعی برند؛ کیفیت ادراک شده؛ وفاداری برند | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1- مقدمه توجه به فعالیتهای بازاریابی به عنوان ابزاری برای حضور در ذهن مشتریان و ایجاد دارایی معنوی به نام برند، دیدگاه جدیدی در علم بازاریابی محسوب میشود .نام و نشان تجاری به عنوان یکی از موضوعات مهم در مدیریت بازاریابی از سال (1990) مطرح و یکی از ابعاد مهم و برجسته در صنعت جهانی به شمار میرود .نام و نشان های تجاری قدرتمند مجموعه ای از منافع مالی و غیرمالی را برای شرکت ها فراهم می آورند. این منافع شامل وفاداری بیشتر مشتریان، انعطاف پذیری بیشتر عملیات شرکت در مواجهه با بحران های محیطی، حاشیه سود بالاتر، فرصت های توسعه و بسط نام و نشان تجاری و... است. هدف تحقیقاتی که نام و نشان تجاری را با توجه به ادراکات مصرف کنندگان مورد بررسی قرار داده اند، تجزیه و تحلیل واکنش آنها نسبت به نام و نشان تجاری، ادراکات آنها و برتری کلی کالاها یا خدمات در مقابله با سایر نام و نشانههای تجاری بوده است (Traylor, 1981). از طرفی نتایج مطالعات حوزه برند نشان میدهد که ارزش واقعی، در درون محصول یا خدمات نیست، بلکه این ارزش در ذهن مشتریان واقعی و بالقوه وجود دارد و این برند است که ارزش واقعی را در ذهن مشتریان ایجاد می کند (Kapferer, 2008 ; Keller, 2008). ارزش برند به عنوان معیاری برای سنجش قدرت برندها است که طی دهههای گذشته شکل گرفته و تکامل یافته است. از این رو شناسایی فاکتورهای ارزش آفرین برای سازمان ها نه تنها هزینه نیست بلکه با تقویت آنان میتوان به دارایی های نامشهود شرکت افزود (Wood,2000). شرکت ها در بازار، برای ایجاد تمایز بین محصولات خود و رقبا از استراتژی ها و روش های گوناگون بازاریابی استفاده می کنند (غفاریآشتیانی و میر، 1390). یکی از تصمیمات مهم، تصمیم در مورد انتخاب نام تجاری «برند» برای محصول است. برند عامل مهمی در آمیخته بازاریابی محسوب میشود (Schultz, 1998). زیرا موجب تعامل مشتری با شرکت شده و میتواند وفاداری و اعتماد مشتری به برند را در پی داشته باشد. از این رو تحت عنوان دارائیای نامشهود، مهمترین دارائی یک شرکت محسوب میشود (Zehir et al, 2011). لذا کسب و کارها علاقه مند هستند تا یاد بگیرند چطور یک برند موفق بسازند (سلیمانی، 1389). امروزه بسیاری از شرکتها دریافته اند که به منظور حفظ ارزش برند در مقایسه با رقبا و برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان خود و کاهش ریسک از دست دادن بازار، باید ارتباطات بازاریابی خود را قوی کرده و از تبلیغات مناسبی برخوردار باشند و از فعالیتهای تبلیغاتی به عنوان سپر دفاعی استفاده کنند (انصاری و نصابی، 1392). با توجه به ادبیات پژوهش، و تناقض نتایج در صنایع مختلف، پژوهش حاضر درصدد برآمده تا این ارتباط را در صنعت شکلاتسازی مورد بررسی قرار دهد. تا بتواند گامی در راستای پویایی و رشد این صنعت کشور، که براساس تازهترین ردهبندیها نتوانسته جایگاهی در بین 100 شرکت برتر فعال جهان در صنعت شیرینی و شکلات از نظر میزان فروش داشته باشد بردارد. از این رو پژوهش هدف پژوهش حاضر پاسخگویی به این سوال که "آیا تبلیغات تجاری بر ارزش برند کارخانههای شکلاتسازی آذربایجان شرقی تاثیر معنادار دارد؟" میباشد. از این رو متغیر تبلیغات تجاری متغیر مستقل پژوهش و ارزش برند و ابعاد آن متغیر وابسته پژوهش را تشکیل میدهند. چرا که ارزش برند توان هدایت مجموعهای عظیم از سرمایهگذاری در منابع سازمانی را دارد و از آنجائیکه بسیاری از پژوهشها تبلیغات مناسب را عاملی جهت کسب ارزش ویژه برند در شرکتها قلمداد میکند، از این رو بررسی و واکاوی اثر تبلیغات به منظور دستیابی به ارزش ویژه برند بویژه در شرکتهای شکلاتسازی از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین اهداف تحقیق به این شرح میباشد:
2- چارچوب نظری و فرضیه های پژوهش چارچوب نظری پایهای است که تمام تحقیق بر روی آن تکیه میکند. یک شبکه منطقی، توسعهیافته، توصیفشده و کامل بین متغیرهایی است که از طریق فرایندهایی مانند مصاحبه، مشاهده و بررسی ادبیات موضوع پیشینه تحقیق مشخص شدهاند. این متغیرها با مساله تحقیق در ارتباط است. یک چارچوب نظری خوب، متغیرهایی مهم و موثر در شرایط مربوط به مسالهای تعریف شده را شناسایی و نشان میدهد و ارتباط بین متغیرها را به صورتی منطقی توصیف میکند (خاکی،1389: 32-33). چارچوب نظری تحقیق حاضر بیانگر روابط حاکم بر متغیرهای مستقل و وابسته است. در این راستا متغیر تبلیغات تجاری متغیر مستقل پژوهش و ابعاد ارزش برند شامل آگاهی برند، تداعی برند، کیفیت ادراک شده، وفاداری به برند و سایر دارائیهای برند متغیر وابسته پژوهش را تشکیل میدهند.
