تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,774,330 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,828,509 |
بررسی آثار سیاست اعتباری خرد بر شاخص توزیعی درآمد به تفکیک استانهای کشور | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اقتصاد مالی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 6، دوره 12، شماره 45، اسفند 1397، صفحه 127-146 اصل مقاله (953.23 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رویا سیفی پور* 1؛ نارسیس امین رشتی2؛ کامران نوابی زند3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیاروعضوهیئتعلمی دانشکده اقتصاد و حسابداریدانشگاهآزاداسلامی، واحدتهران مرکزی، تهران، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیاروعضوهیئت علمی دانشکده اقتصاد و حسابداری دانشگاه آزاداسلامی، واحدتهران مرکزی، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3- کارشناس ارشد علوم اقتصادی دانشکده اقتصادوحسابداری دانشگاه آزاداسلامی،واحدتهران مرکزی، تهران، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
امروزه در اکثر کشورها سیاست اعطای اعتبارات خرد راهکاری مناسب برای ایجاد فرصتهای شغلی جدید، مقابله با فقر و توانمندسازی افراد در مناطق کم درآمد مطرح شده است. این تحقیق به بررسی آثار سیاستهای اعتباری خرد بر توزیع درآمد برای دو گروه استانهای بادرآمد سرانه بالای خانوار (12 استان) و استانهای با درآمد سرانه پایین خانوار (18 استان) طی دوره زمانی 1387 تا 1392 به روش پانل دیتا (اثرات تصادفی) میپردازد. نتایج مدل نشان میدهد در استانهای با درآمد سرانه پایین خانوار، افزایش نرخ رشد اعتبارات اعطایی خرد بانکی، نرخ رشد سرانه تولید ناخالص داخلی، نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ رشد درآمد سرانه خانوار و نرخ رشد اعتبارات هزینهای سبب بهبود توزیع درآمد میشود اما افزایش نرخ تورم سبب افزایش نابرابری میشود. در مدل استانهای بادرآمد سرانه بالای خانوار، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ رشد اعتبارات هزینهای، نرخ رشد اعتبارات خرد بانکی باعث افزایش نابرابری توزیع درآمد و نرخ رشد درآمد سرانه خانوار و نرخ رشد سرانه تولید ناخالص داخلی سبب بهبود توزیع درآمد میشود. اتخاذ سیاستهای اعتباری خرد در استانهای با درآمد بالا سبب بدتر شدن توزیع درآمد و در استانهای با درآمد پایین سبب بهتر شدن توزیع درآمد میشود. Abstract Today, in most countries, micro-credit is a good way to create new employment opportunities, tackle poverty, and enabling people in low-income countries. This research studies the effects of microcredit policies on income distribution for two groups of high-income per capita households (12 provinces) and provinces with low per capita income (18 provinces) during the period from 1387 to 1392 by panel data model. The results of the model show that in provinces with low per capita income, increase in the growth rate of microfinance grants, GDP growth rate, economic participation rate, household income per capita growth rate, and growth rate of expenditures, improve the distribution of income. But rising inflation will increase inequality. In the model of high per capita households, increasing economic participation rates, the growth rate of cost credits, the growth rate of microfinance have led to an increase in income distribution disparities and household income per capita growth rate and GDP per capita growth rate improves distribution. Adopting micro-credit policies in high-income provinces will worsen distribution of income, and in lower-income provinces, income distribution will be improved. Keywords: Micro-credit policy, Income Distribution, Credit, rate of Economic Co-oprtation JEL Classification: D31, H81, E24 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واژههای کلیدی:سیاست اعتباری خرد؛ توزیع درآمد؛ اعتبارات اعطایی؛ نرخ مشارکت؛ روش پنل دیتا. طبقه بندی JEL:D31؛ H81؛ E24 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی آثار سیاست اعتباری خرد بر شاخصتوزیعی درآمد به تفکیک استانهای کشور
رویا سیفی پور
نارسیس امین رشتی[2] کامران نوابی زند[3]
چکیده امروزه در اکثر کشورها سیاست اعطای اعتبارات خرد راهکاری مناسب برای ایجاد فرصتهای شغلی جدید، مقابله با فقر و توانمندسازی افراد در مناطق کم درآمد مطرح شده است. این تحقیق به بررسی آثار سیاستهای اعتباری خرد بر توزیع درآمد برای دو گروه استانهای بادرآمد سرانه بالای خانوار (12 استان) و استانهای با درآمد سرانه پایین خانوار (18 استان) طی دوره زمانی 1387 تا 1392 به روش پانل دیتا (اثرات تصادفی) میپردازد. نتایج مدل نشان میدهد در استانهای با درآمد سرانه پایین خانوار، افزایش نرخ رشد اعتبارات اعطایی خرد بانکی، نرخ رشد سرانه تولید ناخالص داخلی، نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ رشد درآمد سرانه خانوار و نرخ رشد اعتبارات هزینهای سبب بهبود توزیع درآمد میشود اما افزایش نرخ تورم سبب افزایش نابرابری میشود. در مدل استانهای بادرآمد سرانه بالای خانوار، افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ رشد اعتبارات هزینهای، نرخ رشد اعتبارات خرد بانکی باعث افزایش نابرابری توزیع درآمد و نرخ رشد درآمد سرانه خانوار و نرخ رشد سرانه تولید ناخالص داخلی سبب بهبود توزیع درآمد میشود. اتخاذ سیاستهای اعتباری خرد در استانهای با درآمد بالا سبب بدتر شدن توزیع درآمد و در استانهای با درآمد پایین سبب بهتر شدن توزیع درآمد میشود.
