تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,992 |
تعداد مقالات | 83,509 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,164,647 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,213,522 |
بررسی تأثیر بازار گرایی و ثبات مدیریتی برعملکردمالی شرکتها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اقتصاد مالی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 10، دوره 13، شماره 48، آذر 1398، صفحه 261-277 اصل مقاله (582.48 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسنده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ناصر سیف الهی* | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه محقق اردبیلی.ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش حاضر باهدف بررسیتأثیربازار گرایی و ثبات مدیریتیبرعملکردمالیدر بین شرکتهایفعالدربورساوراقبهادارتهران انجام شده است. نمونه مورد بررسی متشکل از 81 شرکت است که به روش حذفی سیستماتیک انتخاب و دادههای میدانی در خصوص بازارگراییاز طریق پرسشنامهها جمعآوری و به شکل توصیفی- همبستگی برآورد شده است. به منظور سنجش ثبات مدیریتی و عملکرد مالی از اطلاعات مالی شرکتها استفاده و در تجزیه و تحلیل مدل از آزمونهای رگرسیون چندگانه تحت نرمافزارهای SPSS و Eviews استفادهشده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بازارگرایی و ابعاد هماهنگی بین بخشی، رقابت گرایی و مشتری مداری در عملکرد مالی شرکتها تأثیر مثبت و معنادار دارند. همچنین ثبات مدیریتی بر عملکرد مالی شرکتها اثر مثبت و معنادار دارد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بازارگرایی؛ عملکردمالی شرکتها؛ ثبات مدیریتی؛ بورس اوراق بهادار تهران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی تأثیر بازار گرایی و ثبات مدیریتی برعملکردمالی شرکتها
ناصر سیفالهی[1]
چکیده پژوهش حاضر باهدف بررسیتأثیربازار گرایی و ثبات مدیریتیبرعملکردمالیدر بین شرکتهایفعالدربورساوراقبهادارتهران انجام شده است. نمونه مورد بررسی متشکل از 81 شرکت است که به روش حذفی سیستماتیک انتخاب و دادههای میدانی در خصوص بازارگراییاز طریق پرسشنامهها جمعآوری و به شکل توصیفی- همبستگی برآورد شده است. به منظور سنجش ثبات مدیریتی و عملکرد مالی از اطلاعات مالی شرکتها استفاده و در تجزیه و تحلیل مدل از آزمونهای رگرسیون چندگانه تحت نرمافزارهای SPSS و Eviews استفادهشده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بازارگرایی و ابعاد هماهنگی بین بخشی، رقابت گرایی و مشتری مداری در عملکرد مالی شرکتها تأثیر مثبت و معنادار دارند. همچنین ثبات مدیریتی بر عملکرد مالی شرکتها اثر مثبت و معنادار دارد.
واژههای کلیدی:بازارگرایی،عملکردمالی شرکتها،ثبات مدیریتی،بورس اوراق بهادار تهران. طبقه بندی JEL: G1, G12, G14, G17
1- مقدمه توسعه فناوری و رشد تجارت جهانی، امروزه به این معنی است که محیط تجاری به سرعت و دائم در حال تغییر است. مدیران دیگر نبایددر تصمیمگیریهای راهبردی به شهود تکیه کنند. در بیشتر کارها نتیجه یک تصمیم نادرست غیرقابل چشمپوشی است. شرکتها برای ارائه ارزشی بالاتر و تأمین رضایت مشتریان در هر زمینهای، به اطلاعات نیازمندند. آنها باید اطلاعات بسیار زیادی از شرکتهای رقیب، واسطهها و سایر نیروها و عواملی که در بازار فعال هستند، داشته باشند. اطلاعات بهعنوان یکی از اقلام مهم داراییهای استراتژیک و ابزارهای بازاریابی به شمار میآید (کاتلر و آرمسترانگ، 1385).در چنین شرایطی، بهمنظور پیادهسازی راهبردهای اثربخش جهت واکنش بهموقع به شرایط متغیر محیطی و پیشبینی فرصتهای بازار و درنتیجه حفظ مزیت رقابتی کسبوکار، ضروری است که شرکتها بهصورت مستمر عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهند. حفظ ارتباط با محیط خارجی برای سازمان اهمیت حیاتی دارد؛ زیرا محیط خارجی هم منشأ تأمین عوامل تولید و هم مصرفکننده محصولات خروجی سازمان است و ضمن ارائه بازخورد از مشتریان، به اصلاح عملیاتو بازنگری در فرا گرد سیستم کمک میکند و بر بهبود نتایج آن اثر میگذارد؛ زیرا بدون دریافت نظر مشتریان امکان ارزیابی دقیق کیفیت عملکرد سازمان کاهش مییابد. در صورت