تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,776 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,992 |
بررسی رابطه کارکرد اجرایی بازداری پاسخ و فراخنای حافظه فعال با توانش های ذهنی نظریه ذهن درکودکان7 تا 12سال مقطع ابتدایی | ||
فصلنامه نسیم تندرستی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 خرداد 1396 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
نویسندگان | ||
هادی تقی زاده* 1؛ امان ا... سلطانی2؛ حمدا.... منظری توکلی2 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه آزاد کرمان | ||
2استادیار دانشگاه آزاد کرمان | ||
چکیده | ||
حافظه فعال و بازداری پاسخ از جمله توانمندی های شناختی است که می تواند با تئوری ذهن رابطه داشته باشد. هدف این پژوهش بررسی رابطه بازداری پاسخ و حافظه فعال با سطح رشد تئوری ذهن دانش آموزان ابتدایی می باشد. ابزارهای گردآوری داده ها در این پژوهش عبارت بودند از فرم 38 سؤالی نظریه ذهن موریس و همکاران، آزمون استروپ و آزمون حافظه فعال وکسلر. داده های جمع آوری شده با روش همبستگی برای فرضیات پژوهشی و رگرسیون خطی برای سؤال پژوهش مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که روابط مثبت و معنی داری بین کارکردها ی اجرایی بازداری پاسخ، حافظه فعال با سطح رشد نظریه ذهن وجود دارد. همچنین بازداری پاسخ و حافظه فعال توانایی پیش بینی سطح رشد تئوری ذهن را دارند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که رابطه ای مثبت و معنی دار بین نظریه ذهن و بازداری پاسخ با فراخنای حافظه فعال وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازداری پاسخ؛ حافظه فعال؛ تئوری ذهن | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 793 |