واژههای کلیدی:سیاست اعتباری خرد،توزیع درآمد، اعتبارات اعطایی، نرخ مشارکت، روش پنل دیتا. طبقه بندی JEL:D31, H81,E24
1- مقدمه توزیععادلانهدرآمدهموارهازمهمترینمباحثدراقتصادکشورهایمختلفجهاناست. در سالهای اخیر بعد از عنوان شدن طرح کاهش فقر در جهان، چگونگی توزیع درآمدبیشتر مورد توجه قرار گرفت زیرا در دنیای امروز بزرگترین عامل ایجاد فقر، نه کمبود درآمد بلکه توزیع ناعادلانه آن است. البته این امر به معنای یکسان بودن سهم تمامی گروهها از درآمد کشور نیست بلکه مساله مهم توزیع عادلانه بر مبنای تواناییهای افراد مختلف است که میتواند به ایجاد توازن و تعادل بیشتر در جامعه بیانجامد. از آنجا که میزان رفاه اجتماعی خانوارها به میزان درآمد آنها بستگی دارد و توزیع مناسب درآمد باعث افزایش سطح رفاه اجتماعی در کل جامعه میشود. بنابراین یکی از مهمترین شاخصهای ارزیابی هر سیاست اقتصادی، بررسی آثار توزیعی آن میباشد، به همین جهت دولتها مایلند قبل از اجرای سیاست، از توزیع مجدد درآمد و تاثیرات احتمالی چنین سیاستهایی بصورت کمی و ملموس آگاهی داشته باشند. ازعواملموثربرنحوهتوزیعدرآمددراقتصادکشورمیتوانبهعواملینظیراشتغال،تورم،رشداقتصادی، بعدخانوار،درآمدسرانهیکخانوار،ترکیبوساختاربازار،کلمالیاتدریافتیازهرخانوار، هزینهدولتیوپرداختهایانتقالی، بهرهمندیازامکاناتوخدماتعمومی، میزاندسترسیبهبازار، میلنهاییبهمصرفوپسانداز، عواملمربوطبهخصوصیاتشخصیافراد (سن، جنس، آموزش و تحصیلات و ...) و عواملمربوطبهساختاراقتصادی- اجتماعی (اندازه دولت، رانت خواری و ...) اشاره نمود. (هوشمند و قاضی، 1387، ص11)دراینمقالههدفآناستکه علاوه بر برخی از متغیرهای فوقتاثیرسیاستهای اعتباریبه صورت مشخص برتوزیع درآمد بررسیشود. سیاستهای اعتباری از جمله سیاستهایی است که از یک طرف میتواند نقش بسزایی در ایجاد اشتغال داشته باشد و از طریق رشد اقتصادی توزیع درآمد را تحت تاثیر قرار دهد و از طرف دیگر نیز از کانال درآمدی میتواند در توزیع مجدد درآمد تاثیرگذار باشد. در برنامه اعتبارات خرد، موضوع اشتغال و کاهش فقر اهمیت به سزایی دارد. تخصیص اعتبارات خرد (بانکی و غیر بانکی) با ساز وکار مشخص برای پدید آوردن یک واحد کسب و کار کوچک جدید یا توسعه آن است که در حالت اول تامین سرمایه ثابت و در نتیجه پدید آوردن حداقل یک فرصت شغلی برای گرداننده واحد مورد نظر و در حالت دوم تامین سرمایه در گردش و کاهش هزینه تولید (به دلیل افزایش امکانات تکنولوژیکی و افزایش کارایی تخصصی) را به دنبال دارد که در کل سبب تقویت سرمایه اجتماعی و اثر بخشی بیشتر این برنامه در کاهش محرومیتهای اجتماعی و توزیع عادلانه درآمد میشود. در این مقاله ابتدا تجربه کشورها با تاکید بر نقش سیاستهای اعتباری خرد در کاهش فقر و نابرابری بیان میشود. در بند سوم پیشینه تحقیق ارائه میشود. قسمتهای چهارم، پنجم و ششم به فرضیههای تحقیق، جامعه آماری و روش تحقیق اختصاص دارد. در قسمت هفتم روند ضریب جینی و اعتبارات اعطایی در سطح استانی بررسی میشود. قسمت هشتم به برآورد مدل اختصاص دارد. در نهایت توصیههای سیاستی بیان میشود.
2-بررسی تجربه کشورها در اجرای سیاستهای اعتباری خرد اعتبارات خرد بهمعنایارائه وامهایی بامبلغ کمبدون وثیقهبه افراد کم درآمد است که این افراد در مدت زمان کوتاهی مبلغ یاد شده را باز پرداخت میکنند. (کریمی کمال آباد، 1390، ص10) کمیته بینالمللی نظارت بانکی بازلتامین مالی خرد را به مفهوم ارائه خدمات مالی در مقادیر محدود به افراد با درآمد پایین یا کسب و کارهای کوچک و غیرمتشکل تعریف میکند که توسط انواع موسسات مالی به عنوان فعالیت اصلی و یا بخشی از پورتفوی داراییهای آنها در حال عرضه است. هرچند ارائه اعتبارات (به کشاورزان کوچک) از اواسط قرن نوزدهم، با ایجاد شرکتهای تعاونی اعتبار توسط فردریک رایفزن[i]در آلمان آغاز گردیده و در اوایل قرن بیستم در برخی از کشورهای در حال توسعه مانند هندوستان گسترش یافته است. نهضت" انقلاب اعتبارات خرد " به گفته خانم مارگارت رابینسون[ii] با ایجاد گرامین بانک[iii] یا بانک دهکده در سال 1983 در بنگلادش آغاز شده و به بسیاری از کشورهای در حال توسعه و حتی کشورهای توسعه یافته گسترش یافته است. بطور کلی توسعه و گسترش نهادهای تامین مالی خرد موجب میشود نیازهای سرمایهای کارفرمایان خرد فراهم شود، فرصت مناسب سرمایهگذاری برای سرمایهها فراهم شود، فرصت پسانداز برای افراد پدید آید و با ادامه فعالیت درازمدت این موسسات، عادلانهتر شدن توزیع درآمد صورت گیرد. (حسن زاده و قویدل، 1384، ص143). در این قسمت به تجربه برخی از کشورها اشاره میشود: الف. بنگلادش کشور بنگلادشبا فراهمسازی منابع مالی برای واحدهای کوچک اقتصادی و گروههای خاص به ویژه زنان از طریق موسسات تامین مالی موسوم به گرامین بانک[iv] نقش مهمی در فقرزدایی در سطح جامعه ایفا کرده است. در جدول 1 نام این موسسات به همراه هدف از تاسیس آنها ذکر شده است. این کشور را میتوان مبدا تأمین مالی خرد قلمداد کرد.