کاهش تمایل مشتریان به خرید و استفاده از محصولاتمختلف سازمان، امکان تداوم بقای بلندمدت سازمان در عرصه تجارت کاهشمییابد. موفقیتشرکتها عمدتاً بهارضاء نیازها و خواستههای بازارهای هدف و رضایتمندی مشتریاندر بازارهدف بستگی دارد و در این میان شرکتهایی که بتواند به شکل مؤثرتر و کارآمدتر از رقبا این کار را انجام دهند، موفق خواهند بود. بازار گرایی یک اصل مرکزی بازاریابی است، فعالیتها و رفتارهایمرتبط؛ جستجوی فرصتها؛ حل مسئله و موقعیتهای آیندهاست (مورگان و استرانگ[i]، 1998). طبق دانش بازاریابی متعارف بازار گرایی[ii] (MO) منجر به عملکرد سازمانی برتر میشود (کارا و همکاران[iii]، 2005). توانایی شرکت را در پیشبینی، واکنش به تغییرات محیطی تسهیل میکند و منجر به عملکرد برتر میشود در میان برخی از محققان، همبستگی مثبت قوی، بین بازار گرایی و عملکرد کسبوکار (گرینلی[iv](1995) ماتسونو و همکاران[v] ( 2002)کارا ( 2005) و وییرا (2010) وجود دارد، هرچند محققان دیگر نیز یافتههای مختلف گزارش دادند (جاسوسکی و کولی(1993) هان و همکاران[vi] (1998). بازار گرایی: به تدوین مجموعهای از فرآیندها و قابلیتها در شرکت کمک میکند که درک نیازها وخواستههای مشتری را به دنبال دارد، باعث میشود شرکتها ارتباط با مشتریان خود را بهطور مؤثرتری مدیریت کنند (مارتلو و همکاران[vii]، 2011). مشتری مداری به این معنا است که موفقیت از آن سـازمانی خواهــد شــد کــه بــه بهتــرین نحــو ادراکات و نیازهــا بــازار هــدف خــود را از طریــق طراحــی، ارتباطات، قیمت مناسـب وتحویـل بهموقع و پیشنهادها رقابتی مناسب ارضا نماید. (کوهلی و جاورسکی، روکرت،1992، شاپیرو[viii]، 1988). رقابت گرایی بدان معنی است که یک شرکت ارائهدهنده خدمات، نقاط قوت و ضـعف کوتاهمدت و قابلیتهای کلیدی و استراتژیهای بلندمدت رقبای بالفعل و بـالقوه خود را شناسایی نماید. (اسلاتر[ix]،1990). هماهنگی بین بخشی عبارت است از همآواییهمهیواحدهای عملیاتی برای تحقق اهداف سازمان. دشپاندهو فارلی (1998) معتقدند بازار گرایی وتوجهبه محیط، عنصر عمده و اصلیبازاریابی بوده و عامل مهمی در راستای توانمند کردن شرکتها برای درک بازار وایجاد راهبردهای محصول و خدمت مناسب، برای تحقق نیازها و خواستههای مشتری است(ابزری و رنجبریان، 1388: 39). عملکرد مالی عبارت است از وضعیت مالی شرکت در طی یک دوره مشخص که شامل جمعآوری و استفاده از وجوه اندازهگیری شده توسط چند شاخص، مانند نسبت کفایت سرمایه، نقدینگی، پرداخت بدهی و سودآوری است.عملکرد مالی نشاندهندهی توانایی شرکت در مدیریت و کنترل منابع آن است. صورتهای مالی شامل سوابق مالی، جریانهای نقدی، ترازنامهها، سود و زیان و تغییرات سرمایه است. (دیدین و همکاران[x]، 2018). شاخصهای اصلی عملکرد مالی شرکتها عبارتاند از نقدینگی،توان پرداخت بدهی و سودآوری. مدیریت نقد شوندگی و پرداخت بدهی برای هر سازمان بسیار مهم است که به معنی پرداخت تعهدات فعلی و بلندمدت کسبوکار است (بانافا و همکاران[xi]، 2015). هولی و همکاران (2005 ) و کانو و همکاران (2004 )عملکرد کسبوکار را شامل عملکرد مشتری (رضایت مشتریان و وفاداری مشتریان)، عملکرد بازار (حجم فروش و سهم بازار بالا) و عملکرد مالی (سود، حاشیه سود و بازگشت سرمایه در مقایسه با رقبا) معرفی میکنند. مطالعات نشان میدهد، مفهوم عملکردشرکت مفهوم چندبعدی است. عملکرد شرکت بهطورمعمول بر بخش مالی تمرکز دارد. بنابراین، بهطور سنتی با مفهوم مالی تعریف میشود.درزمینه عملکرد مالی شرکت، لی و همکاران (۲۰۰۶) به میزان دستیابی شرکت به سهم بازار، فروش و جایگاه رقابتی کلی بهعنوان مؤلفههای عملکرد مالی شرکت اشاره میکنند. افزون بر این سرمایهگذاران، سهامداران و ذینفعان علاقهمندهستند، اطلاعات درباره وضعیت عملکردی شرکت کسب کنند. برای بررسی عملکرد مالیاطلاعاتی مثل بازده سرمایهگذاری، بازده دارایی، رشد فروش و سودآوری برخلافابعاد عملکرد غیرمالیاز روی صورتهای مالی قابلاستخراج هستند. عملکرد مالی نشاندهنده نحوه استفاده شرکت از منابع خود برای کسب سود مناسب است. شرکتها و تحلیل گران بر عملکرد مالی تأکید میکنند، زیرا نقش مهمی را نهتنها در ارزیابی سلامت مالی و ثبات شرکت فعلی بلکه در دستیابی به کارایی بالا و رشد در