تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,811,776 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,907,770 |
موانع توسعه علمی ایران در حوزه علوم انسانی با تأکید بر عنصر فرهنگ | ||
فصلنامه مطالعات سیاسی | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 43، خرداد 1398، صفحه 47-68 اصل مقاله (441.59 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لیلا سنگی* 1؛ محمدمهدی مجاهدی2؛ عبدالامیر نبوی3؛ الهه حجازی4 | ||
1دانش آموخته دکتری علوم سیاسی(مسائل ایران)، گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه مطالعات اجتماعی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
جوامع مختلف برای قرار گرفتن در مسیر بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی خود نیازمند فراهم نمودن زمینههای رشد و توسعه هستند و یکی از عوامل مؤثر بر رشد و توسعه هر جامعهای تحول در ساختارهای علمی کشور و گسترش دانش به ویژه در حوزه علوم انسانی است. جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. یافتن موانع فرهنگی توسعه علوم انسانی در ایران نیازمند واکاوی دقیق ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی کشور است. فرهنگ برسازنده انسان و بستری است که در هر جامعه انسانها در آن بالیده و رشد میکنند و بدین ترتیب انسانها عموماً فرزند فرهنگی هستند که بدان متعلقاند. از این رو به علل مختلف و از جمله وجود ویژگیهای فرهنگی مختلف، هر جامعهای شرایط و ویژگیهای خاص خود را دارد. اما آنچه در اینجا مهم میباشد این سئوال است که عوامل فرهنگی چه نقشی در توسعه نیافتگی علوم انسانی در ایران دارند؟ فرضیه عبارت است از این که: فرهنگ خودنمایی و نگاه فرودستانه به علوم انسانی از مهمترین موانع فرهنگی توسعه علوم انسانی در ایران است. برای تبیین موانع توسعه علوم انسانی، چارچوب نونهادگرایی مورد استفاده قرار گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
علوم انسانی؛ توسعه؛ موانع فرهنگی؛ نونهادگرایی؛ ایران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 552 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 187 |