جدول 1- موسسات تامین مالی خرد و اهداف آنها در بنگلادش
منبع: محمد یونس، 2009، جهانی بدون فقر
ب. مالزی در سال 1993 کشور مالزی با الگوبرداری از بانکگرامین بنگلادشبا عنوان آ. ای. ام[xxii])نامبرنامه الگو برداریشده،درمالزی ) به دلایل زیر موفق بود: اتخاذ سیاستهایمطلوباقتصادکلان،کشاورزیوروستایی، نظامابتکاریوکمهزینهتوزیعاعتبارات، نوآوریوانعطافپذیریدرشرایطومقرراتوام،تجهیزپساندازداخلیبهعنوانمنبعدرحالرشدوجوهودرنتیجهکاهشیاحذفنیاز بهمنابعمالیاعطایی،فعالیتدرمناطقدارایتراکمجمعیتیبالاوفقیر،نظارتدقیقبرعملکردوامها، سیستممدیریتاطلاعاتپیشرفتهکهبابرنامهریزیمؤثر،کنترلونظارتبهموقع توانسته استاعطای واموبازپرداختآنراتسهیلکند. همچنین صندوقهای پسانداز کارگران به نام ایی. دی. پی[xxiii] فرصتی را برای کارگران فراهم کرد تا به صورت غیرمستقیم در صنایع بزرگ سرمایهگذاری کنند و از سود حاصل از آن وضعیت کارگران بهبود یابد. (پاکروان، 1391، ص 100)
ج. کره جنوبی درسال2008میلادیدولت کره جنوبی نیز اقدامبهایجادبانکهایاعتباردهندهخرد (شامل بانکهای سپردهپذیر، تعاونیها، اتحادیههای اجتماعی و موسسات مالی) نمود کهمنابعلازم آنازسپردههایمسکوتوخوابیده [xxiv]، وجوهاهداییازسویشرکتهایچند ملیتیپیشرو،وجوهمتعلقبهپنجبانکتجاریپیشروتامین شده است.اینبانکوامهایی را بانرخ بهرهبسیارپایین (بین2 تا 4.5 درصد و کمتر از نرخ بهره معمولی ) بدوننیاز به وثیقهو ضامنبه خانوارهایکم درآمد اعطا میکند. دولت نیز وامهای اعطایی را تضمین نموده است. (برین، 1392، ص83)
د.مکزیک دولت مکزیک برنامه پروگرسا[xxv] (نام برنامهابتکاریبرایمقابلهبافقر) را برایمناطقفقیرنشینمکزیکاجراکرد. براساساینپروژه بهخانوارهایساکندرمناطقفقیرنشینروستاییونیزحاشیهشهرهایبزرگ وامهایی برای کمک هزینه زندگی اعطا میشود که دوهدفبهبودوضع جاریزندگیخانوارهایدارای شرایط و ارتقایسطح سرمایهانسانی[xxvi] باتشویقخانوارها برای سرمایهگذاریجهتارتقایوضعیتآموزشوبهداشتفرزندانشان را به دنبال داشت. در حال حاضر نسخه هایمتفاوتیازآندرمناطقفقیرنشینکشورهایدیگر مانندفیلیپین،برزیل،شیلی،کلمبیا، جامائیکا، اندونزی،ترکیه،مصروبنگلادشاجراشده است.
هـ. سریلانکا مؤسساتتأمینمالی خرددر این کشور شامل بانکتوسعهروستایی[xxvii]و بانکرفاه است که متعلق به دولت و یا ازمنابعدولتیبرخوردارند. این موسسات به تامین مالی در حوزه تولید پرداختند که هدف آنها کاهش فقر و اجرای برنامههای اجتماعی است. همچنین سازمانغیردولتیهمیاریمسلمانان (میسل[xxviii]) فرآیندتأمینمالیخردبه شیوه اسلامیرادرحوزهتولیددردو مرحله اجرامیکند.در مرحله اول تأمینمالیبه شیوهعقودمبادلهای (دارایبازده ثابت) استدرصورتیکه دریافتکنندگان وامتوانمندیخود رادراستفادهصحیحازمنابعو همچنینتعهدبرایبازپرداختوامبه درستی نشان دادندمؤسسهمذکور درمرحلهدوموامهایمشارکتیدراختیارآنهاقرارمیدهد. (شهیدی نسب و حسن زاده، 1391، ص52)
و. اندونزی بانکهای روستایی کوچک با نام بانک راکیات[xxix] با هدف اعطای وام به روستاییان برای هر نوع فعالیت اقتصادی روستایی با بازدهی مثبت و انجام هر نوع عملیات واسطهای مالی تشکیل شده است. این اعتبارات جایگزین اعتبارات یارانهای شده است و به وثیقه نیاز ندارد و اغلب از معرفهای شناخته شده محلی به عنوان ضامن استفاده میکنند. (بختیاری، 1384، ص8)
ز. اعتباراتخرددرایران در اقتصاد ایران موسساتی تحت عنوان موسسات تامین مالی خرد تاسیس نشده است، لیکن این شیوه تامین مالی قبل از انقلاب با موسساتی نظیر صندوقهای روستایی، صندوقهای تعاونی، شرکتهای تعاونی روستایی و . . . اجرا شده است. بعد از پیروز شدن انقلاب نیز موسساتی مانند بانک کشاورزی (ایجاد اشتغال و کاهش فقر در روستا)، سازمان بهزیستی و . . . این وظیفه را داشتند. این موسسات وامهای خود را براساس سیستم بانکداری اسلامی ارائه میکنند. این ابزارها به سه گروهعمدهتقسیم میشوندکهعبارتنداز ابزارهایمالیغیرانتفاعیکهبراساس قراردادهایوقف وقرض الحسنهطراحی شدهاند (اوراق قرض الحسنه)، ابزارهایمالیانتفاعیبانرخهایسودمعینکهبراساس عقودمبادلهایطراحیشدهاند (اوراقمرابحه،منفعت، اجاره،استصناع)، ابزارهایمالیانتفاعیبانرخهایسودانتظاریکهبراساسعقودمشارکتیطراحی شدهاند (اوراقمشارکت،مضاربه،مزارعهومساقات).