آینده نیز ایفا میکند. سرمایهگذاران عملکرد کلی شرکت را برحسب توانایی تصمیمگیریهای سرمایهگذاری مناسب اندازهگیری میکنند. در دههی 1990میلادی، مدل کارت امتیازی متوازن[xii]ابتدا بهعنوان یک روش نوین ارزیابی عملکرد و سپس بهعنوان ابزاری جهت کمک به تحقق استراتژی،توسط دیوید نورتون و رابرت کاپلان[xiii]، مطرح شد. آنها کار مشترکی را در زمینه علل بررسی موفقیت 12 شرکت برتر آمریکایی و مطالعه روشهای ارزیابی عملکرد آنها انجام دادند. یافتههای آنها نشان داد که شرکتهای موفق برای ارزیابی عملکرد خود فقط بهشاخصهای مالی اکتفا نمیکنند، بلکه عملکرد خود را از سهمنظردیگر یعنی مشتری؛ فرایندهای داخلی و نوآوری نیز موردسنجش و ارزیابی قرار میدهند.(سیفاللهی، 1396). عمده پژوهشهای انجامشده در این زمینه بیانگر رابط مثبت و معنـادار میـان ثبـات مـدیریت و عملکرد مالی است. تحقیقات سارجنت و هانام[xiv] (2005)، هینی، ناتان، ترانگ، داویدسون و مکنزی[xv](2007) و پترسون[xvi] (2008)از آن جملهانـد. پژوهشـگران و اندیشـمندان بسـیاری بـر اهمیت ثبات مدیریت تأکید ورزیدهاند (هالمن، سارنسـن و وود[xvii]، 2009؛ هاوسـنچ و تـروار[xviii]، 2011؛ شاو، کیم و پارک[xix]، 2011).ثبات مدیریتی پدیدهایدو وجهیاست که پیامدهایمثبت و منفی به دنبال دارد. احتمال دارد عملکرد مدیران در طی دوران ثبات افزایش یابد؛ چراکه ثبات مدیریتبه معنای افزایش ثبات روابط درونی و بیرونینیز است که بهنوبه خود هزینه جابجایی مدیران را کاهش میدهد و فرصت بیشتری برای تمرکز بر بهبود عملکرد در اختیار آنهامیگذارد (روشندل اربطانی و شیروانی ناغانی،1394).فرمان آرا (1397) نیز در پژوهش خود با عنوان بررسی رابطه بین اطلاعات نامتقارن و اختیارات مدیریتی با تأمین مالی و سرمایهگذاری در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران نشان داد که رابطه مثبت میان سرمایهگذاری و اختیارات مدیریتی وجود دارد. فرضیههای تحقیق 1) بازارگراییو ابعاد آن بر عملکرد مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تأثیر معنادار دارد. 2) ثبات مدیریتی بر عملکرد مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تأثیر معنادار دارد. 2-ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق بازار گرایی یکی از جنبههایفرهنگسازمانی است که در آن کارکنـان بـالاترین ارزش را بـه سودآوری بنگاه وحفظ مشتری از طریق ایجاد ارزش برتر میدهند. بازارگرایی یک نـوع هنجار رفتاری است که در سرتاسر سازمانگسترشیافته و از طریق نوآوری پاسـخگوی نیازهای حال و آتی بازار و مشتری است. شرکتهای بازار گرا دارای مزیت رقابتی در سرعت پاسخگویی به نیازهای بازار و مشتریانمیباشند؛ همچنین در پاسخ بـه فرصـتها و تهدیـدات بازار اثربخش عمل میکنند. ارزش محوری در بازار گرایی این است که سازمان را در مقابلـه با شرایط کسبوکار جدید آماده میسازد و مـیتوانـد اطلاعـات لازم را از بـازار کسب کند و خود را آماده پاسخگویی به نیازهای بازار نماید. این نوع فرهنـگ بازار گرایی زمـانی برای سازمان بهعنوان مزیت رقابتی مطرح است که غیرقابل تقلیـد، نـادر و باارزش باشـد (گری[xx] و همکاران، 1998). اکثر مطالعات نشان دادند که اجرای بازار گرایی، منجر به عملکرد بهتر شرکتها میشود (دشپند و فارلی[xxi]،1998 ،جاوسکی و کولی[xxii] ،1993، اسلاتر و نارو[xxiii]،1994). بهبود فضای کسبوکار رابطه مثبت با رشد اقتصادی دارد (بختیاری و شایسته،1391) نقش مثبت بازار گرایی در شرکت نیز بهطور گستردهای پشتیبانی میشود (جاوسکی و کولی، 1993). یافتهها حاکی از اثر مثبت بازار گرایی بر عملکرد مالی و غیرمالی شرکتها است (لانگراک،2003). بازار گرایی بر سودآوری شرکتها شرکت اثر مثبت دارد (2002؛ لانگراک[xxiv]، 2001). بازار گرایی همچنین نشاندهنده نگرش و رفتار کارکنان است (روکرت[xxv]،1992؛ جاوسکی و کولی، 1993). گرینشتاین (2008) معتقد است که بیشتر مطالعات تجربی بر ایجاد روابط بازار و عملکرد کسبوکار در شرایط مختلف محیطی و سازمانی متمرکزشده است. بازار گرایی را ایجاد راهبرد مشتری محور از طریق هماهنگ کردنتلاشهای بین وظیفهای برای رسیدن به هدف بلندمدت سازمان میداند (باقری و افضلی، 1393). دورن برگر و همکاران[xxvi] (2011) بازارگرایی را نوعی فرهنگسازمانی