تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,352 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,657 |
بررسی و مقایسه جنبه های تعلیمی دو مفهوم انصاف و عشق در تذکره الاولیا و منطق الطیر عطار | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 33، خرداد 1396، صفحه 61-90 اصل مقاله (333.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیده مریم روضاتیان1؛ فاطمه السادات مدنی2 | ||
1دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان | ||
2کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
تردید نیست که بخش قابل توجهی از آثار عرفانی با اهداف تعلیمی شکل گرفتهاند و پدیدآورندگان این آثار، هریک از منظری خاص به عرفان و مباحث پیرامون آن نگریستهاند. بعضی با به کاربستن زبانی دشوار تنها خواص را مخاطب خویش قرار دادهاند و برخی دیگر با به کارگیری زبانی ساده و روشن، گسترۀ مخاطبان خویش را وسعت داده اند. عطار نیشابوری در زمرۀ شاعران و نویسندگانی قرار دارد که روش دوم را برای انتقال اندیشههای خویش برگزیدند. اگرچه آثار بسیاری را به وی نسبت دادهاند اما مجموع آثار قطعی او از هفت اثر فراتر نمیرود. به کارگیری تمثیل و حکایات متعدد، شیوۀ مورد علاقۀ عطار است؛ از اینرو بدون شک میتوان در میان مثنویهای وی و تذکرهالاولیا که مبتنی بر حکایات است، مفاهیم و حکایات مشترکی را مشاهده نمود. از میان آثار عطار، دو اثر تذکرهالاولیا و منطقالطیر را مبنای پژوهش کنونی خویش قرار دادیم تا به بررسی حکایات مشترک این دو اثر با محوریت دو مفهوم «تعلیم انصاف» و «تفاوت عشق ظاهری و حقیقی» بپردازیم. هدف آن است که شیوۀ عطار در بیان مفاهیم ذکر شده، در دو اثر متفاوت مورد مقایسه قرار گیرد و دامنۀ تغییرات اعمالشده از سوی وی مشخص گردد تا دریابیم کدام یک از شیوههای به کارگرفته شده در بیان حکایات، از قدرت تأثیرگذاری بیشتری برخوردار است. عطار در گزینش شیوۀ بیان خود، اقتضای ساختار اثر و اهدافی که به دنبال تحقق آن است را در نظر داشته و برای تعلیم یک مفهوم، آگاهانه شیوۀ بیان خود را دگرگون ساخته است. | ||
کلیدواژهها | ||
عطار نیشابوری؛ تذکره الاولیا؛ منطق الطیر؛ تفاوت های زبانی؛ جنبه های تعلیمی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 543 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 278 |