3- پیشینه تحقیق مطالعات متعددی در حوزهتوزیع درآمد در ایران (حسینی و قبادی، 1397) انجام شده است. برخی از مطالعات به بررسی تاثیر توسعه مالی بر توزیع درآمد (احمدی و همکاران، 1395، دیزجی و آهنگری گرگری، 1394 و علمی و آریانی، 1390) پرداختهاند اما تنها مطالعهای که در مورد اثر اعتبارات خرد بر توزیع درآمد باشد مطالعه (حسن زاده، ازوجی، 1385) است که برای 28 استان کشور و دوره زمانی 80 -82 انجام شده است. نتایج نشان میدهد افزایش اعتبارات خرد (نسبت تسهیلات قرض الحسنه به کل تسهیلات به عنوان متغیر جایگزین)منجر به کاهش فقر (افزایش درآمد سرانه به عنوان متغیر جایگزین) میشود. ریدوبفوس، 1994[xxx]، در مطالعه خود نشان دادندنهادهایتأمینمالیخرد میتوانندبا تأمینبخشی از سرمایهدر گردش و یا هزینه خریدداراییهایثابتبه افزایش داراییهای بنگاههای کوچک کمک کنند. با گذشت زمان باارتقاءبهرهوریوتعدادنیرویکارشاغل،بنگاههای کوچک قابلیت استفاده از وامهاو اعتباراتبخشرسمیرا خواهند داشت. شفیع الله و ونکونگ، 2013 [xxxi]با استفاده از روش پرسشنامه در دو گروه خانوار بنگلادشی دریافتکننده اعتبارات و بدون دریافت اعتبارات به بررسی اثر اعتباراتخردبرکاهشفقرپرداختهاند. نتایج نشان میدهد برنامه اعتبارات خرد به بهبود درآمد و وضعیت اقتصادی - اجتماعی زنان و خانوارهای روستایی کمک میکند و سبب افزایش دارایی خانوارها میشود لیکن در گروهی که اعتبارات دریافت نکردهاند تغییری در وضعیت آنها حاصل نشده است. فرهاد ایسرار و علی رحمت، 2013 [xxxii]، به بررسی تاثیر سیاستهای کلان اقتصادی بر کاهش فقر در پاکستان در سالهای 1994 – 2005 با استفاده از روش OLS پرداختند. نتایج تحقیق آنها نشان میدهد که درآمد سرانه، وجوه یا حوالههای ارسالی خارجی، مخارج توسعهای، تولید ناخالص داخلی و کاهش بیکاری تاثیر معنی داری در کاهش فقر دارند. همچنین افزایش تورم و اندازه خانوار سبب تشدید فقر میشود. جیانگ ، وانگ و دین چین، 2015[xxxiii] نشان دادند رابطه مثبتی بین اعتبارات و درآمد خانوارهای فقیر در ویتنام وجود دارد. اعتبارات رسمی نقشمهمتریدرمقایسهبااعتباراتغیررسمی در افزایش درآمدسرپرستخانوارهای فقیردارد.
4- فرضیه تحقیق سیاستهایاعتباریخرددراستانهای کشور به تفکیک درآمدسرانه خانوار (پایین و بالا) منجربهبهبودتوزیعدرآمدمیشود.
5- جامعه آماری برای بررسی اثر سیاستهای اعتباری خرد در استانهای کشور، استانها از نظر درآمد سرانه خانوارها به دو گروه استانهای با درآمد بالا و پایین تقسیم میشود و برای هر نمونه یک مدل برآورد میشود. هر دو مدل به روش پانل دیتا و با استفاده از نرم افزار Eviews برآورد خواهد شد و اثرات متغیرها در هر یک از مدلها با یکدیگر مقایسه خواهند شد. بازهزمانیتحقیقحاضر، سالهای 1387 تا 1392 (6 سال) وبرای 30 استانکشورمیباشد. با توجه به اینکه براساس آخرین تقسیمات کشوری، کرج با نام استان البرز در مرداد ماه سال 89 از تهران جدا شده است. استان تهران و البرز با هم در نظر گرفته شده است. استانهای با درآمد سرانه بالای خانوار شامل 12 استان: اردبیل، بوشهر، تهران، خوزستان، فارس، قزوین، قم، کهکیلویه و بویر احمد، گلستان، گیلان، مازندران و یزد و استانهای با درآمد سرانه پایین خانوار شامل 18 استان: آذربایجان غربی و شرقی، اصفهان، ایلام، چهار محال و بختیاری، خراسان شمالی و رضوی و جنوبی، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان،کردستان، کرمان، کرمانشاه، مرکزی، لرستان، هرمزگان و همدان میباشد.
