| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,609,227 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,290,076 |
بررسی چگونگی ایجاد معارف نوین در بلوچستان و سیر عملکرد آن در دوره پهلوی اول | ||
| پژوهش نامه تاریخ | ||
| مقاله 7، دوره 14، شماره 53، اسفند 1397، صفحه 1-1 | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| علی نادریان فر1؛ علیرضا ابطحی2؛ سهیلا ترابی فارسانی* 3 | ||
| 1گروه تاریخ، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران | ||
| 2عضو هیأت علمی | ||
| 3عضو هیات علمی | ||
| چکیده | ||
| چکیده بلوچستان تا قبل از سال 1307 ه. ش از نهضت فرهنگی مملکت بهره چندانی نداشت و آموزش اندک و محدود بود، دوره پهلوی اول در تاریخ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بلوچستان حائز اهمیت زیادی است. به نظر میرسد آغاز روند پیدایش معارف نوین در بلوچستان به دوره پهلوی اول برمیگردد. اینکه معارف و آموزش کودکان بلوچ چگونه آغاز و چه مسیری را در دوره پهلوی اول طی نمود سؤال اصلی این پژوهش است، بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع، در این تحقیق تلاش میگردد به روش تاریخی و به شیوه توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و اسناد مراکز سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مورد واکاوی و پژوهش قرار گیرد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که پس از عملیات قشون در بلوچستان دولت توجه خود را معطوف به گسترش تحولات فرهنگی نمود و در این زمینه اقداماتی نظیر دایر نمودن اداره فرهنگ و معارف، تأسیس مدارس شبانهروزی در شهرستانهای خاش، ایرانشهر، سراوان و زاهدان صورت گرفت. به نظرمی رسد حضور نظامیان در بلوچستان در گسترش و توسعه مدارس مؤثر بوده است از طرفی دیگر، باوجود اقدامات صورت گرفته در این زمینه، عدم اختصاص بودجه کافی و پرداخت بهموقع حقوق معلمان در مدارس تازه تأسیس، عدم وجود راههای مواصلاتی مناسب و عدم توجه کافی دولتمردان در دولتهای مختلف به امور فرهنگی بهعنوان مهمترین عوامل اصلی رکود و گسترش آموزش نوین در این دوره بهحساب میآید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: بلوچستان؛ رضاشاه؛ اصلاحات؛ فرهنگ؛ معارف نوین | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 330 |
||