تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,495 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,810,028 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,906,632 |
اتنوگرافی کافی شاپ در بندرعباس؛ از خرده فرهنگ تا ضد فرهنگ | ||
مطالعات جامعه شناختی شهری | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 31، شهریور 1398، صفحه 59-84 اصل مقاله (439.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هدایت الله نیکخواه* 1؛ یاسر رستگار2؛ سامیه فدایی3 | ||
1استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه هرمزگان (نویسنده مسؤول) | ||
2استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه هرمزگان | ||
3کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه هرمزگان | ||
چکیده | ||
هر فضایی حیات فرهنگی خاص خود را میسازد، بنابرین مطالعهی نحوهی تولید و مصرف فضاهای مدرن شهری در دو دههی اخیر، اهمیت ویژهای یافته است. کافی شاپ نیز به عنوان یکی از همین فضاهای جدید، فرهنگ خاص خود را خلق کرده است. پژوهش حاضر با به کارگیری رویکردی اتنوگرافیک در پی آنست که به توصیف کافیشاپ و کافهنشینی به مثابـهی یک میدان فرهنگی بپردازد. میدان مطالعه، 18 کافی شاپ شناخته شده در شهر بندرعباس بوده و فرایندهای دادهیابی مطالعـهی حاضر، ترکیبی از مشاهدهی مشارکتی و مصاحبههای رسمی و غیررسمی است. شیـوهی دسترسی به نمونهها با حضور محقق در کافیشاپها و انجام فرایندهای اعتمادساز به صورت مستقیم و همچنین به شیوهی معرفی توسط کافهمنها، بوده است. فرایندهای دادهکاوی و مثلث سازی (چندوجهی کردن) فعالیتهای میدانی حاکی از آنست که میتوان کافیشاپ در بندرعباس را به شکل زنجیـرهای از خردهفرهنگ تا ضد فرهنگ توصـیف کرد. انتزاع دادههای حاصـل از مصاحبههای رسمی و غیررسمی با مشارکتکنندگان میدان پژوهش نیز هشت مقولهی تعاملی بودن، فراغتی بودن ، سبکمند بودن ، دموکراتیک بودن، جهانی بودن، امن بودن، منزلتبخش بودن و مدگرا بودن را در توصیف کافیشاپ به مثابهی فضای فرهنگی، نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
کافی شاپ؛ سبک زندگی؛ فضا؛ اتنوگرافی؛ بندرعباس | ||
مراجع | ||
اباذری، یوسف و حسن چاوشیان. (1381). از طبقه تا سبک زندگی،رویکردهای نوین جامعهشناختی هویت اجتماعی، نامهی علوم اجتماعی، شمارهی20. آزادارمکی تقی و شالچی وحید. (1384). دوجهان ایرانی: مسجد و کافی شاپ، فصلنامـهی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شمارهی4. استوری، جان. (1389). مطالعات فرهنگی دربارهی فرهنگ عامه، ترجمهی حسین پاینده، تهران: آگه. افروغ، عماد. (1376). رسالهی فضا و نابرابری اجتماعی،مطالعهی جداییگزینی فضایی و تمرکز فقر در محلههای مسکونی تهران ، تهران: گروه علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس. ایمان، محمدتقی. (1393). روش تحقیقات کیفی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ دوم. بارکر،کریس. (1387). مطالعات فرهنگی: نظریه و عملکرد،نفیسه حمیدی و مهدی فرجی،تهران:پژوهشکدهیمطالعات فرهنگی و اجتماعی،وزارت علوم و تحقیقات و فناوری،ص626 بارونی، شعله و مهرداد رامین و احسان اکبری. (1386). بررسی مصرف اکستازی