6- مدل تحقیق و شرح متغیرها متغیرهای مدل از مطالعه فرهادایسراروعلیرحمت، 2013 که تکمیلکننده مطالعهحسنزاده، ازوجی و قویدل، 1385 انتخاب شدهاند.در این مدل، ضریب جینی پراکسی از توزیع درآمد است که تابعی از تورم، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سرانه استانها، درآمد سرانه خانوارها در سطح استانی، نرخ مشارکت اقتصادی، اعتبارات خرد و اعتبارات هزینهای در سطح استانی است. در این قسمت توضیح مختصری پیرامون اثرات نظری این متغیرها بر توزیع درآمد ارائه میشود. تورم شدید یا نامطلوب (10 تا 25 درصد در سال) برای برخی از مردم به منزله مالیات و برای برخی دیگر نوعی یارانه تلقی میشود. این نوع تورم از قدرت خرید واقعی افراد دارای درآمد اسمی ثابت (مانند کارمندان دولت، کارگران، حقوق بگیران، افراد بازنشسته و مستمر بگیران) میکاهد. در مقابل افرادی که دارای ذخائر دارائیهای ثابت از قبیل مسکن، زمین، جواهرات و ... هستند منتفع میشوند. همچنین تورم به نفع بستانکاران و بدهکاران به سیستم بانکی است. این بدهکاران، اغلب از گروههای بالای درآمدی هستند که به علت داشتن وثیقههای موثقتر امکان دریافت اعتبارات بانکی را داشتهاند. از سوی دیگر تورم پسانداز اندک کسانی که درآمدهای اسمی ثابت دارند را کاهش میدهند. لذا انتظار میرود تورم نابرابری توزیع درآمد را تشدید کند. انتظار میرود افزایش درآمد در گروههای با درآمد بالا از کانال پسانداز و سرمایهگذاری بر رشد اقتصادی و به تبع آن کاهش نابرابری تاثیرگذار باشد. همچنین افزایشسطحدرآمدطبقاتپایین،تقاضابرایکالاهایضرورینظیرغذا،پوشاک،مسکن،آموزشوامنیتکه عمدتاًدرداخلتولیدمیشودرابالامیبردواینامربهدنبالخوداشتغالوتولیدملیراافزایشمیدهد و سبب کاهش نابرابری خواهد شد. یکی از عوامل تاثیرگذار دیگر بر توزیع درآمد، تولید ناخالص داخلی سرانه است. فرضیه کوزنتس در این رابطه مبین آن است که در مراحل اولیه توسعه، شکاف درآمدی افزایش و در مراحل بالاتر توسعه، نابرابری کاهش مییابد. نرخ مشارکت اقتصادی، متاثر از عواملی از جمله ساختار جمعیت، جنسیت، تغییر سبک زندگی، آموزش و تحصیلات، کسب درآمد بدون کار، نرخ تورم، سطح دستمزدها و نرخ رشد اقتصادی است. با تغییر وضع خانوارها از شاغل بودن به سمت غیرفعال بودن، درآمد خانوارها کاهش و توزیع درآمد بدتر خواهد شد. اعطایاعتبارووامنیزبهطورمستقیموغیرمستقیمبراشتغالواحدهایتولیدیوایجادفرصتهایشغلی جدیدتأثیرمیگذارد. درکوتاهمدت،تزریقوامواعتباربهصورتسرمایهدرگردشدرجریانتولیدکالاو خدماتبا فرضثابتبودنحجمسرمایه،باعثافزایشسطحاشتغالودربلندمدتباتبدیلجریانوامو اعتباربهسرمایهثابتتغییراتتکنولوژیکیپدیدمیآید. درصورتیکهتغییراتتکنولوژیکیخنثیباشد،یعنیدرنسبتنهادهسرمایهبهکارتغییریایجادنشود، اشتغالثابتباقیمیماند.حالاگرفناوریغیرخنثیباشد،تغییر دراشتغالایجاد میشود.بنابرایناز جنبهتوسعه مالی،آثارمثبتبهکارگیریصحیحوبهینهجریانوامواعتبارمیتواندافزایشسرمایهگذاری،تولید،درآمدواشتغالو در نتیجه بهبود توزیع درآمد باشد. اعتبارات هزینهای دولت صرف حفظ و نگهداری ظرفیتهایایجادشدهتوسطدولتمیشود که شاملهزینهجبرانخدماتکارکنان،استفادهازکالاوخدمات،هزینههای اموالودارایی،یارانه،کمکهایبلاعوض،رفاهاجتماعیوسایرهزینههایتامینو هزینههایاعمالحاکمیت واستقرارنظاممیباشد. ایناعتباراتازمحلدرآمدهایعمومیتامینمیگردد. ازنظربلجروگورریو[xxxiv]، 1990 هزینههایدولتبه دلایل روشتامینمالیآن،ترکیبهزینههایدولتیوتوزیعاینمخارجبینبخشها میتواندآثارمساعد یانامساعدیبرتوزیعدرآمدداشتهباشند. بعنوان نمونه درمناطقکمدرآمدوکمتوسعهیافته، مخارج (اجتماعی)دولتبه دلیلافزایشظرفیتدرآمدیاشخاصوخانوارهابهتقلیل نابرابریکمکمیکند وپرداختهایانتقالیدولتبدونتوجهبهتواناییهایافرادبهطورمستقیمتعدیلاتیدر توزیعدرآمدبوجودمیآورند. همچنین سرمایهگذاریدولتدرپروژههای صنعتیمیتواند منبع درآمد سودآوری را برای ثروتمندانایجادکند که در بلندمدت سبب افزایش شکاف درآمدی و توزیع نامناسب درآمد شود. شایانذکراستازدیدگاهاقتصاددانهایینظیردواراژن و سوارپو [xxxv]، 1996، علترابطهمنفیبینمخارجدولتی،سرمایهگذاری، رشد و نهایتاً افزایش نابرابریهامیتواندناشیازانحرافمخارج دولتی ازمقداربهینهآنباشد.براساس توضیحات بالا، مدل برآوردی در مقاله به صورت رابطه 1 است: (رابطه 1) GGINIjit= ajit +β1jit GCREDITjit + β2jit GPCIjit + β3jit INFjit + β4jitGCPRjit + β5jitGCEjit + β6jitGSGDPjit + ԑjit j = 1,2
که در آن: GSGDP نرخ رشد سرانه تولید ناخالص داخلی استانی (به قیمت ثابت 1383)،GCEنرخ رشد اعتبارات هزینهای استانی از محل درآمدهای عمومی (به قیمت ثابت 1383)، GCPR نرخ مشارکت اقتصادی استان، inf نرخ تورم سالانه استانی (براساس شاخص قیمت مصرفکننده به قیمت ثابت 1383)، GPCI نرخ رشد درآمد سرانه یک خانوار شهری و روستایی به تفکیک استانها. GCREDITنرخ رشد تسهیلات خرد اعطایی بانکها به بخش غیردولتی و به تفکیک استانی که شاملمجموع تسهیلات اعطایی (قرض الحسنه، جعاله، سلف، مضاربه، خرید دین، مشارکت مدنی، فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک) 13 بانکدولتیوخصوصی (شامل بانکهای ملی، سپه، رفاهکارگران، مسکن، کشاورزی،صنعتومعدن،توسعهصادرات، توسعهتعاون،پستبانک،قرض الحسنهمهرایران،ملت،صادراتوتجارت)،GGINI ضریب جینی است. iاستان، tدوره زمانی و jنماد مدل برآوردی برای استانهای با درآمد سرانه بالا و پایین خانوار میباشد. دادههای مدل از گزارشهای مرکز آمار ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سالنامههای آماری استانی جمع آوری شده است.