تعریف کردهاند؛ آنها پا را فراتر گذاشته وشرکتهای بازار گرا را هم شرکتهای مشتریگرا و هم شرکتهای رقیب گرا معرفی کردهاند (دورن برگر، 2011). بازار گراییوتأثیرآنبرعملکردمالیازجملهمباحثمهمومحوریدرمدیریتبازارو مشتریاست. بازار گراییکهرویکردی عملیاتیبهدیدگاهبازاریابیدر عملیاتوفعالیتهایشرکتاست،دردودههگذشتهازاقبال بسیاریدربینپژوهشگرانواندیشمندانبازاریابیومدیرانشرکتهابرخوردارشدهودر پژوهشهایمتفاوتیرابطهآنباعملکردباحضوریاعدمحضورمتغیرهایواسطهومیانجی بررسیشدهاست (اعرابی و سلطانمحمدی، 1391). یکشرکتبازار گرا، تلاش میکند ازطریقابزارهایمتعدد با ایجاد مزایایاضافیبرایمشتریان به همراهانواعمختلفصرفهجوییهادرهزینههایکلدرجهتکسبمزیترقابتی پایدار گام بردارد. لذابهصورتی مستمربهارزیابیاینگزینههامیپردازدکهچگونهمیتواندبهشیوه خلقارزشممتاز پایداربرایمشتریانفعلیوآتیدستیابد؟ بنابراینبرایدستیابیبهبالاترینسطوحعملکرد وحفظطولانیمدتآنبهایجادوحفظیکرابطهسودمنددوجانبهبامشتریانهمت میگماردودراینراستابهسهدستهفعالیتکلیدی: مشتریگرایی، رقیب،ایجادو گسترشاطلاعاتمیپردازدودومعیارحفظمشتریوسودآوریرا مدنظرقرارمیدهد. سازمانهایی که میتوانند بهتر نیازهای مشتریان را برآورده سازند و بهتر از رقبا ارضاء کنند، مطمئناً از سطح عملکرد بالاتری برخوردار هستند. تحقیقاتی که توسط نارور و اسلیتر[xxvii](۱۹۹۰) صورت گرفته، نشاندهنده رابطه و تأثیر مثبت بین بازار گرایی و عملکرد شرکت است (باقری و افضلی، 1393). بنابراین درنهایت میتوان گفت که رشد بازار گرایی باعث بهبود عملکرد میشود؛ زیرا اولاً چشمانداز و قلمرو استراتژیِ سازمانی را روشن میسازد و ثانیاً باایجاد احساس مباهات به سازمان، روحیه کارکنان را تقویت کرده و تعهد سازمانی را افزایش میدهد و همچنین با تضمین رضایت مشتری باعث تکرار خرید و جلبمشتریان جدید به سازمان میشود (رجوعی، 1390). بنابراین دستیابی به عملکرد عالی براییک سازمان در گرو خلق مزیت رقابتی پایدار و ارائه ارزش برتر پایدار برایمشتریان است (سرمد سعیدی و جمشیدیان، 1390). پور زمانی و قاسمی(1394) در تحقیقی با عنوان تأثیر رشد و عینی بودن داراییها برکارایی عملکرد بانکها در ایران نشان دادند که تورم بر عملکرد بانکها(بازده داراییهایبانکهای خصوصی) تأثیر معکوس دارد. با اهداف متفاوت و در موقعیت در اکثر سازمانها، تغییرات مدیریتیهای گوناگون صورت میپذیرد. البته، تغییر در سطوح مختلفمدیریتی تصمیماتی مهم و حیاتی هستند که بر عملکرد سازمان تأثیر میگذارند. نظریههای گوناگون و متناقضی دربارهتأثیر تغییر مدیریت بر عملکرد سازمان وجود دارد که میتوان آنها را در سه دستهبندی کلی قرارداد: ابتدا، رویکرد پژوهشگرانی که اعتقاد داشتند تغییر مدیریت سازمان تأثیری بر عملکرد سازمان ندارد. برطبق این نظریه، مدیران بر اساس روالی همیشگی با تصمیم هیئت مدیران برکنار میشوند تا از این طریق عملکرد نامناسب و ضعفهای سازمان به مدیر برکنارشده نسبت داده شود.بهاینترتیب، جابهجایی مدیران نمیتواند ضعفها و مشکلات سازمان را برطرف کند و همچنین سبب بدترشدن عملکرد باشگاه نخواهد شد.براساس دومین رویکرد، تغییر مدیریت نهتنها منفعتی برای بهبود عملکرد سازمان ندارد، بلکه عملکرد سازمان را تضعیف و به آن لطمه وارد میکند؛ چون جابهجایی مدیریت سازمان در روند تثبیتشدهموجوددرسازماناخلالایجادمیکندودراثرایجادتنش و ناپایداری، عملکرد سازمان سیر نزولی به خود میگیرد. این رویکرد تأکید میکند که عواقب تغییرات مدیریتی ممکن است در بازهزمانی کوتاهمدت نمایان نشود، ولی در میانمدت عملکرد سازمان را با روندی نزولی مواجه میکند. رویکرد سوم، رویکرد چرخه زندگی نام دارد و بر این اعتقاد است که مدیران جدید با فرآیندها، گروههای و استراتژی جدید، عملکرد سازمان را در طولانیمدت بهبودمیبخشند. طبق این نظریه رابطهتغییراتمدیریتیباعملکردسازمانبهصورت U وارونهاست و عملکرد سازمانی در هشتتا دهسال اول بهبود مییابد و در ادامه براثرعدمچابکی و یادگیری سازمانی و بهکارگیری فرآیندهای قدیمی در موقعیت جدیدتر، عملکرد سازمان تضعیف میشود. البته، پژوهشگرانی مانند هِندِرسون و همکاران (2006)اعتقاد دارند این رویکرد به نوع سازمان و صنعت مرتبط نیز بستگی دارد (به نقل از رمضانی نژاد و همکاران، 1395).
