تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,995 |
تعداد مقالات | 83,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,358,590 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,390,070 |
نقش آموزههای قرآنی، اسلامی و عرفانی بر سبک زندگی اجتماعی | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 9، دوره 16، شماره 61، آذر 1398، صفحه 192-211 اصل مقاله (500.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رحمت رزاقی1؛ محسن نورایی* 2؛ زینب السادات حسینی3؛ محسن موسوی3؛ حسن باقرزاده خجسته4 | ||
1دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه مازندران. | ||
2استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران. | ||
3استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه مازندران. | ||
4استادیار گروه تولید دانشگاه صدا و سیما. | ||
چکیده | ||
جوامع اسلامی دچار التقاط شدید فکری و رفتاری هستند. پس از چند سده پیشرفت تمدنی در جوامع اسلامی، هجوم دشمنان مختلف و جنگهای پیاپی و درگیریهای داخلی و نیز تکفیر مسلمانان از سوی برخی از مذاهب اسلامی، جامعه اسلامی عقب گردی به سمت و سوی جاهلیتی جدید داشت. این عقب گرد همراه با پذیرش فرهنگهای مسلطی بود که در سدههای اخیر توان علمی خود را در فن آوریهای مادی نشان داده و در این عرصهها پیشرفتهای چشمگیری داشتهاند. این گونه است که نوعی سبک زندگی التقاط در فکر و رفتار در جوامع اسلامی شکل گرفت که نه تنها عامل پیشرفت نشد، بلکه موجبات افزایش عقب افتادگی جوامع اسلامی و تسلط دشمنان دین و ملت شد. نویسنده در این مطلب بر آن است تا با بررسی سبک زیستی در جوامع اسلامی و علل مشکلات کنونی جهان اسلام، راه کار برونرفت را تبیین کرده و اثبات نماید که تنها راه همانا بازگشت به سبک زندگی اسلامی با بازخوانی و به کارگیری آموزههای قرآنی، اسلامی و عرفانی است. چرا که فرازمندترین و جامعترین سبک زندگی، برنامهای است که از تعالیم الهی و آموزههای وحیانی استخراج شده باشد. در این راستا دانشوران مسلمان نیزمتناسب با رویکرد علمی- فلسفی و آموختههای خود از اسلام و یافتههای خود به ارائه برنامه زندگی اقدام کردهاند. در این میان عرفا نیز طبق آموختههای خود از اسلام و یافتههای شهودی و باطنی، دستورالعملهایی را برای رسیدن به حیات معنوی و زندگی مطلوب بیان کردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
سبک زندگی؛ زندگی اجتماعی؛ آموزههای اسلامی؛ آموزههای عرفانی؛ اندیشهها؛ باورها و ارزشها.192 | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 176 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 181 |