7- روندتغییرات ضریب جینی و تسهیلات اعطایی خرد بانکها نمودار 1، ضریب جینی استانهای کشور را برای ابتدا و انتهای دوره یعنی سالهای 1387 و 1392 نشان می-دهد. در سال 1387 سیستان و بلوچستان دارای بیشترین ضریب جینی (41.45) و چهارمحال و بختیاری دارای کمترین ضریب جینی (27.60) میباشند که هر دو از استانهای با درآمد سرانه پایین خانوار میباشند. در این سال استان یزد با رقم 39.6 بیشترین ضریب جینی و استان کهکیلویه و بویر احمد با رقم 33.5 کمترین ضریب جینی را بین استانهای با درآمد سرانه بالای خانوار دارند. در سال 1392 وضعیت توزیع درآمد برای تمامی استانها به غیر از تهران بهتر شده است. در این سالاستان گلستان (جزو استانهای با درآمد سرانه بالا) با مقدار 35.350 دارای بیشترین نابرابری و استان خراسان جنوبی (جزو استانهای با درآمد سرانه پایین) با مقدار 23.650 دارای کمتریننابرابری میباشد.
نمودار 1- ضریب جینی (بر حسب درصد) منبع: مرکز آمار ایران، سالهای مختلف
نمودار2تسهیلات اعطایی بانکها به بخش غیردولتی در استانهای کشور را برای سالهای 1387 و 1392 نشان میدهد. در سال1387 و 1392،استانتهرانبیشترینمیزان اعتبارات اعطایی خردو استانکهکیلویه و بویر احمدکمترینمیزان اعتبارات اعطایی بانکی خردرا به خانوارها اعطا نموده است. روندتغییرات سالانهتسهیلات خرد اعطایی بانکیطی سالهای 1387 تا 1392 نشان میدهد بیشترینافزایش متوسط سالانهنرخاعتباراتاعطایی برای استانکرمانبا نرخ متوسط سالیانه31.25 درصدوکمترینافزایش متوسط رشد سالانهاعتباراتبرایاستانسمنانبا نرخ سالیانه14.46درصدافزایشبوده است که هر دو در گروه استانهای بادرآمدسرانهپایین خانوار میباشند.
نمودار 2- تسهیلات اعطایی خرد بانکها (بر حسب میلیارد ریال) منبع : بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سالهای مختلف 8- برآورد مدل برای بررسی اثر عوامل موثر بر ضریب جینی در استانهای کشور از روش پنل استفاده شده است. پیش از تخمین مدل باید مشخص شود آیا عرض از مبدأ مدل برای مقاطع مختلف مدل (استانهای در نظر گرفته شده) یکسان است یا متفاوت؟ برای این منظور از آزمونF(آزمون چاو) استفاده میشود. (2) در رابطه 2، n تعداد استانها، t طول دوره مورد نظر و k تعداد پارامترها میباشد. علامت u نشاندهنده مدل محدود نشده و علامت p نشاندهنده مدل پولینگ میباشد.
جدول 2- آزمون F لیمر
منبع:یافته های پژوهشگر
با توجه به نتایج جدول 2، فرضیه صفر مبنی بر مساوی بودن عرض از مبدأ همه استانها رد میشود و اثرات گروه پذیرفته میشود. پس میتوان از روش پانل جهت برآورد استفاده نمود. برای اینکه مشخص گردد کدام روش (اثرات ثابت یا تصادفی) جهت برآورد مناسبتر است از آزمون هاسمن استفاده میشود. فرضیه صفر در این آزمون به این معنی است که ارتباطی بین جزء اخلال مربوط به عرض از مبدا و متغیرهای توضیحی وجود ندارد و آنها از یکدیگر مستقل هستند. در جدول 3 با توجه به خروجی این آزمون، مدلها به صورت اثرات تصادفی تخمین زده میشوند.
جدول 3- آزمون هاسمن
منبع:یافته های پژوهشگر
برای جلوگیری از بروز رگرسیون کاذب، با استفاده از آزمون همجمعی کائو وجود رابطه بلند مدت بررسی میشود. نتایج جدول 4 حاکی ازوجودهمجمعیدرمدلاست.
جدول 4- آزمون کائو – ADF
منبع:یافته های پژوهشگر
آزمون لوین، لین و چو در جدول 5 نشان میدهد که متغیرهای مدل در سطح داده ایستا میباشند.
جدول5- آزمونلوین، لینوچو
منبع:یافته های پژوهشگر
نتایج تخمین برای دو مدل استانهای با درآمد سرانه پایین خانوار و استانهای با درآمد سرانه بالای خانوار، در جدول 6 گزارش شده است. در مدلهای برآوردی آماره دوربین واتسون حاکی از عدم خودهمبستگی است. احتمال آماره F حاکی از معناداری کل رگرسیون است.
جدول 6- برآوردمدلهابراساسروشاثراتتصادفی
منبع:یافته های پژوهشگر
رشد تسهیلاتخرداعطایی بانکی در استانهای با درآمد سرانه پایین خانوار، سبب کاهش نابرابری درآمدی میشود، اما این تسهیلات در استانهای با درآمد سرانه بالای خانوار سبب افزایش ضریب جینی یا به عبارتی بدتر شدن توزیع درآمد شده است. اثر نرخ تورم در دو سال گذشته در هر دو مدل معنادار است و سبب بدتر شدن توزیع درآمد میشود اما اثر آن برای استانهای با درآمد سرانه خانوار پایین بیشتر است. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سرانه استانها در مدلهای برآوردی معنادار است و سبب بهبود توزیع درآمد میشود. با افزایش یک درصدی رشد تولید ناخالص داخلی سرانه استانهای با درآمد بالا و پایین به ترتیب ضریب جینی را 0.05 و 0.07 درصد کاهش میدهد. افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در دو سال گذشته در استانهای با درآمد سرانه بالای خانوار، سبب بدتر شدن توزیع درآمد میشود ولی افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در استانهای با درآمد سرانه خانوار پایین، سبب بهبود توزیع درآمد میشود. افزایش رشد اعتبارات هزینهای دولت در استانهای با درآمد سرانه بالای خانوار توزیع درآمد را بدتر میکند و رشد اعتبارات هزینهای دولت در سال گذشته در استانهای با درآمد سرانه خانوار پایین سطح توزیع درآمد را بهتر میکند که حاکی از اثر مثبت بهبود امکانات زیرساختی در این استانها می باشد. نهایتا افزایش نرخ رشد درآمد سرانه خانوارها با وقفه در دو مدل، توزیع درآمد را بهتر میکند.
