تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,026 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,627 |
سبکهای یادگیری دانشآموزان دوره متوسطه مناطق روستایی شهرستان کوهرنگ | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 7، دوره 14، شماره 60، آذر 1398، صفحه 119-136 اصل مقاله (505.33 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
موسی محمودی برام1؛ مهدی نوری پور* 2؛ فریبرز نیکدل3 | ||
1گروه توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت توسعه روستایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران. | ||
چکیده | ||
شناخت سبکهای یادگیری، در گزینش سبک تدریس مناسب، طراحی فضای آموزشی و تدوین مواد و محتوای آموزشی و نظایر آن، از اهمیت ویژهای برخوردار است. لذا، هدف پژوهش حاضر، بررسی سبکهای یادگیری دانشآموزان دورهی متوسطه مناطق روستایی شهرستان کوهرنگ بود. این تحقیق، از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشآموزان دوره متوسطه مناطق روستایی شهرستان کوهرنگ بودند (1437 دانشآموز) که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری طبقهای به صورت متناسب 305 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد سبکیادگیری کلب بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون خی دو استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که دانشآموزان مورد مطالعه به ترتیب دارای سبکهای یادگیری واگرا(28 درصد)، انطباقیابنده(9/26 درصد)، همگرا(59/24 درصد) و جذب کننده(32/20 درصد) هستند. دیگر یافتههای پژوهش نیز نشان داد که میانگین پیشرفت تحصیلی هر چهار گروه سبک یادگیری با هم تفاوت دارند به نحوی که دانشآموزان با سبک یادگیری جذب کننده، پیشرفت تحصیلی بالاتری دارند و دانشآموزان با سبک یادگیری واگرا از پیشرفت تحصیلی کمتری برخوردار هستند. افزون بر آن، تفاوت معناداری بین دانشآموزان دختر و پسر از لحاظ سبکهای یادگیری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک یادگیری؛ کلب؛ یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 369 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 122 |