در بین جوانان 15تا25 سال مراجعهکننده به کافیشاپهای پنج منطقه تهران، مجلهی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دورهی65، شمارهی11. بودریار، ژان. ( 1389). جامعهی مصرفی، اسطورهها و ساختارها، ترجمهی پیروز ایزدی، تهران: ثالث. بوردیو، پی یر. (1390). تمایز، ترجمهی حسن چاوشیان، تهران: نی بیات، عبدالرسول و همکاران. (1381). درآمدی بر مکاتب و اندیشههای معاصر فرهنگ واژهها، مؤسسة اندیشه و فرهنگ دینی. پویا، علی رضا؛ملکی، زینب. (1391). راهبرد کیفی پژوهش قومنگاری، مفهوم پارادایم، ویزگیها و مباحث تکمیلی، فصلنامهی توسعهی سازمانی پلیس، سال نهم، شمارهی41. ذکائی، محمد سعید. (1381). خردهفرهنگ، سبک زندگی و هویت، مجلهی رشد آموزش علوم اجتماعی، شمارهی20-21. رفیعیان، مجتبی؛ الوندی پور، نینا. (1395) .مفهومپردازی اندیشهی حق به شهر، در جستجوی مدلی مفهومی، مجلهی جامعهشناسی ایران، دورهی شانزدهم، شمارهی25،2-47 رهبری،لادن؛شارع پور، محمود. (1393). جنسیت و حق به شهر، آزمون نظریهی لوفور در تهران، مجلهی جامعهشناسی ایران،118-120 شالچی، وحید. (1386). سبک زندگی جوانان کافیشاپ، فصلنامهی تحقیقات فرهنگی،سال اول،شمارهی1. شهابی، محمود و زهرا جعفری. (1393). الگوهای استفاده از فرهنگسراها در میان جوانان شهر تهران، معانی ،انگیزهها و کارکردها،فصلنامهی تحقیقات فرهنگی ایران،دورهی هفتم،شمارهی4ص86. علیخواه، فردین و معصومه شادمنفعت. (1395). عشاق و شهر مطالعهای دربارهی جوانان و فضاهای عمومی، فصلنامهی تحقیقات فرهنگی ایران، سال9، شمارهی1 پیاپی33. فرح زادی سمیه. (1393). گفت و گوی آزاد با چاشنی قهوهتلخ، کافیشاپ و نظریهی حوزههای عمومی هابرماس،مقالات ایران،سال بیستم،شمارهی16. قانعی راد،محمد امین. (1395). فوران نوجوانی،روزنامهی شرق،27خرداد1395،سال سیزدهم،شمارهی2609 گوشیر، ف. (1384). طبقهیاجتماعی و سبک زندگی، پایاننامه ارشد، دانشکدهی علوم اجتماعی دانشگاه تهران. ماکویی، سویل. (1393). ویژگی های مردمشناختی کافیشاپ، شیوهی زندگی جوانان، فصلنامهی فرهنگ مردم ایران، شمارهی36. مانهایم، کارل. (1386). دموکراتیک شدن فرهنگ، ترجمهی پرویز اجلالی، تهران: نشرنی. مدنی پور،علی. (1379). طراحی فضای شهری،رهاد مرتضایی، تهران: شرکت پردازش و برنامهریزی شهری،ص32. مقدس جعفری، محمدحسن ؛ رضادوست، کریم ؛گلبریان؛ خدیجه. (1391). بررسی تأثیر عوامل فرهنگی برسبک زندگی جوانان کافی شاپ در شهر اهواز، مجلهی مطالعات جامعهشناختی جوانان، سال3، شماره7. واندنبرگ. (1386). جامعهشناسی جورج زیمل؛ ترجمه عبدالحسین نیک گهر، تهران: توتیا. وبر، ماکس. ( 1374). اقتصاد و جامعه، ترجمهی منوچهری و ترابی نژاد و عمادزاده، تهران: مولی. وبلن، تورستاین. (1386). نظریهی طبقه مرفه، ترجمهی فرهنگ ارشاد، تهران: نشرنی. Schmidt,I. Palupi, o uyong F.,and Zhu,y., coffee shop culture: An observational study, komuniTi,vol.IV No.2 Juli 2012
Lisa Waxman, the coffee shop: social and physical factors influencing place attachment, Ph.D, Florida state university Journal of interior design, 2006
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,433 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 247 |