سایردارائیهای برند: از داراییهای اختصاصی نام نشان تجاری مانند امتیازات، حق ثبتها، علائم تجاری، روابط با کانال توزیع، نوع بستهبندی و بسیاری از عوامل دیگر در مدل ارزش ویژه برند آکر به منزله سایر داراییهای نام تجاری نام برده میشود. این داراییها اگر بتوانند از ورود رقبا که منجر به تضعیف وفاداری مشتریان میشود جلوگیری کنند، بالاترین ارزش را خواهند داشت (Belch, 2008). سایردارائیهای برند نیز از طریق سوالات 23 الی 26 پرسشنامه اندازهگیری شده است.
شکل1) مدل مفهومی پژوهش
3- پیشینه پژوهش سلیمانی و طالبی (1388) در پژوهشی با عنوان "اثرسنجی تبلیغات و ترفیع قیمت بر ارزش ویژهی برند (مطالعه موردی بانک اقتصاد نوین)" به بررسی چگونگی تاثیرگذاری تبلیغات و نیز ترفیع قیمت بر روی ارزش ویژهی برند بانک اقصاد نوین و ابعاد مختلف آن مانند کیفیت ادراک شده، تداعی برند، وفاداری به برند و درنهایت آگاهی از برند پرداختند. نتایج حاصل از این بررسی نشان داده است که فعالیتهای تبلیغاتی و نیز ترفیعی مربوط به قیمت دارای ارتباط و تاثیرات مثبت بر ارزش ویژه برند در بانکها بودهاند. از اینرو به منظور تقویت ارزش نام و نشان تجاری در بانکها ضروری است مدیران بانکی بر روی عوامل مذکور دقت نظر لازم را اعمال نمایند. قاضیزاده و همکاران (1389) در پژوهشی با عنوان "مطالعه تاثیر تبلیغات بر ارزش ویژهی برند" به بررسی چگونگی تاثیرگذاری تبلیغات و نیز ترفیع قیمت بر روی ارزش ویژه برند بانک پارسیان و ابعاد مختلف آن مانند کیفیت ادراک شده، تداعی برند، وفاداری به برند و در نهایت آگاهی از برند پرداختند. نتایج حاصل از این بررسی نشان داد که فعالیتهای تبلیغاتی و نیز ترفیعی مربوط به قیمت دارای ارتباط و تاثیرات مثبت بر ارزش ویژه برند در بانکها بودهاند. ایرانزاده و همکاران (1391) در پژوهشی با عنوان "بررسی تأثیر آمیزه بازاریابی بر روی ارزش ویژه برند" به بررسی نحوه اثرگذاری عناصر آمیزه بازاریابی بر روی ارزش ویژه برند در شرکت شیرینعسل پرداختند. براساس مدل مفهومی تحقیق رابطه میان عناصر آمیزه بازاریابی محصول، قیمت، ترویج و توزیع به عنوان متغیرهای برونزا و در مورد ارزش ویژهی برند آگاهی از برند/تداعی ذهنی، وفاداری به برند و کیفیت ادراک شده به عنوان متغیرهای درونزا فرضیهسازی شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه مصرفکنندگان در سطح شهر تبریز و نمونه آماری شامل480 نفر از مصرفکنندگان انتخاب شدند. اطلاعات لازم با روش نمونهگیری خوشهای در فروشگاههای ارائهدهنده محصولات شرکت جمعآوری گردید و با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج تحلیل معادلات ساختاری بیانگر تاثیر عناصر قیمت و محصول بر تمامی ابعاد ارزش ویژه برند است. دو عنصر توزیع و فعالیتهای ترویجی (تبلیغات) نیز از عوامل اثرگذار بر آگاهی/تداعی ذهنی از برند هستند. انصاری و نصابی (1392) در پژوهشی با عنوان "ایجاد ارزش ویژهی برند از طریق آمیخته تبلیغات: بررسی نقش میانجی دانش، وفاداری و ارتباط با برند" به بررسی تأثیر آمیخته تبلیغات بر ارزش ویژهی برند از طریق دانش، وفاداری و ارتباط با برند محصولات یک شرکت تولیدکننده مواد شوینده و بهداشتی معروف در تهران پرداختند. آنها با انتخاب نمونهای با حجم 321 و جمعآوری دادهها از طریق ابزار پرسشنامه و در نهایت تجزیه و تحلیل دادهها نشان دادند که آمیخته تبلیغات توانسته است از طریق دانش برند بر روی رابطه با برند و وفاداری به برند اثر داشته باشد و رابطه با برند و وفاداری به برند نیز بر روی ارزش ویژهی برند نیز تأثیرگذار بوده است. جلالی فراهانی (1392) در پژوهشی با عنوان "تاثیر عناصر منتخب آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژهی برند در خدمات ورزشی" به بررسی تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی منتخب بر ارزش ویژهی برند پرداخت. جامعه آماری این تحقیق، مشتریان مرکز موجهای آبی بودند که تعداد 262 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای قیمت، تصویر مرکز خدماتی، تبلیغات و ترویج فروش یو، دانتو و لی (2000) و ارزش ویژهی برند هنسلر، ویلسون و وستبرگ (2011) استفاده شد. