تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,622 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,340,667 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,384,014 |
اثربخشی آموزش واقعیت درمانی بر راهبردهای تنظیم هیجانی و تابآوری در دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 32، بهمن 1398، صفحه 41-54 اصل مقاله (697.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا ثناگوی محرر* 1؛ محمود شیرازی2؛ رویا محمدی3؛ لطف الله صابریان بروجنی3 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران | ||
2دانشیار، گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
3دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش واقعیت درمانی بر راهبردهای تنظیم هیجان و تابآوری دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران بود. روش شناسی: طرح پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی از پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر دوم متوسطه در منطقه 7 شهر تهران در سال تحصیلی 1397-98 بودند که با از این بین افراد واجد شرایط داوطلب به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار داده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای جلسات آموزش واقعیت درمانی را دریافت کردند. روش جمعآوری دادهها بر اساس پرسشنامه استاندارد تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) و پرسشنامه استاندارد تابآوری (کانر و دیویدسون، 2003) انجام گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS23 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) در سطح معناداری 05/0 انجام پذیرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که واقعیت درمانی بر "تنظیم هیجان" و مولفه های آن در دانشآموزان موثر است. همچنین واقعیت درمانی بر "تابآوری" در دانشآموزان موثر بود. نتیجه گیری: روش مداخله ای واقعیت درمانی میتواند تنظیم هیجان و تابآوری دانشآموزان را افزایش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم هیجان؛ تابآوری؛ واقعیت درمانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 687 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 651 |