تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,621 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,331,250 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,377,612 |
اثربخشی آموزش نمایش خلاق بر اختلالات رفتاری و هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 20، اسفند 1395، صفحه 34-51 اصل مقاله (178.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم آشفته گوراب زرمخی* 1؛ سید محمود میرزمانی2؛ پریناز بنیسی3 | ||
1کارشناس ارشد رشته راهنمایی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب | ||
2استاد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر | ||
3استادیار مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش نمایش خلاق بر اختلالات رفتاری و هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی بود. روش: روش پژوهش به صورت نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون - پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بوده و نمونه پژوهش شامل 30 نفر از کودکان مراکز پیش دبستانی منطقه 8 شهر تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 96-1395 که به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند، بودند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه هوش هیجانی «تراویس برادبری» و «جین گریوز» (2005) و پرسشنامه اختلالات رفتاری «مایکل راتر» (1967) و فرم معلم بوده است. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش نمایش خلاق بر اختلالات رفتاری و هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی تاثیر داشته است؛ به طوری که موجب کاهش اختلالات رفتاری و افزایش هوش هیجانی در آنها شده است. نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت نمایش خلاق بر اختلالات رفتاری و هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی تاثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نمایش خلاق؛ اختلالات رفتاری؛ هوش هیجانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 661 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 942 |