تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,031 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,635 |
اثر آموزش تأمل بر کارکردهای اجرایی، دوراندیشی رویدادی و خلاقیت کودکان 3 تا 5 سال | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقاله 2، دوره 22، شماره 3 - شماره پیاپی 84، آذر 1400، صفحه 20-31 اصل مقاله (836.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2019.1865801.1789 | ||
نویسندگان | ||
قاسم محمدیاری1؛ ناصر بهروزی* 2؛ منیجه شهنی ییلاق3؛ غلامحسین مکتبی2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش تأمل بر کارکردهای اجرایی، دوراندیشی رویدادی و خلاقیت کودکان 3 تا 5 سال بود. این پژوهش، از نوع آزمایشی و طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری این پژوهش، کلیۀ کودکان 3 تا 5 سال دارای کارکردهای اجرایی پایین در مهدکودکهای شهر اهواز در سال 1397 بود. در این پژوهش، حجم نمونه 30 کودک 3، 4 و 5 سال بود که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامۀ سنجش رفتاری کارکرد اجرایی – نسخۀ پیشدبستانی(Gioia, Espy & Isquith, 2003)، آزمون مرتب کردن کارت با ابعاد متغیر (Zelazo, 2006)، تکلیف کتاب تصویر (Atance & Meltzoff, 2005) و آزمون تفکر خلاق در عمل و حرکت تورنس (Torrance, 1981). تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که بین میانگینهای پسآزمون دو گروه (آزمایشی و کنترل) در کارکردهای اجرایی، دوراندیشی رویدادی و خلاقیت کودکان تفاوت وجود دارد (383/10 F=، 001/0 <p) . تحلیل کوواریانس یکمتغیره در متن مانکوا نشان داد که آموزش تأمل، اثر معناداری بر کارکردهای اجرایی (109/11 F=، 01/0 <p)، دوراندیشی رویدادی (857/5 F=، 05/0 < p) و خلاقیت (529/12 F=، 01/0 <p) کودکان داشت و میانگین نمرههای گروه آزمایشی در پسآزمون به طور قابل ملاحظهای بالا بود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تأمل؛ کارکردهای اجرایی؛ دوراندیشی رویدادی؛ خلاقیت؛ کودکان مهدکودکها | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 911 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 253 |