9- نتیجهگیری بررسی تجربه کشورهای موفق در اجرای سیاستهای اعتباری خرد برای کاهش فقر و بهبود توزیع درآمد نشان میدهد اعطای اعتبارات به کسب و کارهای با سرمایهگذاری اندک و بیشتر در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته به آن برای خانوارهای کم درآمد وضعیت معیشتی خانوارها را با ایجاد اشتغال بهبود میبخشد. خانوارهای دریافت کننده اعتبارات نیازی به فراهم نمودن وثیقه ندارند و دولت ضمانت آنها را میکند. البته با تعریف فرایندهای نظارتی بر مصرف وامها، نرخ نکول وامها معمولا پایین است. همچنین با ارائه برنامههایی برای آموزش خانوارها در حوزه کسب و کارهای تعریف شده، میزان بهره وری نیروی انسانی را افزایش میدهند. نتایج این مطالعات نشان میدهد سیاستهایاعتباریخرددراستانهایبا درآمد سرانه بالای خانوارمنجربهنابرابریتوزیعدرآمدمیشودامااجرای این سیاستدراستانهایبادرآمدسرانهخانوار پایینمنجربهبهبودتوزیعدرآمدمیشود که این به معنای قبول فرضیه اول مبنی بر پذیرش اثر سیاستهای اعتباری خرد در بهبود توزیع درآمد استانهای با درآمد سرانه خانوار کم و رد فرضیه دوم مبنی بر تاثیر مثبت سیاستهای اعتباری خرد در بهبود توزیع درآمدی استانهای با درآمد سرانه بالا میباشد. نتایج این تحقیق تاییدکننده نتایج مطالعات فرهادایسراروعلیرحمت، 2013 نیز میباشد. توسعه نیافتگی بازار پولی اقتصاد ایران از جنبههای تامین منابع اعتبارات، فرایند اعطای اعتبارات به لحاظ گزینش طرحهای اقتصادی و نظارت بر مصرف این اعتبارات سبب شده است اعطای اعتبارات اثر مطلوب و کافی بر توزیع درآمد نداشته باشد. استانهایبا درآمد پایین دارای پتانسیلهایبیشتریبرای سرمایهگذاریهای خرد در حوزههایی مانند صنایع دستی، کشاورزی، دامپروری و غیره میباشند. همچنین در شاخه صنعت ایجاد کارگاههای کوچک نیاز به سرمایهگذاری اولیه محدودتری نسبت به کلان شهرهای با درآمد بالا دارند. لذا اعطای اعتبارات در این حوزهها، تولید و اشتغال را افزایش و به دنبال آن سبب بهبود توزیع درآمد میشود.در مقابل در استانهای با درآمد بالا از یک طرف فرصت سرمایهگذاریهای کوچک محدود است و از طرف دیگر سرمایهگذاری اولیه برای ایجاد کارگاه صنعتی بیشتر است. در سالهای مورد بررسی بخش نظام بانکداری اقتصاد ایران دچار سرکوب مالی شده است (نرخ بهره حقیقی وامها منفی است) و برای دریافت اعتبارات صف وجود دارد. نسبت کم این تسهیلات و وجود خانوارهای محدود واجد شرایط برای دریافت وام (توان تامین ضامن و یا وثیقه) و یا داشتن رابطه برای دریافت وام موجب افزایش نابرابری شده است. این عوامل سبب شده است که در این استانها، اعطای اعتبارات خرد از هدف اولیه که همان بهبود توزیع درآمد باشد منحرف شود. برای رسیدن به هدف بهبود توزیع درآمد از کانال اعتبارات لازم است بررسیهای دقیقتری در رابطه با ماهیت این نوع اعتبارات صورت گیرد. منبع مصرف اعتبارات اعطایی در استانهای توسعه نیافته و کم درآمد مشخص شود و با توجه به مشکل تهیه ضامن و وثیقه برای متقاضیان این استانها میتوان نهادهایضمانتکننده، بیمههایسرمایهگذاریوصندوقهایاعتبارخردرا تعریف نمود تا امر اعطای اعتیارات تسهیل شود. از طرف دیگر نظارت کافی بر مصرف آن وجود داشته باشد تا بانکها دچار کژمنشی نشوند. در این صورت میتوان با اعطای بیشتر وام به این استانها، توزیع درآمد را در این استانها بهتر نمود. موفق بودن سیاستهای اعتبارات در این استانها با هدف اشتغال و تولید، انگیزه آنها برای مهاجرت به استانها با درآمد بالاتر کاهش میدهد که این امر خود نیز بر توزیع درآمد این استانها تاثیر مثبت خواهد داشت. در استانهای با درآمد بالاتر به نظر میرسد که باید سیاستهایی در جهت توزیع عادلانهتر اعتبارات بین خانوارها (از جنبه دسترسی) اتخاذ نمود. از طرف دیگر در مورد وامهای اعطایی و نوع مصرف آن مطالعات کارشناسی بیشتری انجام داد تا کسب و کارهایی که با این میزان اعتبار محدود قابل راهاندازی است شناسایی شوند و یا حتی میزان وام را در این استانها واقعبینانهتر تعیین نمود.