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که از عناصر آمیخته بازاریابی منتخب، ترویج فروش و تصویر مرکز بر ارزش ویژهی برند تاثیر دارند. همچنین، نتایج نشان داد که قیمت و تبلیغات بر ارزش ویژهی برند تاثیر ندارند. رضاوندی و همکاران (1392) در پژوهشی با عنوان "بررسی اثر تبلیغات و ترفیع قیمت بر ارزش ویژه برند مطالعه موردی: بانک پاسارگاد شهر قم" به بررسی چگونگی تاثیرگذاری تبلیغات و نیز ترفیع قیمت بر روی ارزش ویژهی برند بانک پاسارگاد (شهرقم) و ابعاد مختلف آن مانند کیفیت ادراک شده تداعی برند، وفاداری به برند و در نهایت آگاهی از برند پرداختند. نتایج حاصل از این بررسی نشان داده است که فعالیتهای تبلیغاتی و نیز ترفیعی مربوط به قیمت دارای ارتباط و تاثیرات مثبت بر ارزش ویژه برند در بانکها بودهاند. درزبان عزیزی و همکاران (1393) در پژوهشی با عنوان "بررسی تاثیر تبلیغات و پیشبرد فروش بر خلق ارزش ویژهی برند (مورد مطالعه: برند لوازم خانگی سامسونگ)" به بررسی تاثیر تبلیغات و پیشبرد فروش بر خلق ارزش ویژه برند پرداختند. جامعه آماری شامل مصرفکنندگان لوازم خانگی برند سامسونگ در شهر تهران بوده که تعداد 393 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و مبنای تحلیل قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار “Smart PLS” استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که پیشبرد فروش بیشترین تاثیر غیرمستقیم را بر ارزش ویژهی برند دارد و آگاهی همراه با تداعیات برند هیچ تاثیری بر وفاداری برند ندارد. از اینرو پیشنهاد میشود که مدیران بازاریابی شرکت سامسونگ، برنامههای تبلیغات و پیشبرد فروش را در طرحهای بازاریابی خود قرار دهند و مدیران برند به نقش ابعاد سهگانه ارزش ویژه برند در ایجاد ارزش ویژهی برند و به دنبال آن ایجاد مزیت رقابتی توجه نمایند. گیل و همکاران (2007) در پژوهشی با عنوان "خانواده به عنوان منبع ارزش ویژهی برند مبتنی بر مصرفکننده" نقش خانواده و منتخبی از آمیختههای بازاریابی سازمان (قیمت، ترفیع، تبلیغات) بر ارزش ویژه مبتنی بر مصرفکننده و ابعادش (آگاهی، تداعی، کیفیت ادراک شده) را مورد بررسی قرار دادند. این تحقیق در یک نمونه 360 نفره از افراد بین (18-35) ساله اسپانیایی در مورد مارکهای مختلف از شیر، خمیر دندان و روغن زیتون صورت گرفت و در آن جهت بررسی روابط علی و معلولی بین متغیرها، از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. یافتههای حاصل حاکی از عدم تائید رابطه بین تبلیغات و ارزش ویژه برند بوده است. برند و نیز کیفیت درک شده با ارزش ویژه برند و به نتایج زیر دست یافت. آتیگان و همکاران (2009) در پژوهشی با عنوان "مدل ارزش ویژهی برند مبتنی بر مشتری برای برندهای جهانی (یک رویکرد چندملیتی)" تاثیر فرهنگ را روی ارزش ویژهی برند کوکاکولا و مک دونالد در سه کشور آمریکا، ترکیه و روسیه مورد مطالعه قرار دادند. در این راستا 1542 نفر را به عنوان نمونه انتخاب و با وارد نمودن متغیر اعتماد به مدل آکر مدلی را ارائه و در بررسی خود مدل را آزمون نمودند. یافتههای حاصل حاکی از تائید تمامی روابط موجود در مدل و فرضیات موجود در پژوهش بوده است. ظهوری و همکاران (2013) در پژوهشی با عنوان "تبلیغات و ارزش ویژهی برند در صنعت فست فود در ایران" به بررسی روشهای مختلف تبلیغات و تاثیر آن بر ارزش ویژهی برند پرداختند. در این راستا 150 مشتری از سه شهر بزرگ در ایران انتخاب گردیدند. دادههای مورد نظر از طریق ابزار پرسشنامه جمعآوری و از طریق آزمون رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافتههای