تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,683 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,889 |
رابطه حمایت اجتماعی و سبکهای مقابله ای با تابآوری در دانشآموزان عادی و معلول | ||
فصلنامه نسیم تندرستی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 اردیبهشت 1396 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
نویسنده | ||
غزال سواری* | ||
دیواندره | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: هدف کلی این تحقیق، بررسی رابطه حمایت اجتماعی و سبکهای مقابلهای با تابآوری در دانشآموزان عادی و معلول شهرستان دیواندره بود. روش بررسی: جامعه آماری این تحقیق را دانشآموزان عادی در مدرسه خاتمالانبیاء و دانشآموزان معلول در دبستان امید در شهرستان دیواندره تشکیل میدادند (250.(N= با استفاده جدول کرجسی و مورگان، تعداد 148 نفر از آنان از طریق روش نمونه گیری طبقهای با انتساب متناسب (در دو گروه از دانشآموزان مطالعه شده) برای انجام تحقیق انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامهای بود که روایی آن توسط پانل متخصصان و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ و دو نیمه کردن تایید شد (α>0.7). تجزیه و تحلیل دادهها بهوسیله نرمافزار SPSSwin18 انجام شد. یافته: نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که حمایت اجتماعی و سبکهای مقابلهای رابطة معنیداری با تابآوری در میان دانشآموزان عادی و معلول دارد. همچنین مقایسه میانگینها تفاوت معنیداری را بین دانشآموزان معلول و عادی براساس متغیرهای سبک مسئله محور، حمایت اجتماعی و تابآوری نشان داد. علاوه براین نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن است که سبکهای مقابلهای (مسئله محور و اجتنابی) و حمایت اجتماعی تاثیر معنیداری بر تابآوری در میان دو گروه دانشآموز (به ترتیب معلول و عادی) دارند به طوری که قادرند مقدار 2/48 و 5/52 درصد از تغییرات متغیر وابسته (تابآوری) تحقیق را در دو گروه تبیین نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
تابآوری؛ حمایت اجتماعی؛ سبکهای مقابلهای؛ دانشآموزان؛ شهرستان دیواندره | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 604 |