3- روششناسی پژوهش روش تحقیق حاضر ازلحاظ ماهیت در زمره تحقیقات میدانی و پیمایشی قرار داشته و ازنظر روش نیز در دسته تحقیقات همبستگی محسوب میشود. جامعه آماری تحقیق کلیه شرکتهای تولیدی پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است.در این پژوهش از دودسته متغیر استفادهشده است. متغیرهای پنهان متغیرهایی هستند که نمیتوان آنها را بهطور مستقیم مشاهده یا موردسنجش قرارداد. متغیرهای مشاهدهشده مجموعه متغیرهایی هستند که بهمنظور تعریف یا استنباط متغیر پنهان بهکاربرده میشوند. در این پژوهش بازار گرایی متغیر پنهان است که دارایسه بعدشامل مشتریگرایی، رقیب گرایی و هماهنگی بخشیاست. ثبات مدیریتی (در جمعآوری دادههای مربوط به ثبات مدیریتی از متغیرهای مجازی استفادهشده است. متغیر مجازی متغیری است که در صورت وجود یک ویژگی مقدار یک و در غیاب آن ویژگی مقدار صفر به خود میگیرد. در این تحقیق معیار عملکرد مالی شرکتها، ارزشافزوده اقتصادی است که در زیر نحوه سنجش آن قیدشده است: - ارزشافزوده اقتصادی (Yt) EVA = NOPAT – %r (TC) NOPAT: سود عملیاتی خالص پس از کسر مالیات r%: نرخ هزینه سرمایه برحسب درصد TC: کل هزینه به کار گرفتهشده جامعه آماری و روش نمونهگیری جامعهآماریتحقیقعبارتاستازتمامیشرکتهایپذیرفتهشدهدربورساوراقبهادارتهران در سال 1396 مشغول به فعالیت بوده و دارای صورتهای مالی منتهی به 29 اسفند 1396 میباشند. در این تحقیق، شرکتهایی بهعنوان نمونه انتخابشدهاند که تمامی شرایط زیر را دارا باشند:
باتوجهبهشرایطفوقازبینشرکتهایپذیرفتهشدهدربورساوراقبهادارتهران 81 شرکت که حاضر به همکاری و ارائه اطلاعات شدند، انتخاب شدند.
مدل مفهومی تحقیق مدل مفهومی پژوهش حاضر، مبین وجود تأثیر بازار گرایی و ثبات مدیریتی بر عملکرد مالی شرکت (مطالعه موردی: شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران) است. مطالعات گویای تأثیر مؤلفههای بازار گرایی و ثبات مدیریتی بر عملکرد مالی شرکت است. برایدستیابیبهاینمدلپسازبررسی مبانینظریوتحقیقاتبرخیازصاحبنظراناستفادهشده است.
نمودار 1- چارچوب مدل مفهومی پژوهش منبع: یافتههای پژوهشگر
4- آمار توصیفی متغیرهای تحقیق در جدول 1 نشان میدهد که از بین نمونه آماری تحقیق 6/13 درصد (11 نفر) دارای سن زیر 30 سال، 9/46 درصد (38 نفر) دارای سن 31 تا 40 سال، 6/29 درصد (24 نفر) دارای سن 41 تا 50 سال و 9/9 درصد (8 نفر) دارای سن بالاتر از 50 سال میباشند.
جدول 1- توزیع فراوانی نمونه آماری بر اساس سن
منبع: یافتههای پژوهشگر
نتایج بهدستآمده از بررسی توصیفی متغیرهای عملکرد بازار در جدول 2 ارائهشده است. مطابق نتایج بهدستآمده ارزشافزوده اقتصادی دارای میانگین 79/6 با انحراف معیار 56/32 است. کمترین و بیشترین مقدار این متغیر برابر 53/52- و 16/169 است.
جدول 2- توصیف عملکرد مالی نمونه آماری تحقیق
منبع: یافتههای پژوهشگر
نتایج بهدستآمده از بررسی توصیفی متغیر بازار گرایی و مؤلفههای آن در جدول 3 ارائهشده است. بر اساس نتایج بهدستآمده از بررسی نمرههای پاسخگویان به پرسشنامه بازارگرایی که بین آنها توزیعشده بود؛ میانگین هماهنگی بین بخشی برابر 20/12؛ میانگین رقابت گرایی برابر 91/11؛ میانگین مشتری مداری برابر 04/18 میباشند و میانگین کل بازار گرایی برابر 17/42 بهدستآمده است. این نتایج بیانکنندهی این مطلب هستند که در نمونهی موردمطالعه بیشترین مقدار متعلق به بعد مشتری مداری است.