حاصل نشان داد که تبلیغات تلویزیونی بیشترین تاثیر را بر ارزش ویژه برند داشته است. طاریق و همکاران[1] (2014) در پژوهشی با عنوان "تاثیر تبلیغات بر ارزش ویژهی برند و رفتار متغیر برند: مطالعه صنعت مواد غذایی و نوشیدنی در بازار در حال ظهور" به بررسی ارتباط تبلیغات مؤثر بر ارزش ویژهی برند و رفتار متغیر برند در مشتریان در مورد برندهای بزرگ نوشابه در پاکستان پرداختند. در این راستا 206 نفر از دانشجویان از موسسات آموزش عالی لاهور در پاکستان براساس نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند و از آنها خواسته شد تا پرسشنامهها را همراه با سوالات باز در قالب مصاحبه به منظور بررسی احساسات درونیشان پر کنند. برای اندازهگیری نتایج حاصل از دادههای جمعآوری شده از نرمافزار SPSS 16.0 استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که تبلیغات با ارزش ویژهی برند ارتباط مثبت و با رفتار متغیر برند مشتریان ارتباط منفی دارد. آقایی و همکاران (2014) در پژوهشی با عنوان "بررسی رابطه بین آمیخته بازاریابی خدمات و ابعاد ارزش ویژه برند" اثرات آمیخته بازاریابی خدمات (از جمله: قیمت، محصول، مکان، تبلیغات، شواهد فیزیکی، فرآیند و مردم) را بر چهار بعد از ابعاد ارزش ویژهی برند (شامل کیفیت درک شده، وفاداری برند، آگاهی برند و ارتباط با برند) مورد بررسی قرار دادند. دادههای مورد نیاز از طریق یک رویکرد احتمالاتی از فروشگاههای زنجیرهای تهران با استفاده از یک پرسشنامه معتبر جمعآوری شد. با استفاده از آزمونهای آماری مناسب، دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این تحقیق وجود یک رابطه قوی مثبت و معنیدار بین ابعاد ارزش ویژهی برند و آمیخته بازاریابی خدمات را در فروشگاههای زنجیرهای نشان داد. موگیره و اولوکو[2] (2014) در پژوهشی با عنوان " استراتژی ارتقاء تبلیغات و ارزش ویژهی برند: مطالعه تطبیقی پودرهای لباسشویی ARIEL و OMO، نایروبی–کنیا" به تعیین میزان ارتباط بین استراتژیهای ارتقاء تبلیغات و ارزش ویژهی برند پرداختند. برای این مطالعه، جمعیت هدف قابل دسترسی، 36 عضو از کارکنان و 116 نفر از مشتریان بودند. ابزار جمعآوری داده ابزار پرسشنامه بوده و دادهها با استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل دادههای استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با استفاده از همبستگی مقادیر، محقق به این نتیجه رسید که یک ارتباط قوی بین استراتژی تبلیغات و ارزش ویژه برند وجود دارد (Mogire and Oloko, 2014).
4- روش تحقیق پژوهش حاضر ازنظرهدف،ازنوعپژوهشهایکاربردیاست؛زیرانتایجآنبرای آگاهیمدیرانکارخانههای شکلاتسازیکاربرددارد. ازنظرروش،درزمرةپژوهشهایتوصیفی-پیمایشیاست؛زیرابهبررسیتوزیع ویژگیهایجامعةموردپژوهشمیپردازدوعناصرومتغیرهای پژوهشونحوةارتباطبینآنانرادرچارچوبمشخص،توصیفمیکند. ازنظرمکانی،اینپژوهشازنوعمیدانیبوده؛زیرادادههایپژوهشباحضوردر جامعهونمونةآماریوبااستفادهازابزار پرسشنامه،گردآوری شدهاست. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مصرفکنندگان و مشتریان شکلات کارخانجات شکلاتسازی در آذربایجان شرقی میباشد که با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه آماری برای نمونهگیری روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده است. به جهت تعیین حجم نمونه نیز از رابطه نمونهگیری نامحدود به ترتیب زیر استفاده شده است:
که در آن: Z : مقدار متغیر استاندارد شده در واحد متناظر با سطح اطمینان. p : برآورد صفت مشهود متغیر در جامعه. q : برآورد مشهود نبودن صفت متغیر در جامعه. e : مقدار اشتباه مجاز در اندازهگیری مشاهدات متغیر در جامعه. حداقل حجم نمونه با سطح اطمینان 95% و خطای 5%، 384 نفر میباشد. به جهت دستیابی به تعدا نمونه مشخص شده از نمونهگیری تصادفی استفاده خواهد شد.
