تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,995 |
تعداد مقالات | 83,546 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,358,564 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,390,053 |
مکتب اعتراض در طبلة عطار | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 16، دوره 16، شماره 61، آذر 1398، صفحه 340-360 اصل مقاله (1.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیده صدیقه سجادی راد1؛ احمد ذاکری* 2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی،واحدکرج،دانشگاه آزاد اسلامی،کرج،ایران | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی،واحدکرج،دانشگاه آزاد اسلامی،کرج،ایران. | ||
چکیده | ||
از آغاز شعر فارسی جوهره اعتراض و تعهد اجتماعی در آثار شاعران دیده میشود. اعتراض، مقولهای از ادبیات است که طی آن روشن فکر به منظور بیان مشکلات جامعه و روشنگری و آگاهی بخشی، نارضایتی خود را از وضع موجود ابراز میدارد از آن جمله شاعران متعهد، به واسطة رسالت و مسؤولیتی که بر دوش خود احساس میکنند، به فراخور شرایط، نسبت به ناهنجاریهای گوناگونی که به ویژه در ساختار اجتماعی و سیاسی میبینند بیتفاوت نمینشینند و واکنش نشان میدهند. عطّار منتقد معترضی است که نه تنها کمترین لغزش مردم، حاکمان، پیشوایان و امامان جامعه از نظر تیزبینش پنهان نمیماند، بلکه گاه حتّی نظام آفرینش را نظام احسن نمیبیند و بر آن از زبان عقلای مجانین خرده میگیرد. اعتراض درصد قابل توجهی از حکایتهای مثنویهای عطار را به خود اختصاص داده است و در فرهنگ اسلامی پیشنهای بسیار دارد و هر یک از اندیشمدان دنیای اسلام اعتراض خود را به گونهای خاص و از دیدگاه و منظری ویژه بیان کردهاند. میتوان گفت بارزترین بعد شخصیت مجانین در آثار عطّار این است که آنان در واقع زبان اعتراض و انتقاد اجتماعی جامعه عصر بلا زده قرن هفتم و هشتم هستند. در این نوشتار، کوشش میشود تا با روش توصیفی تحلیلی زمینهها و عوامل اجتماعی مؤثر در شکلگیری شخصیت عقلای مجانین در عصر عطار و ارتباط آن با مکتب اعتراض مشخص شود و مهم ترین ویژگی شخصیت عقلای مجانین عصر عطار یعنی «معترض و منتقد اجتماعی» بودن، در برخی از حکایتهای وی به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
عطار؛ مکتب اعتراض؛ عقلای مجانین؛ اجتماع؛ نظم ناهنجار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 164 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 115 |