جدول 3- توصیف بازارگرایی و ابعاد آن در بین نمونه آماری تحقیق
منبع: یافتههای پژوهشگر
آمـارهدوربـینواتسونجهتبررسـیعدمهمبستگیسریالیدرمورد باقیماندههایرگرسیون در جدول 4 انجامگرفته است.باتوجـهبـهاینکـهمقـدارآمارهدوربینواتسون محاسبهشده (8186/1=DW)،در بین دو مقداربحرانیدرسطح معنیداری05/0 درجدولدوربینواتسونقرار دارد، لذاعدمهمبستگی پیاپییاسریالی باقیماندههادرمدلرگرسیوندرسطح معنیداری05/0مورد تائیدقـرار میگیرد.
جدول 4- آزمون دوربین واتسون برای بررسی خودهمبستگی باقیماندهها مدل تحقیق
منبع: یافتههای پژوهشگر
برایتخمینناهمسانیواریانسازآزمونآرچ استفادهشدهاست. نتایجآزمون آرچدر جدول5 باتوجهبهمقدارآماره (500/0F-Statistic=) و سطح معناداری آن (481/0P =) و نیز آماره (510/0Obs*R-Squareed =) و سطح معناداری مربوط به آن (475/0P =) کهبیشتراز05/0است، نشان میدهد که همسانیواریانسپذیرفتهشدهومدلپژوهشدارایناهمسانیواریانس نیست.
جدول 5- آزمون آرچ جهت بررسی ناهمسانی واریانس مدل تحقیق
منبع: یافتههای پژوهشگر
آزمون بروش -گادفری برای بررسی خودهمبستگی متغیرهای مدل تحقیق برای بررسی خودهمبستگی بین متغیرهای تحقیق از آزمون خودهمبستگی بروش-گادفری استفادهشده است. نتایجآزمون بروش-گادفریدر جدول 6 باتوجهبهمقدارآماره (446/1F-Statistic=) و سطح معناداری مربوط به آن (241/0P=) و نیز آماره (008/3 Obs*R-Squareed=) و سطح معناداری مربوط به آن (222/0P=) کهبیشتراز05/0است نشان میدهد کهعدم خودهمبستگی متغیرها پذیرفتهشدهومدلپژوهشدارایمشکل خودهمبستگی بین متغیرها نیست.
جدول 6- آزمون بروش -گادفری
منبع: یافتههای پژوهشگر
5- نتایج آزمون با توجه به نتایج جدول 7 ضرایب کلیه متغیرها معنادار هستند. آماره t حاکی از اعتبار و معنادار بودن ضرایب برآوردی و آماره F بیانگر معنادار بودن کل رگرسیون است و بنابراین ابعاد بازارگرایی و ثبات مدیریتی اثر مثبت بر عملکرد مالی شرکتها دارند. همچنین ضریب تعیین نشان میدهد که 55 درصد از رفتار متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل مدل توضیح داده میشود. نتایج برازش مدل نشاندهندهی رابطه مثبت بین بازارگرایی و ابعاد بازارگرایی یعنی هماهنگی بخشی، مشتریمداری، رقابت گرایی و ثبات مدیریتی با عملکرد مالی در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار است. مقدار ضریب هماهنگی بخشی (12/3) نشان میدهد متغیر هماهنگی بخشی تأثیر مثبت و معناداری در عملکرد مالی دارد و به ازای افزایش یک واحد در هماهنگی بخشی عملکرد مالی شرکتها نیز بهاندازه 12/3 واحد افزایش مییابد. ضریب رقابت گرایی (7/2) نشان میدهد که رقابت گرایی دارای تأثیر مثبت و معناداری در عملکرد مالی شرکتهای موردمطالعه است و به ازای یک واحد افزایش در مشتری مداری میزان عملکرد مالی شرکتها بهاندازه 7/2 واحد افزایش مییابد. همچنین ضریب مشتری مداری (84/2) نشان میدهد که مشتری مداری دارای تأثیر مثبت و معناداری در عملکرد مالی شرکتهای موردمطالعه است و به ازای یک واحد افزایش در مشتریمداری میزان عملکرد مالی شرکتها بهاندازه 84/1 واحد افزایش مییابد. ضریب ثبات مدیریتی (95/2) نیز نشان میدهدکه ثبات مدیریتی دارای تأثیر مثبت و معناداری در عملکرد مالی شرکتهای موردمطالعه است و به ازای یک واحد افزایش در مشتری مداری میزان عملکرد مالی شرکتها بهاندازه 95/2 واحد افزایش مییابد.