دادهها و اطلاعات مربوط به این تحقیق به دو دسته تقسیم میشوند، دسته اوّل اطلاعات مربوط به ادبیّات موضوعی و تحقیقات انجام شده در حوزه مربوطه میباشد. در این خصوص محقق با مراجعه به منابع کتابخانهای شامل کتب، انتشارات مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، پایاننامههای تحصیلی و رسالههای تحقیقی مرتبط و مقالات لاتین، بخش نظری و ادبیات تحقیق را جمعآوری، بررسی و تدوین نمود. دسته دوّم شامل اطّلاعات مربوط به فرضیات و متغیرهای تحقیق بوده است که علاوه بر منابع ادبیاتی، با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شده است.
جدول 1) توزیع سوالات مربوط به پرسشنامه
در این مطالعه جهت سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی محتوایی استفاده گردید. از این رو ابتدا نظرات کارشناسان مربوطه در شرکتهای مورد بررسی و سپس اساتید و صاحبنظران علم مدیریت را جویا شده و پس از تعیین میزان اعتبار پرسشنامه و اعمال نقطه نظرات متعدد و انجام اصلاحات لازم، اعتبار محتوای پرسشنامه طراحی شده، مورد تایید صاحبنظران قرار گرفت. لازم به ذکر است که در این پرسشنامه هدفدار بودن سوالات، کوتاه بودن پرسشنامه، پاسخگویی آسان آن و کافی بودن دستورالعمل پرسشنامه لحاظ شد. همچنین مقدمه کوتاه در ابتدا هر پرسشنامه همراه با توضیحات شفاهی محقق جهت روان و سادهتر کردن مفهوم سوالات انجام گردید و با توجه به نظرات کارشناسانه آنها اصلاحاتی در پرسشنامه انجام گرفت. سپس در مرحله بعد تعداد 40 پرسشنامه بعنوان پیش آزمون در بین مشتریان توزیع و آلفای کرونباخ آن اندازه گیری شد. آلفای کرونباخ بدست آمده از کلیه متغیرهای پژوهش بیش از 70 % برآورد شد از این رو با توجه به دو شیوه اتخاذ شده می توان روایی پرسشنامه پژوهش را تایید شده دانست.
پایاﻳﻲ ﻳﻚ ﺳﻨﺠﻪ، ﺛﺒﺎت و ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻣﻨﻄﻘﻲ ﭘﺎﺳﺦﻫﺎ در اﺑﺰار اﻧﺪازهﮔﻴﺮی را ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫـﺪ و ﺑﻪ درﺳﺘﻲ و ﺧﻮب ﺑﻮدن ﻳﻚ ﺳﻨﺠﻪ ﻛﻤﻚ ﻣﻲﻛﻨﺪ (داناییفرد و همکاران، 1388: 446). ﻫﺪف از ﺳـﻨﺠﺶ ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ﭘﺮﺳﺸـﻨﺎﻣﻪ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ در زﻣﺎنﻫﺎ و ﻣﻜﺎنﻫـﺎی ﻣﺨﺘﻠـﻒ، ﻛـﺎرﺑﺮد داﺷـﺘﻪ ﺑﺎﺷـﺪ. ﺑـﺮای ﺑﺮرﺳـﻲ ﭘﺎﻳـﺎﻳﻲ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎ از ﺿﺮﻳﺐ آﻟﻔﺎیﻛﺮوﻧﺒﺎخ ﻛﻪ ﺑﺮای ﺳﺆاﻻت ﭼﻨﺪﻣﻘﻴﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮد دارد؛ به طریق زیر اﺳـﺘﻔﺎده ﺷﺪ:
در این روش، اگر ضریب آلفا کمتر از 60/0 باشد اعتبار آن ضعیف، دامنه 70/0 قابلقبول و بیش از 80/0 خوب تلقی میشود (سکاران، 1388: 385). در این پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. مقادیر بدست آمده از آلفای کرونباخ متغیرهای پژوهش با توجه به پرسشنامه نهایی شده به شرح جدول (2) است :
جدول 2) ضرایب آلفای کرونباخ
ضریبآلفایکرونباخبهدستآمده نشاندهندهپایاییمطلوبپرسشنامههای پژوهشاست.
