تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,995 |
تعداد مقالات | 83,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,179,968 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,231,516 |
ارائه نگرشی نوین بربازخوانی مفهوم خاطره و جایگاه آن در ارزیابی کیفی عملکرد فضاهای جمعی (مورد مطالعه: دانشکده هنر و معماری یزد) | ||
فصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی | ||
مقاله 26، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 46، فروردین 1399، صفحه 491-506 اصل مقاله (815.76 K) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی کاربردی | ||
نویسندگان | ||
اکرم السادات خیرالسادات* 1؛ ابوالفضل داودی رکن آبادی2؛ دکتر مرضیه پیراوی ونک3 | ||
1دکتری معماری، گروه معماری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. | ||
2دکترای پژوهش هنر، گروه طراحی پارچه و لباس، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. | ||
3دکترای فلسفه، گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده: در این مقاله معرفی عوامل خاطرهساز نهفته و آشکار در بستر و زمینه معماری از منظر "نظریه دادهبنیاد" مدنظر قرار گرفت؛ در واقع روش تحقیق این پژوهش از نوع تحلیلی- توصیفی در نظر گرفته شد و بهمنظور نمایش کارایی این روش با اتکاء به نظریه دادهبنیاد، دانشکده معماری یزد بهعنوان مطالعه موردی انتخاب شد تا شرح گام به گام مراحل اجرای این پژوهش را تبیین نماید. شرکتکنندگان در این پژوهش با استناد به روش "گلوله برفی" و نمونهگیری نظری انتخاب شدند وتجزیه تحلیل اطلاعات براساس سه روش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی (گزینشی) انجام شد. یافتههای حاصل از این پژوهش در مرحله نهایی به 28 کد باز، 16 کد محوری و 6 کدانتخابی رسید و الگوی پارادایمی به شرح زیر سازماندهی شد: 1. متغیرهای علی 2. متغیرهای زمینهای 3. متغیرهای مداخلهگر 4.پدیده یا مقوله محوری 5. راهبردها 6. پیامدها و نتایج . نتایج این پژوهش نشان داد که ارتباطات درون مجموعهای و وجود نظام و الگوی پیوسته از شاخصترین متغیرهای زمینهای یا نهفته در بستر حاکم قلمداد میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: بستر معماری؛ خاطره؛ کیفیت فضایی؛ مکان جمعی؛ نظریه دادهبنیاد | ||
مراجع | ||
Refrences Ahari , Z. 2011. City, celebration, memory; reflection on the proportion of urban spaces and festivals during the Safavids and Qajars. Journal of Fine Arts: Architecture and Urbanism,47: 5-16. Alitajer, S ., Zarei Haji Abadi, F .2016. The role of the environment built in student interactions in the informal spaces of architectural schools (Case study: Faculty of Art and Architecture, University of Bu'ali and Faculty of Fine Arts of Tehran University), Journal of Fine Arts- Architecture and Urban, 21(1): 79-90. Bently, I., Alcock, A.,Murrain, P., Mcglynn,S., Smith, G. 2007. Responsive environments. Translation: Behzadfar, Mostafa. 3nd Edition. Tehran: Science and Industry University Press.439 p. Bisadi, M., Mozafar, F.,Hoseini, S B .2013. Spatial characteristics affecting creator creativity in architectural and urban research centers, Journal of Training Technology, 7(3): 239-249. Eslami, Gh R., Kamelnia, H .2013. Community architecture: from theory to practice.Tehran: Tehran university Press.294 p. Fadaeinejad, S., Karampour, K .2011. The study of the evolution of tissue and its effect on the memory of ancient tissues (case study of Tehran Oudlajan neighborhood). Bagh-e Nazar Magazine, 3(6): 82-100. Ferasatkhah ,M . 