جدول7- برآورد مدل رگرسیونی تأثیر هماهنگی بخشی، رقابت گرایی و مشتری مداری در عملکرد مالی
منبع: یافتههای پژوهشگر
6- نتیجهگیری و توصیههای سیاستی یافتههای تحقیق نشان داد که بازار گرایی و ثبات مدیریتی با عملکرد شرکتها رابطه مستقیم دارد. بازار گرایی یکی از جنبههای فرهنگسازمانی است که در آن کارکنان بالاترین ارزش را به سودآوری بنگاه و حفظ مشتری، از طریق ایجاد ارزش برتر میدهند. بازار گرایی یک نوع هنجار رفتاری است که در سرتاسر سازمان گسترشیافته و از طریق نوآوری، پاسخگوی نیازهای حال و آیندهی بازار و مشتری است. شرکتهای بازار گرا دارای مزیت رقابتی در سرعت پاسخگویی به نیازهای بازار و مشتریانمیباشند؛ همچنین در پاسخ به فرصتها و تهدیدات بازار اثربخش عملمیکنند. در این پژوهش به کمک تحلیل رگرسیون و بر اساس یافتهها نشان داده شد که بازار گرایی بر عملکرد تجاری شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران تأثیر مثبت دارد. با توجه به یافتههای تحقیق مشتریگراییاز طریق ارزشافزوده اقتصادی بر حقوق صاحبان سهام تأثیرگذار است. با بررسی ادبیات نظری تحقیق، بازار گراییتأکید بر ارضاءو برآورد کردن نیازهای مشتریان تأکید دارد، شرکتها میتوانند از طریق افزایش کارایی و کاهش قیمت، سودآوری خود را افزایش دهند و بهتبع آن عملکرد شرکت را تحت تأثیر قرار دهند.زیر نظر داشتن رقبا و استراتژیهای آنها به شرکت این امکان را میدهد تا در خلق ارزش وارضاء نیازها و خواستههای مشتری بهتر از رقبا عمل نماید. هماهنگی بخشیبر خلق ارزشافزوده اقتصادی تأثیرگذار است. یکی از منابع اساسی هر سازمانی نیروی انسانی آن است. نیروی انسانی در سازمانها میتواند موفقیت و شکست آن را رقم بزند و عملکرد شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. هماهنگی بین بخشی و رفتار افراد در داخل بخشها و بین بخش بر مشتریان تأثیرگذاراست. لذا عملکرد داخلی افراد و بخشها میتواند عملکرد و سودآوری بخشها را تحت تأثیر قرار دهد. نارور و اسلاتر در تحقیقات خود تأثیر بازار گرایی را بر شاخصهایی مثل سودآوری، نرخ بازده سرمایهگذاری و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام اثبات کردهاند. بهعبارتدیگر هرچه بازار گرایی در شرکتها تقویت شود عملکرد شرکتها تقویتشده و موفقیت آنها را در پیخواهد داشت. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود مدیران بیشازپیش به موضوع بازار گرایی و اثرات آن بر عملکرد مالی توجه کنند. فلسفه وجودی شرکت بستگی به ارضاء نیاز مشتری و مشتریگرایی دارد و شرکتهایی که در مشتریگرایی غفلت میورزند در آینده بابا کاهش عملکرد مالی و کاهش سهم بازار خودمواجه خواهند شد. درنهایتشرکتها باید در بازه زمانی معین که مدیران بتوانند نتایج برنامه و عملکرد خودشان را نشان دهند از جابجایی آنها اجتناب کنند. این مطالعه همچنین تأثیر محیط کسبوکار را عملکرد مالی نشان میدهد. محیط کسبوکار از طریق زیر نظر گرفتن استراتژیهای رقبا و توجه به نیازهای در حال تغییر مصرفکنندگان که مستلزم جمعآوری اطلاعات و واکنش مناسب است بر عملکرد مالی شرکتها تأثیر میگذارد. همچنین ثبات مدیریتی بر عملکرد مالی شرکتها بهویژه در بلندمدت تأثیرگذار است. یافتههای این پژوهش، با نتایج تحقیق انجام گرفته توسط سارجنت و هانام (2005 ) و نتایج تحقیق هینی، ناتـان، ترانگ، دویدسون و مکنزی (2007) همسو است.
فهرست | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) ابزری، مهدی. رنجبریان، بهرام (1388). تأثیر بازاریابی داخلی بر بازار گرایی و عملکردسازمانی در صنعت هتلداری. چشمانداز مدیریت،شماره 31، 42-25. 2) اعرابی، سید محمد؛ سلطان محمدی، مهدی. (1391)، تأثیر بازار گرایی بر عملکرد شرکتهای ایرانی فعال در بازار بورس و اوراق بهادار تهران، مطالعات مدیریت، شماره 25، 20-1. 3) باقری، سید محمد و افضلی، شیما (1393). بررسی تأثیر گرایش به بازار مدیران بر کسب مزیت رقابتی در چارچوب ابعاد هوشمندی رقابتی و عوامل انسانی. کاوشهای مدیریت بازرگانی، شماره 11،52-27. 4) پور زمانی، زهرا و قاسمی،کاظم (1395). تأثیر رشد و عینی بودن داراییها بر کارایی عملکرد بانکها در ایران. فصلنامـه اقتصاد مالی و توسعه. شماره 13،165-153 5) رجوعی، مرتضی (1390). تحلیل پیششرطها و پیامدهای بازار گرایی در صنعت بیمه ایران: توسعه یک مدل مفهومی. پایاننامه دکتری، اصفهان: دانشگاه اصفهان. 6) روشندل اربطانی، طاهر و شیروانی ناغانی، مسلم (1394). ارائه مدلی برای بهبود عملکرد مالی سازمان، با تأکید بر نقش ترکیب منابع انسانی و ثبات مدیریت. تحقیقات مالی دور 17،شماره 2، 218-199. 7) رمضانی نژاد، رحیم و همکاران (1395). تأثیر تغییرات مدیریتی بر عملکرد باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران. دو فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. شماره 21،10-1. 8) سیفاللهی، ناصر(1396). اصول مدیریت، انتشارات آراد کتاب، تهران.267-266. 9) سرمد سعیدی، سهیل و جمشیدیان، محمدامین. (1392)، بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر بازار گرایی و عملکرد سازمانهای خدماتی (مطالعه موردی شعب بانک رفاه شهر اراک)، مجله مدیریت بازاریابی، شماره 18، 106-92. 10) بختیاری، صادق و شایسته، افسانه (1391). بررسی تأثیر بهبود فضای کسبوکار بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب با تأکید بر ایران، فصلنامـه اقتصاد مالی دوره 6، شماره 19، 204-175 11) کاتلر، فیلیپ و گری آرمسترانگ (1385) اصول بازاریابی، دکتر علی پارسائیان، نشر ادبستان، تهران، چاپ اول، جلد اول،152. 