قبل از ورود به مرحله آزمون فرضیههای تحقیق، میبایست از صحت سوالات مربوط به متغیرهای تحقیق اطمینان حاصل کرد، به همین جهت در این مرحله از تحلیل عاملی تائیدی استفاده میشود. تحلیل عاملی نشانگرهایی که برای متغیر مکنون برگزیده شده را سنجیده و گزارش میدهد، که نشانگرهای انتخابی با چه دقتی معرف یا برازنده متغیر مکنون است. در نرمافزار PLS برای تحلیل عاملی لازم است که تمامی متغیرهای مکنون به یکدیگر متصل شوند، از این رو مدل حاصل از تحلیل عاملی پژوهش در نمودار (2) به نمایش درآمده است:
نمودار2) بارهای عاملی سوالات پژوهش
بارهای عاملیشده از اهمیت زیادی در تفسیر نتایج تحلیل عاملی برخوردارند. این بارها نشاندهنده همبستگی بین هر متغیر آشکار (سوالات) و عاملهای مربوط به آن است (کلانتری، 1388، 211). بسته به اینکه محقق چه میزان دقت را برای حذف سوالات در نظر بگیرد، مقادیر ملاک از 5/0 تا 7/0 برای بارهای عاملی معرفی شده است، اما کمترین سرحد اعلام شده مقدار 4/0 است (Hulland, 1999). بدین معنی که سوالات با بارهای عاملی کمتر از 4/0 کفایت لازم برای باقی ماندن در مدل را نداشته و باید حذف شوند. نتایج تحلیل عاملی پژوهش حاضر در نمودار (4) و (5) ارائه گردیده است.
نمودار3) تحلیل عاملی پژوهش در حالت t-value
جهت پاسخ به فرضیههای پژوهش، مدل مفهومی تحقیق در نرمافزار Smart PLS مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن در قالب نمودار (4) تا (5)به نمایش درآمده است:
نمودار4) مدل اصلی پژوهش در حالت استاندارد
در نمودار فوق مقادیر ضرایب استاندارد مسیرهای مستقیم مدل ((B) بتای استاندارد) و مقادیر R2 (ضریب تعیین) به نمایش درآمده است. با استفاده از حالت استاندارد میتوان به میزان همبستگی بین متغیرهای مکنون تحقیق پی برد و میزان شدت ارتباط بین دو متغیر مکنون را سنجید و از روی آن در مورد تاثیر متغیرها بر همدیگر اظهارنظر نمود برای مثال نمودار نشان میدهد که تبلیغات به میزان 70 درصد میتواند بر آگاهی برند تاثیرگذار باشد.
نمودار5) مدل اصلی پژوهش در حالت معناداری
مقادیر داخل این نمودار روابط بین متغیرهای مکنون را به جهت معنیداری میسنجد. چنانچه در رابطهای مقدار آماره t آن بیش از 96/1 باشد در سطح 5 درصد و چنانچه مقادیر از 58/2 بزرگتر باشند در سطح 01/0 معنادار میباشند (آذر و همکاران، 1391). نتایج نشان میدهد که همه فرضیات پژوهش با در نظر گرفتن اینکه مقادیر t-value بیشتر از 1.96 میباشد تایید میشود.
در روش حداقل مربعات جزئی برازش مدل از طریق محاسبه مقدار GOF تعیین میشود.
جدول 3) برازش کلی مدل پژوهش
در روش حداقل مربعات جزئی برازش مدل از طریق محاسبه مقدار GOF تعیین میشود. با توجه به سه مقدار 0.01، 0.25 و 0.36 که به عنوان مقادیر ضعیف، متوسط و قوی برای GOFمعرفی شده است و حصول مقدار 0.426 برای GOF، برازش بسیار مناسب مدل کلی را تایید مینماید.
5) نتیجهگیری و تفسیر دادهها و فرضیات پژوهش تجزیه و تحلیل دادهها فرآیندی چند مرحلهای است که طی آن دادههایی که از طریق بهکارگیری ابزارهای جمعآوری در نمونه یا جامعه آماری فراهم آمدهاند خلاصه، کدبندی، دستهبندی و درنهایت پردازش میشوند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطها بین این دادهها به منظور آزمون فرضیهها یا پاسخ به سوالات تحقیق صورت گیرد (خاکی، 1379). در این پژوهش جهت تحلیل دادهها، آزمون فرضیهها و بررسی اثر متغیرها در مسیرهای مورد بررسی از نرمافزار PLS استفاده شد. بررسی فرضیه اول: تبلیغات تجاری بر آگاهی برند در کارخانههای شکلاتسازی آذربایجان شرقی تاثیر معنیدار دارد. مشاهده گردید که مقدار ضریب مسیر استاندارد برابر با 0.700 بوده که نشان از تاثیر مثبت متغیر تبلیغات تجاری بر آگاهی برند دارد و مقدار آماره t برابر با 25.491 و بزرگتر از مقدار مرزی 1.96 بوده در نتیجه میتوان با