تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,811,226 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,907,487 |
نقش هوشمندسازی مدارس بر هوش اجتماعی، هوش معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 9، 1 (پیاپی 33)، آذر 1397، صفحه 83-98 اصل مقاله (543.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ترانه عنایتی1؛ علیرضا عالی پور* 2؛ عبدالرضا توماج3 | ||
1دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | ||
2استادیار دانشگاه علوم دریایی امام خمینی نوشهر | ||
3دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
چکیده | ||
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر هوشمندسازی مدارس بر هوش اجتماعی، هوش معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در شهرگرگان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دبیرستانهای شهر گرگان میباشد. حجم نمونه، بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 301 نفر برآورد شد که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه هوش اجتماعی ترومسو و پرسشنامه هوش معنوی عبداللهزاده بود. پیشرفت تحصیلی نیز بر اساس معدل امتحان نهایی سال سوم دبیرستان بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری تی گروههای مستقل و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافتهها نشان داد که بین هوش اجتماعی و هوش معنوی دانشآموزان مدارس عادی و هوشمند تفاوت وجود دارد، به طوری که دانشآموزان مدارس هوشمند دارای هوش اجتماعی و هوش معنوی بالاتری بودند؛ اما، تفاوت معناداری بین پیشرفت تحصیلی دو گروه مشاهده نشد. همچنین، یافتهها نشان داد که پیشرفت تحصیلی با هوش اجتماعی و ابعاد آن رابطه معناداری ندارد ولی با هوش معنوی و ابعاد آن همبستگی معناداری نشان داد. نتیجه آنکه حضور دانشآموزان در مدارس هوشمند میتواند موجب رشد بهتر هوش اجتماعی و هوش معنوی آنها شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مدارس هوشمند؛ هوش اجتماعی؛ هوش معنوی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 777 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 587 |