تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,995 |
تعداد مقالات | 83,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,358,421 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,389,957 |
تأثیر شناخت درمانی گروهی با رویکرد عرفانی بر کمالگرایی و خودکارآمدی دانشجویان | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 61، آذر 1398، صفحه 123-148 اصل مقاله (721.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فاطمه بیان فر* | ||
استادیار گروه روان شناسى و علوم تربیتى، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر شناخت درمانی گروهی با رویکرد عرفانی بر کاهش کمال گرایی منفی و افزایش خود کارآمدی دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز سمنان انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون بود. بر اساس نمونه گیری هدفمند، 60 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز سمنان انتخاب و در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل با انتساب تصادفی جای گرفتند. ابزار پژوهش مقیاس خودکارآمدی شرر (1982) و مقیاس کمال گرایی تری- شورت و همکاران (1995) بود که دانشجویان به این دو پرسشنامه در دو مرحله پیش آزمون، پس آزمون باسخ دادند. گروه آزمایشی تحت 12جلسه نود دقیقهای شناخت درمانی گروهی با رویکرد عرفانی قرار گرفتند. تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس انجام گرفت. نتایج نشان داد که میزان کمال گرایی منفی گروهی که آموزش را دریافت کردند نسبت به گروه کنترل کمتر و خودکارآمدی گروهی که آموزش دریافت کردند نسبت به گروهی که این آموزش را دریافت نکرده بودند بیشتر بود. به عبارت دیگر، افراد دارای کمال گرایی منفی از افکار کمال گرایانه خود به عنوان شیوهای برای رهایی از اضطراب استفاده میکنند و تمایل دارند همه امور در کنترل آنها باشند وقتی این افراد تحت آموزش شناخت درمانی گروهی عرفانی قرار میگیرند راههای دیگری برای کاهش اضطراب خود پیدا کرده و باورشان نسبت به کنترل تمام رویدادها تغییر میکند. همچنین مشخص شد که خودکارآمدی توان سازندهای است که به وسیله آموزش مهارتهای شناختی با رویکرد عرفانی میتواند به گونهای اثر بخش ساماندهی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
شناخت درمانی گروهی؛ رویکرد عرفانی؛ کمالگرایی منفی؛ خودکارآمدی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 120 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 142 |