تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,995 |
تعداد مقالات | 83,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,358,344 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,389,909 |
مفهوم دیگری و دیگرستیزی و دیگرپذیری در مثنوی مولانا | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 61، آذر 1398، صفحه 68-99 اصل مقاله (0 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد ذاکری* 1؛ حشمت الله آذرمکان2؛ نجمه دری3؛ عبدالله فروزان فر4 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه هرمزگان، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه هرمزگان، ایران. | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس،ایران. | ||
4استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه هرمزگان،ایران. | ||
چکیده | ||
«دیگری» از مفاهیم فلسفیای است که از قرن بیستم در آثار فیلسوفانی چون هایدگر، سارتر و بوبر و لویناس مطرح شده است.اگر چه در فلسفه اسلامی مفهوم «دیگری» به صورت یک مساله مطرح نشده است اما در ادبیات فارسی به شکلهای مختلفی چون اقلیتهای دینی، قومی و زبانی به این پدیده پرداخته شده است. نگاه مولانا در کتاب مثنوی معنویاش به مساله دیگری به دو گونه است که هر دو نگاه، برخاسته از ویژگیهای شخصیتی و فکری خود او و ضرورتهای فضای فرهنگی عصر زندگی شاعر است. در نگاه اول مولانا در قامت یک فقیه مدرسهای وامدار بر ساختههای پیشین درباره دیگریهای مطرح در جامعه زمان خویش است و داوریهایی را روایت میکند که خود هیچ نقشی در تولید آن نداشته است و رنگی از ستیز با دیگری در قالب تحقیر، طرد و نفی را به همراه دارد. در نگاه دوم اما، دنیای مولانا بسیار متفاوت بوده و اندیشه خود وی و تجربیات شخصاش، شکلدهنده و تعریفکننده مفهوم دیگری است. اگر در نگاه اول، شاعر روایتگر اندیشههای دیگران است در نگاه دوم، خود دست به تولید معرفت میزند و در این افق جدید با کمک بن مایههای اندیشه عرفانی، بسیاری از بر ساختههای مرسوم پیشین را بر نتافته و تکرار نمیکند و با نگاهی انسانی و عرفانی، هستی و انسان را روایت میکند و از این رهگذر مفهوم «دیگری» نیز از تعاریف سابق خود دور و بازتعریف میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مولانا؛ دیگری؛ دیگر ستیزی؛ دیگر پذیری؛ عرفان؛ ادبیات تعلیمی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 558 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 591 |