تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,228 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,034 |
بررسی رفتار اطلاع یابی در محیط کتابخانه های دیجیتال دانشگاهی (مطالعه موردی: کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبایی) | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 7، دوره 11، شماره 40، فروردین 1397، صفحه 71-83 اصل مقاله (886.46 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین ادبی1؛ مینا یمینی فیروز2 | ||
1پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
2کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی – روزنامه نگاری | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رفتار اطلاع یابی در محیط کتابخانههای دیجیتالی دانشگاهی با مطالعه موردی کتابخانه دیجیتالی دانشگاهی علامه طباطبایی میپردازد. روش پژوهش: روش انجام تحقیق حاضر، توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی است و جامعهی آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تشکیل میدهند (18000 دانشجو) که از این بین 378 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. برای گردآوری اطلاعات با توجه به نبود پرسشنامه استاندارد در این زمینه از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده (94/0) نشان از پایایی این پرسشنامه است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تی تک نمونهای، تی مستقل و تحلیل واریانس در سطح معناداری 05/0=α استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد تمامی مولفهها بر رفتار اطلاع یابی دانشجویان در محیط کتابخانه دیجیتالی تفاوت معناداری داشته است. از لحاظ جنسیت و مقطع تحصیلی بر رفتار اطلاع یابی در محیط کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبایی تفاوت معنیداری وجود ندارد. اما بین نگرش دانشجویان به رفتار اطلاع یابی در محیط کتابخانه دیجیتالی و تجربه استفاده از کتابخانه دیجیتالی آنان تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده تاثیر کلی خود متغیر رفتار اطلاع یابی دانشجویان در محیط کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبایی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار اطلاع یابی؛ محیط کتابخانه دیجیتالی؛ اطلاعات؛ دانشجویان؛ دانشگاه علامه طباطبایی | ||
مراجع | ||
اسدی، مریم؛ حریری، نجلا (1394). استفاده از روش پژوهش ترکیبی در تحلیل رفتار جستجوی اطلاعات پژوهشگران ایرانی در محیط وب و ارائه الگوی موجود. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 31 (1): 29-59 اعظمی، محمد؛ فتاحی، رحمت الله؛ پریرخ، مهری (1395). نظریه معنا بخشی و کاربرد آن در پشتیبانی از رفتار اطلاع جویی کاربران در محیط رابط کاربر پایگاههای اطلاعاتی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 6 (1): 25-47 پروینی، زهره؛ جلالی دیزجی، علی (1390). الگوی اطلاع یابی مناسب برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در وب. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 17 (66): 17-31 داورپناه، محمدرضا (1386). ارتباط علمی: نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی. تهران: دبیزش، چاپار. درزی، صغری (1390). بررسی رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در استفاده از منابع اطلاعاتی. فصلنامه دانش شناسی، 4 (12): 17-25 زرهساز، محمد؛ فتاحی، رحمت الله؛ صنعتجو، اعظم (1394). رفتار راهنمایابی کاربران کتابخانه دیجیتال: عوامل روان شناختی تاثیر گذار بر اساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده. فصلنامه ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 26 (104): 61-85 نوروزی، یعقوب؛ سخنوری، نعیمه (1392). بررسی میزان رعایت عناصر مدل رفتار اطلاع یابی الیس در نرم افزارهای کتابخانههای دیجیتالی ایران. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 29 (4): 949-978
Chang, C. C., Lin, C. Y., Chen, Y. C., Chin, Y. C. (2009). Predicting intention in academic digital libraries. The Electronic Library. 27(3): 448-460 Devadason, F. J., Lingman, P. P. (1997). A methodology for the identification of information needs of users. IFLA Journal, 23 (1), 41-51. Katz,W. A. (2002). Introduction to reference work (Vol. II). Boston: McGraw-Hill Kwanya, T. (2016). Information seeking behavior in digital library context. IGI Global Lee, J. M. and Song, Y. S. (2015). Mobile information-seeking behavior: a comparative study. International Federation of Library Associations and Institutions. 41(2): 153–161 Mahajan, P. (2009). Information seeking behavior: a study of Punjab University, India. Library Philosophy and Practice. Nicholas, D., Huntington, P., Jamali, H. R., Dobrowolski, T. (2007). Characterising and evaluating information seeking behavior in a digital environment: Spotlight on the bouncer. Information Processing & Management. 43(4): 1085–1102 Nicholas, N., Huntington, P., Jamali, H. R., Rowlands, I., Fieldhouse, M. (2009). Student digital information‐seeking behaviour in context. Journal of Documentation. 65(1): 106-132 Nicholas, D., Williams, P., Rowlands, I., Jamali, H. R. (2010). Researchers’ e-journal use and information seeking behavior. Journal of Information Science. 494-516 Rainie, L. (2009). The nine tribes of the Internet. Retrieved Dec. 23, 2017, from http://www.slideshare.net/Rainie/the-nine-tribes-of-the-internet-1555624 Savastinuk, D. (2000). Assessing the need for a natural resources digital library. Retrieved Oct. 14, 2017, from http://www. Istl.org/02-winter/article2.html Savolainen, R. (2007). Information behavior and information practice: Reviewing the umbrella concepts of information-seeking studies. The Library Quarterly, 77 (2), 109-127 Singh, B. (2003). Trends and challenges for academic libraries and information services. CAUSE/EF-FECT, 18(1) Wilson, T. D. (2000). Human information behavior. The Journal of Documentation, 55 (3), 249-270 Zha, X., Yalan, L. L., Qian, Y., Gang, W. (2016). Exploring digital library usage for getting information from ELM perspective: the moderating effect of information need. Aslib Journal of Information Management. 68(3): 448-460 Zha, X., Wang, W., Yan, Y., Zhang, J., Zha, D. (2015). Understanding information seeking in digital libraries: antecedents and consequences. Aslib Journal of Information Management. 67(6): 715-734 Zhang, W. (1998). Analyzing faculty and staff information needs and use of electronic technologies: A liberal arts colleges experience. Journal of Education Media and Library Science, 35 (3), 218-241
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 407 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 335 |