2016. The method of research in the social sciences, with emphasis on the theory of the foundation (grounded theory GTM).Tehran: Nashr Agah Press.225 p. Groat , L ., Wang ,D 2007. Architectural research methods. Translation: Eynifar, Ali Reza. 7nd Edition. Tehran: Tehran University Press, 387 p. Habibi , M. 1999. Urban space, event yard and collective memories. Journal of Scientific Research of Sofe.28: 16-21. Hamzavi ,R., Naghozade, M., Toghyani, Sh., Ahmadi,F. 2019.The architectural role of educational spaces in the transfer of culture through behavioral sciences (Case study: Shiraz first high school). Journal of New Attitudes in Human Geography,11(4): 541-559. Hasani Mianroudi ,N., Majedi, H., Saeeide Zarabadi, Z., Ziari,Y A. 2017. Examining the concept of collective memory and retrieving it in urban spaces with a semiotic approach. Bagh-e Nazar Magazine,47 (56):17-32. Lang , J. 2004. Creation of architectural theory, role of behavioral sciences in environmental design . Translation: Eynifar, Ali Reza. 2nd Edition. Tehran: Tehran University Press. 300 p. Mehrabi , A H., Khanifar ,H., Amiri , A N., Zareei Matin ,H ., Jandaghi ,Gh R . 2011.The introduction of the methodology of the grounded theory of the foundation for Islamic research (providing an example). Journal of Organizational Culture Management,23: 5-30. Mirjani ,H. 2002. Today's life, the body of yesterday, Review the formation of the Yazd School of Architecture in the old house of Rasulian. M.A . Thesis, College of Arts and Architecture, Yazd university ,Iran. 250 p. Norberg Schultz , Ch. 2012 . Architecture: Presence, Language, and Locatio . Translation: Seyd Ahmadiyan, Ali Reza. 3nd Edition. Tehran:Nilufar Press.400 p. Pakzad, J., Bozorg, H. 2014. An introduction to environmental psychology for designers, 2nd Edition .Tehran: Armanshahr Press.417 p. Pirmoradian, Z., Kalantari Khalil abad, H,. Shamsaddini, A .2019. Analysis of NGOs and their role in increasing Yazd tourism development capacity, Journal of New Attitudes in Human Geography,11 (4): 449-464. Saldana, J. 2016. The coding manual for qualitative researchers. Translation: Givian, Abdollah. Tehran: Scientific and Cultural Press. 438 p. Strauss, A., Corbin, J. 2015. Basics of qualitative research: Techniques and procedures for grounded theory. Translation: Afshar, Ebrahim. 4nd Edition. Tehran:Nashre Ney Press. 334 p. Tajbakhsh ,G. 2004. Walter Benjamin: A transformation of experience and memory in modern times and modern metropolis. Journal of Fine Arts,30: 5-16.
Refrences:Latin Canter, D. 1977. The facets of place. In G.T.Moore & R.W.Marans (Eds),Advances in invironment behavior and design, Toward the integration of theory, methods, research and utilization .New York: Plenum. 4: 109-147. Carmona, M .2006.Public places, Urban spaces, Architectural. Elsevier. Oxford University Press.320 p. Charmaz, K .2008.Grounded theory as an emergent method, in Sharlene, N.H. & Patricia, L.) Eds). Handbook of emergent methods. The Guilford Press: New York & London:155-170. Creswell, J.W. 2005. Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approach, 2nd Edition. Thousand oaks, CA: Sage publications. 120 p. Gehl, J. 1986, Soft edges in residential streets, Scandinavian housing and planning research, 3: 89 –102. Kasali, A., Dogan, F .2010. Fifth, sixth, and seventh- grade students’ use of non-classroom spaces duringrecess: The case of three private schools in Izmir. Turkey: Journal of Environmental Psychology. 30: 518-532. Lansdale, M., Parkin, J., Austin, S., Baguley, T .2011. Designing for interaction in research environments: A case study. Journal of Environmental Psychology. 31: 407- 420. Lewicka, M. 2008. Place attachment, place identity and place memory: Restoring the forgotten city past, Journal of Environmental Psychology, 28(3): 209-231. Peters, K., Elands, B., Buijs, A. 2010, Social interactions in urban ,parks: Stimulating social cohesion, Urban Forestry & Urban Greening .9: 93-100.
Refrences:Internet www.wikipedia.com www. yjc.ir .
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 206 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 661 |