تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,618 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,302,929 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,355,479 |
اثربخشی نقاشیدرمانی در کاهش کاستیتوجه ـ بیشفعالی کودکان پسر کمتوان ذهنی آموزشپذیر | ||
فصلنامه نسیم تندرستی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 2 - شماره پیاپی 18، آذر 1395، صفحه 1-8 اصل مقاله (230.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی اصیل | ||
نویسندگان | ||
حسن امیری1؛ کامران امیریان2 | ||
1استادیار روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران *(نویسنده مسؤول) Email: Ahasan.amiri@yahoo.com | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، ایلام، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: اختلال کاستی توجه- بیشفعالی مشکلی متداول میان کودکان پسر کمتوان ذهنی آموزشپذیر است. یکی از روشهای پیشنهاد شده جهت درمان، هنردرمانی است. بر این اساس، هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثربخشی نقاشیدرمانی در کاهش کاستی توجه- بیشفعالی کودکان پسر کمتوان ذهنی آموزشپذیر است. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعهی شبهآزمایشی بود. جامعهی آماری، شامل کلیهی پسران 8 تا 16 سال کمتوان ذهنی آموزشپذیر مراکز آموزشی استثنایی شهرستان ایلام است.ازمیان افرادیکه بالاترین نمره را از فرم معلم مقیاس درجهبندی کانرز کسب کردهاند. 48 نفربه شیوهتصادفیسادهانتخابوبه طورتصادفیبهدوگروه تقسیمشدند.گروهآزمایش،دورهآموزشی رادر8جلسه دریافتکردند.پسازاتمامجلساتدرمانیویکماهبعد،پسآزمونوآزمونپیگیریانجامشد. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون اندازهگیری مکرر نشان داد که میانگیننمرهمیزان کاستی توجه- بیشفعالی در پیشآزمونوپسآزموندرگروهآزمایشتفاوتمعنادارداشت،اماایننمرهدر پسآزمونوپیگیریتفاوتمعنادارینداشت. نتیجهگیری: از یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که نقاشیدرمانی در کاهش کاستی توجه- بیشفعالیکودکان پسر کمتوان ذهنی آموزشپذیر مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
نقاشیدرمانی؛ کمتوان ذهنی؛ آموزشپذیر؛ کاستیتوجه- بیشفعالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 783 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 952 |