حداقل 99 درصد اطمینان پذیرفت که تبلیغات تجاری بر آگاهی برند تاثیر معنیدار دارد. در نتیجه فرضیه تاثیرگذاری تبلیغات تجاری بر آگاهی برند کارخانههای شکلاتسازی آذربایجان شرقی پذیرفته میشود. در مقایسه نتیجه فوق با سایر پژوهشهای انجامشده میتوان نتایج حاصل از این فرضیه را با پژوهش سلیمانی و طالبی (1388)، قاضیزاده و همکاران (1389)، مطابقت و با مطالعه جلالی فراهانی (1392)، گیل و همکاران (2007)، مبنی بر عدمتائید رابطه فوق در تضاد است. - بررسی فرضیه دوم: تبلیغات تجاری بر تداعی برند در کارخانههای شکلاتسازی آذربایجان شرقی تاثیر معنیدار دارد. در آزمون فرضیه فوق مشاهده گردید که مقدار ضریب مسیر استاندارد برابر با 0.671 بوده که نشان از تاثیر مثبت متغیر تبلیغات تجاری بر تداعی برند دارد و مقدار آماره t برابر با 22.218 بزرگتر از مقدار مرزی 1.96 بوده در نتیجه میتوان با حداقل 99 درصد اطمینان پذیرفت که تبلیغات تجاری بر تداعی برند تاثیر معنیدار دارد. در نتیجه فرضیه تاثیرگذاری تبلیغات تجاری بر تداعی برند کارخانههای شکلاتسازی آذربایجان شرقی پذیرفته میشود. درمقایسه نتیجه فوق با سایر پژوهشهای انجامشده میتوان گفت که این یافته پژوهش حاضر با یافتههای پیشین از پژوهش رضاوندی و همکاران (1392)، درزبان عزیزی و همکاران (1393)، مطابقت و با مطالعه جلالی فراهانی (1392)، گیل و همکاران (2007)، مبنی بر عدم تائید رابطه فوق در تضاد است. - بررسی فرضیه فرعی سوم: تبلیغات تجاری بر کیفیت ادراک شده در کارخانههای شکلاتسازی آذربایجان شرقی تاثیر معنیدار دارد. در آزمون فرضیه فوق مشاهده گردید که مقدار ضریب مسیر استاندارد برابر با 0.681 بوده که نشان از تاثیر مثبت متغیر تبلیغات تجاری بر کیفیت ادراک شده داشته و مقدار آماره t تقریبا برابر با 23.141 و بزرگتر از مقدار مرزی 1.96 بوده در نتیجه میتوان با 99 درصد اطمینان تاثیر مثبت تبلیغات تجاری بر کیفیت ادراک شده را پذیرفت. در نتیجه فرضیه تاثیرگذاری تبلیغات تجاری بر کیفیت ادراک شده پذیرفته میشود. درمقایسه نتیجه فوق با سایر پژوهشهای انجام شده میتوان گفت که این یافته پژوهش حاضر با یافتههای پیشین از پژوهش آتیگان و همکاران (2009)، ظهوری و همکاران (2013)، مطابقت و با مطالعه گیل و همکاران (2007)، مبنی بر عدم تائید رابطه فوق در تضاد است. بررسی فرضیه چهارم: تبلیغات تجاری بر وفاداری به برند کارخانههای شکلاتسازی آذربایجان شرقی تاثیر معنیدار دارد. در آزمون فرضیه فوق مشاهده گردید که مقدار ضریب مسیر استاندارد برابر با 0.271 بدست آمده که نشان از تاثیر مثبت متغیر مسئولیت تبلیغات تجاری بر وفاداری به برند داشته و مقدار آماره t تقریبا برابر با 5.217 بوده که این مقدار نیز بزرگتر از مقدار مرزی 1.96 میباشد. در نتیجه میتوان با حداقل 99 درصد اطمینان پذیرفت که تبلیغات تجاری بر وفاداری به برند تاثیر معنیدار دارد. در نتیجه فرضیه تاثیرگذاری تبلیغات تجاری بر وفاداری به برند پذیرفته میشود. در مقایسه نتایج حاصل از این فرضیه با یافتههای پژوهش رضاوندی و همکاران (1392)، درزبان عزیزی و همکاران (1393)، (2014) مطابقت و با مطالعه جلالی فراهانی (1392)، گیل و همکاران (2007)، در تضاد است. - بررسی فرضیه پنجم: تبلیغات تجاری بر سایردارائیهای برند در کارخانه های شکلات سازی آذربایجان شرقی تاثیر معنیدار دارد. در آزمون فرضیه فوق مشاهده گردید که مقدار ضریب مسیر استاندارد برابر با 0.569 بدست آمده که نشان از تاثیر مثبت متغیر تبلیغات تجاری بر سایردارائیهای برند دارد و مقدار آماره t تقریبا برابر با 12.168 بوده که این مقدار بزرگتر از مقدار مرزی 1.96 میباشد در نتیجه میتوان با حداقل 99 درصد اطمینان پذیرفت که تبلیغات تجاری بر سایر دارائیهای برند تاثیر معنیدار دارد. در نتیجه فرضیه تاثیرگذاری تبلیغات تجاری بر سایر دارائیهای برند پذیرفته