تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,992 |
تعداد مقالات | 83,509 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,166,667 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,214,457 |
تاثیر نرم افزار چندرسانه ای محقق ساخته بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم در درس علوم تجربی | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 4 - شماره پیاپی 32، خرداد 1398، صفحه 195-218 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سجاد قربانی* 1؛ علیرضا صادقی2؛ قدسی احقر3 | ||
1 دانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2 استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3 دانشیار و عضو هیأت علمی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی نرم افزار چندرسانه ای محقق ساخته بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم در درس علوم تجربی انجام گردید.پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است.جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه پنجم مقطع ابتدایی شهرستان طارم در سال تحصیلی 97-96 بود.از میان آنها تعداد 40 مدرسه در قالب دو گروه گواه و آزمایش و هر گروه به تعداد 20 مدرسه به صورت تصادفی خوشه ای در نظر گرفته شده است.پس از گرفتن پیش آزمون از مباحث فصل دوم "تغییرات مواد" علوم تجربی پنجم دبستان ،به مدت چهار جلسه آموزش با استفاده از نرم افزار چندرسانه ای محقق ساخته در مدرسه صرفا برای گروه آزمایش اجرا گردید و پس از اتمام دوره آزمایش،پس آزمون روی هر دو گروه اجرا شد.برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه پیشرفت تحصیلی علوم تجربی و آزمون سنجش خلاقیت عابدی استفاده شد.به منظورتعیین پایایی آزمون محقق ساخته، از روش الفای کرونباخ استفاده شد و پایایی ابزار برای پیش آزمون 838/0و برای پس آزمون856/0 تعیین گردید. داده ها با روش تحلیل کواریانس و با کمک نرمافزار آماری تی( T ) تحلیل گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده از چندرسانهای آموزشی محقق ساخته بر میزان خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم پنجم دبستان تاثیر مثبت داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ برنامه درسی علوم تجربی؛ چندرسانه ای؛ یادگیری و پیشرفت تحصیلی | ||
مراجع | ||
فاطمی،مهناز.(1395). تأثیر آموزش به کمک رایانه بر رشد خلاقیت دانش آموزان دختر سال اول راهنمایی منطقه چهارده تهران در سال تحصیلی 96-95، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی. صالحی، مسلم؛ قلتاش، عباس؛ و آزادمهر، اصغر.( 1394 ). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اثربخشی و خلاقیت دبیران دبیرستان های شهرستان فسا. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال اول. شماره دوم. 47-61. سراجی، فرهاد؛ و عطاران، محمد. (1390). یادگیری الکترونیکی: مبانی، طراحی، اجرا و ارزشیابی.همدان: دانشگاه بوعلی سینا. ابراهیمی، زهرا.(1390). مقایسهی تأثیر رسانههای تعاملی (CD) و غیر تعاملی (فیلم) بر سرعت و دقت و پایداری یادگیری ریاضی دانشآموزان دختر اول راهنمایی منطقه 17 تهران، پایان نامه چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبایی. رضوی، عباس.(1386). مباحث نوین در فناوری آموزشی، اهواز: دانشگاه شهید چمران. شاه جعفری، فاطمه.(1385). روش طراحی چندرسانههای آموزشی برای ایجاد انگیزه در فراگیران، نشریه رشد تکنولوژی آموزشی، شماره 166. مشایخ، فریده. (1381). دیدگاه های نو در برنامهریزی آموزشی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها. کرمی، زهره.(1382). بررسی تأثیر ساخت چندرسانهای توسط دانشآموزان در میزان یادگیری آنها در درس علوم پنجم مدارس دخترانه منطقه 16 تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه تربیت معلم. هارلان، وین، ترجمه ی سعیدی، شاهده. (1383). نگرشی نو بر آموزش علوم تجربی، تهران: انتشارت مدرسه. صفاریان،سعید،فلاح(1389)مقایسه تأثیرآموزش به کمک نرم افزارهای آموزشی وروش تدریس سنتی بر یادگیری درس ریاضی.فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی،21-36. حسینی، فرهاد (1382). بررسی موانع و مشکلات دبیران علوم مقطع راهنمایی شهر تهران در استفاده از آزمایشگاه علوم. رفعتی، مهتاب(1389). شناخت و مقایسه میزان یادگیری درس شیمی دانش آموزان پایه دوم دوره متوسطه شهر ایلام از انجام فعالیت های آزمایشگاهای در سه محیط آزمایشگاه واقعی، فیلم انجام آزمایش و آزمایشگاه مجازی،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه. نخعی ، فاطمه؛ و یوسفی، فاطمه. (1396). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت کارآفرینی. فصلنامه راهبردهای آموزش، جلد 4. شماره 2 ،53.
Redecker, C. (2016). Review of Learning 2.0 Practices: JRC-IPTS. Last retrieved May 2016 from: http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC49108.pdf. Torrance, (2014). Torrance test of creative thinking. Figural test booklet b. Retrived 2014, from http://ststesting.com/2014giftttct.html Pedro, F. (2014). The new Millennium Learners: Challenging our Views on ICT and Learning. OECD-CERI
Craft, A. (2014). Creativity in schools: tensions and dilemmas. London: Routledge.
Guildford JP.(2012). Creativity research: A quarter century of progress. In Taylor IA, Getzels JW, editors, Perspectives in Creativity. New York: Aldine Publishing Company, 2012.
Wang, Yu; Liu, Jianbo. (2011). Development and Construction of the Multimedia Web-based Courses Based on ASP. International Education Studies, Vol. 4, No. 3; August 2011.
Giller S Barker P. (2006).An evolving methodology for managing multimedia courseware production. Innovations in Education and Teaching Learning nternational; 43(3), 303OECD-CERI
http://www. oecd.org/dataoecd/1/1/ 38358359.pdf
Mayer, R.E. (2003), Multimedia Learning, Cambridge University Press. Paivio, A, (1986), Mental Representations: a Dual Conding approach Oxford, England: Oxford University Press.
Mayer, R. E. And R. Moreno (2003). "Asplit – Attention Effect in Multimedia Learning: evidence for dual processing systems in working memory", Journal of Educatianal Psychology, 90(2), 312- 320
Sternberg RJ. The nature of creativity. Creativity Research Journal; 2006, 18(1), 87-98.
Isaksen SG, editor. (1987). Frontiers of Creativity Research. New York: Bearly Limited.
Rouet J-F. Designing multimedia systems for learning: Some lessons and further issues. In Rouet J-F, Levonen J, Biardeau A, editors.
Multimedia Learning: Cognitive and Instructional Issues, Armsterdam: Pergamon; 2001, p. 167-172 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 820 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,713 |