تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,003 |
تعداد مقالات | 83,617 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,289,605 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,344,103 |
آموزش و نهادهای آموزشی آل زیار و انعکاس آن در قابوسنامه | ||
فصلنامه تاریخ | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 55، اسفند 1398، صفحه 71-98 اصل مقاله (686 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل فضلی1؛ محمد سپهری* 2 | ||
1دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران | ||
2استاد گروه تاریخ ، واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده تاریخ و تمدن ایران دارای بنیادها و زیرساختهای مستحکم علمی و فرهنگی است. آموزش و مراکز علمی به جهت فراهمآوردن زمینه رشد علم و فرهنگ و تربیت دانشاندوزان همواره از جایگاه بالایی برخوردار بوده و یکی از دستاوردهای مهم فرهنگ و تمدن محسوب میشدند. هدف این پژوهش بررسی آموزش و نهادهای آموزشی سلسله آلزیار و نیز انعکاس این آموزشها در کتاب قابوسنامه عنصرالمعالی با روش پژوهش توصیفی تحلیلی و گردآوری اطلاعات کتابخانهای میباشد. مساجد، مکاتب، خانههای دانشمندان، مهمترین مراکز علمی و آموزشی در این دوره بوده و در سرزمینهای تحت حاکمیت آلزیار بحث آموزش مورد توجه بیشتر حاکمان این سلسله بوده است جایگاه اندیشمندان در دربار حاکمان آلزیار رفیع و مورد احترام بودهاند و کتاب قابوسنامه نیز بستر مناسبی برای طرح تفکرات و راهکارهای تعلیم و تربیت در جامعه بوده و عنصرالمعالی با استفاده از ابزار داستان، تمثیل، حکایت و روشهای مختلف آموزشی در تدوین قابوسنامه استفاده نموده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آل زیار؛ آموزش؛ نهادهای آموزشی؛ قابوسنامه؛ ایران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 482 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 638 |