12) فرمان آرا، وحید (1397). بررسی رابطه بین اطلاعات نامتقارن و اختیارات مدیریتی با تأمین مالی و سرمایهگذاری در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامـه اقتصاد مالی، سال دوازدهم/ شماره 34، 232-209. 13) Banafa, A. S, Muturi, W. & Ngugi, K. (2015). The liquidity factor in the financial performance of non-listed financial firms in Kenya.Journal of Finance and Accounting ,4 (7). 1112-118. 14) Deshpande, R., Farley, J. and Webster, E. F. (1993) corporate culture, 15) customer orientation and innovativeness in Japanese firms: A quadrad analysis. Journal of marketing. 57,23-37. 16) Deshpande, R., and J. Farley (1998). Measuring Market Orientation: 17) Generalization and Synthesis, Journal of Market Focused Management 2, 213– 232 18) Didin, Fatihudin & Mochklas, Mochamad. (2018 )How Measuring Financial Performance. International Journal of Civil Engineering and Technology,9(6),553–557. 19) Greenly, G.E. (1995), Market orientation and company performance: empirical evidence from UK companies . British Journal of Management 6, 1-13. 20) Gray B., Matcar S., Bashoff C., Matheson P.(1998) "Developing a better measure of market orientation"; European Journal of Marketing, No. 32, 21) Han J. K., Kim. N., Srivastava. R. K., (1998). Market orientation and 22) organizational performance: is innovation a missing link. Journal of 23) marketing. 62, 30-45. 24) Hausknecht, J.P. & Trevor, C.O. (2011). Collective turnover at the group, unit, and organizational levels: Evidence, issues, and implications. Journal of Management, 37 (7): 152-168. 25) Heaney, R., Naughton, T., Truong, T., Davidson, S. & Mckenzie, M. (2007). The link between performance and changes in the size and stability of a firm’s officers and directors. Journal of Multinational Financial Management, 17(1): 16-29. 26) 585-598. 27) Holman, D., Sorensen, O. & Wood, S. (2009). Work design variation and outcomes, in call centers: strategic choice and institutional explanations. Industrial and Labor Relations Review, 62 (5): 110-132. 28) Kohli, K.A., Jarworski, J.B. and Kumar, A. (1993) MARKOR: A measure of market orientation. Journal of Marketing Research, Vol. 30, No. 4, PP. 467-477.. 29) Kohli, A and Jaworski, B. (1993).Market orientation: antecedents and consequences, Journal of Marketing, 57(3), 53-70. 30) Kara, A., Spillan, J. E. and DeShields, O. (2005) The effects of a market orientation on business performance: a study of small-sized service retailers using MARKOR scale. Journal of small business management. 43, 2, 105-118. 31) Langerak, F., Hultink, E.J. and Robben, H.S.J. (2004). The impact of market orientation, product advantage, and launch proficiency on new product performance and organizational performance”, Journal of Product Innovation Management, 21(2) ,79-94. 32) Matsumo K., Mentzer J. T., (2000). The effects of strategy type on the market orientation performance relationship. Journal of marketing 64, 1-16. 33) Morgan, R.E. and Strong, C.A. (1998) Market orientation and dimensions of strategic orientation European Journal of Marketing Vol. 32 1051-1073. 34) Narver, J.C. and Slater, S.R. (1990). The effect of a market orientation on 35) business profitability”, Journal of Marketing. 54(4) , 20-35. 36) Peterson, J.D. (2008). The effect of personnel stability on organizational performance, submitted as a dissertation in fulfillment of the requirements of the doctoral degree in public policy analysis, Newyork: pardee RAND graduate school. 37) Shieh, Hwai-Shuh., & Lai, Wei-Hsun .(2017). The relationships among brand experience, brand resonance and brand loyalty in experiential marketing: Evidence from smart phone in Taiwan. Journal of Economics and Management, 28 (2), 57-73 38) Ruekert, R. W. (1992) Developing a market orientation: An organizational strategy perspective, International Journal of Research in Marketing, 9, 225-245. 39) Slater, S. and Narver, J.C. (1994). Does competitive environment moderate the market-orientation-performance relationship? Journal of Marketing, 58, 46-55. 40) Sargent, T. & Hannam, E. (2005). Keeping teachers happy: Job satisfaction among primary school teachers in rural northwest china. Camparative Education Review, 49(8): 173-204. 41) Shaw, J.D., Kim, Y. & Park, T.W. (2011). Voluntary turnover and organizational performance: Theoretical extension, tests, a constructive replication. Procedia Social and Behavioral Sciences, 24 (3): 103-115.
یادداشتها
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,077 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 633 |