1- استادیاروعضوهیئتعلمی دانشکده اقتصاد و حسابداریدانشگاهآزاداسلامی، واحدتهرانمرکزی، تهران، ایران.(نویسنده مسئول) roy.seyfipour@iauctb.ac.ir [i]. Friederich Raffeisen [ii]. Marguerite Robinson [iii]. Gramin bank,1983 [iv]. Grameen Bank, 1983 [v]. Grameen Trust [vi]. Grameen Krishi [vii]. Grameen Uddog [viii]. Grameen Fund [ix]. Grameen Motsho & Pashusampad [x]. Grameen Telecom [xi]. Grameen Shakti [xii]. Grameen Cybernet [xiii]. Grameen Kalyan [xiv]. Grameen Phone [xv]. Grameen Shikkha [xvi]. Grameen Capital mgmt [xvii]. Grameen Solutions [xviii]. Grameen Byabosa Bikash [xix]. Grameen Star Education [xx]. Grameen Healthcare Trust [xxi]. Grameen Danone [xxii]. Amanah Ikhtiar Malaysia )AIM) [xxiii]. Executive Development Program (EDP) Dormant Saving .[xxiv]سپرده مسکوت و خوابیده، سپردهای است که برای چند سال از آن برداشتی نمیشود و در بانک باقی میماند. [xxv]. PROGRESA [xxvi]. Human Capital [xxvii]. Rural Development Banks (RDBs) [xxviii]. Muslims Aid in Sri Lanka (MAISL) [xxix]. Bank Rakyat Indonesia (BRI), 1968 [xxx]. Reed, Larry R. and David Beffus, 1994 [xxxi]. Shofi Ullah Mazumder,M & Wencong , Lu , 2013 [xxxii]. Israr Fahad & Ali Rehmat,2013 [xxxiii]. Thi Giang, Guohua Wang, and Dinh Chien , 2015 [xxxiv]. Blejer, M.I. and I. Guerrero (1990) [xxxv]. devarajan s , v.swaroop (1996) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) آریانی، ف، علمی (1390)،بررسیاثرتوسعهبازارهایمالیبرتوزیعدرآمددرایران، اثرتوسعهمالیبرتوزیعدرآمددرایران، فصلنامهپژوهشنامهبازرگانی،شماره 69، زمستان،صص 133 – 158. 2) احمدی، علی اکبر، رستمی نیا، غیبی (1395)، اثر توسعه مالی بر توزیع درآمد در کشورهای منتخب در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته با روش گشتاورهای تعمیم یافته GMM، فصلنامه اقتصاد مالی، سال 10، شماره 36، پاییز، صص 32-15. 3) ازوجی، ع، حسنزاده، قویدل (1385)، بررسیآثاراعتباراتخرددرکاهشفقرونابرابریهایدرآمدی، اقتصاداسلامی، سالششم، بهار،صص 45 – 70. 4) بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نماگرهای مالی اقتصادی استانهای کشور (سالهای مختلف). 5) بختیاری، صادق (1384)، اعتباراتخردوکاهشفقرروستایی: ارائهچندتجربه، دانشگاهزاهدان، پنجمینکنفرانسدوسالانهاقتصادکشاورزیایران، شهریور، صص 1 – 19. 6) برین،احسان (1392)،برنامههایتامینمالیخرددرکره،فصلنامهتازههایاقتصاد، شماره 14، تابستانوپاییز، صص 83 – 84. 7) پاکروان، الهام (1391)، ایدهای بومی اما بینالمللی:گرامین چگونه مرزها را پشت سر گذاشت؟، فصلنامه تازههای اقتصاد، شماره 135، بهار، صص 100-101. 8) حسن زاده، ع، شهیدی نسب (1391)، رویکردیمرحلهایبرایاستفادهاز عقودمشارکتیدرتأمینمالیخرداسلامی، اندیشهمدیریتراهبردی، سالششم،شمارهدوم، پاییزوزمستان صص 33 – 62. 9) حسنزاده، ع، قویدل (1384)، چالشهای تأمین مالی خرد روستایی در ایران، مقایسه تطبیقی صندوقهای قرضالحسنه روستاییوگرامینبانکبنگلادش،اقتصادکشاورزیوتوسعه، شماره 49، بهار، صص 141- 168. 10) حسینی، شمس الدین، قبادی (1397)، تحلیلی بر چگونگی تحولات توزیع درآمد در ایران مبتنی بر شاخص منتخب (1393-1383)، فصلنامه اقتصاد مالی، سال دوازدهم، شماره 43، تابستان، صص106-75. 11) دیزجی، منیژه، آهنگری گرگری (1394)، تاثیر توسعه مالی بر توزیع درآمد در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، فصلنامه اقتصاد مالی، سال 9، شماره 33، زمستان، صص 103-75. 12) محمدیونس (2009)، جهانیبدونفقر، تیماجی، فنائیانو همکاران،موسسهپرتو، (1395). 13) مرکز آمار ایران، جداول و سریهای زمانی، حسابهای ملی سالهای مختلف. 14) هوشمند، م، قاضی(1387)، بررسیاثر متقابلتوزیعدرآمدو رشددراقتصاد ایران، مجموعه مقالات نخستین همایش اقتصاد اسلامی و توسعه، مشهد، اردیبهشت. 15) وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور، نماگرهای مالی بانکی استانهای کشور (سالهای مختلف). 16) -Blejer, M.I, Guerrero(1990), The Impact of Macroeconomic Policies on Income Distribution: An Empirical Study of the Philippines, Review of Economics and Statistics, Vol. 72, No. 3, p: 414-423. 17) -Devarajan, s, swaroop (1996), The composition of public expenditure and economic growth, Journal of Monetary Economics, vol. 37, issue 2-3, p: 313-344. 18) -Fahad, Israr, Rehmat (2013), Impact of macroeconomic policies on poverty alleviation in Pakistan Romanian Economic and Business Review – Vol. 8, No. 4, p: 48-60. 19) -Giang, Thi, Wang, Chien (2015), How Credit Affects the Poor Household’s Expenditure? A Case Study of Vietnam, Journal of Finance and Economics, vol 3, No. 1, p: 31- 43. 20) -Larry R, R, Beffus (1994), Transformation Lending: HelpingMicroenterprise Become Small Business, in Maria Otero and ElisabethRhyne (eds)The New World of Microenterprise Finance West Hartford, CT: Kumarian Press. 21) -Mazumder, Shofi Ullah, Wencong, Lu, (2013), micro-credit and poverty reduction: a case of Bangladesh, University of Economics, Prague Economic Papers,3, p: 403-417.
یادداشتها
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,349 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 610 |