میشود. در مقایسه نتایج حاصل از این فرضیه با یافتههای پژوهش آکر (1996) میتوان گفت نتیجه فوق با نتیجه پژوهش مذکور مطابقت دارد. 5-1- محدودیتهای پژوهش ü به علت محدودیت زمانی به بررسی عوامل موثر بر پذیرش تبلیغات پرداخته نشده است. ü از جمله محدودیتهای دیگری که بر تحقیق حاکم بوده است، مواردی چون کاربرد ابزار اندازهگیری است . اصولا پرسشنامه در ذات خود دارای محدودیتهای فراوانی است که نمیتواند به صورت عمیق وارد نگرشها و سلیقه مشتریان شود و باید از ابزار دیگری برای جمعآوری دادهها مثل مصاحبه نیز استفاده شود. 5-2- پیشنهادات پژوهش 5-2-1- پیشنهادات براساس یافتههای پژوهش - با توجه به تائید فرضیه اصلی پژوهش مبنی بر تائید تاثیر تبلیغات بر ارزش ویژه برند پیشنهاد میگردد با برنامهریزی مدون در خصوص تبلیغات تجاری، جهت افزایش و تقویت میزان تاثیر آگهی بر مخاطبان تلاش نمایند. چرا که تبلیغات و یا ارتباطات بازار به ساختن شخصیت و ارزش ویژهی برند کمک میکنند؛ مشروط بر آن که مصرفکننده ویژگیهای انسانی را با محصول تبلیغشده، مرتبط بیابد. در این راستا میتوانند از کارشناسان علوم ارتباطات، جامعهشناسان، روانشناسان، در راستای مخاطبشناسی جهت تولید و پخش تبلیغات بازرگانی و اخذ نتایج بهتر از پخش آگهیها و متخصصان گرافیک و طراحی در امر ساخت آگهیهای تبلیغاتی استفاده نمایند. - با توجه به تائید تاثیر تبلیغات بر آگاهی برند به مدیران این شرکتها پیشنهاد میگردد از کالانما یا کاتالوگ، کتابچه و یا راهنمای معرفی کلیات کالا، نظرات کارشناسان در زمینه کالا، مقدار مواد مصرفی در آن و فواید استفاده از هر یک از مواد ترکیبی در کنار هم، که از طرف تولیدکننده و یا ارائهدهنده به مصرفکننده و یا مشتری برای معرفی کلی کالا ارائه میشود، استفاده کنند و در تبلیغات خود به صورتی بکر، نوآورانه و متفاوت از رقبا به این امر به عنوان یکی از مزیتهای خرید محصول اشاره کنند. - با توجه به تائید تاثیر تبلیغات بر تداعی برند پیشنهاد میگردد با معرفی شخصیت منحصر به فردی از برند مانند یک انسان و ارائه محصول در کنار آن همراه با یک نام ویژه و آوردن نام سازمان همراه با نماد، نشانه یا موزیک تداعیهای ذهنی از برند را براساس عوامل تشکیلدهنده آن تقویت کنند. - با توجه به تائید تاثیر تبلیغات بر وفاداری برند، توصیه میگردد تا از خطمشیهای در طراحی تبلیغات مناسب برای افزایش وفاداری به نام تجاری شرکت در نزد مصرفکنندگان استفاده نمایند. در این راستا میتوان با تشویق مصرفکننده به تکرار دفعات خرید و ایجاد ترجیح خرید در وی در مقایسه با دیگر رقبای حاضر در بازار با استفاده از نظرات پزشکان و متخصصان در راستای تائید کیفیت محصول، فواید استفاده از آن، در طراحی تبلیغ به تقویت وفاداری مصرفکننده پرداخت. همچنین با اطلاعرسانی از توزیع مناسب و بیشتر محصولات به دلیل این که دسترسی مشتریان را به محصولات راحت میکند، سبب وفاداری بیشتر آنها و تقویت ارزش نام و نشان تجاری شوند. با توجه به اینکه وفادارای به آسانی بوجود نمیآید اما وقتی به وجود آمد، حیات دراز مدتی خواهد داشت. از این رو نتیجه این مطالعه کاربرد مهمی بر متمرکز شدن بر روابط میان مصرفکننده و نام تجاری برای ایجاد ارزش خواهد داشت .در این خصوص میتواند تضمینی برای بقای مصرفکنندگان فراهم آورد. - با توجه به تائید تاثیر تبلیغات بر سایردارائیهای برند، توصیه میگردد تا در طراحی تبلیغات سهلانگاری نکرده و طراحی را به افراد متخصص در این زمینه بسپارند چرا که تبلیغات نامناسب میتواند بر سایر دارائیها همانند شهرت شرکت خدشه وارد کند. که مخدوش شدن شهرت یک برند در دنیای رقابتی امروز اشتباهی جبرانناپذیر خواهد بود. 5-2-2-پیشنهاداتبرایتحقیقاتآتی
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,874 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,320 |